Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvordan sykle fortere?

Hvordan sykle fortere? #1035764 23/09/2010 18:51
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Ikke at jeg var helt uvitende om faktumet, men jeg har i dag etter en tur til Kikut blitt minnet på hvor uendelig treig jeg faktisk er på grus. Hva må jeg gjøre for å bli raskere? Intervaller? Sykle langt jevnlig? Hvor langt/lenge og hvor ofte?

Selvutnevnt sinke
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1035821 23/09/2010 19:44
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Det kommer ann på individuelle forutsetninger og tidsperspektiv.

iq
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Gammelogdesperat] #1036102 24/09/2010 07:45
Latsab Offline
Medlem
Medlem
Er ikke noe kjapping selv og heller ikke veldig erfaren syklist men jeg har tenkt å prøve følgende i høst/vinter som jeg har tro på: 4x4 intervall på ergometersykkel eller intervaller i bakker ute når det er vær til det. Ved siden av trener jeg lystbetont som sykling til jobben eller en tur nå og da når jeg føler for det. Blir jo mer og mer begrenset med sykling ute framover så en ergometersykkel eller en spinningsykkel blir da min venn.

Jeg har mest tro på intervalltrening for å oppnå resultater raskest, noe mange nok er enige i. Intervalltrening kan være temmelig kjedelig, spesielt inne på en ergometersykkel men effektivt. Det er en rask måte å øke ditt maksimale oksygenopptak på og ikke minst evnen til å presse deg mer og bli raskere i bakkene og på flatene for den saks skyld.

Foretrekker du aller helst utesykling så jeg anbefaler deg å finne en bakke som du bruker 4-5 min på fra bunn til topp, evt også en bakke som du bruker lengre tid på, 10-12 min, eller gjerne mer. Her skal du kjøre maks. Finn deg fastpunkter som feks et tre eller et skilt, og merk deg tiden du bruker mellom disse.

Da har du funnet deg to intervallbakker. Kjør 4 intervaller i den korteste bakken og 2-3 i den lengste. I disse intervallene skal du ikke kjøre helt maks men tilnærmet. Om du ikke styrer pulsen etter pulsklokke så er regelen at du skal ha temmelig høy puls men ikke være helt pumpa på toppen av bakken, du skal tross alt gjennomføre disse intervallene flere ganger. I den lengste bakken må du være flink til å mobilisere kreftene mer, om du er nesten helt pumpa etter 4-5 min her så vil du ha problemer med å gjennomføre intervallet.

Hvor ofte du skal kjøre disse intervallene legger du opp til selv, men minst 1 gang i uka, helst 2 bør du få til. Feks 1 gang 4minx4 intervall og 1 gang 10minx3 intervall i uka.

Etter en periode med flere intervalltreninger i disse bakkene gjør du en ny maks test. Temmelig garantert klarer du å gjennomføre begge disse bakkene på kortere tid. Det var verdt slitet.

Ved siden av trener du så lystbetont som mulig. Kos deg på sykkelen men sørg for å ha overskudd til intervalltreningene.

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Latsab] #1036139 24/09/2010 08:20
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Det kan funke bra å sykle mye, men også turer hvor du TRØKKER til maks i 2-3 min her og der underveis. Enkel oppskrift ICON_SMILE

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: maghva] #1036201 24/09/2010 09:02
esb Offline
Fersking
Fersking
som latsab sier; "Temmelig garantert klarer du å gjennomføre begge disse bakkene på kortere tid. Det var verdt slitet."

Men i utgangspunktet blir du bedre på det du trener på, så hvis du vil sykle fortere til kikut, så sykler du så fort du kan til kikut. gang etter gang etter gang.

MEd andre ord, hvis målet er å sykle langt, så må du sykle langt nok ofte nok. Men gjerne også intervall. Intervalløktene blir da for å gjøre beina, lungene og hjertet mer tilpasset til å trene på å sykle langt.

hvis målet er å sykle på en gitt tid på et gitt ritt, er det viktigste at du klarer å holde den snittfarten du ønsker å ha på rittet på trening over lengre tid. Ikke at du sykler helt like langt som rittet er. Kroppen må tilvennes det du ønsker at den skal få til.

men variasjon og lystbetont trening er som latsab sier også veldig viktig.
Og ikke glem restitusjon...

det finnes store mengder informasjon om emnet, ikke la deg forvirre, prøv noe du tror du kan gjennomføre og som høres "morsomt" nok ut, så blir det helt sikkert bra.

