Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sjokkert over Afghanistansoldater?

Sjokkert over Afghanistansoldater? #1038131 27/09/2010 14:14
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hva mener folk om denne saken? Er det virkelig så sjokkerende at soldater i felt utvikler en egen internsjargong samt får et kick utav jobben sin?

Når en skarpskytter ligger på slagmarken og på mest mulig effektivt vis skal drepe fiender, hvor mye refleksjon skal man forvente går gjennom hodet på vedkommende?

Personlig er jeg mer opptatt av prosessene og avgjørelsene som førte til at skarpskytteren ble puttet dit i utgangspunktet, framfor det at han får et rush av å treffe målet sitt på lang avstand.

Per B.
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: perbl] #1038158 27/09/2010 14:50
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke veldig overrasket. Jeg likte i grunn vinklingen til Elin Ørjasæter på E24. De er sendt dit på oppdrag av sin arbeidsgiver, som til syvende og sist er oss. At de utvikler en internsjargong som kanskje ikke egner seg i medias søkelys er helt greit, det siste man trenger i en slik situasjon er å sette seg ned og deppe hver gang det skjer noe.

Forøvrig helt enig med deg Per, det er mye annet å sette fingeren på før man henger ut soldatene til tørk.

Redigert av Anders A-R; 27/09/2010 14:51. Rediger grunn: link

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: Anders A-R] #1038191 27/09/2010 15:45
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Jerna er den eneste jeg har fått med meg så langt som har sagt noe fornuftig i saken...

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: perbl] #1038193 27/09/2010 15:47
gare Offline
More than words
More than words
Det er litt snodig dette her, vi skal med andre ord ha soldater, men de skal helst ikke like det de holder på med, men de skal være skikkelig, skikkelig gode til det allikevel?

Hva angår demonisering av fienden, så er det vel lettere både psykologisk og emosjonelt og alt det der å drepe noen som er slemminger fra helvete enn medmennesker?

Dette er særdeles lite overraskende, selv om det kanskje ikke er så hyggelig. Kanskje det er nok en anledning til å tenke litt over mandatet for krigen i Afghanistan, og ikke minst hvordan man skal avslutte engasjementet på en fornuftig måte.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: Howard] #1038196 27/09/2010 15:57
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Howard
Jerna er den eneste jeg har fått med meg så langt som har sagt noe fornuftig i saken...

Her og: http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article3829126.ece

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: gare] #1038239 27/09/2010 17:28
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Tja. Jeg tipper mange menige som hadde tjeneste som "forhørssoldater" i Irak sitter hjemme nå og lurer på: Hva var det egentlig som skjedde? Hva har jeg egentlig gjort? Og hvorfor?

Det at en er stridende fritar en desverre/heldigvis ikke fra etiske og moralske dilemma.

Å opptre humant i krig er kansje noe av det vanskeligste som finnes, men kanskje også det viktigste.

Det å la feile holdninger slå rot i en tropp er fort gjort om en har de feile holdningsleverandørene.

Når det er sagt: Jeg regner med at mange av utsagnene vi vil bli presenter for i tiden fremover kan være spissformuleringer tatt ut av sammenheng.

Det skal også sies at dersom en leker krig i krig må en regne med å dø en ganske fort.

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: Gygrid] #1038304 27/09/2010 18:50
Espen Offline
More than words
More than words
Stor del av problemet er at våre folkevalgte kvier seg for å ta i bruk ordet krig.

Det er operasjoner, aksjoner osv.

Mye enklere å få aksept for å sende avgårde unge mennesker, med livet som innsats til operasjoner enn til krig.

Krig er jævelig, og det vet alle. Kvinner og barn blir lemlestet og drept, sivilbefolkning og soldater på begge sider kan på psykiske problemer resten av livet.

Overgetramp av ymse slag er en del av gamet, og sjansen for at hvertfall denne krigen kan vinnes er minimal.

Det er skjelden mangel på gode hensiker som skaper problemer, men oppdragsgiverne må ta det moralske avsvaret likevel.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: Espen] #1038309 27/09/2010 18:57
supercaliber Offline
Übergrønnskolling
Übergrønnskolling
Det eneste sjokkerende jeg har hørt i denne sammenheng er at toppledere i forsvaret og politisk ledelse tar rask avstand fra de som har stilt sine liv til disposisjon for landet sitt.

Before I was blind, but now I can't see...
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: supercaliber] #1038312 27/09/2010 19:00
Espen Offline
More than words
More than words
Exactly!

e

post@espenwettre.no
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: perbl] #1038313 27/09/2010 19:01
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: perbl

Når en skarpskytter ligger på slagmarken og på mest mulig effektivt vis skal drepe fiender, hvor mye refleksjon skal man forvente går gjennom hodet på vedkommende?

