Re: Contador dopingtatt under TdF
[Re: Red Devils]
01/10/2010 09:06
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Men er det noen i sykling som har blitt utestengt for unormale verdier i blodpasset sitt da? Kan ikke huske at noen har fått startnekt pga blodverier i det siste nei. Dette skjer jo rett som det er i langrenn og skiskyting. I og med at vi diskuterer mengde kontra alvorlighetsgraden så er jo blodpass enda mer vagt, da en utøver kan bli utestengt uten en positiv dopingtest, ref Pechstein: http://www.adressa.no/sport/article1535823.ece
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: Red Devils]
01/10/2010 09:11
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Men er det noen i sykling som har blitt utestengt for unormale verdier i blodpasset sitt da? Ikke utestengt, men vår egen Arvesen fikk jo startnekt av Rasmus Damsgaard ifm Giro d'Italia. Det var dog ikke mistanke om doping, da verdiene hans var for lave 
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
01/10/2010 09:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er mannen skyldig? Selvfølgelig, både A og B prøven er positive på et forbudt stoff. Hvordan han har fått det i seg er fullstendig uinteressant, for det er utøverens ansvar og ikke få det i seg.
Så hvis du tar med deg en parmesan-ost hjem fra ferie i Italia og den viser seg å inneholde en mikroskopisk mengde heroin fordi ostepakkeren i Parma hadde dette på fingrene, så skal du dømmes på lik linje med en heroinsmugler i stor stil? Det er ditt ansvar å sjekke at du ikke har med deg ulovlig stoff i bagasjen. Uten å ta stilling til om CB virkelig har positive effekter. Det er et ørlite forskjell mellom heroinosten og CB-biffen. Hvis du spiser heroinosten så vil dette mest sannsynlig ikke påvirke noe/noen som helst. Hvis Contador fikk i seg en CB-biff så ville han muligens ha hatt et lite fordel av det i forhold til konkurrentene. Kan hende skyldig er et for stort ord, men skal uforskyld dopingbruk tollereres? Da er det kanskje ikke langt til øst-europeisk idrett under den kalde krigen. Mener du seriøst at man som toppidrettsutvøer ikke skal kunne gå på restaurant uten å ha med seg et helt laboratorium? Hvis Aksel Lund Svindal får i seg en dårlig biff under treningssamling i Italia er det da riktig å ta fra ham levebrødet og gjøre at han for all fremtid blir stemplet som en skurk? Hvem vil drive med idrett hvis risikoen blir så stor og ukontrollerbar? Kanskje en mellomløsning. Contador blir bare fratatt TdF-seieren. Var ikke du blant de mange som synes at det skal være strenge (lange) straffer for dopingbruk?
Redigert av Tange; 01/10/2010 09:25.
|
|
|
[Re: Tange]
01/10/2010 09:28
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
For å si det sånn, så VET jeg at Clenbuterol har positiv effekt... Jeg har ikke prøvd det (og det syns også) Men jeg har nær kjennskap til en som brukte det aktivt som kroppsbygger.. Helt klart muskelbyggende.
Jeg har ingen tro på at han har spist biff. Det er vel bare ett smart trekk i forhold til å så tvil fordi de fant såpass liten mengde.
|
|
|
[Re: ]
01/10/2010 09:39
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Spor av plast.. Les artikkelen det linkes til lengre opp, så forstår du.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
01/10/2010 09:46
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
[Så hvis du tar med deg en parmesan-ost hjem fra ferie i Italia og den viser seg å inneholde en mikroskopisk mengde heroin fordi ostepakkeren i Parma hadde dette på fingrene, så skal du dømmes på lik linje med en heroinsmugler i stor stil? Det er ditt ansvar å sjekke at du ikke har med deg ulovlig stoff i bagasjen.
Men Øyvind da. Hvis tollerne tar meg med 5 nanogram heroin i bagasjen, så er jeg selvfølgelig skydig i å smugle 5 nanogram heroin. Sammenlikningen er helt meningsløs. Hadde de derimot tatt meg med 5 nanogram heroin påvist ved blodprøve, så kunne jeg feks hevdet at jeg hadde spist 20 skolebrød med frø. Med to positive prøver er man skyldig inntil det motsatte er bevist. Det er derfor det kreves to prøver. Problemet er IKKE at uskyldige utøvere blir tatt. Problemet er at sykkelsporten er pill råtten grunnet doping. Det er synd.
