Contador dopingtatt under TdF
|
Re: Contador dopingtatt under TdF
[Re: stosu]
06/10/2010 06:48
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dersom Hushovd hadde testet positivt og blitt dømt (Contador har ennå ikke blitt dømt), for så å komme med det samme vrøvlet som ganske mange andre utøvere har kommet med som; jerntilskudd, matforgiftning av biff osv. hadde jeg sett på Hushovd som jeg ser på Ricco, Vino, Tysse osv. Akkurat; blitt dømt. Forskjellen er at man ser på Contador på samme måte som Ricco, Vino, Tysse osv selv om han ikke er dømt. Hadde det vært Hushovd hadde man forsvart ham helt til han ble dømt(og i noens tilfelle tipper jeg; gjerne etterpå også).
|
|
|
06/10/2010 06:54
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Jeg vil vel heller si dette er saksavhengig, enn person-avhengig.
En utøver har testet positivt på ett forbudt stoff. Uansett hvordan/hva han har puttet i seg er prøvene (A+B) positive, og pr.nåværende lovgivning betyr det at han er dopingtatt. Om man heter Tufte, Basso, Valen, Northug eller Contador har ingen ting å si.
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
06/10/2010 07:02
|
EgilS
More than words
|
More than words
Om man heter Tufte, Basso, Valen, Northug eller Contador har ingen ting å si. Det har mye å si for hvordan man blir omtalt i media (og for såvidt også på forumet, i lunsjpausene på jobben, etc.)
|
|
|
[Re: EgilS]
06/10/2010 07:09
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Om man heter Tufte, Basso, Valen, Northug eller Contador har ingen ting å si. Det har mye å si for hvordan man blir omtalt i media (og for såvidt også på forumet, i lunsjpausene på jobben, etc.) Kan omformulere, for MEG har det ingen ting og si.
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: EgilS]
06/10/2010 07:22
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Dersom Hushovd hadde testet positivt og blitt dømt (Contador har ennå ikke blitt dømt), for så å komme med det samme vrøvlet som ganske mange andre utøvere har kommet med som; jerntilskudd, matforgiftning av biff osv. hadde jeg sett på Hushovd som jeg ser på Ricco, Vino, Tysse osv. Akkurat; blitt dømt. Forskjellen er at man ser på Contador på samme måte som Ricco, Vino, Tysse osv selv om han ikke er dømt. Hadde det vært Hushovd hadde man forsvart ham helt til han ble dømt(og i noens tilfelle tipper jeg; gjerne etterpå også). Er mulig Contador har hatt max uflaks i valg av lag (Liberty Seguros og Astana), men det har vært mange raringer rundt ham. Personlig har jeg aldri hatt sansen for Contador, men over til Hushovd; HVIS han tester positivt på noe som helst stoff vil sannsynligvis jeg, og også alle jeg omgås med IKKE forsvare han på noen som helst måte. At utøvere kan forsvares etter brudd på meldeplikten i noen tilfeller er greit (med god dokumentasjon), men en positiv prøve (A+B) kan aldri forsvares, og her har det ikke noe å si om utøveren heter Bjørndalen, Hushovd, Northug, Vino, Contador eller Armstrong.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
06/10/2010 07:26
|
EgilS
More than words
|
More than words
Er mulig Contador har hatt max uflaks i valg av lag (Liberty Seguros og Astana), men det har vært mange raringer rundt ham. Personlig har jeg aldri hatt sansen for Contador, men over til Hushovd; HVIS han tester positivt på noe som helst stoff vil sannsynligvis jeg, og også alle jeg omgås med IKKE forsvare han på noen som helst måte. At utøvere kan forsvares etter brudd på meldeplikten i noen tilfeller er greit (med god dokumentasjon), men en positiv prøve (A+B) kan aldri forsvares, og her har det ikke noe å si om utøveren heter Bjørndalen, Hushovd, Northug, Vino, Contador eller Armstrong. Det er slik for deg, men for nordmenn som helhet er det nok annerledes.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
06/10/2010 07:33
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Hmm... det er noen ytterst få som er så gode at de kan kalle seg toppidrettsutøvere. Disse er godt betalt for å drive med det de gjør, har tilgang til et stort støtteapparat i form av Olympiatoppen ol. og har muligheter som "vanlige folk" ikke er i nærheten av å drømme om i form av økonomiske gevinster etc.
