Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 20 1 2 9 10 11 12 13 19 20

Contador dopingtatt under TdF

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: chroie] #1043103 04/10/2010 14:30
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Av alle fjerne avsporinger nominerer jeg denne trådens skytedresser blant topp 3 ICON_LAUGH

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: femte_gir] #1043213 04/10/2010 17:50
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: femte_gir
Sitat: ElGordo
Det finnes, meg bekjent ikke dokumetert at noen har puttet prohormoner eller steroider i vanlig proteinpulver. Dette er det heller ingen økonomi i.

Jeg kan forstå tanken bak å putte Clenbuterol i proteinpulver. Det er billig og har slankende effekt, hvilket gjør at muskler synes større enn med fett på kroppen.

Jeg vet ikke hvordan proteinpulver lages men gjetter det blir blant annet laget av innmat. Da får man hormoner med på kjøpet, og avhengig av person så kan hormoner i pulveret ha positiv eller negativ effekt.

Proteinpulver lages i all hovedsak av myse dvs melk. Det er ikke økonomi i å putte clenbuterol i vanlig proteinpulver. Til det er pulveret for billig. De som vil ha clenbuterol kjøper det nok i tablettform, og ikke form av et håp om at det skulle være noen milligram i en bøtte med 3 kg protein....

I told u so!
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: ElGordo] #1043708 05/10/2010 10:34
thue Offline
Besatt
Besatt

haha, jeg koser meg litt nå ICON_WINK

link

Redigert av thue; 05/10/2010 10:36.
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: thue] #1043718 05/10/2010 10:41
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes det er trist om dette stemmer. Hva med alle andre som har feilfritt blodpass og blodet fullt av plaststoffer?

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: kjerts] #1043724 05/10/2010 10:47
Loki Offline
Besatt
Besatt
Klart det er trist, med sine handlinger har han satt hele sykkelsporten i vanære og kanskje endog i fare.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: thue] #1043727 05/10/2010 10:50
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: thue

haha, jeg koser meg litt nå ICON_WINK

link

Contador har aldri vært favoritten min, men finner hele saken svært lite koselig.. Veldig ødeleggende for sporten uansett utfall og lite og le av vil jeg si..

Redigert av Kriss; 05/10/2010 10:51.
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: ElGordo] #1043731 05/10/2010 10:55
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ElGordo
De som vil ha clenbuterol kjøper det nok i tablettform, og ikke form av et håp om at det skulle være noen milligram i en bøtte med 3 kg protein....

Jeg tenkte på oss vanlige mennesker som kjøper proteinpulver på helsekostforretninger uten å vite hva slags dirt (sic!) er oppi boksene.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: kjerts] #1043802 05/10/2010 11:58
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: kjerts
Jeg synes det er trist om dette stemmer. Hva med alle andre som har feilfritt blodpass og blodet fullt av plaststoffer?

Hvis det er tydelige indikasjoner på at blodet har ligget i plastposer får "alle de andre" også forklaringsproblemer. Kanskje til og med noen blir tatt for doping på den bakgrunnen. Jeg kan ikke egentlig skjønne hva som er trist med dette.

Blodpasset er jo en overvåkningsgreie. Ingen garanti for at utøveren er rein. Legger man til ett kriterie til vil passet fungere bedre.

Dette betinger selvsagt at "plastiziers" ikke kommer fra drikkeflasker, påleggspakker ol. Jeg forutsetter at det går i orden før screeningen for dette evt. settes i gang.

LarsB

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: larsb] #1043806 05/10/2010 12:00
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb

Hvis det er tydelige indikasjoner på at blodet har ligget i plastposer får "alle de andre" også forklaringsproblemer. Kanskje til og med noen blir tatt for doping på den bakgrunnen. Jeg kan ikke egentlig skjønne hva som er trist med dette.

