Takk jaffal for tips om justeringsskruen. Fant den også nå. Ikke rart jeg ikke fikk hjulet inn bak i hakk nummer 2. Jaja, enda en justering å måtte forholde seg til ...
en ting: Brukere dere å gire i tillegg når dere sitter på rulla? Jeg har den alltid på tyngste gir på sykkel og kun justerer watt på displayet. Kalibreringen er vel også avhengig av at det er samme gir? eller? Så på bushidoklippet her at det blir gjort: http://www.tacxbushido.com/en_bushidoclip.html
Jeg er nødt til å gire litt, når bremsen smeller inn med f.eks. 6% stigning. Regner også med at det blir mest naturlig med giring når software-upgrade´n er installert og jeg kjører viruelt.
har sendt denne henvendelsen til Tacx.com I have bought the tacx Bushido and is satisfied some questions: 1) Is there any more detailed user manual? The user manual that followed the bushido is little to simple for some areas 2) Is the software "Upgrade PC Bushido/Vortex T1990" the same or part of "Tacx Trainer software" 3) when is Tacx Trainer software 3.0 coming?
Drivverket slites mye ett sted ja. Men regner med å bytte til våren uansett. Men blir wattmålingen da korrekt med justering av gir underveis? Giret på min Tacx satori men var fordi motstand var begrenset på lavere gir.
Riktignok uten PC-upgrade i første omgang.. Dere som har PC-upgrade... Hvor viktig er det å ha dette? Er det mest for gøy? Eller gjør det treningsøktene bedre?
PC-upgrade er ant+ usbstick + tts software. 1: Det gir mulighet til å oppgradere firmware på både brems og displayenhet. 2: mulighet til å bruke TTS med RLV og logging av data for analyse. 1 er kjekt, i allefall om du fikk en tidlig enhet som ikke har siste firmware (0.3.7 på brems og 0.5.2 på display-enhet) 2: TTS softwaren oppleves av mange som ustabil og relativt vanskelig å installere. Har selv slitt en del med at den henger og krever restart, oppdatering av firmware har jeg bare fått til via "manuell" oppdatering(en reserveløsning) Treningsmessig synes jeg TTS har liten verdi utover RLV muligheten(for de som liker det), men det er jo kjekt å kunne se på puls/watt dataene etterpå (kan exporteres til feks polar format for analyse). (Har version 1.3 av TTS og ingen planer om å bruke mer penger på 2.0/3.0 versjonene...)
Når viser bremsen/rulla bak oransje og grønn fargeskala? Oransje = mye watt og grønn lite? Den viser i hovedsak oransje, men enkelte ganger grønn og har ikke helt sett sammenhengen. Veiledningen gir ikke svar på det.....
Thanks for the email and your kind words regarding the Bushido trainer. I do hope you continue to enjoy the product. Regarding the user manual, the version that ships with the trainer is the only one available and whilst I agree with you in that it could include more detail in certain areas that is all we have. The Upgrade PC software is the same as Tacx Training Software except for slightly different coding to suit the Bushido functionality. The feature set remains the same. I have not heard when TTS 3.0 is going to be released and I wouldn&§8217;t expect it to be this side of Christmas. Tacx is continually upgrading the product and free upgrades are available online. Hope this helps and if you have any further questions don&§8217;t hesitate to get in touch.
Cheers, John Egan Internal Sales Apollo Bicycle Company 44 Parkhurst Drive Knoxfield VIC 3180
Du får oppdateringer ja, men ikke til evig tid og ikke når "ny funksjonalitet" inkluderes. Oppgradering fra 1.3.x til 2.0.x var feks ikke gratis, tipper at en må betale for 2.0.x -> 3.0 også.
Atle
Re: Erfaringer med Tacx bushido sykkelrulle
[Re: AtleJ]
#104322004/10/201018:05
så en reklamebilde om tacx sykkelrulle. Har dere så mye press på dekket? Synes dette var vel mye....
Jeg har ikke det. Men, om du har strammet skruen for hardt eller løst, korrigeres vel dette når man kalibrerer bremsen ?
Jeg har hatt rulla mi i feil "port" en hel sesong, frem til jeg så bildet du har lagt ut og sjekket. Måtte bruke skruen en del under kalibrering for å komme på +/- 11.
hei!. jeg prøvde bushido for første gang i går! har fått den til å funke med TTS 1.3 og får spilt av RLV's! fikk RLVene fra http://www.rullesykling.com/ til å funke - så det er bra!. for å få til dette mått jeg legge inn fortius programvaren i tillegg til TTS og importere disse til TTS. Jeg er veldig usikker på hvor mye jeg skal stramme rulla. skal hjulet ha press fra rulla før kalibrering eller kun være inntill rulla? skrudde slik at dekket hadde så mye press at jeg kunne sykle og at dekke dro rulla rundt uten at det glapp... erfaringer? det er oppdatering for Busido i TTS. Denne funka bra, men den fant ikke bremsen - så den fikk jeg ikke oppdatert fra TTS. Fler som har erfart dette?
Da jeg prøvde å sykle en litt bratt bakke med mye motstand på dekket begynte det å lukte svidd og mitt continental grand prix 4000 har blitt svidd så det ikke er buet, men flatt der den har vært i kontakt med rulla. er det normalt? vil dere anbefale å skifte til rulledekk? siden dekket allerede har blitt litt svidd - så kan jeg jo uansett bruke dette og heller skifte dekk til våren.. kom med innspill!!!
Siste tur med Bushido, så hadde jeg i 110 psi og skrudde til justeringsskruen på bremsen/rulla slik at den presset hardere på dekket (omtrent som på bildet lenger opp). Men når jeg skulle kalibrere, så fikk jeg først verdien 21 (har hatt 11-12 før). Slapp litt opp på justeringskruen og fikk verdier på 16-18. Når jeg syklet så viste den "current watt = 200" (og kjentes forsåvidt sånn ut), men når du justerer med pil opp og ned for å endre wattmotstand, så var fortsatt Current watt = ca 200" selv om verdien på justert watt = 10.
Bildet er nok bare "riktig" for et bestemt dekktrykk. -du strammet for mye i forhold til dekktrykket du bruker.
Dekk trykk og stramming av rullen henger sammen, bruk samme trykk hele tiden, så slipper du mye styr med etterjustering av stramme skruen.
Oppskrift fra Tacx forum som funket bra for meg:
1: Bruk dekk trykk 7 bar (ca 100 psi) ( bruksavisning sier 6-8 bar.) 2: Sett utgangspunkt for kalibrering ved å stramme skruen til rullen akkurat berører dekket, deretter 3,5 - 4 omdreininger til. 3: Juster skruen til du er rundt 10-11 i kalibrering etter oppvarming. Det skal iflg tester gi ok watt tall.