Det er nok ganske mange flere enn utøvere som tjener godt med penger som er underlagt meldeplikten. Hvor lukurativt tror du f.eks orientering for damer er? Eller hva med kayakpadling? Selv OL-vinnere innen en del idretter kan ikke forvente å tjene mye penger, men de kan forvente å bli testet når som helst, hvor som helst. Uansett om de kommer rett fra spansk restaurant eller akkurat har karret seg hjem fra et julebord-nachspiel der en eller annen har forpestet lokalet med tjukk cannabisrøyk. Toppidrett i Norge er for noen ytterst få en innbringende geskjeft for de fleste er det et lånekassefinansiert prosjekt man kan drive med i noen år. Hvis man er så heldig å motta stipend fra Olympiatoppen så kan man kanskje klare seg med en deltidsjobb utenom konkurranse-sesong, eller evt bo hjemme hos mor og far mens det står på. Joda jeg innrømmer at jeg ble fristet til å sette ting veldig på spissen, og har all respekt for de som velger å drive toppidrett med små ressurser  Men kunne den samme matskandalen skjedd med f.eks. det norske skilandslaget? Egne kokker, spesialtilpasset mat, skjermet fra alt og alle!? Og hadde den tilsvarende biffen vært kjøpt i Norge ville vi raskt kunne sett hele historikken til kjøttet, fra kalv til kjøttdisken! Så strengt er det i den bransjen
|
|
|
06/10/2010 07:36
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Er nok lettere å få høye plast-verdier ved blod-overføring enn gjennom vanlige inntak som mat/drikke.
Hvordan vet du det. Jeg for min del visste ikke at blod løste opp plastposer i medisinsk kvalitet før i forrige uke. Jeg er faktisk ikke sikker på at det er slik enda, selv om det hevdes nå. LarsB
|
|
|
[Re: Brusdalen]
06/10/2010 07:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hmm... det er noen ytterst få som er så gode at de kan kalle seg toppidrettsutøvere. Disse er godt betalt for å drive med det de gjør, har tilgang til et stort støtteapparat i form av Olympiatoppen ol. og har muligheter som "vanlige folk" ikke er i nærheten av å drømme om i form av økonomiske gevinster etc.
Det er nok ganske mange flere enn utøvere som tjener godt med penger som er underlagt meldeplikten. Hvor lukurativt tror du f.eks orientering for damer er? Eller hva med kayakpadling? Selv OL-vinnere innen en del idretter kan ikke forvente å tjene mye penger, men de kan forvente å bli testet når som helst, hvor som helst. Uansett om de kommer rett fra spansk restaurant eller akkurat har karret seg hjem fra et julebord-nachspiel der en eller annen har forpestet lokalet med tjukk cannabisrøyk. Toppidrett i Norge er for noen ytterst få en innbringende geskjeft for de fleste er det et lånekassefinansiert prosjekt man kan drive med i noen år. Hvis man er så heldig å motta stipend fra Olympiatoppen så kan man kanskje klare seg med en deltidsjobb utenom konkurranse-sesong, eller evt bo hjemme hos mor og far mens det står på. Joda jeg innrømmer at jeg ble fristet til å sette ting veldig på spissen, og har all respekt for de som velger å drive toppidrett med små ressurser  Men kunne den samme matskandalen skjedd med f.eks. det norske skilandslaget? Egne kokker, spesialtilpasset mat, skjermet fra alt og alle!? Og hadde den tilsvarende biffen vært kjøpt i Norge ville vi raskt kunne sett hele historikken til kjøttet, fra kalv til kjøttdisken! Så strengt er det i den bransjen Nettopp. Da er jo dette en sak for det spanske mattilsynet mer enn WADA kanskje? De fleste norske toppidrettsutøver spiser helt vanlig mat, nesten året rundt. Akkurat under OL har de kanskje egne kokker, men de blir jo testet året rundt, også når de er på storbyferie i Barcelona sammen med kona/kjæresten/mannen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: ]
06/10/2010 08:09
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Jeg tror ikke du får plast i blodet av å spise plast, husk at det er forskjelle på hva man kjører rett i blodet og hva man spiser. Joda, kroppen tar opp både motorolje, plast og andre kjemikalier gjennom tarmen. Vask hendene før du stikker dem i munnen. Det finnes også andre måter å få plast i tarmen.
Redigert av femte_gir; 06/10/2010 08:12.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
06/10/2010 08:18
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Da er jo dette en sak for det spanske mattilsynet mer enn WADA kanskje?
Hva? Det der må du nesten begrunne (eller er du ironisk her?). Mener du en spansk syklist tatt for doping har større troverdighet enn det spanske mattilsynet? Jeg er åpenbart uenig.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: larsb]
06/10/2010 08:24
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Drikker du fra en drikkeflaske, spiser fra en gel-tube osv. må alt gjennom massevis av fordøyelsesorganer før det kommer ut i blodet.
Får du derimot blod-overføring vil dette selvfølgelig gå rett over i blodet. Når de mest avanserte laboratoriene finner x pikogram av et stoff pr. liter blod vil sansynligvis det samme laboratoriet finne ut om en utøver har fått blod som har ligget i en plastpose. Tviler på om utøveren da har spist på en plastikk-leke.