|
|
|
[Re: Andrehua]
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Tvilen skal selvfølgelig få komme Contador til gode enn så lenge, men jeg synes det er en del ting som skurrer:
1. Contador har ikke sagt noe til noen før plutselig en avis fikk tilgang på informasjonen. 2. Det har gått over en måned, og han har ikke fått noen til å bevise at de faktisk driver med litt tvilsom oppdrett av oksene der biffen kom fra. Denne sponsoren som hadde med kjøttet eide sikkert gården eller kjente noen som eide den gården hvor kjøttet kom ifra. Jeg har vanskelig for å se for meg at han bare gikk på butikken og kjøpte noe kjøtt til gutta midt under TdF 3. Spor av plast i blodet? Joda, det er sikkert mulig å få i seg litt plast også uten at man merker det. Men har de ikke med egne kokker som tar plasten av maten? Når jeg kjøper kjøtt i Spania så pleier det også å komme pakket inn i papir.
Det beste hadde selvfølgelig vært om han var uskyldig, men da tror jeg han må hoste opp noen sterke beviser for å komme seg unna.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
For å si det sånn, så VET jeg at Clenbuterol har positiv effekt... Jeg har ikke prøvd det (og det syns også) Men jeg har nær kjennskap til en som brukte det aktivt som kroppsbygger.. Helt klart muskelbyggende. Dette er spennende, ny informasjon om et stoff som har vært kjent i +/- 20 år. Rasmus Damsgaard har vært (inntil nå?) en anerkjent dopingjeger i Danmark, og iverksatt antidoping-programmer i flere ProTour-lag, og han uttaler til feltet.dk "Rasmus Damsgaard forklarer derudover, at clenbuterol ingen præstationseffekt har ud over at virke fedtforbrændende i dyr. "
|
|
|
[Re: hJürg1]
01/10/2010 09:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Men er det noen i sykling som har blitt utestengt for unormale verdier i blodpasset sitt da? Kan ikke huske at noen har fått startnekt pga blodverier i det siste nei. Dette skjer jo rett som det er i langrenn og skiskyting. I og med at vi diskuterer mengde kontra alvorlighetsgraden så er jo blodpass enda mer vagt, da en utøver kan bli utestengt uten en positiv dopingtest, ref Pechstein: http://www.adressa.no/sport/article1535823.ece Pellizotti er jo utestengt på grunn av blodpasset.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
01/10/2010 09:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Slik jeg ser det er det:
a) fått det i seg ved bloddoping b) igjennom mat e.l.
For hadde han brukt det skikkelig så ville det slått ut på testene hans før under Touren også.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
01/10/2010 09:52
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Men jeg har nær kjennskap til en som brukte det aktivt som kroppsbygger.. Helt klart muskelbyggende.
Og hvordan klarer du å skille kausalitet og korrelasjon i dine empiriske data? Skal slå opp ordene i ordboka engang og se... Er du i tvil om at Contador har dopet seg? HELT ærlig..
|
|
|
01/10/2010 09:54
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Er du i tvil om at Contador har dopet seg? HELT ærlig.. Det er ikke en relevant problemstilling. Spørsmålet er om du er 100% sikker på at han HAR gjort det. "Tvil komme tiltalte til gode" ?
|
|
|
[Re: hJürg1]
01/10/2010 09:55
|
olechr
More than words
|
More than words
Men er det noen i sykling som har blitt utestengt for unormale verdier i blodpasset sitt da? Kan ikke huske at noen har fått startnekt pga blodverier i det siste nei. Dette skjer jo rett som det er i langrenn og skiskyting. Og det forteller deg hva om langrenn? Gutta i langrenn har en fantastisk evne til å ligge akkurat på grensa. Selv når grensene blir flyttet nedover å ligger de fortsatt akkurat der de skal.
|
|
|
01/10/2010 09:59
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
For å si det sånn, så skulle jeg ønske de testet fotballspillere for steroid-bruk og. Kunne fått fine overskrifter.. Også i Norge.
Steroidbruk er mye mer utbredt enn det trangsynte nordmenn vil innrømme. Sikter da IKKE spesielt til noen her på forumet. Er bare det inntrykket jeg har fått gjennom folk jeg har mødt i løpet av mine 11 år som "voksen". Nordmenn gjør aldri feil vi, vi har aldri tatt i bruk doping på NOOOE vis...
