Contador dopingtatt under TdF
|
Re: Contador dopingtatt under TdF
[Re: HM1100]
01/10/2010 11:42
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes meg bekjent intet medikament som har konstant konsentrasjon i den humane organismen. Så igjen, målt lav konsentrasjon er ikke et argument for uskyld. Hva forteller dette deg ? The tests on the 19th and 20th find no trace of clenbuterol. On the 21st, the level is 50 pg/ml, it falls to 20 pg/ml on the 22nd, and then none is found on either the 23rd or 24th. Based on these findings, and the half-life of clenbuterol, it is concluded that the clenbuterol was administered (either deliberately or via food) after the 20th. Dr de Boer's ultimate conclusion is that the level is so low as to offer no performance enhancement, and fits with the explanation that contamination by the ingestion of meat is "extremely likely". (Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at denne rapporten er utarbeidet etter foranledning av AC's advokat, men dersom disse verdiene viser seg å ikke stemme, vil det jo fremkomme i senere rapporter av uavhengige). Det interessante i dette etter min mening er at det ikke er forekomst av clenbuterol, så kommer det en vanvittig liten mengde som er borte etter 2 dager. At det så i tillegg er et stoff han ikke ville hatt nytte av, og som det er utrolig enkelt å spore, gjør forklaringen til AC plausibel i mine øyne.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
01/10/2010 11:50
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Og å bytte ut sitt eget blod er vel heller ikke lov? Nå bytter han vel strengt tatt ikke ut sitt eget blod; han tilfører bare mer av det. Det har vel blitt lagt frem teorier om at han har fått blodoverføring med sitt eget blod, tappet tidligere Jeg har uthevet det jeg syns er et nøkkelord i denne sammenhengen. Det er nemlig bare en teori. En annen teori er at han har fått i seg clenbuterol via kjøtt. Leser du et av mine tidligere innlegg, vil du se at tester gjennomført på storfe i Portugal viser at det forekommer i relativt stor grad at bønder bruker dette for å tjene mer penger. Ja, stemmer det.. Ja, er en teori, derfor jeg har skrevet det som svar til pontiff's siste post. En teori JEG kan komme med da er at SaxoBank vet at i Portugal forekommer det i stor grad, så det er en genial bortforklaring å komme med. Jeg sier at JEG tror han har dopa seg, fordi sannsynligheten er greit tilstede etter min mening.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/10/2010 11:52
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Men hvorfor kommenterar du då ikke vad argumenterar før istellet før at argumenterar før noe annet?
Noen ganger fordi jeg ikke helt skjønner argumentene. Feks som at jeg ikke helt skjønner hva du mener her. Men joda, jeg er enig med deg. Finnes det en fornuftig forklaring på målte verdier av et eller annet stoff, så må det selvfølgelig taes med i betraktningen. Det er svært sjelden det gjør det. At positive dopingprøver skyldes inntak av kjøtt, kylling eller kosttilskudd tror jeg ikke på. Seriøse utøvere sørger for å unngå slikt. Jeg synes problemstillingen blir snudd på huet. Det skal liksom være så forbaska vanskelig å ikke bli tatt i doping selvom man er uskyldig. Hvis man tror målemetodene er så sensitive så er det i sannhet rørende.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
01/10/2010 11:54
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Så når fagfolk går ut og sier dette, veier det en god del mer enn utsagnene til en kroppsbygger... Kroppsbygger-miljøene rundt om i verden har nok eksperimentert mer med dette stoffet enn fagfolkene du refererer til.. Er muligen en grunn til at det fortsatt brukes etter over 20 år.. Og han brukte det ikke for å forbrenne fett heller.
|
|
|
[Re: Andrehua]
01/10/2010 12:24
|
Aune01
Entusiast
|
Entusiast
At det ikke finnes noen studier på steroider tatt for prestasjonsfremming er på grunn av at disse studiene ville vært uetiske. Det at det ikke finnes studier tilsier ikke at stoffet ikke virker.
Hva med rytteren fra Japan som ble tatt med samme dose som AC og som nå er utestengt i 2 år. Hvorfor går ingen i bresjen for han?
Hva med alle de andre stoffene på dopinglista som ikke har noen effekt men som står der fordi. Hvorfor er det ingen av gutta som blir stoffer som ikke har noe med prestasjonsfremming å gjøre? Hvis det var så vanskelig å ikke bli tatt for doping, ville det vel da vært noen som ble tatt for dette?
Likevel ser vi kun forekomster av positive prøver der stoffet som er inntatt gir middels til stor prestasjonsøkning.
