Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 10 1 2 6 7 8 9 10

Bergen: Utforløypen på Ulriken

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: Rednax] #982712 10/07/2010 10:29
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Støtter forslaget om dosering i den lille skogen etter topphoppet. Tror det hadde hjulpet veldig på flyten i det partiet, men der er vel, som vanlig, et lite dreneringsproblem.

Jeg skal prøve å få ordnet med hønsenettingen i 3tia i dag.

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: pylsa] #982812 10/07/2010 16:43
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Var oppe og la hønsenetting på første adkomstbroa, og det slo meg at denne løypa får en episk start (se bildet). Fantastisk utsikt og 10 meter fritt fall om du kjører utfor broa.

La også netting på topphoppet (kanskje litt unødvendig), på den nye landingen etter rockgarden, og på tredoseringen etter svapartiet. Jeg la også igjen en uåpnet 10 m pakke med netting oppe med første adkomstbroa og en under den nye landingen etter rockgarden.

På sistnevnte dosering må vi kanskje vurdere å bruke plank istedet for jord og stein, for nå er nesten hele doseringe allerede vasket bort =(

Vedlegg ulriken_topp.jpg
Redigert av pylsa; 10/07/2010 16:45.

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: pylsa] #982866 10/07/2010 18:41
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Flott bilde! Slo meg også at det er et glimrende photo op. Hadde billedformatet vært liiit anderledes ville en kunne sett horisonten ute i Nordsjøen også. Må'kke skremme folk med 10 meters fritt fall! To og en halv meter fritt fall til ganske bratt skråning, så kolbøtte 10 meter videre is more like it. Gjelder å avpasse farten, og det blir jo enklere med hønsenetting! Godt jobbet!

Hønsenetting på topphoppet er kanskje unødvendig, men nødvendig på tredosering etter svapartiet. Godt jobbet!

Er det mulig å få festet trebord i sistnevnte dosering da? Uansett er det en begynnelse å legge stein i bunnen/utgangen..
(Vegard mener det må støpes dosering..)

Yr.no melder knallvær i morgen frem til kl. 14, og ..yr etter den tid. Vurderer å legge om til shavet wetscream og ta meg en tur opp på formiddagen. Holder været blir jeg en god stund.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: Rednax] #982940 10/07/2010 20:45
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Kvestelse blir vel resultatet uansett =P men det ser det cool ut og det er en ganske unik start på løypa =) Sikkert tøft å ta bilde oppover også.

Det var veldig vått gjennom heile løypa så wetscream er fornuftig. Skal nok opp noen turer jeg også, kanskje vi sees.

Redigert av pylsa; 10/07/2010 20:47.

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: pylsa] #982999 10/07/2010 22:35
sjurel Offline
Entusiast
Entusiast
Ser bra ut dette pylserino! Jeg er med en tur i morgen.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: sjurel] #983392 11/07/2010 22:30
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Kom meg ikke opp før i totiden, ikke hadde jeg lagt om dekkene heller. Møtte ingen andre enn forvillede turgåere samt en familie som hadde satt seg til ved rockgarden med termos i påvente av å se på utforsyklister (!).

Tar meg alltid en oppvarmings/recontur først. På vei gjennom landingen etter topphoppet på første run registrerte jeg at noe ikke helt var som det skulle være, men glemte det innen run nr. to siden det gikk så bra gjennom påfølgende sving. Med god medvind og godt oppvarmet dro jeg da på maks på topphoppet, satset på god lengde og å pumpe meg gjennom svingen. Lå godt frempå sykkelen gjennom luften.

Siden forrige gang jeg var oppe har det blitt ryddet i landingen (og påfølgende sving). Ryddet mye. Blant annet har et stykke jord som dekket over et steinparti som bikker i vinkel mot kjøreretningen blitt fjernet.
Jeg landet ca. rett på nevnte steinparti. Full stopp mot steinpartiet og katapult over styret. Opplevdes omtrent som om noen skulle ha fjernet flere trappetrinn i en godt kjent trapp en går i daglig; dét hadde jeg overhodet ikke forventet og fallet ble deretter.