--
esben
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: esb] #1036337 24/09/2010 10:58
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Man kan sykle fortere ved å slanke sykkelen og montere lettrullende dekk.

Hvis det ikke er noen farlige utforkjøringer der man sykler så kan man også bytte til flat styre eller bytte til stem uten vinkel. Mindre luftmotstand gir høyere hastighet.

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: ] #1036425 24/09/2010 12:26
Natier Offline
Veteran
Veteran
Oppvarming fra Lørenskog, over Skjetten til Gjelleråsbakken. 3-4 gode drag i bakken. Avslutt med kosetur fra Lahaugmoen og innover i Stovnerskogen.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Natier] #1036550 24/09/2010 15:12
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: Gammelogdesperat
Det kommer ann på individuelle forutsetninger og tidsperspektiv.

Tusen takk for et flott og spesifikt svar! Mye å ta tak i der, la meg sette igang med det samme ICON_SMILE

(Jeg beklager, sarkasme er min venn.)

Sitat: Latsab
Er ikke noe kjapping selv og heller ikke veldig erfaren syklist men jeg har tenkt å prøve følgende i høst/vinter som jeg har tro på: 4x4 intervall på ergometersykkel eller intervaller i bakker ute når det er vær til det. Ved siden av trener jeg lystbetont som sykling til jobben eller en tur nå og da når jeg føler for det. Blir jo mer og mer begrenset med sykling ute framover så en ergometersykkel eller en spinningsykkel blir da min venn.

Jeg har mest tro på intervalltrening for å oppnå resultater raskest, noe mange nok er enige i. Intervalltrening kan være temmelig kjedelig, spesielt inne på en ergometersykkel men effektivt. Det er en rask måte å øke ditt maksimale oksygenopptak på og ikke minst evnen til å presse deg mer og bli raskere i bakkene og på flatene for den saks skyld.

Foretrekker du aller helst utesykling så jeg anbefaler deg å finne en bakke som du bruker 4-5 min på fra bunn til topp, evt også en bakke som du bruker lengre tid på, 10-12 min, eller gjerne mer. Her skal du kjøre maks. Finn deg fastpunkter som feks et tre eller et skilt, og merk deg tiden du bruker mellom disse.

Da har du funnet deg to intervallbakker. Kjør 4 intervaller i den korteste bakken og 2-3 i den lengste. I disse intervallene skal du ikke kjøre helt maks men tilnærmet. Om du ikke styrer pulsen etter pulsklokke så er regelen at du skal ha temmelig høy puls men ikke være helt pumpa på toppen av bakken, du skal tross alt gjennomføre disse intervallene flere ganger. I den lengste bakken må du være flink til å mobilisere kreftene mer, om du er nesten helt pumpa etter 4-5 min her så vil du ha problemer med å gjennomføre intervallet.

Hvor ofte du skal kjøre disse intervallene legger du opp til selv, men minst 1 gang i uka, helst 2 bør du få til. Feks 1 gang 4minx4 intervall og 1 gang 10minx3 intervall i uka.

Etter en periode med flere intervalltreninger i disse bakkene gjør du en ny maks test. Temmelig garantert klarer du å gjennomføre begge disse bakkene på kortere tid. Det var verdt slitet.

Ved siden av trener du så lystbetont som mulig. Kos deg på sykkelen men sørg for å ha overskudd til intervalltreningene.

Tusen takk for et supert svar. Intervaller ja. Hadde en mistanke. Men intervalltrening er vel intervalltrening uansett hva man gjør? Kan jeg istedenfor å sykle løpe med staver opp en slalåmbakke f.eks? Evt for å variere litt.

Sitat: maghva
Det kan funke bra å sykle mye, men også turer hvor du TRØKKER til maks i 2-3 min her og der underveis. Enkel oppskrift ICON_SMILE

Notert

Sitat: esb
som latsab sier; "Temmelig garantert klarer du å gjennomføre begge disse bakkene på kortere tid. Det var verdt slitet."

