Jeg vurderer for tiden å anskaffe en rulle til vinteren. Målet er å få gjort noe med beina til neste sesong. Nå i sommer har jeg ved flere ritt merket at det først og fremst er beina som er for svake. Pusten og pulsen virker ikke å være noe problem. Jeg antar at det er terskeltrening som er løsningen på dette, og da hjelper det vel ikke med allverdens alternative skiturer i løpet av vinteren?
Spørsmålet er; bør jeg, eller er det noe vits i at jeg kjøper en rulle som måler / regulerer watt litt nøyaktig, ala Bushido? (Jeg har ikke og har ingen planer om å anskaffe noen wattmåler på sykkelen) Kan en slik erstatte power-tap? Hvor mye mer motivasjon gir det ifh f.eks. Satori?
Er det andre merker som kan være et alternativ?
Eller er det slik at jeg egentlig bare er en mosjonist, og at jeg skal drite i hele rulleprosjektet???? (Skjønner at hvis dere ikke har noe godt svar på det siste)
1. Hvor mye bråker en rulle? Kan man bruke en slik i en leilighet uten klager fra naboen? Kan man se TV-serier uten tekst med hodetelefoner eller bråker det for mye? Hvilke rulle bråker minst?
2. Sliter det på drivverket på sykkelen? Er det dumt å bruke racersykkel, hvis man i hovedsak sykler terrengsykkel om sommeren? Vil helst spare terrengsykkelen, siden racersykkelen er ganske mye billigere
3. Justeres farten i real-life videoene fra Sør-Europa etter hvor fort man sykler på de dyreste rullene eller er det fast tempo som man får fra en DVD?
4. Egner rulle seg for 4x4/4x6-intervalltrening?
5. Hvis jeg kjøper Tacx Satori, vil jeg begynne å sikle på Fortius med en gang eller kan jeg klare meg en hel vinter (planlegger å bruke den 2 ganger i uken)
Jeg vurderer for tiden å anskaffe en rulle til vinteren. Målet er å få gjort noe med beina til neste sesong. Nå i sommer har jeg ved flere ritt merket at det først og fremst er beina som er for svake. Pusten og pulsen virker ikke å være noe problem. Jeg antar at det er terskeltrening som er løsningen på dette, og da hjelper det vel ikke med allverdens alternative skiturer i løpet av vinteren?
Spørsmålet er; bør jeg, eller er det noe vits i at jeg kjøper en rulle som måler / regulerer watt litt nøyaktig, ala Bushido? (Jeg har ikke og har ingen planer om å anskaffe noen wattmåler på sykkelen) Kan en slik erstatte power-tap? Hvor mye mer motivasjon gir det ifh f.eks. Satori?
Variasjon er viktig, så jeg ville tatt en del skiturer uansett i vinter. Jeg gjør det. Men jeg synes også jeg fikk bra betalt for å trene på rulle i vinter med styrketråkk for a) bedre styrke i beina b) riktigere teknikk. Har hatt Tacx satori som fungerte veldig bra på terrengsykkel, men har nå kjøpt meg Tacx Bushido. 5500 hos http://bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=7111
Men du må ikke ha wattmåler for å bedre trøkket i beina dine. Du kan fint tråkke på med vanlig tacx satori
1. Hvor mye bråker en rulle? Kan man bruke en slik i en leilighet uten klager fra naboen? Kan man se TV-serier uten tekst med hodetelefoner eller bråker det for mye? Hvilke rulle bråker minst? Du kan fint kjøre rulle uten at naboen klager. Men kjøp en gummimatte til å ha under, også for å beskytte ditt eget gulv, og så kjøper du tacx rulledekk som er sterkere og mer lydløs. Jeg sykler med rulle i kjellerstuen med vanlig lyd på TV uten at det forstyrrer andre i huset
2. Sliter det på drivverket på sykkelen? Er det dumt å bruke racersykkel, hvis man i hovedsak sykler terrengsykkel om sommeren? Vil helst spare terrengsykkelen, siden racersykkelen er ganske mye billigere bruk racer. Det skal jeg gjøre i vinter. kassett og kjede slites som vanlig, men ellers ingen problem
4. Egner rulle seg for 4x4/4x6-intervalltrening? Ja
5. Hvis jeg kjøper Tacx Satori, vil jeg begynne å sikle på Fortius med en gang eller kan jeg klare meg en hel vinter (planlegger å bruke den 2 ganger i uken) Jeg ville begynt med en Tacx satori for å se om om sykkel på rulle inne er greit eller ikke. Sjekk finn.no om det ligger noen brukte til salgs. Neste år, hvis du synes det er greit, så selger du satori og kjøper ny og bedre. Du klarer deg lenge med en TV og en sykkelrulle. Men ta opp noen filmer som du kan se på for å ha noe å gjøre mens du sykler Beste er passe greie actionfilmer slik at det er litt fart i film + ikke må følge detaljert med mens du puster og peser
Har aldri vurdert rulle, men ser at med lange dager på jobb skal det bli litt vanskelig med nok skiturer på kveldstid. Lurer på å anskaffe meg rulle, men er i stor tvil til om det er vits med tanke på kostnader. Hvor mye må jeg eventulet ut med for en rulle som stort sett ikke skal gjøre annet enn å lage motstand så jeg kan tråkke to ganger i uka mens jeg ser på TV?