Redigert av Andrehua; 01/10/2010 10:01. Rediger grunn: Litt ekstra irritasjon
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
|
EgilS
More than words
|
More than words
[quote=Andrehua] "Tvil komme tiltalte til gode" ? Eeeeh..., her tror jeg du blander "Rettsvern" inn i "Doping i idretten"? De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre.
|
|
|
[Re: HM1100]
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
[Så hvis du tar med deg en parmesan-ost hjem fra ferie i Italia og den viser seg å inneholde en mikroskopisk mengde heroin fordi ostepakkeren i Parma hadde dette på fingrene, så skal du dømmes på lik linje med en heroinsmugler i stor stil? Det er ditt ansvar å sjekke at du ikke har med deg ulovlig stoff i bagasjen.
Men Øyvind da. Hvis tollerne tar meg med 5 nanogram heroin i bagasjen, så er jeg selvfølgelig skydig i å smugle 5 nanogram heroin. Sammenlikningen er helt meningsløs. Hadde de derimot tatt meg med 5 nanogram heroin påvist ved blodprøve, så kunne jeg feks hevdet at jeg hadde spist 20 skolebrød med frø. Med to positive prøver er man skyldig inntil det motsatte er bevist. Det er derfor det kreves to prøver. Problemet er IKKE at uskyldige utøvere blir tatt. Problemet er at sykkelsporten er pill råtten grunnet doping. Det er synd. Duhar åpenbart ikke satt deg inn i hva som kreves for skyld. Forsett kreves - altså at du med viten og vilje har gjort et regelbrudd, eventuelt at du har vært uaktsom. Jeg er utrolig glad for at jeg ikke lever i din svart /hvite verden ihvertfall.
Redigert av sigmund1; 01/10/2010 10:03.
|
|
|
01/10/2010 10:01
|
EgilS
More than words
|
More than words
For å si det sånn, så skulle jeg ønske de testet fotballspillere for steroid-bruk og. Kunne fått fine overskrifter.. Også i Norge. Det holder nok med å teste for cannabis og kokain.
|
|
|
01/10/2010 10:03
|
olechr
More than words
|
More than words
For å si det sånn, så skulle jeg ønske de testet fotballspillere for steroid-bruk og. Kunne fått fine overskrifter.. Også i Norge.
Steroidbruk er mye mer utbredt enn det trangsynte nordmenn vil innrømme. Sikter da IKKE spesielt til noen her på forumet. Er bare det inntrykket jeg har fått gjennom folk jeg har mødt i løpet av mine 11 år som "voksen". Nordmenn gjør aldri feil vi, vi har aldri tatt i bruk doping på NOOOE vis... Var vel netopp derfor Oprasjon Puerto eller hva den hete ble stoppet kjapt. Ifølge rykter var det mange av de største idretsprofilene i både tennis og ballspill der.
|
|
|
[Re: EgilS]
01/10/2010 10:03
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
[quote=Andrehua] "Tvil komme tiltalte til gode" ? Eeeeh..., her tror jeg du blander "Rettsvern" inn i "Doping i idretten"? De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Men det burde det kanskje?
|
|
|
01/10/2010 10:05
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
For å si det sånn, så skulle jeg ønske de testet fotballspillere for steroid-bruk og. Kunne fått fine overskrifter.. Også i Norge. Det holder nok med å teste for cannabis og kokain. Legen til han jeg kjenner fortalte ham at ved å bruke ett visst steroid (husker ikke navnet) som han brukte for å "smøre" leddene, så grodde beinbruddet hans kjappere. Og i en bisetning, så sa han: "Er en grunn til at gutta i Tippeligaen bruker det.." Uten at jeg kan dokumentere dette.
|
|
|
01/10/2010 10:07
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
For å si det sånn, så skulle jeg ønske de testet fotballspillere for steroid-bruk og. Kunne fått fine overskrifter.. Også i Norge. Det var jo sterke indisier på at både Barcelona og Real Madrid var involvert i "Operasjon Puerto", uten at det kom noe ut av det. Man kan jo spørre seg selv om hvorfor. Eeeeh..., her tror jeg du blander "Rettsvern" inn i "Doping i idretten"?
De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre. My bad 
|
|
|
[Re: sigmund1]
01/10/2010 10:20
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er utrolig glad for at jeg ikke lever i din svart /hvite verden ihvertfall.