Selv er jeg en kyniker og anntar at feltet i profesjonell sykling ikke har blitt renere siden 90-tallet, kun bedre i biokjemi. Personlig ser jeg mest opp til sliterne som akkurat ikke greier å komme opp. Her kan man jo snu litt på det å anta at disse bare ikke er gode nok til å dope seg, men jeg velger å ikke gjøre det.
Uansett er det for min del likegyldig hvem som blir tatt, personlig annser jeg bare han som uheldig eller slurvete med medisinen.
|
|
|
[Re: Aune01]
01/10/2010 12:30
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
At det ikke finnes noen studier på steroider tatt for prestasjonsfremming er på grunn av at disse studiene ville vært uetiske. Det at det ikke finnes studier tilsier ikke at stoffet ikke virker.
Hva med rytteren fra Japan som ble tatt med samme dose som AC og som nå er utestengt i 2 år. Hvorfor går ingen i bresjen for han?
Hva med alle de andre stoffene på dopinglista som ikke har noen effekt men som står der fordi. Hvorfor er det ingen av gutta som blir stoffer som ikke har noe med prestasjonsfremming å gjøre? Hvis det var så vanskelig å ikke bli tatt for doping, ville det vel da vært noen som ble tatt for dette?
Likevel ser vi kun forekomster av positive prøver der stoffet som er inntatt gir middels til stor prestasjonsøkning.
Selv er jeg en kyniker og anntar at feltet i profesjonell sykling ikke har blitt renere siden 90-tallet, kun bedre i biokjemi. Personlig ser jeg mest opp til sliterne som akkurat ikke greier å komme opp. Her kan man jo snu litt på det å anta at disse bare ikke er gode nok til å dope seg, men jeg velger å ikke gjøre det.
Uansett er det for min del likegyldig hvem som blir tatt, personlig annser jeg bare han som uheldig eller slurvete med medisinen. Vet du at det ikke finnes studier på steroider? Det er jo utført studier på EPO, burde ikke det være like uetisk eller?
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
01/10/2010 12:36
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Uansett er det for min del likegyldig hvem som blir tatt, personlig annser jeg bare han som uheldig eller slurvete med medisinen. Han japaneren som ble tatt er jo et kjempeproblem for UCI. De kan ikke dømme en person og så frikjenne neste som blir tatt bare fordi han er en bedre syklist. Det vitner om svært sviktende dømmekraft og dårlig integritet hos UCI. Da kan man jo også si det er svært uheldig at det tok så lang tid før disse prøvene ble offentligjort, ettersom en annen person allerede er dømt med samme verdier samme år.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
01/10/2010 12:47
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
http://www.tv2sporten.no/spor-av-bloddoping-hos-contador-3304102.htmlOg hadde det faktisk vært den biffen, så hadde selvfølgelig Contador på en måned rukket å finne ut hvor kjøttet sponsoren hadde med stammet fra, fått skaffet et par kuer fra den gården og slaktet og analysert kuene og kunne vært frikjent før den saken hadde kommet ut i media
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: ]
01/10/2010 12:58
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Kanskje han faktisk har dopet seg - kanskje ikke...
Det finnes mange interessante opplysninger i denne saken. mest interessant er det at dopingmyndighetene/UCI har gått ut og sagt de må etterforske dette videre før de kan trekke noen konklusjon. Vanligvis er de/bør de være mer bastante enn dette.....
|
|
|
[Re: imag]
01/10/2010 13:03
|
Xenon
Entusiast
|
Entusiast
Forøvrig har også snooker hatt sin dopingsak, da Ronnie O'Sullivan testet positivt for cannabis i '98....... Stikk den. Cannabis er kun forbudt i konkurranse, bloddoping er forbudt... Basta... (en sak på 12 år, mot xxx saker i sykkel siste par åra, Stikk den!) Sånn "for the record" så er jeg mer interessert i sykkel enn snooker  Edit: Glem det... ser at O'Sullivan blei tatt i Benson & Hedges Irish Masters-finalen... My bad.
