Har Tacx Bushido og ønsker å dele og få erfaringer. Har foreløpig kun brukt den en gang (for fint vær til å sykle inne ennå), men jeg begynner allikevel en liten tråd for erfaring og spørsmål
Erfaring: * Utrolig enkel å koble opp. To skruer for å sette sammen rulla og så sette sykkelen på rulla. * Sette opp bruker og innstillinger på bushido-boksen (dataskjermen på styret) : Enkelt * Kalibrering ved å sykle i 40 km/t og så var det ferdig og klar til bruk * Kalibrerte to ganger og fikk verdien 11 og 10,5, hvor jeg andre gang syklet opp til 40 km/t mye raskere * Synes funksjonen som måler om man har rundt tråkk (kraft i vært bein) fungerer bra.
Spørsmål: * Hvor mye trykk bør man ha på racer? Har tacx rulledekk og foreløpig 90 PSI * Noen som har merket at ved 400 watt så spinner hjulet litt på rulla bak? Kanskje mer trykk i dekket jf forrige pkt? * noen som har prøvd "Upgrade PC T1990 oppgradering for Bushido"? Får jo ikke testet den uten å kjøpe pga usb-brukken med trådløs kobling fra pc til rulle ( http://www.oslosportslager.no/produkt/tacx-upgrade-pc-t1990-oppgradering-for-bushido-22188.aspx ) * Fungerte det enkelt å sette opp "Upgrade PC T1990" og kan øktene lagres både på pc og bushido-boksen? * Kan man legge inn egne treningsøkter på en enklere måte i "Upgrade PC T1990" enn via bushido-boksen
Har satt opp Bushidoen og det var uproblematisk. Med Eurus-hjul og Tacx-rulledekk ble det montering i den ytterste, tredje posisjonen, siden det ellers var for kort avstand mellom stikkaksling og metallrulla for å få plass til hjulet og dekket.
Har også satt opp dekket med 90psi og får som verdi på bremsekalibrering roundabout 14-15. Hva står dette tallet egentlig for? Scale-faktor skal vel kun brukes for å tilpasse wattberegninga til en annen wattmåler, eller?
Setter ennå gummi igjen på metallrulla. Regner med at dette skyldes nytt dekk. Sykler ennå til jobb, så har ennå ikke prøvd rulla på orntli´.
Teller på knappene om å kjøpe PC Upgrade. Så spørs det når versjon TTS 3.0 kommer. Noen som vet?
Har også satt opp dekket med 90psi og får som verdi på bremsekalibrering roundabout 14-15. Hva står dette tallet egentlig for?
Martin
Hvor fort sykler du opp til 40 km/t for å kalibrerer? Rart det er så stor forskjell jf mitt 10.5 som tall. Har Racer og satte spaken til rulla på hakk nr 3.
Hvorfor velger dere Bushido fremfor Fortius til 700 i tillegg?
a) først nå at prisene har gått så mye ned på Fortius b) enklere montering og det å ta sykkel av og på bushido c) mindre tilleggsdeler på bushido: dvs strømboksen du har på Fortius som igjen krever strømtilgang i nærheten
Riktignok uten PC-upgrade i første omgang.. Dere som har PC-upgrade... Hvor viktig er det å ha dette? Er det mest for gøy? Eller gjør det treningsøktene bedre?
Bestillte via bike-components.de.... kommer vel til å koste meg en 4200 eller noe for 2011 modellen..
Noen som har erfaring med webshop'n? De sier de skal klare å levere innen 6 dager.. jeg har mine tvil...
Uansett.. Blir morro å få den i hus.. :-)
Redigert av schelvis; 29/09/201017:56.
Re: Erfaringer med Tacx bushido sykkelrulle
[Re: schelvis]
#103969229/09/201018:56
Bestillte via bike-components.de.... kommer vel til å koste meg en 4200 eller noe for 2011 modellen..
Hmmm ...
Sitat: Bikecomponents.de
Für das Modelljahr 2011 wurde der Bushido T1980 von Tacx weiter optimiert. Da der Rahmen und die Widerstandseinheit bisher keine Verbesserungen erfordert haben, wurde hier das Augenmerk auf das Lenkerdisplay geworden – das Herzstück des Tacx Bushidos. Durch optimierte Tasten mit feinfühligem Druckpunkt und einer Hintergrundbeleuchtung bleiben nun keine Wünsche mehr offen.
Det sies her at det er snakk om en ny modell for 2011, der bremseenheten ikke behøvde forbedringer, derimot computeren på styret: mer sensitive taster og bakgrunnsbelysning.
Jeg fikk min Bushido for noen dager siden og kan bare konstatere at knappene er helt greie å bruke (de er vanntette) og bakgrunnsbelysingen finnes også på den (den innstilte jeg slik at den lyser konstant svakt i bakgrunnen). Og jeg har etter alt å dømme en 2010-modell (slik det var registrert på emballasjen). Kanskje bør du ta dette med 2011-modellen med en klype salt. Det står heller ingenting på Tacx-forumets sider eller noen andre steder om dette.
Men du har rett i at dette er billig. 4200 pluss frakt og ulempen med en tysk forhandler dersom noen problemer skulle oppstå (jeg vet ennå heller ikke om bikeshop.no for min egen del er noe bedre å måtte forholde seg til ved reklamasjoner).
Jeg har aldri handlet hos bikecomponents.de, men de som har gjort dette, har gitt uttrykk for at den er en seriøs sjappe.
Ja.. det med 2011 modell, er nok ikke så alt for viktig.. Ser at de har 2010 modellen til €50 mindre.. Men når man er gadgetnerd, så klarer jeg ikke å ikke kjøpe den nyeste når jeg først kjøper..