Men det gjør du nok, enten du vil eller ikke. Si meg en ting. Hvorfor er dere så jæskla opptatt av å beskytte en sannsynlig juksemaker som sammen med flere andre "helter" er på god vei til å fullstendig ødelegge sykkelsporten? Positiv A og B prøve på et forbudt stoff gjør det overveiende sannsynlig at det har foregått doping. Med andre ord, bevisbyrden ligger ikke lenger hos anklager, men utøver må i så fall bevise sin uskyld. Det kommer han i likhet med Tysse ikke til å klare. Jeg er på nippet til å være for at syklister ikke lenger skal være underlagt dopingtester. Det ville kanskje vært like greit med "fritt frem", og evt dødsfall som følge av det kan betraktes som en uønsket men reell bieffekt. Alternativet er utestengelse på livstid. Alt pjatt som "han/hun har sikkert spist noe bedervet mat etc etc" blir latterlig. Excuses are like assholes. Everybody has one, and they all stink!
|
|
|
01/10/2010 10:23
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Halleluja! 
|
|
|
01/10/2010 10:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg er utrolig glad for at jeg ikke lever i din svart /hvite verden ihvertfall.
Men det gjør du nok, enten du vil eller ikke. Si meg en ting. Hvorfor er dere så jæskla opptatt av å beskytte en sannsynlig juksemaker som sammen med flere andre "helter" er på god vei til å fullstendig ødelegge sykkelsporten? Positiv A og B prøve på et forbudt stoff gjør det overveiende sannsynlig at det har foregått doping. Med andre ord, bevisbyrden ligger ikke lenger hos anklager, men utøver må i så fall bevise sin uskyld. Det kommer han i likhet med Tysse ikke til å klare. Jeg er på nippet til å være for at syklister ikke lenger skal være underlagt dopingtester. Det ville kanskje vært like greit med "fritt frem", og evt dødsfall som følge av det kan betraktes som en uønsket men reell bieffekt. Alternativet er utestengelse på livstid. Alt pjatt som "han/hun har sikkert spist noe bedervet mat etc etc" blir latterlig. Excuses are like assholes. Everybody has one, and they all stink! Eller at andre idretter får samme strenge doping system og like mange tester.
|
|
|
01/10/2010 10:29
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvorfor er dere så jæskla opptatt av å beskytte en sannsynlig juksemaker som sammen med flere andre "helter" er på god vei til å fullstendig ødelegge sykkelsporten? Fordi det i Contadors tilfeller ikke fremkommer noen som helst bevis for at inntaket av stoffet vil føre til en prestasjonsfremmende effekt, samt - som David Millar sa: da burde dem ha funnet spor av stoffet i andre prøver etter 21. juli også.
Anonym5
|
|
|
01/10/2010 10:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Positiv A og B prøve på et forbudt stoff gjør det overveiende sannsynlig at det har foregått doping. Med andre ord, bevisbyrden ligger ikke lenger hos anklager, men utøver må i så fall bevise sin uskyld.
Så du ser øverhuvudtaget ikke noe problem med at døme folk før doping før et preperat som det er møjlig at få i sig via kjøtt i en tilreklig høg konsentration? Hvis de har analyserat både A og B prøver har inget at gjøre med om emnet faktiskt kan finnas sig i prøven på en naturlig måte. Synes du også at vi kan døme honom før blodtransfusioner før at det er møjligt at han har testat positiv på en test som ikke er godkjend og kanskje ikke testats ut tilreklig før tilfellet?
|
|
|
[Re: anonym5]
01/10/2010 10:38
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det der skjønner jeg ikke Pontiff. Stoffet er prestasjonsfremmende og derfor er det på forbudslista. Contador har på en eller annen måte fått i seg det stoffet, men dosen som er påvist sier at det akkurat da prøven ble tatt ikke har noen effekt å snakke om. Det er irrelevant, hva var konsentrasjonen 12/24 timer før prøvetidspunkt? Tror dere Contador har en eller annen spesiell fysiolog som gjør at stoffet virker anderledes på han? Hele greia er latterlig. Og det fører til at sykkelsporten på toppnivå blir helt latterlig. Flere andre idrettsgrener er i faresonen, men mitt inntrykk er at sykling er værst blandt kondisjonsidrettene. Og all russisk idrett
|
|
|
01/10/2010 10:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det der skjønner jeg ikke Pontiff. Stoffet er prestasjonsfremmende og derfor er det på forbudslista. Contador har på en eller annen måte fått i seg det stoffet, men dosen som er påvist sier at det akkurat da prøven ble tatt ikke har noen effekt å snakke om. Det er irrelevant, hva var konsentrasjonen 12/24 timer før prøvetidspunkt?
Det kan vare en ide hvis du setter dig in i fallet. Contador var testad både føre og efter denna prøven med negativt resultat. Tror samme morgen og efter etappen dagen efter. Tror dere Contador har en eller annen spesiell fysiolog som gjør at stoffet virker anderledes på han?
Det er ju en del dopingseksperter som virker vare uenig med dig.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/10/2010 10:44
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Han testet positivt to dager på rad