Det å drepe et menneske, fiende eller ikke, er en ganske alvorlig handling uansett hvor mye vi distanserer oss fra det. Så jeg vil jeg vel si at håpet er at han er en vel reflektert kar rundt oppgaven han står ovenfor. Gjør han jobben riktig er det jo som kjent ikke noe delete eller rewindknapp. Selv ikke på moderne .50 caliber.

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: Espen] #1038318 27/09/2010 19:08
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Espen
Overgetramp av ymse slag er en del av gamet

Tror kanskje Genevekonvensjonen ble laget med tanke på slike lettvindte holdninger. Krig er jævlig nok om en ikke skal lage det jævligere.

Men for å balansere. Det er lett å sitte tilbakelent i sofaen og forfekte slike holdninger, vanskeligere å beholde dem i strid, derfor desto viktigere å holde kravene høye.

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: supercaliber] #1038321 27/09/2010 19:10
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: supercaliber
Det eneste sjokkerende jeg har hørt i denne sammenheng er at toppledere i forsvaret og politisk ledelse tar rask avstand fra de som har stilt sine liv til disposisjon for landet sitt.

Skuffende kanskje, men sjokkerende? Neppe. Ville isåfall blitt første krig/konflikt/operasjon noen ikke ville prøve å slå politisk mynt på.

Redigert av Gygrid; 27/09/2010 19:12.
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: Gygrid] #1038328 27/09/2010 19:15
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Gygrid
Det å drepe et menneske, fiende eller ikke, er en ganske alvorlig handling uansett hvor mye vi distanserer oss fra det. Så jeg vil jeg vel si at håpet er at han er en vel reflektert kar rundt oppgaven han står ovenfor. Gjør han jobben riktig er det jo som kjent ikke noe delete eller rewindknapp. Selv ikke på moderne .50 caliber.

Selvsagt, men så langt har vi vel få indikasjoner på at norske soldater har gått ut over sine tildelte oppgaver?

Det jeg ser beskrevet i disse uttalelsene er ting jeg foreløpig ikke har grunn til å anta er annet enn beskrivelser av skyting på reelle fiendtlige mål. Og gitt dette til grunn er jeg overhodet ikke forbauset over at folk som har dette som jobb må ventilere i form av å ufarliggjøre det på et vis, selv om det er rimelig smakløst for oss som må forholde oss til de sivile livs normer innen liv og død.

Mener nå jeg har lest intervju med WW2-veteraner som også beskriver følelser de opplevde under skarpe situasjoner i litt de samme ordelagene, uten at jeg klarer å grave fram kilder på dette nå.

Per B.
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: Espen] #1038333 27/09/2010 19:19
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Espen
Det er skjelden mangel på gode hensiker som skaper problemer, men oppdragsgiverne må ta det moralske avsvaret likevel.

Exactly, og det jeg nå ser er at oppdragsgiverne prøver å toe hendene sine på et vis jeg ikke synes virker spesielt sympatisk med soldatene som lever daglig i livsfare. Mener jeg leste et intervju med en psykolog eller lignende ifm det bildet av Kongo-Tjostolv som står og smiler mens han vasker blod der psykologen overhodet ikke ble forbauset over denne reaksjonen. Litt det samme mener jeg må være det vi kan se i Alfa-intervjuet, og det ser heldigvis ut til at det kommer fram flere autoriteter i media som kan bidra til et mer balansert syn enn det sjokkerte SV- og AP-politikere forfekter.

Redigert av perbl; 27/09/2010 19:19. Rediger grunn: Klargjøre litt tvetydigheter

Per B.
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: perbl] #1038337 27/09/2010 19:21
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg leste heller ikke innlegget ditt som en tiljubling av "ureglementert" oppførsel. Ville bare problematisere rundt det med å ta et liv. Det skal ikke være noe en gjør med letthet uten refleksjon. Når det er sagt: Det er nok lurest for den gjengse soldat å gjøre mange av disse refleksjonene på forhånd. Når en står i situasjonen kan det være mye for sent.

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: perbl] #1038351 27/09/2010 19:36
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Det eneste jeg oppfatter som uheldig - forutsatt at alt som er kommet fram faktisk er riktig, er tægging'a på bygninger. Den er over streken, men samtidig en enkel sak å ta knekken på.
Resten av uttalelsene bør ikke skremme vettet av ministere og forsvarstopper som vi ser det dessverre gjør i dette tilfellet. I stedet for å sporenstreks gå så til de grader i eget "forsvar" som de gjør, burde de heller prøvd å forklare til det norske folk hva som trigger slike uttalelser. At intervjuene er gitt til et nytt FHM eller no' sånt, gjorde vel heller ikke at gutta holdt igjen når de beskriver hvordan det er å være i strid, de smurte kanskje snarere på et lite lag ekstra...
Hvorfor skal ikke soldatene få lov til å distansere seg fra det de faktisk er satt til å gjøre? Hvorfor skal en norsk soldat være nødt til å bryte mentalt sammen hver gang han/hun tar liv for at norske myndigheter og media skal synes at det er greit? Livet er da for svingende tatt uansett om soldaten likte å gjøre det eller ikke!
Videre er det ingen ting som tyder på at norske soldater har gått ut over det mandatet de opererer under, rules of engagement eller oppdragsportefølje. De får derimot gode skussmål fra både ISAF og sivile samarbeidspartnere.