Men i utgangspunktet blir du bedre på det du trener på, så hvis du vil sykle fortere til kikut, så sykler du så fort du kan til kikut. gang etter gang etter gang.

MEd andre ord, hvis målet er å sykle langt, så må du sykle langt nok ofte nok. Men gjerne også intervall. Intervalløktene blir da for å gjøre beina, lungene og hjertet mer tilpasset til å trene på å sykle langt.

hvis målet er å sykle på en gitt tid på et gitt ritt, er det viktigste at du klarer å holde den snittfarten du ønsker å ha på rittet på trening over lengre tid. Ikke at du sykler helt like langt som rittet er. Kroppen må tilvennes det du ønsker at den skal få til.

men variasjon og lystbetont trening er som latsab sier også veldig viktig.
Og ikke glem restitusjon...

det finnes store mengder informasjon om emnet, ikke la deg forvirre, prøv noe du tror du kan gjennomføre og som høres "morsomt" nok ut, så blir det helt sikkert bra.

Takk for svar ICON_SMILE Det viktigste er jo å ha det gøy, eller ha nok motivasjon til å like noe man egentlig ikke liker (som intervaller), så enig i at man bør finne seg "sin greie" som man tror kan fungere, for så å håpe på at det fungerer. ICON_WINK

Sitat: anonymous13
Det enkleste trikset i boka er jo å sykle så fort du har lyst til å sykle. For min del er det mye fortere enn jeg klarer særlig lenge, så da må jeg ta pauser i ett kjør. Til slutt er jeg så sliten at jeg ikke orker eller har lyst til å sykle mer, så da drar jeg hjem.

Jeg har lyst til å sykle fortere enn det jeg fysisk er i stand til å klare i det hele tatt, det er det som er problemet mitt. ICON_WINK Trikset er jo å alltid sykle alene, for da har man ingen å sammenlikne seg med.

Sitat: Natier
Oppvarming fra Lørenskog, over Skjetten til Gjelleråsbakken. 3-4 gode drag i bakken. Avslutt med kosetur fra Lahaugmoen og innover i Stovnerskogen.

Ikke dumt Natier!! ICON_SMILE Ikke dumt i det hele tatt ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: ] #1036596 24/09/2010 16:31
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: trultemor

Det enkleste trikset i boka er jo å sykle så fort du har lyst til å sykle. For min del er det mye fortere enn jeg klarer særlig lenge, så da må jeg ta pauser i ett kjør. Til slutt er jeg så sliten at jeg ikke orker eller har lyst til å sykle mer, så da drar jeg hjem.

Jeg har lyst til å sykle fortere enn det jeg fysisk er i stand til å klare i det hele tatt, det er det som er problemet mitt. ICON_WINK Trikset er jo å alltid sykle alene, for da har man ingen å sammenlikne seg med.

Jeg glemte selvfølgelig å skrive "ha realistisk målsetning" :-)

Å sykle alene er ikke noe måte å unngå å ha sammenlikngsgrunnlag på. Til det har man stoppeklokke, sine egne tider og hvis man er heldig, andres tider. Jeg trener stort sett alene og har perse'ene på et ti-talls sløyfer/strekninger/bakker i hodet.

Det hjelper jo ikke noe å perse når man blir gruset så det synger etter på tur med andre. Når turselskapet sykler opp bakken alene lekende lett for så å sykle ned igjen for å holde deg med selskap på din vei opp der du tråkker på i 175 i puls og med blodsmak i munnen.

Men er en motivasjonsfaktor å slå seg selv ja. ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1036610 24/09/2010 17:00
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Men er en motivasjonsfaktor å slå seg selv ja. ICON_SMILE

Får hver gang du slår deg selv så sykler du fortere og..

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1036825 24/09/2010 21:18
Latsab Offline
Medlem
Medlem

Tusen takk for et supert svar. Intervaller ja. Hadde en mistanke. Men intervalltrening er vel intervalltrening uansett hva man gjør? Kan jeg istedenfor å sykle løpe med staver opp en slalåmbakke f.eks? Evt for å variere litt.

Ja selvfølgelig kan du det ICON_SMILE Variasjon er viktig for å ikke gå lei. All intervalltrening er bra, det viktigste er du presser deg for å bli bedre fra gang til gang men for å bli rask på sykkel så må du jo fokusere en god del på sykkel da.