Feilen ligger hos meg som misforstod en melding om hvilket parti som ble ryddet opp i. No hard feelings mot Vegard som tross alt har gjort traseen videre mye bredere og mer oversiktlig (nettopp derfor det gikk så fort gjennom svingen). Har lagt et par steiner på plass for å lage smoothere overgang, regner med å få utbedret partiet i løpet av uken (når kroppen kommer seg). Steinpartiet etter landing var egentlig selvdrenerende slik det var, og det fantes en veldig rask linje om en fikk riktig utgangspunkt på hoppkanten. Evn opphopning av vann skyldes at det dras jord inn fra ytterkant av løypen, renser man opp jorden som skaper dammer langs ytterkantene så forsvinner også vannet. Jeg fikset dét med en pinne.

La landingen ligge i fred og sjekk linjevalg neste gang i tilfelle steinene er borte. (Rydd gjerne videre opp etter svingen, det medfører kun bedre fremkommelighet). Jeg har slitt ut en spade siden september i fjor akkurat der, det var faktisk der jeg beynte å grave, og trodde jeg kjente hver bidige lille hump og stein som min egen bukselomme. Føler et lite eierskap (samt smerte), vil rydde opp selv.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: Rednax] #991540 28/07/2010 08:54
M
Miniman Offline
Medlem
Medlem
M
Ingen som er å sykler/bygger denne uken? Var å sykla igår men var ingen å se.. Litt vått idag, så skulle gjerne vært med å bygget, dog med noen som vet hva som må gjøres:) Samme gjelder i morgen og på fredag!

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: Miniman] #991672 28/07/2010 11:09
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Var flere oppe og syklet hele helgen.
Vil tro de fleste etterhvert velger å se an i hvilken grad løypen har tørket opp innen de begir seg ut på tur.
En del er på ferie, Nordisk nærmer seg og en del har tenkt seg opp for å bivåne.
Selv (jobber og )bygger jeg ...nytt bakhjul. Får jeg ferdig hjul til helgen, så er det rett opp igjen.

Om du har lyst å drive litt vedlikehold så er det fritt fram. Det vedvarende regnet de siste ukene har tæret godt på løypen. Svasvingens dosering er så godt som vasket ren for jord, der er det spesielt én stein som står litt feil vinklet i forhold til inngang. Høyresvingen etter "gjerdedroppen" trengs å skuffles ren for småstein 8skuffles utover for å beholde litt dosering), påfølgende doseringsvinger før serpentinerene trenger TLC, og om noen greier å drenere/planere kickeren i nederste parti slik at dammen/gjørmehullet forsvinner så hadde dét vært fint. Jeg aner ikke hvor verktøyet ligger gjemt for tiden, telefonlinjen til Afrika var lett ustabil.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: Rednax] #991751 28/07/2010 12:56
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jeg var oppe en tur sist uke, men konkluderte med at andre dekk var nødvendig før ny tur pga pakking samt generelt elendige bike handling skills. Oppsummert er det mye dreneringsproblematikk å ta tak i. Er det bløtt er det bare å finne på noe lurt. Jeg ble og litt overrasket over hvor hard slitasjen har vært på svingen etter rockgardenen og noe lurt må finnes på her for å få dreneringen til å funke bedre både i og før svingen (da det ser ut som regnvann er den store synderen). Svingene - eller retterre sagt doseringene - nederst i skogen bør og fikses litt på. Alt som blir gjort er gullende bra. Jeg har desverre ingen mulighet til til å gjøre allverden og den lille tiden jeg har (igjen i Plaskebyen for nå) må jeg nesten prioritere til sykling.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: heinrich] #991802 28/07/2010 14:00
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Forsvinn du, Henrik?

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen [Re: heinrich] #991804 28/07/2010 14:03
M
Miniman Offline
Medlem
Medlem
M
Vi er ihvertfall 2 som tenker seg opp i morgen i 10 tiden.. tenkte oss en 3 run. Resten av tiden som jeg har frem til 16 kan brukes til jobbing. Dog som sagt hadde det vært veldig fint med noen som har bygget før til å gi en hånd! Bare å sende en mld 93217244 hvis keen:)

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Ironman] #991806 28/07/2010 14:11
KimNK Offline
Ringrev
Ringrev
All the best ones do. ;D

