Men jeg aner konturene av en ny type debatt om metoder og definisjoner i dopingarbeidet, når metodene blir såpass nøyaktige. Jeg ser også konturene av en ny debatt og bevissthet rundt mat som blir forurenset av alt fra antibiotika, til Clenbterol og hva det måtte være...
Debatten som bør begynne gjelder rytternes rettsikkerhet, og denne har nok for en stor del vært fraværende. Også her på forumet registerer jeg dessverre at mange er tilhengere av metoder som ikke noe å gjøre i et demokratisk samfunn.
Re: Contador dopingtatt under TdF
[Re: Torp]
#104156601/10/201020:19
Poenget var ikke på noen måte å dra Marit Bjørgen ned i søla, men at verden ikke er svart-hvitt, selv ikke når det gjelder doping
Vet hun gikk over på ny medisin etter at hun fikk "oppgradert" astmaen sin og har lest artikkelen før, men er fortsatt nyskjerrig på hvilken type. Om det er tilfeldig at så godt som hele langrennslandslaget har astma trenger vi ikke diskutere nå.
[Re: EgilS]
#104157001/10/201020:22
Contador spiste kanskje ikke biff men han sannsyligvis drakk protein milkshake. Jeg tror at stort antall av dem som bruker proteintilskudd (også her i Norge) har doping i blodet uten å vite det. Og det tror jeg er produsentenes skyld fordi de putter masse rart i pulveret uten å oppgi det på pakningen.
Her er du på jordet. At det skulle vært puttet doping i vanlig proteintilskudd har jeg aldri hørt om. Derimot har det vært pro-hormoner (19-nor) i en rekke andre typer tilskudd, som såkalte testboostere, jungle warfare osv. I første rekke er dette amerikanske produsenter, i nyere tid blant annet en delgaspariprodukter osv. I riktig gamle dager var steroideguruen dan duchaine hjernen bak ultimate orange som inneholdt efedrin blant annet. Du må skille mellom skitt og kanel når du snakker om tilskudd og ernæring.
Jeg så et dokumentarprogram på NRK2 for noen år siden om kroppsbyggere og doping der de viste at noen proteintilskudd inneholder ulovlige substanser.
Mads Kaggestad i sin blogg også skriver at Clenbuterol kan forekomme i kosttilskudd og dermed ramme utøvere som tilsynelatende tar stoffet mot bedre vitende.
Contador spiste kanskje ikke biff men han sannsyligvis drakk protein milkshake. Jeg tror at stort antall av dem som bruker proteintilskudd (også her i Norge) har doping i blodet uten å vite det. Og det tror jeg er produsentenes skyld fordi de putter masse rart i pulveret uten å oppgi det på pakningen.
Her er du på jordet. At det skulle vært puttet doping i vanlig proteintilskudd har jeg aldri hørt om. Derimot har det vært pro-hormoner (19-nor) i en rekke andre typer tilskudd, som såkalte testboostere, jungle warfare osv. I første rekke er dette amerikanske produsenter, i nyere tid blant annet en delgaspariprodukter osv. I riktig gamle dager var steroideguruen dan duchaine hjernen bak ultimate orange som inneholdt efedrin blant annet. Du må skille mellom skitt og kanel når du snakker om tilskudd og ernæring.
Jeg så et dokumentarprogram på NRK2 for noen år siden om kroppsbyggere og doping der de viste at noen proteintilskudd inneholder ulovlige substanser.
Mads Kaggestad i sin blogg også skriver at Clenbuterol kan forekomme i kosttilskudd og dermed ramme utøvere som tilsynelatende tar stoffet mot bedre vitende.
Ja og det har forekommet tidligere, ref Stian Grimseth i 2000. Han ble allikevel utestengt og fikk ikke delta i OL.
Som jeg skrev tidligere, muligens en fin mellomting (ble ikke Grimseth utestengt over lengre tid?) for uansett om man fikk preparatet i seg ved uhell eller ikke; man hare en (potensiell) fordel av dette overfor konkurrentene og burde da være utestengt for 'neste' konkurranse cq. bli disket fra resultatlista. Isf. å bli utestengt for en lengre periode.
Desverre for Contador så rykker da årets TdF-seier.
Holder man den ikke vannrett slik man holder den når man skyter?
Når du skal snurre kammeret er det nok mer naturlig å holde den slik at den ligger på siden.
Ok, men fortsatt vil jo kulen legge seg på den siden som vender ned hvis kammeret spinner fritt?
Forstår ikke helt hva dette har med doping å gjøre...men problemstillingen er intressesant,selv om den kanskje ikke så relevant for de fleste.
Hvis kammerets rotasjonsakse ligger vannrett og det er kun en kule i kammeret, vil jeg tro det er størst sjangse for at kammeret stoppe å roter når motstandskraften er størst. Hvilket er "kl 9" (=rett opp,medurs rotasjon). Hvis man holder pistolen i høyre hånd og roterer kammeret medurs, vil det ikke være å holde pistolskjeftet vannrett....
Finnes det en fornuftig forklaring på målte verdier av et eller annet stoff, så må det selvfølgelig taes med i betraktningen. Det er svært sjelden det gjør det. At positive dopingprøver skyldes inntak av kjøtt, kylling eller kosttilskudd tror jeg ikke på.