Alt vil jo avgi spor i en eller annen grad.
Dette er selvfølgelig kun ting jeg antar, da vi lever i en verden hvor det aller meste kan spores, og en ikke veldig prestasjonsfremmende mengde av et ulovlig stoff/metode kan gi straff for brudd på doping-bestemmelsene.
Dessuten er jeg mektig lei av alle unnskyldningene utøvere som leverer positive prøver kommer med. En del norske landslag legger ganske mange ressurser i planlegging av kosthold ifm. mesterskap, som også gir resultater, mens andre utøvere lever tydeligvis i en blåøyd verden hvor de tror alle som kommer med en biff som er nyslaktet på en lokal gård og spiser den, mens andre utøvere på samme lag spiser den maten de skal, som altså ikke er slaktet på en lokal gård. Vet man at man er en stor idretts-profil som ofte blir testet må man selvfølgelig leve deretter.
|
|
|
[Re: Loki]
06/10/2010 08:24
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Hva? Det der må du nesten begrunne (eller er du ironisk her?). Mener du en spansk syklist tatt for doping har større troverdighet enn det spanske mattilsynet? Jeg er åpenbart uenig. Det kongelige spanske mattilsyn bør ha god kontroll på hvilke biffer som selges i spanske butikker, i likhet med at mattilsynet i Norge til enhver tid skal kunne gå inn og se på historikken til alle matvarer som selges over disk i Norge! Om en "forurenset" biff hadde vært solgt i Norge, ville det vært en smal sak å finne frem til hva denne biffen har vært utsatt for i sin levetid, og derfor en mulig årsak til forurensningen 
|
|
|
[Re: Brusdalen]
06/10/2010 08:50
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Forurensning i mat er jo ikke helt ukjent her på berget heller. Var det ikke kulestøteren Georg Andersen som hevdet at han hadde spist kylling sprengforet med anabole steroider?
Noen som husker hvordan det gikk? Det var vel tidlig på 90-tallet.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
06/10/2010 09:07
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Drikker du fra en drikkeflaske, spiser fra en gel-tube osv. må alt gjennom massevis av fordøyelsesorganer før det kommer ut i blodet.
Dessuten dreier "plastfunnet" (seg så vidt jeg har fått med meg) ikke om plast som sådan, men om en spesiell plastmykner som sterkt begrenser produktutvalget når det gjelder opphavssted.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Loki]
06/10/2010 09:36
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Hva? Det der må du nesten begrunne (eller er du ironisk her?). Mener du en spansk syklist tatt for doping har større troverdighet enn det spanske mattilsynet? Jeg er åpenbart uenig. Du skal ikke ha fulgt så mye med, før du har fått med deg at denne saken også ruller opp et problem med forbudte stoffer i kjøtt. Stoffer som er forbudt ved lov. Som det nå viser seg, blir brukt allikevel.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
06/10/2010 10:05
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
http://www.selleitalia.com/Hvor lenge har Selle Italia han gnomen der på siden sin tro?
|
|
|
06/10/2010 11:22
|
stosu
Besatt
|
Besatt
selvfølgelig kan vi ikke lynsje folk i lang tid etterpå, selv om 2 års utestengelse etter min mening er for lite for utøvere som blir tatt for EPO, NESP, CERA. Dette er stoffer som de tidligere utestengte utøverne i følge forskere på området har utbytte av i flere år enn kun de 2 årene de var utestengt. De ekstra røde blodlegemene de har opparbeidet seg med det ulovlige stoffet i kroppen vil de ha i mange år ved like stor treningsmengde, noe Vino og Ricco tydeligvis har hatt.
Jeg håper de fleste får en vond smak i munnen av å se tidligere utestengte utøvere tilbake i toppen av et profesjonelt sykkelfelt, skirenn eller en hvilken som helst annen idrett. Historien har også vist at enkelte ikke lærer (Kaisa Varis).
|
|
|
06/10/2010 15:04
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Kan ikke for det, men jeg synes det var dritmoro å se en offensiv Vino i både Giroen og Touren i år.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
06/10/2010 19:29
|
Bing
Entusiast
|
Entusiast
Litt på siden av temaet dette men uansett : det er sikkert riktig som stosu sier at effekten av doping som påvirker antall røde blodlegemer varer i flere år. Men hos legen i går på den årlige helsesjekken (som det var 5 år siden jeg hadde tatt sist) spurte jeg tilfeldigvis hun som tappet blod om hvor mye blod en typisk blodgiver gir og hvor lang tid det tar for kroppen å reprodusere denne mengden.