Tenker da på rulle + alt av ekstra ting som trengs (dekk, noe mer??). Gummimatte for støyreduksjon har jeg
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
That's it Liker du det ikke/brukes ikke, så er det jo kun å selge på Finn.no Du får nok motstand på dette for du har girene på rulla + girene på sykkel i tillegg og da får du det tungt nok.
Tusen takk for utfyllende svar. Har nok bestemt meg for å gå til innkjøp av rulle, støymatte og dekk. Men fortsatt litt usikker på hvilken. Enten Tacx Satori eller Elite Crono Power Fluid. Den var nedsatt ganske mye. Sistnevnte skal visst være veldig stille. Bare litt bekymret for at den ikke gir nok motstand. Men siden det er vekten på rytteren sammen med gir som avgjør motstanden, så kan man kanskjen henge ekstra vekter på sykkelen om det blir for lite?
Ellers er det ikke noe som må gjøres med bakhjulet? Uten om å bytte dekk? Planen er å bruke vintersykkelen/en gammel MTB..
Dette er det eneste ja Du får med navpinne når du kjøper tacx rulle som passer inn på festet på hver side. pass på å få med den når du kjøper brukt også
Jeg har spinningsykkel og lurer nå på om rulle er mye bedre? Erfarte i fjor at 2 episoder med Jack Bauer var passe hjernedødt sammen med ulike former for intervaller. Men, som nevnt, er det noen sterke meninger om at rulle utklasser spinningsykkel i treningseffekt? Jeg har også hørt at rulle sliter på sykkelramma fordi man "låser" ramma, dvs ikke får lagt denne over til sidene. Vet ikke om det er belegg for denne påstanden.
Jeg har også hørt at rulle sliter på sykkelramma fordi man "låser" ramma, dvs ikke får lagt denne over til sidene. Vet ikke om det er belegg for denne påstanden.
Dette er en myte som ble grundig tilbakevist av "Tour" (i fjor vinter var det vel?)
Re: Kjøpe rulle eller ????
[Re: kao]
#102524909/09/201009:26
Thomas;du som har en Bushido: Vurderer en trainer i vinter Kan jeg sykle mot noen andre på nettet med denne? Skal jeg vente på sw 3.0 før jeg ev. handler?
For en Bushido med PC oppgradering koster det ca 6800 på Bikeshop mens Fortius multiplayer koster knappe 300 mer....
Tror ikke du kan sykle mot andre på nettet med Bushido. Ikke det jeg har sett.
Jeg kjøpte med Tacx Fortius rulla for et par uker siden. Jeg digger konseptet, rullen funker bra, men kan dessverre ikke si det samme om programvaren. Det låser seg og er litt bugs, selv om jeg kjører et nyinstallert XP på maskinen.
Skal man sykle rulletour og sjekk kompabiliten opp mot programvaren. Er ikke bare enkelt å sette det opp.