Redigert av Xenon; 01/10/2010 13:14.
|
|
|
[Re: ]
01/10/2010 13:03
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Det som forundrer meg er at folk sluker contadors argumenter, når contador sier at clenbuterol ikke har noen positiv effekt, så tror folk på det... Det var ikke det jeg skrev, om det var meg du siktet til. Det er Rasmus Damsgaard, som tidligere jobbet på Bispebjerg Hospital, som har uttalt dette.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
01/10/2010 13:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skal ikke svare for sandsto, men det har blitt en slags konsensus om at clenbuterol ikke har noen positiv effekt her i tråden. Jeg tolker det i hvertfall slik. For eksempel på bakgrunn av slike påstander: 2. Det er ytterst tvilsomt om dette stoffet har dopingeffekt overhodet, det er uten tvil at dosene observert i prøvene er uten prestasjonsfremmende effekt. Disclaimer: Det kan være ting jeg har oversett, dokumentasjon jeg ikke har lest osv. Men etter som CB står på dopinglista, regner jeg med at det kan ha en effekt som antidopingfolkene har noenlunde kunnskap om.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
01/10/2010 13:50
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Utfra det jeg har lest på etterhvert ganske mange forskjellige steder er det ganske mange som mener at selv i relativt store mengder har stoffet antageligvis ingen positive egenskaper for en syklist. Dette er det dog uenighet om.
Det eneste stedet jeg har observert uenighet om at 50 pikogram ikke er prestasjonsfremmende er her. Hvordan vet vi at dosen ikke var større? Fordi han testet negativt på dette dagen før.
Det er mye som står på dopinglista som har ytterst sparsommelig virkning.
|
|
|
01/10/2010 13:55
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men etter som CB står på dopinglista, regner jeg med at det kan ha en effekt som antidopingfolkene har noenlunde kunnskap om. Dopinglista er gjeldende for stort sett all sport. Det vil si at mange stoffer kan virke positivt i en sport, og ha ingen/negativ effekt i en annen.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
01/10/2010 14:28
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fordervet kjøtt? Er det det samme som bedervet kjøtt?
|
|
|
[Re: -Jan]
01/10/2010 14:40
|
Aune01
Entusiast
|
Entusiast
Grunnen til at studier på steroider for prestasjonsfremming er uetiske er at bivirkningene kan være store.
Hvis en bivirkning er psykose, kan man ha øderlagt noens psykiske helse ved at de ble med i forskningen.
Anbefaler å se filmen "bigger, faster stronger" hvis man har interesse for steroider og det etiske grunnlaget rundt doping i og utenfor idrett.
|
|
|
01/10/2010 14:51
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Frank Vandenbroucke ble tatt med følgende "police searched the car and found drugs later identified as clenbuterol, morphine and EPO" Rart at det er flere syklister som roter seg borti det om det ikke hjelper overhodet 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: Torp]
01/10/2010 17:36
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er det generelle fundamentet? At litt dopnig er greit, bare det ikke blir for mye? Hva med astmamedisinen til Marit Bjørgen? Står jo på dopinglista den Og den heter?
|
|
|
[Re: Kriss]
01/10/2010 17:54
|
chroie
Ringrev
|
Ringrev
Mener å ha sett at det er symbicort hun bruker.
|
|
|
01/10/2010 17:56
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Hvis man har astma, er det helt greit å ta astmamedisiner. Men man må søke om det med legeattest. Alle kortisonbaserte astmamedisiner er på dopinglista så langt jeg kjenner, slik som bla den vanligvis brukte Seretide eller Serevent.
Doping er pr def brudd på dopingreglene, deriblant bruk av midler/metoder som står anført på dopinglista, med mindre man faktisk har en sykdom som krever behandling med et slikt apparat og andre fullgode metoder ikke er noe fullgodt alternativ.
|
|
|
01/10/2010 17:58
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Hva er det generelle fundamentet? At litt dopnig er greit, bare det ikke blir for mye? Hva med astmamedisinen til Marit Bjørgen? Står jo på dopinglista den Og den heter? http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=580954Poenget var ikke på noen måte å dra Marit Bjørgen ned i søla, men at verden ikke er svart-hvitt, selv ikke når det gjelder doping
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
01/10/2010 18:01
|
chroie
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke bare kortisonbaserte astma medisiner som er på doping liste. Av de du har nevnt er begge adrenergikum, men kun seretide inneholder også glukokortikoider. JJeg mener å tro at alle astmamedisiner er på dopinglisten.
|
|
|
01/10/2010 18:04
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Verden er på ingen måte svart-hvitt - og når testmetodene begynner å bli så finmålende at de kan detektere mikroskopiske konstentrasjoner av sporstoffer som ligger langt under det laboratoriet egentlig er pålagt å måle (som i Contador sitt tilfelle), er det rimelig å bli bekymret for at man kanskje åpner en ny verden hvor de utroligste ting kroppen har absorbert fra omgivelsene og forurenset luft, mat, vann, plastflasker osv.