Håvar
-oppgitt og litt irritert

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: Howard] #1038354 27/09/2010 19:40
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Enig med deg i det med bygningene, men det er vel en sak med såpass lite sjokkpotensiale at det ikke engang er sikkert det ville nådd en notisspalte i blabla eller vege.

Per B.
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: perbl] #1038375 27/09/2010 20:00
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Som Howard er inne på, tagginga av bygninger er noe svineri. I tillegg stusser jeg over bruken av Punisher-merket som (uoffisielt? )avdelingssymbol for Mek4, også med minnetekst til avdøde Jokke. Romantiseringen med norrøne symboler gir assosiasjoner til Quisling og nazi-tyskland. Alle disse tre momentene indikerer for meg et ledelsesproblem i Telemark Bataljon.

Øvrige uttalelser og holdninger overrasker ikke, og er i stor grad noe jeg kjenner igjen fra det året jeg var i Libanon. Riktignok ikke sammenlignbare oppdrag eller risiko, men mange andre faktorer er like.

Redigert av KjellMa; 27/09/2010 20:01.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: KjellMa] #1038389 27/09/2010 20:09
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Synes det er usmakelig av media å trekke inn nazismen! Vi er da vikinger for pokker ICON_SMILE

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: perbl] #1038397 27/09/2010 20:13
gare Offline
More than words
More than words
som kan bidra til et mer balansert syn enn det sjokkerte SV- og AP-politikere forfekter.

Jeg synes nå faktisk at Hallgeir Langeland var meget balansert i sitt syn på dette på TV2-nyhetene i kveld.

Grete Faremo har ikke kommet godt ut av det i mine øyne i hvertfall.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: KjellMa] #1038404 27/09/2010 20:19
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Slike uoffisielle merker og maskoter florerer det av i militære avdelinger både i Norge og resten av verden. Ingen stor sak slik jeg ser det, i alle fall.
Når det gjelder koblingen til norrøn mytologi, virker det som et desperat forsøk fra pressens side på å mystifisere kulturen og soldatene i Telemark bataljon samt å gi saken et "skummelt preg". Det norske Forsvaret har i all tid brukt norrøne navn, "slogans" og maskoter. Det er overhodet ikke noe særegent for enheten det her er snakk om.
Hvis norrøn mytologi knyttet til militære styrker er så spennende, kan de sikkert på forespørsel få tilgang ved Gardermoen flystasjon. Der kan de meske seg med norrøne saker hele dagen mens de koker opp en historie om hvor uheldig dette er og drar paralleller til nazismen.

-H

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: gare] #1038407 27/09/2010 20:23
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: gare
som kan bidra til et mer balansert syn enn det sjokkerte SV- og AP-politikere forfekter.

Jeg synes nå faktisk at Hallgeir Langeland var meget balansert i sitt syn på dette på TV2-nyhetene i kveld.

Grete Faremo har ikke kommet godt ut av det i mine øyne i hvertfall.

Ok, mulig jeg kan la meg overraske av ham, jeg så det ikke. Men Inga Marthe imponerte på ingen måte hvis hun er sitert riktig i mediene i dag.

Per B.
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: perbl] #1038426 27/09/2010 20:39
Espen Offline
More than words
More than words
Det pleier å være lange perioder mellom de virkelig gode uttalelsene fra Hallgeir Langeland.

e

post@espenwettre.no
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: supercaliber] #1038441 27/09/2010 20:50
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig

Fullstendig enig, i mine øyne er det skandaløst.

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: Gygrid] #1038447 27/09/2010 21:01
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gygrid
Jeg leste heller ikke innlegget ditt som en tiljubling av "ureglementert" oppførsel. Ville bare problematisere rundt det med å ta et liv. Det skal ikke være noe en gjør med letthet uten refleksjon. Når det er sagt: Det er nok lurest for den gjengse soldat å gjøre mange av disse refleksjonene på forhånd. Når en står i situasjonen kan det være mye for sent.

Er egentlig veldig enig med deg, men tror kanskje dette er problemstillingen man bør ha tenkt igjennom før man reiser. Å ja, selvfølgelig veldig vanskelig å sette seg inn så ekstreme situasjoner på forhånd. Samtidig tror jeg man blir lite balansert som menneske om man skal se det etiske i dette når man er i situasjonen.
Som mange er inne på, det mest skuffende er vel hvordan de så kalte lederne her fraskriver seg det ansvaret de faktisk har for disse soldatene.

