Finnes det en Texas Hold'em-spiller i rommet ?
|
Finnes det en Texas Hold'em-spiller i rommet ?
05/10/2010 09:59
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Spilte kval til DM i går, og var shortstacked hele veien. Sitter med 10 400 i chips, og blinds er 400/800 med 100 i ante. Jeg sitter UTG og går ut med 2300 med AQs, og får kast til knappen. Han er ca dobbelt average, og caller. SB caller også, før BB går all inn.
BB har nettopp kommet til bordet, så jeg har ingen info på ham, men rangen hans kan ikke være stor. Setter han på en bedre hånd enn JJ, selv om det kan være et squeeze play med 10 10. Dog lite sannsynlig. De bak meg antar jeg folder, da BB har ca 30 000 totalt, og average er +/- 20k.
Ergo har jeg +/- 8000 igjen. Hva gjør jeg ? Skal jeg satse butikken når jeg setter ham til KK, hvilket gir meg 30% sjanse for å vinne ?
|
|
|
Re: Finnes det en Texas Hold'em-spiller i rommet ?
[Re: Clotho_NOR]
05/10/2010 10:08
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Siden "ikke gå ut med 2300 med AQs i UTG" ikke virker å være et av de aktuelle svaralternativene går jeg for den mest nærliggende. Nemlig kast med en lærepenge om at AQs litt for ofte ser ut som en bedre hånd enn den er, i alle fall når en sitter UTG.
|
|
|
[Re: tygster]
05/10/2010 10:19
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, jeg ser den. Særlig AQ er den hånden som "buster" flest i WPT's og liknende.
Men, når man har vært kortdød i 2½ time, og er ½ average, syns jeg det er vanskelig å kaste den når man har spilt max 10 hender. Dessuten kan jeg ikke limpe, da bordet er relativt aggressivt.
Du hadde med andre ord foldet AQs i den posisjonen preflop.
Hva da med det valget man må gjøre i etterkant, av det du oppfatter som en feil av meg ?
|
|
|
05/10/2010 10:27
|
lessthanjake
Medlem
|
Medlem
Jeg vil si feilen din er å by 2300 fra UTG med så lite bak. Jeg hadde vært i push/fold-modus. Som spilt ville jeg callet hvis du du tror du vinner oftere enn 31% av gangene (det tror jeg..) (10400*2 + 2300*2 + 100*5) / 8300 = 31% Men spill før flop slik at det blir lette avgjørelser etter flop!! Jeg ville direkte foldet fra UTG, så kan du heller senere pushe lett fra button mot folk som gjør samme feil som du gjorde her 
|
|
|
05/10/2010 10:30
|
lessthanjake
Medlem
|
Medlem
Men, når man har vært kortdød i 2½ time, og er ½ average, syns jeg det er vanskelig å kaste den når man har spilt max 10 hender. Da er det bedre å pushe med f.eks T9s el. 44 fra button...
|
|
|
05/10/2010 10:32
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Det letteste for meg er å forholde meg til hva jeg ville gjort. Ut i fra de opplysningene du ga i det første innlegget var unngå raise hva jeg ville gjort. Med de nye opplysningene så er det stor sansynlighet for at jeg hadde spillt likt, men det gjør det fortsatt ikke til det rette valget. For meg blir dette spillet litt midt i mellom alt. Ikke agresivt nok til å være et "jeg begynner å bli short spill" og for drastisk til å være et "jeg har ikke gitt opp enda spill". For å svare konkret på hva du burde gjøre så er min mening at du bør kaste deg, banne og gjerne riste litt på hodet.
|
|
|
[Re: lessthanjake]
05/10/2010 10:39
|
PeterNincompoop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når du først har raiset ville jeg også nok ha callet. Hvis du kaster er du så low at du kun er tilbake til utgangspunktet om du dobler etter blindsene har gått forbi.
Men som de andre sier, kast UTG ville nok vært mest riktig med stacken du har. Du har ikke råd til å spille opp hender og så kaste, men du er heller ikke så low at du MÅ dytte på med AQ UTG.
|
|
|
[Re: PeterNincompoop]
05/10/2010 10:57
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Du har ikke råd til å spille opp hender og så kaste, men du er heller ikke så low at du MÅ dytte på med AQ UTG. Dette oppsummerer det hele veldig bra, som dere andre også har vært inne på. Fint med tilbakemeldinger på spillet sitt. Jeg er nede i en all-time-low, både mtp resultater, men også motivasjon. Hadde ett godt resultat for 3 år siden, etter det spilte jeg nok for høye levels / turneringer til mitt nivå, og nå er selvtilliten på bunn. (Var dog i Vegas i fjor høst, og skal tilbake om to uker, da resultatet der borte var oppløftende.) Jeg må bare finne (tilbake til) min stil, og spille den 100%. 
|
|
|
05/10/2010 11:02
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Noen tips til bra pokerbøker, forresten ?
Jeg skal skumme gjennom Dan Harrington en gang til på flyet, men jeg syns den blir litt lang / tung. Jeg har også Gus Hansens bok bra Aussies Million, hvor han gjennomgår den turneringen hånd for hånd. Men, den stilen er helt motsatt min, og noe av grunnen til (?) at jeg er litt schizo i pokerspillet for tiden. Jeg må finne en grunnleggende stil å spille ut fra, før jeg på en god måte kan mixe det opp igjen, og da passer det best med TAG / matematisk poker for min del.
|
|
|
[Re: PeterNincompoop]
05/10/2010 11:11
|
Elghode
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Veldig vanskelig hånd å få på akkurat det tidspunktet med tanke på stackstørrelse og blindsnivå.
Jeg ville nok i likhet med lessthanjake vært i en fold/phus modus. Dipper jeg under 10 BB i stack er AQ en helt klar "pusherkandidat". Ser an possisjon litt og hva som har skjedd før meg før jeg pusher da.