Hvis man kommer dit hen at man kan påvise sporstoffer fra Helnøtten du spiste i fjor med spor av nøtter fra et forurenset nøttetre, som tilfeldigvis lå ved siden av en hasjplantasje, tror jeg de klarer å finne noe på oss alle...
Igjen: Jeg påstår ikke at AC er uskyldig. Det får andre finne ut av. Men jeg aner konturene av en ny type debatt om metoder og definisjoner i dopingarbeidet, når metodene blir såpass nøyaktige. Jeg ser også konturene av en ny debatt og bevissthet rundt mat som blir forurenset av alt fra antibiotika, til Clenbterol og hva det måtte være...
@Chroie: Riktig det - jeg tok bare fram eksempler.
|
|
|
01/10/2010 18:13
|
Aune01
Entusiast
|
Entusiast
anonymous13: Jeg trenger ikke komme med noen begrunnelse i det hele tatt for hvorfor EPO er ok mens anabole medikamenter ikke er det.
Det finnes studier på anabole medikamenter, dog ikke innen idrett på grunn av at man ikke er sikker på hvilke bivirkninger som oppstår ved missbruk.
Uttalelsen om at studier på anabole medikamenter ikke er etisk kommer ikke fra meg, men fra en samtale med En av USA's fremste eksperter på området i filmen "bigger faster stronger".
Du må gjerne motbevise dette ved å finne en studie der anabole medikamenter blir testet på idrettsutøvere.
Uttalelsen om at EPO dreper er jo også helt hinsides. EPO dreper ikke, følgene av meget høy bruk av EPO uten bruk av blodfortynnende medisiner kan føre til infarkt(blodpropp) grunnet økt blodprosent og dermed tykkere blod.
Paracetamol dreper også hvis du chugger 30 brett.
|
|
|
[Re: EgilS]
01/10/2010 18:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men etter som CB står på dopinglista, regner jeg med at det kan ha en effekt som antidopingfolkene har noenlunde kunnskap om. Dopinglista er gjeldende for stort sett all sport. Det vil si at mange stoffer kan virke positivt i en sport, og ha ingen/negativ effekt i en annen. Det vet jeg. Men vi har nå vel bare én liste å forholde oss til, og CB står på lista over forbudte stoffer. Eller har jeg misforstått? Er det tillatt å dope seg dersom dopet ikke er prestasjonsfremmende i akkurat den idretten man driver med?
|
|
|
01/10/2010 18:49
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Poenget er jo at det er mindre trolig at han har tatt det bevisst hvis dette stoffet ikke har noe effekt i sykling.
|
|
|
[Re: -Jan]
01/10/2010 18:58
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Poenget er jo at det er mindre trolig at han har tatt det bevisst hvis dette stoffet ikke har noe effekt i sykling. Nettopp. Og "alle" er liksom enige om at CB ikke har noen effekt for en syklist. Jeg aner ikke om det er tilfelle, jeg kommenterte egentlig bare det som latet til å ha blitt en sannhet her, at CB ikke er prestasjonsfremmende (for en syklist) og i hvertfall ikke i så små mengder som hos Alberto. For alt jeg vet kan CB være massivt ødeleggende for en syklist. Eller det kan være en killer kombo sammen med et eller annet annet stoff. Jeg aner ikke. Det eneste jeg vet er at stoffet er forbudt, og at Alberto testet positivt på det.
|
|
|
[Re: EgilS]
01/10/2010 19:01
|
charliew
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så du regner det som sannsynlig at du overlever 100 runder med russisk rulett (med snurr mellom hvert avtrekk), siden det er 5/6 sjanse for å overleve ett avtrekk?
Er det 5/6 sjanse for å overleve? Vil ikke tyngdekraften sørge for at kulen havner på bunnen oftere enn på toppen hvor kulen avfyres? Hva er topp og bunn? Hvordan holder man revolveren når man snurrer? Holder man den ikke vannrett slik man holder den når man skyter?
|
|
|
[Re: charliew]
01/10/2010 19:51
|
EgilS
More than words
|
More than words
Så du regner det som sannsynlig at du overlever 100 runder med russisk rulett (med snurr mellom hvert avtrekk), siden det er 5/6 sjanse for å overleve ett avtrekk?
Er det 5/6 sjanse for å overleve? Vil ikke tyngdekraften sørge for at kulen havner på bunnen oftere enn på toppen hvor kulen avfyres? Hva er topp og bunn? Hvordan holder man revolveren når man snurrer? Holder man den ikke vannrett slik man holder den når man skyter? Når du skal snurre kammeret er det nok mer naturlig å holde den slik at den ligger på siden.
|
|
|
|
|