Uten sammenligning forøvrig, tror det også er mye galgenhumor blandt helsepersonell som behandler store traumer også. Mye av dette som sikker også ikke hadde tålt dagens lys...
Det er tross alt snakk om å beskytte seg selv mot traumatiske og ekstreme situasjoner.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: supercaliber] #1038448 27/09/2010 21:02
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nå var det vel uttalelsene de tok avstand fra. Skjønner ikke hvorfor det er så sjokkerende. Eller mener du at soldatene kan få si hva de vil, siden de har kjempet for konge og fedreland?

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: -Jan] #1038454 27/09/2010 21:10
Espen Offline
More than words
More than words
Ofte er slike fenomener et resultat av situasjonen soldatene befinner seg i.

Oppdragsgiverne vet dette, og burde heller si at dette desverre er en del av konsekvensene ved å sende ungne menn til krig i ødemarken.

Dette er overhode ikke noe nytt, eller noe spesiellt for norske soldater i Afg.

Videre kunne de si at vi må fortsette å støtte soldatene, og håpe og tro at så mange som mulig vil ta kloke valg i framtiden. (noe de fleste sikkert gjør)

e

post@espenwettre.no
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: -Jan] #1038458 27/09/2010 21:22
supercaliber Offline
Übergrønnskolling
Übergrønnskolling
Forsvarssjef Sunde sier at soldatenes holdninger er en hån mot de mange tusen unge som...

Det synes jeg er ganske drøyt fra forsvarssjefen.

Uttalelsene kan muligens være uttrykk for dårlige holdninger, men mest trolig uttrykk for en mestringsstrategi som fort oppstår i vanskelige situasjoner.

Forsvarssjefen burde si at dette skal vi sjekke, men at soldatene trolig uttrykker internsjargong som er naturlig. For deretter å rydde pent og forsiktig internt.

Forsvarssjefen bør gi signalet til sine mannskaper at: jeg beskytter dere som dere beskytter oss.

Before I was blind, but now I can't see...
Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: supercaliber] #1038470 27/09/2010 21:44
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, make love not warcraft ? Seriøst, når dette har blitt en mediasak, tror dere virkelig ledelsen i forsvaret har andre muligheter en si at dette er totalt uakseptabelt ? De er tross alt prisgitt stortinget, og når en vet hvor sårbart tema dette er, så risikerer en ikke støtte (vi snakker her om telemarksbataljonens eksistens mer eller mindre) fra de som sitter på pengebingen.

Hvis de tillater at styrkene bruker tegneseriesymboler (selv om Frank Castle er en personlig favoritt, og symbolet er übertøft..i en tegneserie/film..ikke malt på et hus i Afghanistan), så vil det virke ganske useriøst. De som har dummet seg ut her ikke toppledelsen, men de gutta som står fram. De gjør en viktig jobb, jeg støtter de fullt ut, men de tjener bra, er voksne og bør skjønne mer en stå fram som lettere tilbakestående i media.

Re: Sjokkert over Afghanistansoldater? [Re: -Jan] #1038481 27/09/2010 22:08
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå vet ikke jeg om de har smurt tjukt på disse som er intervjuet,men uansett så har de jo lov til å si det.
Vi har jo ytringsfrihet i Norge,og er det ikke norske/vestlige verdier de er der og kjemper for?

Virker som om de er mer irriterte over at ting kommer ut,enn hva som blir sagt.

Om en politimann sier at han skal ut på byen og hanke inn galninger ei helg,er det så galt det da?

Eller om en på ei røntgenavdelings sier at- nå kommer det vel masse fjols ramlende inn hit,det er jo masse is på veiene her i byen...

Eller om sykepleiere vitser om noe groteske greier på jobb?

Slike utsagn er det masse av i mange yrker,de kommer bare ikke på trykk i en avis.

De som sier det må få lov til å lette på trykket,heller det enn at de ikke fungerer i jobben.

Ingen vettuge ledere vil støtte noe slikt hvis det kommer ut,men man burde jo ikke svare på en slik måte at det kan virke som om dette er noe de som sier dette mener oppriktig/en enorm "ukultur".

Jeg skjønner ikke hvorfor de soldatene har fortalt dette til journalisten,der ligger vel kanskje den største feilen.

-Men så sitter jeg her oppe i en oppvarmet leilighet,der jeg har tid til å fundere over ting,det har man ikke i en krig.
Der er det drep,eller bli drept.

Ser heller ingen forskjell på noe av det som er kommet frem i denne saken,og det lille man har lært av å se dokumentarer,høre vitnesbyrd fra eldre mennesker,eller lese om WW2.

Ny tid,samme galskap.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support