Det er trist, fordi jeg stolte litt på systemet i utgangspunktet. Hvis det er sånn, må det selvsagt avsløres.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: larsb] #1043808 05/10/2010 12:00
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Håper det er forskjellig plast i drikkeflasker og blodposer, og at disse kan skilles ut i tester :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: RazeFaze] #1043817 05/10/2010 12:10
EgilS Offline
More than words
More than words
Man begynner bare å oppbevare blodet i glassbeholdere, og vips; null problem.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: EgilS] #1043819 05/10/2010 12:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Er sikkert en grunn til at man ikke har gjort det før...
Uten at jeg vet hvorfor, men tipper renhet spiller inn her.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: RazeFaze] #1043832 05/10/2010 12:23
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: RazeFaze
Håper det er forskjellig plast i drikkeflasker og blodposer, og at disse kan skilles ut i tester :-D

Jeg tror ikke du får plast i blodet av å spise plast, husk at det er forskjelle på hva man kjører rett i blodet og hva man spiser. Ut fra hva jeg vet er ikke kroppen i stand til å ta opp plast som næring, her må jeg ta forbehold. Men uansett er det stor forskjell på å spise en ting og ta det direkte i blodårene.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: RazeFaze] #1043834 05/10/2010 12:25
Lenny Offline
Veteran
Veteran
I riktig gamle dager brukte man glass, men ifølge Wiki kom plastbeholdere på banen i 1950. Det er nok frakt og oppbevaring som gjør at man bruker plast, ikke krav til renhet. Glass brukes jo i hetteglass etc.

Man har altså ikke testet blod for "mykgjørere" tidligere? Det synes jeg egentlig er litt rart. Det er vel nokså kjente stoffer som brukes til slikt.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: larsb] #1043936 05/10/2010 14:14
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Det er bra juksemakerne blir tatt. Det jeg er usikker på, er hvor dette bærer. Snart er det vel slik at ingen vanlige vil kunne passere en dopingkontroll. Vi vil bli avhengige av et stort hjelpeapparat, for å kontrollere alt vi spiser, drikker og tar på.

Har venner som har sluttet på landslag, for de ikke orket alt peset med kontroller, meldeplikt m.m. En fikk nedlagt veto fra samboer om enten privatliv eller toppidrett. De er gift i dag.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: GardS] #1043953 05/10/2010 14:42
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GardS
Det er bra juksemakerne blir tatt. Det jeg er usikker på, er hvor dette bærer. Snart er det vel slik at ingen vanlige vil kunne passere en dopingkontroll. Vi vil bli avhengige av et stort hjelpeapparat, for å kontrollere alt vi spiser, drikker og tar på.

Har venner som har sluttet på landslag, for de ikke orket alt peset med kontroller, meldeplikt m.m. En fikk nedlagt veto fra samboer om enten privatliv eller toppidrett. De er gift i dag.

Hmm... det er noen ytterst få som er så gode at de kan kalle seg toppidrettsutøvere. Disse er godt betalt for å drive med det de gjør, har tilgang til et stort støtteapparat i form av Olympiatoppen ol. og har muligheter som "vanlige folk" ikke er i nærheten av å drømme om i form av økonomiske gevinster etc.

Er det da så gale å kreve at de bruker noen minutter på å føre denne dagboken og kanskje måtte tisse på et glass en gang i blant?

At f.eks. verdens største personlighet innen sykling tar sjansen på å spise tvilsomt kjøtt midt i TdF er direkte latterlig!

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Brusdalen] #1043959 05/10/2010 14:51
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Brusdalen

At f.eks. verdens største personlighet innen sykling tar sjansen på å spise tvilsomt kjøtt midt i TdF er direkte latterlig!

Jeg har sagt det før og den historien henger ikke på greip. Visstnok så var det en sponsor som hadde med seg dette "fantastiske kjøttet." Men dette hadde han jo bare kjøpt i en helt vanlig butikk. Hvorfor velger man bort "eget" kjøtt mot noe en sponsor tilfeldigvis har plukket opp på butikken? Og hvilken sponsor stikker på butikken og kjøper et par biffer som han tar med til Contador midt under TdF?

Ser liksom ikke helt for med at Red Bull-ledelsen stikker på Kiwi og kjøper en biff de serverer Northug dagen før 5-mila i Kollen heller ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Brusdalen] #1043972 05/10/2010 15:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Hmm... det er noen ytterst få som er så gode at de kan kalle seg toppidrettsutøvere. Disse er godt betalt for å drive med det de gjør, har tilgang til et stort støtteapparat i form av Olympiatoppen ol. og har muligheter som "vanlige folk" ikke er i nærheten av å drømme om i form av økonomiske gevinster etc.