Flere utholdenhetsaktiviteter kan selvsagt kombineres, man kan jo bare bruke den beste i birkebeinertrippelen som et ekspempel på det. Han lå kun 10 min bak vinneren i birkebeinerrittet. Nå snakker vi om veldig godt trente personer, men likevel det er et pekepin på hva man kan oppnå selv om man ikke satser fullt og helt på den ene idretten.

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1036843 24/09/2010 21:44
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Ikke at jeg var helt uvitende om faktumet, men jeg har i dag etter en tur til Kikut blitt minnet på hvor uendelig treig jeg faktisk er på grus. Hva må jeg gjøre for å bli raskere? Intervaller? Sykle langt jevnlig? Hvor langt/lenge og hvor ofte?

Kjør på! Om du akkurat har kommet opp en bakke, eller veien har bikka nedover litt/flata ut, kan du mest sannsynlig øke farta med 5-10 km/t siden underbevisstheten din gjerne vil ha deg til å roe ned. Det må du ikke la den slippe unna med!
Ikke slipp opp trøkket akkurat når du kommer over bakketopper heller, fortsett litt over toppen og bygg opp farta igjen, før du roer ned og henter deg inn igjen.

Neste gang du har sykla en stund og du merker at du mista fokus litt på en lang kjedelig strekke: Øk farten litt, kanskje du faktisk kunne ha kjørt hele den strekka 10% raskere uten at du nærmer deg å stivne?

Du er nødt til å presse deg oppimot og av og til over grensene dine for å vite hvor raskt du kan kjøre uten at du går på en smell før du er framme. Ta og kjør den lange seige bakken mot slutten av turen litt hardere enn du tror du klarer, og se om det ikke gikk likevel.. ICON_SMILE

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Latsab] #1036858 24/09/2010 22:14
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Flere utholdenhetsaktiviteter kan selvsagt kombineres, man kan jo bare bruke den beste i birkebeinertrippelen som et ekspempel på det. Han lå kun 10 min bak vinneren i birkebeinerrittet.

Ikke at jeg skjønner så mye av dette eksempelet da men..
Mener du at en topptrent langrennsutøver som har en VM billett som årets mål, men samtidig sier han satser på trippelen og sykler mye bør være mer enn 10 min bak vinneren på et ritt som ikke er teknisk?

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Kriss] #1036869 24/09/2010 23:00
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Kriss
Flere utholdenhetsaktiviteter kan selvsagt kombineres, man kan jo bare bruke den beste i birkebeinertrippelen som et ekspempel på det. Han lå kun 10 min bak vinneren i birkebeinerrittet.

Ikke at jeg skjønner så mye av dette eksempelet da men..
Mener du at en topptrent langrennsutøver som har en VM billett som årets mål, men samtidig sier han satser på trippelen og sykler mye bør være mer enn 10 min bak vinneren på et ritt som ikke er teknisk?

Tror det han mener er at hvis man bygger seg opp kondis på ski, så vil dette gi et løft på syklingen også

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1036943 25/09/2010 09:58
Natier Offline
Veteran
Veteran

[quote=Natier

Har stor tro på at disse turene opp Gjelleråsbakken har bidratt godt til at farten min har økt markert iløpet av sommeren i allefall. Dessverre ikke så ofte jeg har tatt meg tid til å loke rundt i Stovnerskogen men veldig okei de gangene jeg har gjort det:)

Kanskje det blir Stovnerskogen i dag...uten gjelleåsenkjør først!??

Redigert av Natier; 25/09/2010 09:59.

/Atle

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Natier] #1037008 25/09/2010 15:10
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T

[quote=Natier

Har stor tro på at disse turene opp Gjelleråsbakken har bidratt godt til at farten min har økt markert iløpet av sommeren i allefall. Dessverre ikke så ofte jeg har tatt meg tid til å loke rundt i Stovnerskogen men veldig okei de gangene jeg har gjort det:)

Kanskje det blir Stovnerskogen i dag...uten gjelleåsenkjør først!??

Da skal jeg prøve å motivere meg for Gjelleråsenbakken. Ta noenøkter der ICON_SMILE Men ikke i dag..