Det kan dog hende denne saken er annerledes. UCI har i alle fall bedt AC om å ikke gå ut med informasjon, før de har etterforsket saken ytterligere. Sikkert fordi AC har en god sak.
Du har misforstått.Olympiatoppen har ikke skilt mellom tilskudd. Det ble operert med en liste over høyrisikoprodukter der ALLE vanlige tilskudd var nevnt. Dette grunnet frykt for forurensede produksjonslinjer hos amerikanske produsenter. den senere tid har enkelte fått grønt lys, deriblant eiselt. Dette er fordi de garanterer rent produksjonslinje. Det finnes, meg bekjent ikke dokumetert at noen har puttet prohormoner eller steroider i vanlig proteinpulver. Dette er det heller ingen økonomi i.
Man holder ikke Revolveren vannrett... Men Loddrett. Vannrett er den når den ligger ,på bordet fxs. KUN gangstere skyter vannrett , det vil si ...:skyter du med høyre hånd (rex) så vender tommelen ikke opp, men innover.
Må si at jeg begynte å tro på historien til Contador til jeg leste i VG lørdag. Der sto det om "alle" andre som var tatt for CB, samtlige hadde samme unskyldning, kjøtt. Da syns jeg hele historien til Contador begynte å lukte surt
Må si at jeg begynte å tro på historien til Contador til jeg leste i VG lørdag. Der sto det om "alle" andre som var tatt for CB, samtlige hadde samme unskyldning, kjøtt. Da syns jeg hele historien til Contador begynte å lukte surt
Sitat: Lord Awesome
Eller kanskje de alle er offer for justismord? Litt som Bjugn.
Sa jeg ikke noe om... jeg sier Rex /links. rex = høyrehåndsskytter Det som ikke ble brukt ,påstår jeg er ..Rechts. Blir heller ikke brukt i manualer, eller innen DFS innstruks.
Sa jeg ikke noe om... jeg sier Rex /links. rex = høyrehåndsskytter Det som ikke ble brukt ,påstår jeg er ..Rechts. Blir heller ikke brukt i manualer, eller innen DFS innstruks. [/quote]
Når vi sier links i norge er det mer et uttrykk for venstreskytter, enn at det er et ord vi til daglig bruker. Links er tysk og betyr "venstre". Rex betyr dog "konge" på latin og har lite med at man er høyrehendt. Har aldri gjennom mine år innen skyting hørt noen si rex som uttryk for høyreskytter.
Det finnes, meg bekjent ikke dokumetert at noen har puttet prohormoner eller steroider i vanlig proteinpulver. Dette er det heller ingen økonomi i.
Jeg kan forstå tanken bak å putte Clenbuterol i proteinpulver. Det er billig og har slankende effekt, hvilket gjør at muskler synes større enn med fett på kroppen.
Jeg vet ikke hvordan proteinpulver lages men gjetter det blir blant annet laget av innmat. Da får man hormoner med på kjøpet, og avhengig av person så kan hormoner i pulveret ha positiv eller negativ effekt.
Okei .. da ser det ut som vi har avklart det med links.. Men er klar over at rex brukes i flere sammenheng som fxs kongelige. Husker godt den første mål-sydde skytterdressen jeg bestilte , hos Dagfinrud. der står det på måle-skjemaet REX eller LINKS skytter . Det står det også i bøker fra ,Bjørn Solberg , Oskar sjøkvist, osv,...
[quote=KjellMa][quote=Torarne]skyter du med høyre hånd (rex)
Rechts
Tja ....? hvis du er Tysk. jeg sier rex /links.
Og links er ikke tysk?
Sa jeg ikke noe om... jeg sier Rex /links. rex = høyrehåndsskytter Det som ikke ble brukt ,påstår jeg er ..Rechts. Blir heller ikke brukt i manualer, eller innen DFS innstruks. [/quote]
Når vi sier links i norge er det mer et uttrykk for venstreskytter, enn at det er et ord vi til daglig bruker. Links er tysk og betyr "venstre". Rex betyr dog "konge" på latin og har lite med at man er høyrehendt. Har aldri gjennom mine år innen skyting hørt noen si rex som uttryk for høyreskytter.[/quote] OG... du får også kjøpt diverse utstyr , tilbehør, alt etter om du er rex eller links skytter .... som fxs kolbekappe / pistolgrep / hanske osv. Har du ikke hørt om det ?? kan du ikke ha hørt så mye, heller ikke ha tilpasset utstyr til ditt behov.
Jeg vet ikke hvordan proteinpulver lages men gjetter det blir blant annet laget av innmat. Da får man hormoner med på kjøpet, og avhengig av person så kan hormoner i pulveret ha positiv eller negativ effekt.
Den vanligste typen lages av myse.
[Re: -Jan]
#104289304/10/201009:56
hahahahah Dere er morsom. Det som er teit med å ende opp med feil skytterdress hvis man skyter link..: er at rex"-jakka har glidelås på venstre side . og rex"-bukse har glidelås bak høyrefot. pga knestående skytestilling. Så det er viktig å få med.