Det er nok ganske mange flere enn utøvere som tjener godt med penger som er underlagt meldeplikten. Hvor lukurativt tror du f.eks orientering for damer er? Eller hva med kayakpadling?
Selv OL-vinnere innen en del idretter kan ikke forvente å tjene mye penger, men de kan forvente å bli testet når som helst, hvor som helst. Uansett om de kommer rett fra spansk restaurant eller akkurat har karret seg hjem fra et julebord-nachspiel der en eller annen har forpestet lokalet med tjukk cannabisrøyk.

Toppidrett i Norge er for noen ytterst få en innbringende geskjeft for de fleste er det et lånekassefinansiert prosjekt man kan drive med i noen år. Hvis man er så heldig å motta stipend fra Olympiatoppen så kan man kanskje klare seg med en deltidsjobb utenom konkurranse-sesong, eller evt bo hjemme hos mor og far mens det står på.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Brusdalen] #1043992 05/10/2010 15:44
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: GardS

Er det da så gale å kreve at de bruker noen minutter på å føre denne dagboken og kanskje måtte tisse på et glass en gang i blant?

Jeg angret at jeg skrev dette. Da det kan være lett å finne ut hvem det dreier seg om.

Du vet tydeligvis ikke hvordan det står til i idrettsNorge. Det er bare noen få, høyt profilerte utøvere, som tjener penger på idretten sin. Selv om utøvere har støtte fra OLT, kan man ofte måtte betale 6-sifrede av egen lomme.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: GardS] #1044071 05/10/2010 17:27
flaxemax Offline
Fersking
Fersking

Det er vel få,eller noen som har valgt proffsykkling som inntekktskilde som utgangspunktet er så opptatt av hva de spiser/drikker 365/24(døgnet og åre rundt) som nettopp dem selv!At spanjolen har "forspist" seg på kjøttprodukter er tilpasset historiske forklaringer.Greit,mengdene er opplyst små,men de er der!

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: flaxemax] #1044162 05/10/2010 19:00
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har diskutert litt på bloggen Science of Sport og denne
utmerkede bloggen har kommet med noen ganske sjokkerende opplysninger. I følge forfatterene er sjansen for grunnløs positiv test ganske stor som følge av kosttilskudd. Videre foreligger det studier som sier at det samme gjelder EPO testen.

Følg denne linken og scroll ned og gå gjennom kommentarene. Jeg må innrømme at jeg ble ganske så sjokkert.

Hva gjelder biffmåltidet skjønner jeg ikke hvorfor folk mener det er så på trynet å spise biff. Jeg hadde ihvertfall ikke hatt noe problem med det. Biff er sunt og proteinrikt. Hva gjelder innkjøpet er jeg også overrasket over at man syns det er rart at kjøttet er kjøpt i en butikk. Hvor skulle det ellers komme fra? Den egene toppidrettsgården hvor alt slakt scannes og testes for alt dop på forhånd? Kanskje vi skal forvente at toppidrettsutøvere kun spiser grøntfor, eller ihvertfall har med seg en mobil testenhet hvor enn de går?

Hva gjelder transport har jeg hytte på Golsfjellet men utvalget i matbutikkene er noe skralt. Når jeg skal på hytta og har lyst på noe god mat tar jeg dette med fra OSlo, inkludert kjøtt. Det tåler tre timer i varm bil selv om sommeren.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: sigmund1] #1044185 05/10/2010 19:19
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: sigmund1
Hva gjelder innkjøpet er jeg også overrasket over at man syns det er rart at kjøttet er kjøpt i en butikk. Hvor skulle det ellers komme fra? Den egene toppidrettsgården hvor alt slakt scannes og testes for alt dop på forhånd? Kanskje vi skal forvente at toppidrettsutøvere kun spiser grøntfor, eller ihvertfall har med seg en mobil testenhet hvor enn de går?