Kan være greit å teste litt før man svir av 8-9 tusen på verstingrullen. Sjekk også hvilken programvare som følger med. I min pakke fikk jeg ikke den nyeste programvaren som er sluppet, noe man selvsagt skal ha. Dette har jeg sendt inn klage for i butikken jeg kjøpte rulla. En oppgradering av programvare fra Tacx koster alene 1300 kroner.
Sitter på en rulle fra sent 90-tall og lurer på å oppgardere.
Kjøper da noe med wattmåler, men lurer litt på hvor mye jeg skal legge i det.
Ønsker primært noe som kan gi meg fine kurver for watt og puls på PC'en og gjerne er kompatibelt med min garmin 305 (men det er kanskje for mye å ønske?).
Vil jeg få det greit nok med Tacx Flow? Får jeg da overført noe som helst til PC, eller må jeg nøye meg med å kikke på displayet mens jeg sykler?
Om jeg går over på Bushido - får jeg da overført grafer og slikt til PC? Følger det i så fall med noe programvare, eller er jeg så heldig at systemet er kompatibelt med 305'en?
Kanskje noen dumme spørsmål her, men håper noen rulleeksperter gidder å svare
Sitter på en rulle fra sent 90-tall og lurer på å oppgardere.
Kjøper da noe med wattmåler, men lurer litt på hvor mye jeg skal legge i det.
Ønsker primært noe som kan gi meg fine kurver for watt og puls på PC'en og gjerne er kompatibelt med min garmin 305 (men det er kanskje for mye å ønske?).
Vil jeg få det greit nok med Tacx Flow? Får jeg da overført noe som helst til PC, eller må jeg nøye meg med å kikke på displayet mens jeg sykler?
Om jeg går over på Bushido - får jeg da overført grafer og slikt til PC? Følger det i så fall med noe programvare, eller er jeg så heldig at systemet er kompatibelt med 305'en?
Kanskje noen dumme spørsmål her, men håper noen rulleeksperter gidder å svare
Lurer på det samme selv, har Tacx Flow og vil gjerne se wattkurven på data eller lagt det inn på polar. GÅr dette?
Nå er jeg ikke noen ekspert på området, men kan dele noen av mine erfaringer.
Jeg har selv en Tacx Bushido. På standard-modellen, følger det med en liten boks man kan feste på styret (jeg har ikke gjort det selv, da stroppene ikke er lange nok ). På den får du all relevant info som kadense, puls, watt, stigning osv. Tacx støtter ANT+, som Garmin benytter seg av, så du vil også få pulsmåling, noe du ikke gjør om du hadde hatt Polar.
Om du vil bruke pc'en din til å analysere økten, evt sykle Mount Ventoux (og andre etapper man kan kjøpe i tillegg) må du ha det som heter en PC upgrade. Da sette du et USB-stikk i pc'en, som kommuniserer trådløst med rulla. Fordelen med Bushido er at den er trådløs, og ekstremt enkel å bruke, samt installere.
Det følger med treningssoftware, husker ikke helt hva det heter her på jobb, men det forkortes TTS. (Tacx Training Software?) Jeg er ikke selv den største tilhengeren av denne, så jeg eksporterer mine watt-økter til et annet program som heter WKO+ fra Trainingpeaks. I denne softwaren får du frem f eks alle de beste periodene du har hatt wattmessig under øktene. Kalt f eks CP20, da får du den beste gjennomsnittswatten du har holdt 20 min i strekk.
Vurderer også å kjøpe rulle for å få litt orden på treningen i vinter. Er/var litt forvirra ang de ulike modellene til Tacx, men har kommet frem til følgende:
- Fortius og I-magic kan kun brukes når de er oppkoblet mot PC, og er de eneste som kan brukes på rulletouren. Fortius har kraftigere motor og styreenhet. - Bushido og Flow kan brukes uten PC, men man kjøpe oppgraderingskit for VR, slik at man kan kjøre virtuelle løyper på PC. Bushido kan brukes uten strømtilkobling.
Er det noe jeg har misforstått eller glemt her som bør være med når man skal vurdere hvilken modell man skal gå for? Er det slik at rulletouren er den største grunnen til å velge Fortius eller I-magic?