Hvis jeg har oppfattet det riktig hadde du sittet lenge uten å spille en hånd på samme bordet. Jeg ville nok valgt en all inn med min AQ og satset på å bli satt på en AA eller KK av motstanderne pga veldig tight spill og fått plukket opp blindsene og anten. Eneste faren hadde vært dersom noen bak hadde plukket opp en monsterhand og svart - men man hadde forstatt hatt en ørliten sjangse om det hadde hendt. Du hadde også sluppet å lure på om BB bløffer deg eller ikke. Med et lite par på BB med lunken stemning før flopp, er en økning/all inn en strategi jeg har sett mange har brukt som en semibløff. Og det funker stort sett så frem til at ingen har plukket opp en monsterhånd.
Men som sagt - etter possisjonen din spilte du helt riktig, men stackstørrelsen din var helt på grensen om man skal spille vanlig eller gå i allinn modus. Når du valgte å spille vanlig, ville nok en fold vært på sin plass etter å bli satt all inn.
Konsekvent ukonsekvent!
|
|
|
05/10/2010 11:14
|
Elghode
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen tips til bra pokerbøker, forresten ?
Jeg har også Gus Hansens bok bra Aussies Million, hvor han gjennomgår den turneringen hånd for hånd. Men, den stilen er helt motsatt min, og noe av grunnen til (?) at jeg er litt schizo i pokerspillet for tiden. Dette er en god bok som anbefales. Gus går gjennom sitt spill og sine tanker. Selv om du ikke vil spille som en "gærning" får du et godt innblikk i hvordan gærninger spiller og hvordan man kan takle dem.
Konsekvent ukonsekvent!
|
|
|
[Re: Elghode]
05/10/2010 11:24
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, jeg hadde et tight image ved bordet.
For å gi et eksempel til. Jeg ligger litt under average når kommer det en ny spiller til bordet. Han har en stor rulle bak seg, jeg vil tippe +/- 40k, mens jeg da spiller på ca 9k.
I 6. posisjon er det kast til meg, som sitter med JJ. Blindsene er 150/300 uten ante, og jeg går til 975. Kast til BB, som da er den nyankomne bigstacken.
Han caller, og vi får et rainbow-flop med K72. Han checker til meg, og jeg stikker ut 1400. Han re-reiser til 3500. Det skal sies han hadde sittet ved vårt bord et 5-6 hender før dette, hvor han minst 1 gang check-reraiser etter flop. Derfor er jeg veldig i tvil. Med stacken hans, og den spillestilen jeg tror han har, er rangen hans ganske stor på hva han vil calle meg med.
Hva gjør man ?
|
|
|
05/10/2010 11:44
|
Elghode
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Liker aldri å krangle med bigstacker med mindre jeg ligger bra an. Med en K på bordet ville jeg ikke vært så begeistret for JJ. Og med ny spiller i tillegg som kan sitte med alt mulig rart er det en vanskelig hånd.
Ville gått litt for magefølelsen her og garantert en fold/raise strategi(call hadde vært uaktuelt) - hadde jeg bestemt meg for at han prøvde å bløffe meg ville jeg re-raisa for å sjekke det. Men ville da vært ganske skadeskutt dersom jeg hadde tatt feil og fått enda en rais mot meg eller en call. Men hadde jeg hatt rett ville han mest sannsynlig ha foldet.
Meeen....spørs også litt på hvor langt man hadde kommet i turneringen - var "the money" rett rundt hjørnet ville jeg kasta knektene mine uansett hvor mye magefølelsen har sagt at han prøvde å bløffe meg og venta på en bedre sjangse til å ta igjen på re-raisebølla. :-)
Konsekvent ukonsekvent!
|
|
|
05/10/2010 11:50
|
Elghode
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En annen god bok er "Ace on the river" av Barry Greenstein. Går ikke så mye på strategi og odds, men mere på hvordan han har levd som pokerspiller. Med alle oppturer og nedturer det fører med seg. Han filosoferer også litt rundt forskjellige typer spillere og hvordan man burde oppføre seg rundt pokerbordet og hva man må passe seg for og slike ting.
Konsekvent ukonsekvent!
|
|
|
05/10/2010 11:58
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Liker aldri å krangle med bigstacker med mindre jeg ligger bra an. Med en K på bordet ville jeg ikke vært så begeistret for JJ. Det endte også med at jeg foldet, hvor jeg fortalte meg selv at neste gang får jeg ham. Det ble dog aldri noen nesten gang, da bordet ble "breaket" rett etterpå.
|
|
|
05/10/2010 11:59
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En annen god bok er "Ace on the river" av Barry Greenstein. Går ikke så mye på strategi og odds, men mere på hvordan han har levd som pokerspiller. Med alle oppturer og nedturer det fører med seg. Kona har kjøpt "Poker tells" av Mike Caro, men uten at jeg har satt meg inn i det, tror jeg den er mer beregnet på cash game. Tror jeg nøyer meg med den og Harrington og så satser på at besøket i Vegas blir gullkantet 
|
|
|
05/10/2010 12:11
|
Elghode
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du får ha lykke til i Vegas! :-D
Konsekvent ukonsekvent!
|
|
|
05/10/2010 14:24
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Instacall.
Du må calle 8100 for å vinne en pott på (totalt) 25400 (gitt at button og SB folder). Med AQs og 10bb igjen er det i mitt syn en no-brainer. De eneste hendene som er et problem er QQ+ og AK. Button og SB vil mest sannsynlig ikke calle med mindre en av de har slow-playet en monsterhånd.
Hvis du noensinne vurderer å folde i denne situasjonen skulle du aldri raiset i utgangspunktet.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
|
|