Selvfølgelig kjøper man maten sin i butikken. Men Astana-teamet hadde jo som alle andre team ordnet sin egen mat som de skulle bruke. Hvorfor skal de da plutselig en dag bytte ut dette med mat som en sponsor har med fra en tilfeldig matbutikk? Hadde det vært premieoksen som han hadde avlet opp på sin egen gård og slaktet for denne fantastiske anledningen kunne jeg skjønt det, men at man bare tar med et tilfeldig stykke kjøtt, den historien kjøper jeg ikke.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: bjerkseth] #1044199 05/10/2010 19:30
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Hvor får du det fra at sponsor leverte biffen? Bare lurer. Mener jeg husker at han sa det var kokken til laget som hadde spesialkjøpt godt kjøtt.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Tor Arne] #1044321 05/10/2010 21:13
flaxemax Offline
Fersking
Fersking

Kjøpt,fraktet,tilberedt,spist,osv...apparattet rundt sånne helproffe har jo nettopp som hovedoppgave å sørge for at slike skandaler ikke skal oppstå.....

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: flaxemax] #1044330 05/10/2010 21:24
V
ViggoM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Plastisk betyder intet i Contador sagen .. sier dansk toksiolog.

http://www.feltet.dk/index.php?id_parent=262&id=276&id_nyhed=28618

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: ViggoM] #1044353 05/10/2010 22:21
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Var ikke plastikkverdiene i blodet hans 8 ganger mer enn normalt?

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: hnastrup] #1044383 06/10/2010 05:45
V
ViggoM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Ja, men det kan vel like gjerne komme fra hvilken som helst plast som fra blodposer ?

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: ViggoM] #1044385 06/10/2010 05:57
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ViggoM
Ja, men det kan vel like gjerne komme fra hvilken som helst plast som fra blodposer ?

Er nok lettere å få høye plast-verdier ved blod-overføring enn gjennom vanlige inntak som mat/drikke.

Smak litt på troverdigheten til en spanjol på Astana (en dopingtatt Vino ble tatt imot som en nasjonal-helt). For min del synes jeg ikke troverdigheten hans er skyhøy. Forøvrig har lagene han tidligere har vært på gjort mye rart.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: stosu] #1044394 06/10/2010 06:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: stosu
Sitat: ViggoM

Er nok lettere å få høye plast-verdier ved blod-overføring enn gjennom vanlige inntak som mat/drikke.

Smak litt på troverdigheten til en spanjol på Astana (en dopingtatt Vino ble tatt imot som en nasjonal-helt). For min del synes jeg ikke troverdigheten hans er skyhøy. Forøvrig har lagene han tidligere har vært på gjort mye rart.

Dere som er så bastante på at dette er bevis på at Contador er dopet; hva hadde dere sagt om det var Hushovd som hadde vært uheldig med kjøttet han spiste?

Jeg tipper at mange av dere hadde vært langt mer forsiktige i uttalelsene, selv om dopingprøven faktisk hadde sagt det samme. Og min påstand er at det ikke er dopingprøven folk henger seg opp i, men personen.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: EgilS] #1044405 06/10/2010 06:36
stosu Offline
Besatt
Besatt
Dersom Hushovd hadde testet positivt og blitt dømt (Contador har ennå ikke blitt dømt), for så å komme med det samme vrøvlet som ganske mange andre utøvere har kommet med som; jerntilskudd, matforgiftning av biff osv. hadde jeg sett på Hushovd som jeg ser på Ricco, Vino, Tysse osv.

Men frem til Hushovd evt. tester positivt kommer jeg til å se på han som er stor idrettsutøver. Faktisk en av de største i Norge, og en meget komplett sykkel-rytter.

For at det skal være sagt; det er ikke kjempevanskelig å passe på hva man dytter inn i kjeften. Til og med hunder som går rundt i skogen og spiser bæsj (og kan teste positvit på kaffe, te og sjokolade) går det greit an å holde dop-fri. Det krever bare litt planlegging.

Dermed bør det ikke være umulig for en toppidrettsutøver som lever av sin egen idrett å passe på hva man putter i seg.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Side 11 av 20 1 2 9 10 11 12 13 19 20

Moderator  support