Hvis man ser på bildene av de to modellene, så ser det ut som det skiller litt i forhold til displayet.. Dette kan være kontrastsettings, men siden de sier at det er en ny modell, så må det være NOE som er nytt (om ikke forbedret)..
€10 for frakt er vanvittig billig for en så stor og tung pakke. Jeg har fått mange pakker fra Tyskland og jeg kan forsikre deg om at bikecomponents.de ikke kommer til å tjene noe særlig på deg med en slik fraktpris - men det er deres problem, ikke ditt.
I mitt regnestykke blir det forøvrig litt dyrere: €499 : 1.19 = 419 €419 x 1.25 = 524 x 8 = 4.200NOK pluss en hundrings i frakt samt bearbeidelsesgebyr for momsen, etc. Regn med at det nok vil nærme seg 4.500NOK - men for all del dette er fortsatt en drøy tusenlapp under det du må betale for Bushido i Norge (de plassene der slikt er b-b-billig). I tillegg beregnes kursen i Tyskland dyrere enn her.
Du kan jo sjekke software-versjonene på din Bushido2011 når den kommer. På min 2010-modell har jeg 0.5.004 på computer´n og 0.3.008 på bremsen.
Når man er på "rulla" for å måle motoreffekt med bil, kalles fasen etter at motoren er kjørt til maks turtall "coastdown". Man setter girkassa i fri og lar hjulene bremse ned til de stopper. Softwaren bruker dette for å beregne tap i drivverket og dekkfriksjon slik at effekt på svinghjulet kan beregnes - uten denne kompensasjonen er det effekten på hjula som måles. Ganske likt som kalibreringen på Tacx-rulle mao.
Har lest kommentarer om en bråkete vifte på bushido - hvor ille er den?
Re: Erfaringer med Tacx bushido sykkelrulle
[Re: Tor Atle]
#104080001/10/201005:58
Har lest kommentarer om en bråkete vifte på bushido - hvor ille er den?
Jeg hadde på en film mens jeg syklet på rulla i forrige uke. Kan ikke si jeg husker å ha hørt vifta på rulla. Men selvfølgelig vil det være noe, men ikke slik at det er til plage for noen. Verken den på sykkel (som også puster og peser og overdøver vifta ) eller andre steder i huset. Minimalt spør du meg.
Hadde en tur til på Bushido i går kveld: * Pumpet opp luft til 110 psi * kjørte kalibreringen og fikk resultatet 10,8 (hadde før 11.0 og 10,5). Men synes det gikk litt raskt å komme opp i 40 km/t som man får beskjed om å gjøre.
Noen spørsmål: * satte opp 170 watt for å ha en rolig jevn økt i lavsone. Men synes watt'en varierer litt når jeg sitter på. Den viser stabilt det samme, men bare synes jeg merker det litt på beina med ulik motstand * Synes at rulla/bremsen ikke presser så veldig hardt på dekket når jeg presser håndtaket ned for å sette den på. Står i hakk 3 som er det som gjelder racerdekk (se bilde under) Nå skal jo ikke dekket presses til det omtrent blir flatt og er langt fra det, men synes bare det blir bittelitt lite. * Finnes det noen mulighet til å teste at watt på rulla er riktig? Prøvde 5 minutter på 300 watt og kom opp i sone 2 pluss med 75 rundetråkk. Er sterk i beina, men syntes bare 300 watt var mye for såpass lav puls?
Har aldri testet/målt watt før, så det er mulig jeg også er litt for fersk til å vurdere korrektheten
hvilken posisjon satte du håndtaket og hvilket trykk i dekk har du? Hva fikk du kalibreringen til? (i den grad det betyr så mye når det er forskjellige sykler og dekk.....??!)
Kalibreringen varier hos meg mellom 14.0 og 11.0. Et sted rundt 14.0 når jeg kalibrerer før økten og rundt 11.0 når jeg (for nysgjerrighetens skyld) kalibrerer etter økten. Sitter igjen med en følelse av at jo høyere tallet er dess mer må til i tråkking.
Wattmålingen kan jeg ikke si noe om siden jeg mangler referanser. Når jeg kjører helt normalt uten å ta i, ligger på litt i overkant av 200w. Høres det rimelig ut?
Ikke bry deg så mye om at det står et sted at et bestemt hakk er for racer. Avstanden disse hakkene representerer regulerer kun distansen mellom navaksling og dekk. Jeg endte opp i ytterste hakk fordi mitt hjul med dekk ikke passet inn i hakk to: det var umulig for meg å få stikkakslingen da i festet.
Er så langt veldig fornøyd med rulla (uten bruk av pc). Opplevde for første gang i forbindelse med et program negativ slope (-0.6%). Det kom uventet.
@M@rtin: 1) hva er normalt? Jeg hadde rundt 170 og hadde da veldig rolig sykling (medio/lav sone 1) 2) Men klemmer rullen bak hardt inn på dekket? Du slurer ikke hvis du trår i gang veldig hardt eller har 4-500 watt på?
Dekket glipper ikke hos meg uansett hvor hardt jeg tråkker. Martin
Får du til å ta bilde av bremsen/rullen bak når den klemmer på hjulet slik at jeg kunne se hvor hardt den "skviser" inn dekket? Og hvor du angir antall PSI?
"fant" justeringsskruen på spaken nå slik at jeg får strammet rullen/bremsen hardere inn mot dekket. Burde jo visst dette for var det samme med min forrige Tacx Satori Tror ikke det har så mye å si for watt'en egentlig utenom når det er 4-600 watt og den spinner litt. Motstanden skal jo ellers være lik. Får teste litt mer også