Svaret var at det blir tappet ca 5 dl, (60 reagensrør) og at dette er reprodusert ila timer ! Når kroppen har en slik fenomenal evne til å hente seg inn / vende tilbake til utgangspunktet, er det jo nesten utrolig at effekten av manipulasjon med sammensetningen av blodet skal vare veldig lenge.
|
|
|
[Re: Bing]
06/10/2010 19:43
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
For at det skal være sagt; det er ikke kjempevanskelig å passe på hva man dytter inn i kjeften. Til og med hunder som går rundt i skogen og spiser bæsj (og kan teste positvit på kaffe, te og sjokolade) går det greit an å holde dop-fri. Det krever bare litt planlegging. Har du tenkt igjennom dette her? Ta deg en tur inn på matbutikken og lag en liste over alle matvarene du er villig til å vedde alt du eier på at er 100% fritt for hva nå enn det måtte være av ulovlige tilsetninger. Husk at de aller aller fleste toppidrettsutøvere til en viss grad er normale mennesker når ikke de konkurrerer. Det lett for oss å være eplekjekke og si at "dette burde de ha tenkt på" - men de lever tross alt ikke i en boble, de lever på samme måte som deg og meg og har ikke noe olympiatopp-laboratorie hvor de henter ut maten sin. Bruken av ulovlige tilsetningsstoffer og produksjonsmetoder er svært utbredt og det er få land som har like strenge og aktive kontrollorganer som det norske mattilsynet. Allikevel avdekkes det saker i Norge også. Når dopinglaboratoriene begynner å kunne sniffe opp selv de aller minste konsentrasjoner av stoffer, som med all mulig plausibilitet kan stamme fra uforskyldt tilførsel og som er milevis unna mengder som kan kalles prestasjonsfremmende, så lever faktisk alle toppidrettsutøvere i en konstant russisk rullett, selv når de gjør alt som er praktisk mulig for å styre unna doping.
|
|
|
06/10/2010 20:10
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Svaret var at det blir tappet ca 5 dl, (60 reagensrør) og at dette er reprodusert ila timer ! Når kroppen har en slik fenomenal evne til å hente seg inn / vende tilbake til utgangspunktet, er det jo nesten utrolig at effekten av manipulasjon med sammensetningen av blodet skal vare veldig lenge.
Men det er det du kaller utgangspunktet som er annerledes hos en som er godt trent og evt. dopet. Kroppens "forståelse" av hva som er nødvendig mengde blodlegemer?
|
|
|
[Re: kjerts]
06/10/2010 20:28
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er den manglende væsken som blir utlignet i løpet av få timer. Det tar lengre tid å danne nye blodlegmer.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
06/10/2010 23:53
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Har blodet noen utløpsdato?
|
|
|
07/10/2010 06:44
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Litt på siden av temaet dette men uansett : det er sikkert riktig som stosu sier at effekten av doping som påvirker antall røde blodlegemer varer i flere år. Men hos legen i går på den årlige helsesjekken (som det var 5 år siden jeg hadde tatt sist) spurte jeg tilfeldigvis hun som tappet blod om hvor mye blod en typisk blodgiver gir og hvor lang tid det tar for kroppen å reprodusere denne mengden.
Svaret var at det blir tappet ca 5 dl, (60 reagensrør) og at dette er reprodusert ila timer ! Når kroppen har en slik fenomenal evne til å hente seg inn / vende tilbake til utgangspunktet, er det jo nesten utrolig at effekten av manipulasjon med sammensetningen av blodet skal vare veldig lenge. Har kroppen erstattet det tappede blodet med nye blodlegemer eller kun med veske? Så vidt jeg vet så kan det ta flere uker før kroppen har erstattet mengden blodlegemer, men at kroppen kompenserer med veske (sikkert for å opprettholde blodtrykket?) iløpet av noen timer. Men ikke ta det for god fisk, det er bare slikt vi diskuterer over lunsjen.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: eUnaas]
07/10/2010 07:14
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Har blodet noen utløpsdato? Røde blodlegmer har en holdbarhet på 35 dager i følge Blodbanken i Oslo LarsB
Redigert av larsb; 07/10/2010 07:15.
|
|
|
07/10/2010 08:02
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Svaret var at det blir tappet ca 5 dl, (60 reagensrør) og at dette er reprodusert ila timer ! Når kroppen har en slik fenomenal evne til å hente seg inn / vende tilbake til utgangspunktet, er det jo nesten utrolig at effekten av manipulasjon med sammensetningen av blodet skal vare veldig lenge. Der hvor jeg gir blod tar de 450ml. Ifølge olympiatoppen tar det opp til 4 uker før antallet blodceller er tilbake til normalen. Plasmaet består stort sett av vann og er tilbake på normalen etter få timer.
|
|
|
[Re: esv]
09/10/2010 23:25
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Thomas
|
|
|
[Re: ThB]
10/10/2010 07:36
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Virker jo ikke direkte usannsynlig det i den linken fra VG.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
|
|