Ble det tur på deg i dag? Litt seint kanskje men vi er 2 stk som starter fra Living kl 17.30. Bare å hive seg med.

Selvutnevnt sinke
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1037052 25/09/2010 16:19
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
[quote=Gammelogdesperat]Det kommer ann på individuelle forutsetninger og tidsperspektiv.

Tusen takk for et flott og spesifikt svar! Mye å ta tak i der, la meg sette igang med det samme ICON_SMILE

(Jeg beklager, sarkasme er min venn.)

/quote]

Urwelcome yes Jeg er så dum at jeg tror at man bør si litt om forutsetninger slik at rådene kan tilpasses. Sånn sett står vel svaret i stil med spørsmålet.

Redigert av Gammelogdesperat; 25/09/2010 16:22.

iq
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1037284 25/09/2010 20:39
Natier Offline
Veteran
Veteran

Ble det tur på deg i dag? Litt seint kanskje men vi er 2 stk som starter fra Living kl 17.30. Bare å hive seg med.

Jepp, det ble en tur i stovnerskogen men jeg var nok etter dere. Min første stitur i mørten, med nyinnkjøpt lykt - kjempekult :-)

/Atle

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Natier] #1037385 26/09/2010 06:29
P
Plodder Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg er en av disse for tiden ille omtalte eldre herrene som sykler fort (prøver i hvertfall) på veiene i Nordmarka. Jeg trives i skogen og det er langt færre gale bilister som ikke ønsker meg på "sin vei" i marka. Grusdunking ligner jo mer på landeveisykling enn på terreng så spesifikk trening tror jeg er en bra ide. Ser du er på lange stiturer, kjempebra. Legg inn noen riktig lange grusturer også og kjør Kikut-turene med roligere flater og ordentlig trøkk i oppoverbakkene. Harde dekk med lite mønster er også en fordel, jeg er veldig fornøyd med Racing Ralph-dekkene på CX,en min. Jeg har alltid vært en pingle og nå er det en fordel siden mange av mine jevnaldrige har fått tildels solide alderstillegg. Watt pr kilo er ganske viktig når bakkene blir lange !

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Plodder] #1037531 26/09/2010 14:28
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Plodder
Harde dekk med lite mønster er også en fordel
Stein, nå har du hatt 8 timer på deg. Hvor blir det av linken til dekktrykktesten?

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: spinat] #1037542 26/09/2010 14:56
Ulyd Offline
Avhengig
Avhengig
Det er vel kanskje denne han tenkte på:

Dekktrykk-test-pdf

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Ulyd] #1037559 26/09/2010 16:02
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jepp! ICON_WINK

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Natier] #1037617 26/09/2010 18:02
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T

Jepp, det ble en tur i stovnerskogen men jeg var nok etter dere. Min første stitur i mørten, med nyinnkjøpt lykt - kjempekult :-)

Grattis med ny lykt! Er det den mye omtalte DX-lykta? Vi kom litt senere i gang enn planlangt så det ble lykt siste biten på oss også. ICON_SMILE Det er så fint å kunne sykle i mørket også ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Ulyd] #1037630 26/09/2010 18:21
P
Plodder Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Ulyd
Det er vel kanskje denne han tenkte på:

Dekktrykk-test-pdf

Denne testen sier at harde,smale dekk fungerer dårligere på grus (gravel)enn dekk med mer volum og lavere trykk. Det er nok riktig på Nordmarksveiene når det nettopp er lagt grus (kanskje også når det er vått). Kikutrunden er ganske trafikert så når bilene har komprimert grusen og det er tørt og hardt ligner det i lange partier ofte mer på asfalt enn grus. Da er smale harde dekk mest effektivt.

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1037683 26/09/2010 19:20
Natier Offline
Veteran
Veteran

Grattis med ny lykt! Er det den mye omtalte DX-lykta? Vi kom litt senere i gang enn planlangt så det ble lykt siste biten på oss også. ICON_SMILE Det er så fint å kunne sykle i mørket også ICON_SMILE

Jepp, DX på styret og en mindre Ledlenser på hjelmen. Kanskje litt lite spredning på lyset til stibruk. Men til grusdunking i høy fart, som denne tråden egentlig handler om, funker det nok prima. Blir neppe lyktetur til Kikut, men kanskje en tur til Lilloseter en kveld til uka.