Nå har du to uker på deg til å gjøre løypa strøken, Njål. Da kommer jeg innom for inspeksjon.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: KimNK] #991937 28/07/2010 20:45
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Jah, jhøss.
Hadde lekkasje i venstre gaffelbein på Jernhesten, så eg demonterte den i dag.. Trudde det var oljepakningen som hadde "poppa opp", men den hadde rivna.. Så det vil sei eg må vente på nytt pakningssett.. (Og montera ny-bremsane.. Har handla Formula Teh One MY10.. ICON_LAUGH )

Og elles skal eg på jobb, samt driv på å riv ned/set opp lettvegg, så sykling er kraftig nedprioritert atm.. crying

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: NjalVM] #1001718 10/08/2010 20:44
M
Miniman Offline
Medlem
Medlem
M
Noen som vil sykle/jobbe i morgen formiddag? Har fra 0800 til 1500 tilgjengelig:) Gi en lyd her eller på 93217244

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Miniman] #1006203 16/08/2010 12:52
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Håkkaii!!

Då er første kvardag i Bergen by gjennomført, etter ein flott, men kort sommar på sykkelmekkaet Sandane.
Trøsten blir at eg igjen kan bedrive heisbasert sykling eit sleggekast frå stovedøra:)
Blir der frå 16 og utover.. 3-4 turar. Heng med..

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Fenris] #1024316 07/09/2010 22:03
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Savner en Specialized sykkelcomputer. Svart og rød, modell "Sport"(?).

Forsvant trolig i det jeg la meg litt vel ned i doseringen i 180 graders svingen i mellompartiet-i-skogen-etter-kryssing-sti-etter-serpentinerene.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Rednax] #1024907 08/09/2010 19:53
E
ega84 Offline
Medlem
Medlem
E
Hei.
Tenker meg opp en tur imorgen for å kjøre et par runder.
Rundt 4 tiden. Har kun vært der en gang før, så hadde vært kjekt om noen ble med.
Kjenner ikke løypen så godt enda, så solokjøring på meg utgår:-)
Noen som blir med?
Eivind

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: ega84] #1039247 29/09/2010 08:27
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Jaudå!

Kanonforhold der oppe for tida. Skal tyne ut det siste av godværssykling på ulriken i dag, før det vert langhelg på Sandane.
Tek første tur ca kl 5.. og siste tur når det blir mørkt.

P.s.
Så og seie samtlege turgåarar eg og Sigleif møtte på mandag, hadde feiltolka skiltinga. Halvparten tolka det som "obs.. her kan det komme ein fyr på sykkel.. men gå gjerne med laus hund og denslags likevel". Medan fleire meinte at skiltinga i midtpartiet var litt feil. Det dreiar seg då om stikrysset ovanfor dei to rampene midt i løypa. (altså.. ca 20m før hønsenettingrampen i "gjørmerenna" før det tidlegare "gjerdedroppet") Dei to skilta med "sykkelløype" (eit på kvar side av inngangen til turløypa) peikar skrått innover/oppover mot turstien. Og mange tolka då dette som at turstien var sykkelløype. Desse skilta burde vi heller sette på kvar side av løypa, samt å spikre opp eit skilt rett under med "tursti", etterfulgt av tilhøyrande retningsanvisning.
Dette kan eg ta på meg å gjere. Men eg rekk det desverre ikkje før helga.
Ellers så hadde vi eit tilfelle av, (og eg har hatt fleire slike tilfeller før), at folk på toppen av løypa seier: "Oisann!.. kanskje vi skal sleppe dåkke gutta på sykkel ned først." Så eg håpar at skilta frå kommunen har litt info angåande lov/ikkje lov;)

Rednax: Kva er siste nytt frå kommunen ang. skilt??

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Fenris] #1039257 29/09/2010 08:48
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
To ting til!

1. Ein måte å få bukt med turgåar-"problemet" på er rett og slett å bruke løypa mykje meir og dermed verte meir synlege. Løypa har sitt vesle knippe med faste brukarar. Dog nokon som er meir aktive enn andre. Men bortsett frå det, møter eg i aller størst grad førstegangsbrukarar som måtte ein tur opp for å sjå "what the fuzz is about". Dersom løypa hadde blitt mykje meir brukt, kunne vi plutseleg ha blitt eit dagleg, spennande og friskt innslag i fjellheimen som alle er klar over og vande med. I staden for å være eit irritasjonsmoment som ein sjeldan gang kan dukke opp når du minst ventar det.
Til dei som synest løypa er for skummel: Stress ned, kjør sakte og kos deg;)

2. Nokon som har sett grafsa mi??.. Sist brukt (av meg sjølv) i den vesle doseringa før tabletopen. Vegard og Rednax si grafse har mørkelillaraud lakk på bladet. Mi hadde, såvidt eg kan erindre, ikkje det. Det er VELDIG fritt fram å låne denne. Men post her dersom den vert flytta;)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Fenris] #1039258 29/09/2010 08:48
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
og der var det 1000..;)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Fenris] #1039304 29/09/2010 09:57
mindesjokolade Offline
Fersking
Fersking
Satser på å bli en av de faste brukerene om ikke så alt for lenge:)
Men lurte på hvordan adkomsten er til løypen nå.
Må man gå ned trappene eller er det en bedre vei?

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: mindesjokolade] #1039314 29/09/2010 10:11
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Det er det:)
Trill ned bakom resturanten (sjå opp for turistar) og vidare forbi den store varden. Der går stien nedover 15 meter til den går opp på ein liten knaus. Her ser du adkomsten med rampe og full pakke. Følg sykkelspora over myra og ned langs svaberga til du kryssar turstien og kan gå roleg ned til start. Du er nede på null komma svisj;)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: mindesjokolade] #1039316 29/09/2010 10:13
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Fenris:
Om du tar med deg demparpumpe så vert eg med i dag.. (Har _ALT_ for lågt trykk i demparen.) Eg kan isåfall stikke tidlig frå jobb i dag, så møtes me ved nedre stasjon litt før 1700..?

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: NjalVM] #1039325 29/09/2010 10:19
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Den e god!
Sist eg sjekka hadde eg demparpumpe. Tek kontakt dersom eg ikkje finn. Ellers så er det mogleg Jarle vert med. Og han har.

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Fenris] #1039328 29/09/2010 10:21
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Har du nummeret mitt enda? (Ikkje legg det ut her..)

edit:
Korleis er føret oppover, forresten? Har slitt bakdekk og dårlig grep..

Redigert av NjalVM; 29/09/2010 10:22.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: NjalVM] #1039333 29/09/2010 10:27
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
nix.. eg gløymte visst å lagre. (nokså vanleg her i gården) Send meg ein sms på 93441135.. (eg er ikkje redd for å legge ut nummer:)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Fenris] #1039335 29/09/2010 10:29
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Slitt bakdekk er dårleg butikk der oppe uansett vil eg påstå. Men alt som brukar å være tørt, var tørt.

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Fenris] #1039472 29/09/2010 13:34
mindesjokolade Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Fenris
Det er det:)
Trill ned bakom resturanten (sjå opp for turistar) og vidare forbi den store varden. Der går stien nedover 15 meter til den går opp på ein liten knaus. Her ser du adkomsten med rampe og full pakke. Følg sykkelspora over myra og ned langs svaberga til du kryssar turstien og kan gå roleg ned til start. Du er nede på null komma svisj;)

Knall:)
Mulig jeg prøver meg på noen turer senere i dag da.

Redigert av mindesjokolade; 29/09/2010 13:34.
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: mindesjokolade] #1041439 01/10/2010 17:23
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jeg blir å treffe der oppe den neste uken. Må bare få byttet dekk til noe kliss og satt på den nye bakdemperen min - jippi!

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: heinrich] #1041454 01/10/2010 17:37
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Om noen aner hvor noe av verktøyet befinner seg for tiden; skrik ut!

Ja, det ligger et spett og en grensaks ved siden av første adkomstrampe, ja det ligger litt rask ved de to trebroene ved inngang til nederste parti, men det er hverken grafse eller spade er å finne noe sted. Og de skal det være en del av i løypen.

Propropos; har man tid så trenger løypen virkelig å bli feid ren for løs små- og storstein, om enn med foten som verktøy. Vær obs på at berm/doseringsnivået nå er faretruende lavt grunnet manglende vedlikehold de siste månedene.

Side 8 av 10 1 2 6 7 8 9 10

Moderator  support