/Atle

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Natier] #1037702 26/09/2010 19:41
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T

Jepp, DX på styret og en mindre Ledlenser på hjelmen. Kanskje litt lite spredning på lyset til stibruk. Men til grusdunking i høy fart, som denne tråden egentlig handler om, funker det nok prima. Blir neppe lyktetur til Kikut, men kanskje en tur til Lilloseter en kveld til uka.

Sykler du gjennom Gjelleråsenmarka da eller opp Gjelleråsenbakken og til Skytta og inn der? Eller inn fra Grorud? Eller Stovner til Skillebekk? Bare prøver å tenke ut ulike alternative grusrunder hjemmefra siden jeg nå skal begynne å sykle lange turer for å øve meg på å bli raskere på grus ICON_WINK som jo denne tråden handler om ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1037738 26/09/2010 20:15
Sykkeline Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hva med å sykle Raumertråkkrunden? Grusen starter på veien mellom Nittedal Kirke og Skedsmokorset. Se kart på Raumerritt-sidene. Jeg bruker denne mye som treningsrunde, synes den er fin.

Sykkeline
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Sykkeline] #1037748 26/09/2010 20:22
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: Sykkeline
Hva med å sykle Raumertråkkrunden? Grusen starter på veien mellom Nittedal Kirke og Skedsmokorset. Se kart på Raumerritt-sidene. Jeg bruker denne mye som treningsrunde, synes den er fin.

Er det det samme som Raumerrittet og Kongerittet?

Selvutnevnt sinke
Re: Hvordan sykle fortere? [Re: tonesam] #1037767 26/09/2010 20:46
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sykler du gjennom Gjelleråsenmarka da eller opp Gjelleråsenbakken og til Skytta og inn der? Eller inn fra Grorud? Eller Stovner til Skillebekk? Bare prøver å tenke ut ulike alternative grusrunder hjemmefra siden jeg nå skal begynne å sykle lange turer for å øve meg på å bli raskere på grus ICON_WINK som jo denne tråden handler om ICON_SMILE

Blir gjerne over Skjetten og opp Gjelleåsen, eventuelt første del av Raumerløypa over til Solbergveien. Inn i skauen ved Skytta.

Du kan også kjøre raumerløypa motsatt vei forbi Ås gård og ta asfalten tilbak til gjelleråsen. Blir jo mye asfalt, men for å trene på å holde farten oppe funker det jo.

Raumertråkket som Sykkeline nevner er jo også en fin treningsrunde. Har ikke vært i terrengparti 2 på en stund - tipper det er ganske så bløtt/gjørmete. Spor til garmisen finner du vettu.

Ellers leter jeg etter en 5 mils runde i Østmarka - gjerne med litt innslag av rask sti - Tips?

/Atle

Re: Hvordan sykle fortere? [Re: Natier] #1037798 26/09/2010 21:30
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T

Blir gjerne over Skjetten og opp Gjelleåsen, eventuelt første del av Raumerløypa over til Solbergveien. Inn i skauen ved Skytta.

Du kan også kjøre raumerløypa motsatt vei forbi Ås gård og ta asfalten tilbak til gjelleråsen. Blir jo mye asfalt, men for å trene på å holde farten oppe funker det jo.

Raumertråkket som Sykkeline nevner er jo også en fin treningsrunde. Har ikke vært i terrengparti 2 på en stund - tipper det er ganske så bløtt/gjørmete. Spor til garmisen finner du vettu.

Ellers leter jeg etter en 5 mils runde i Østmarka - gjerne med litt innslag av rask sti - Tips?

Skal undersøke Raumertråkket.

5 mils runde i Østmarka ja.. Jeg tenker inn til Mariholtet fra Ellingsrud eller Lørenskog, over Slettfjell, grus til Skullerud, evt opp Fjellstadbakken og sti ned til Rundvann og så til Skullerud, så grus/asfalt derfra opp til Østmarksetra, ta en trulserunde og fortsett fra østmarksetra til Mariholtet igjen, og hjem. Vet ikke hvor langt dette blir jeg. ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå