For første gang i mitt 36-årige liv har jeg lyst til å konkurere.
Har syklet endel på sti samt til/fra jobb i flere år, men syns ikke jeg har hatt nevneverdig progresjon mtp kondisjon og utholdenhet, selvom jeg har hatt endel timer på sykkelen. Har derfor tatt konsekvensen av dette og satt meg noen mål. I 2011 skal jeg gjennomføre trippelen. Dette har så langt fungert utmerket som motivasjon:
Veide i utgangspunktet opp mot 0.1 tonn, selvom jeg bare er rundt 180cm høy. Har alltid hat en del muskler i overkroppen og lår, så det høres værre ut en det var... Likevel var det ikke optimalt mtp å bli god til å sykle fort i mange timer.
Har derfor kjørt lavkarbo i to måneder og har tatt av 8 kilo. (ca 11 siden jeg var på mitt tyngste). Tenker å fortsette 5-6 kilo til, så jeg veier rundt 80. Mindre vil jeg ikke veie :-) Tenkte at dette var en quick win mtp å bli bedre til å sykle/løpe/gå på ski.
Jeg har lagt opp en rute som gjør at jeg får ca 20km til jobb om morgenen og ca 6km fra jobb og hjem. Denne runden _vil_ jeg sykle hver dag. Slik det er nå, sykler jeg alt jeg orker hele tiden. Merker at jeg er litt sliten innimellom: Enkelte dager er det tungt og jeg får ikke opp pulsen. Mens andre dager kan jeg ligge opp mot 20 minutter i sone 4 og sone 5 på jobbrunden min.
1)Er det en grei strategi å sykle alt jeg har på disse jobbturene, eller burde jeg gjøre noe annet.
2)Hva bør jeg eventuelt trene i tillegg? Kan få til noen timer hver helg og et par kvelder i uken, i tillegg til de rundt 12 milene / 5 timene jeg får på vei til/fra jobb.
3) Jeg føler jeg ofte at jeg blir stiv i beina uten at jeg har tilsvarende høy puls / er anpusten. Hva er dette et symptom på?
Siden jeg skal forsøke meg på trippel, gjør det ikke noe om treningstips inkluderer andre øvelser en sykkel. Jeg må jo bli god til å løpe samt gå på ski også :-)
Jeg er ingen treningsekspert, men jeg vet litt om lavkarbo.
Og nettopp lavkarbo er nok svaret på ditt spørsmål 3. Hvis du ikke har glykogen lagret i muskulaturen din er du pr. def. TOM.
Det kan du løse på to måter; enten å sykle med lav til stigende intensitet i 30-40 min for å få satt fyr på fettforbrenninga, også øke gradvis ytterligere i intensitet etter det. Dette er en farlig balansegang, da sjansen er stor for å belaste for høyt.
Eller du kan innføre litt mere karbo i kosten din for å gi musklene dine litt raskere brennstoff. (som nok er den beste løsningen)
Å kjøre 20 min i sone 4-5 uten å ha tilstrekkelig glykogentilgang er galskap og forklarer sannsynligvis det du sier innledningsvis om manglende progresjon. Å kjøre så hardt uten rask energi tilgjengelig gjør at musklene dine kannibaliserer seg selv og forsvinner heller enn å øke.
Jeg har selv kjørt både lavkarbo og nullkarbo tidligere, og det er en fin måte å komme ned i vekt på sålenge man kombinerer det med lavintensitets aktiviteter som raske gåturer eller sykling i sone 1-2. Men der stopper det.
Jeg sier ikke at man ikke kan kjøre høyere intensitet på lavkarbo, men da skal du ha jobbet lenge og systematisk for å gradvis opparbeide kroppens evne til å omsette fett. Evt. være genetisk pre-disponert for høy fettforbrenning.
Ser det er litt uklart i første post, men i perioden med manglende progresjon kjørte jeg ikke lavkarbo. Den perioden jeg snakker om, er de årene før, hvor jeg veide 0.1tonn og syklet sti, samt til og fra jobb, men ikke ble noe bedre.
Lavkarbo er noe jeg har gjort etter sommeren (og har tenkt å fortsett med noen uker til) for å ta av noen kilo. I paralell med lett trening/jobbsykling. Jeg sykler jo jobbrunden nå også, og syns iofs det er vanskelig å holde igjen... men føler jeg meg frisk i beina tenker jeg at det er greit å kjøre på. De dagene jeg er tom, begrenser det seg jo selv :-) Har ingen forhåpning om å bli bedre i denne perioden med lite karbohydrater i kosten.
Jeg har heller ikke kjørt noe ekstreme NO-carbs greier. Har kuttet brød, pasta, ris, poteter og frukt. Men ellers spiser jeg ganske normalt, men mye mere grønnsaker en før. Droppet samtidig mat etter 18:00 og kjører jobbrunden før frokost. (som består av fiberknekkebrød med med mye pålegg). Det har funket veldig bra. Har mistet endel muskler, det gjør egentlig ikke så mye. Skal jeg ned i vekt må noen av dem bort. Har mistet mer fett...
Å sykle alt du har hver dag er neppe lurt. Du vil oppleve veldig stive bein og klarer ikke å få opp pulsen, dermed vil treningseffekten bli laber. Prøv å sykle veldig hardt en dag (fredag), hardt (uten melkesyre) to dager (mandag og onsdag) og rolig ellers.
Takker. Skal forsøke det en periode når jeg er ferdig med vekttapet. Forøvrig: syns det er litt rart at såpass lite tid på høy intensitet skal kjøre meg ned. Hvis jege bare sykler til/fra jobb er det jo kun snakk om 5 timer pr uke, hvor jeg i "beste" (eller verste..) fall klarer å ligge i sone 4-5 i 1.5 time til sammen.
I mellomtiden, mens jeg går ned i vekt, får jeg forsøke å holde igjen litt.
Er fortsatt interessert i tips om hvordan jeg kan kombinere jobbsyklingen med mer strukturert trening to-tre ganger i uken.
variasjon er det første jeg tenker når jeg leser posten din. Pass på at du ikke blir lei av hele tiden samme sykkelvei hver dag. Du har 6 km til jobb sier du - hva med å jogge en dag til jobb? Bruker ca 30 min på den turen i rolig jogg. Bare for en variasjon og tilvenning av bein til løping. Evt legg inn en elghufs inniblant for forberedelse til skisesongen: http://www.youtube.com/watch?v=_-rRldLHKNc Veldig god trening og kan også legges inn som intervall
Etter en lang sykkelsessong hadde jeg min første elghufsøkt på søndag, jeg kan fortsatt ikke gå. (Uten at det ser rart ut).
Og det er faktisk ganske ålreit og morsom form for trening. Du får brukt hele kroppen veldig bra. Man kan gjerne ta med staver som man holder i hånda på liten løpetur først for oppvarming og så bruke stavene når man kommer til litt lengre bakker. En fordel med karbon/lette staver hvis man skal holde de litt først.
Ja, jeg har en 6-7 kilometer hvis jeg tar raskeste vei.
Når det gjelder variasjon, så er det sikkert viktig. Jeg hadde iofs tenkt å sikkre denne med trening utover jobbsyklingen, men der er jeg som sagt litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg får til to-tre timer i løpet av uken i pluss to-tre timer i løpet av helgen. Elghufs så jo ganske tungt ut og er sikkert kandidat til helgetrening :-) Kjører man det som intervaller? 4*4?
En liten digresjon: Jeg tror faktisk ikke jeg kan bli lei av å sykle til jobb. Har holdt på med det i mange år. Mye pga alternativene: stå i en stappfull buss eller stå i kø med bil. Begge deler er uutholdelig, tar mye lengre tid og koster mer penger. Dessuten er det utrolig deilig å suse av gårde om morgenen, nesten uansett vær :-)
Når det er sagt skal jeg forsøke med litt variasjon mtp jobbreisen. Får forsøke å legge inn en løpeøkt eller to i løpet av uka.
Idag var jeg forresten nede i 85kg. Totalt ned da er altså 12 kilo! Og på vei til jobb lå jeg, skremt av Boogie, i Sone 1 og 2 (og litt i 3 da... :-)
Skal bli digg å bli ferdig med vektreduksjonen slik at treningen kan begyne på ordentlig.
Jeg ville variert litt - frem mot skisesongen kan du jo forsøke med iallefall en sykkelfri dag hvor du gjennomfører en eller annen form for kondisjonspreget økt (squash/ løpetur med inlagte intervaller/ motbakkeløp med staver(elghufs)osv) -> som også forhindrer at du _kan_ gå lei av sykling, selv om jeg vet du trives på setet!
Fordelen med å bruke staver ved løping er at du ikke behøver å holde samme tempo for å komme opp i puls noe som gir mindre belastning på bena. Men det er klart nå i starten bør man begynne forsiktig og ikke gjøre som jeg gjorde med 15 km og halvparten i sone 3. Sykt støl ennå.
Inspirert av feedback her og en løpeentusiast av en kompis, snørte jeg på meg joggeskoene for å løpe til jobb idag.
To erfaringer: 1) Det var MYE lettere en sist jeg løp. :-D 2) Det var tungt, men jeg løp stort sett hele veien, men untak av når jeg ventet på røde lys.
I følge GPS-en er distansen 4.5 kilometer. (Jeg sykler en annen vei) Løp distansen på rett under 30 minutter. Stort sett sone 4 hele veien(!!) Jeg klarer nok ikke å løpe rolig nok til at det er forsvarlig på lavkarbo. Blir derfor sykling et par uker til.
Men... Jeg må si det frister til gjentakelse :-) Og det kan hende jeg ikke klarer å holde meg unna.
jeg ville hatt en grunnleggende tanke i hodet slik du organiserer treningen. Lag et opplegg som er så "spiselig" at det er sannsynnlig at dette blir en livsstil som du ikke går lei, men kan holde på med gjerne resten av livet! Da ville jeg legge opp øktene slik at de stort sett er lystbetonte! Ikke kjør deg tom hver gang, tenk overskudd og variasjon. Bruk gjerne bilen innimellom hvis motivasjonen ikke er tilstede. Løp, rulleski, sykkel er jo tre former for trening som for deg er relevant med tanke på trippelen. Ikke vær så opptatt av soner og belastning, i hvertfall ikke på hver eneste økt. Legg inn noen tester innmellom, ta tiden og kjør maks fks. en gang i måneden. Du har jo tenkt å gå rennet- da ville jeg skaffet meg klassiske rulleski- det er gøy! Husk at du har et kjempeutgangspunkt med jobbtrening, og bruk neste års trippelresultater som motivasjon for videre trening. Kommer du inn i rytmen så kan du gradevis heve kvaliteten på treningsarbeidet. Du kan prøve ut ulike intervall former, legge inn de langggggge turene fks. en gang i uka osv. dette er min erfaring- jeg har etterhvert fått trening som en "livsstil" og er nesten alltid motivert- selv om jeg ikke lenger er yngst i klassen!
Som sagt syns jeg transport-trening til/fra jobb er enkelt å motivere seg til. Alternativene er så kjipe og det er veldig deilig å starte dagen med en løpe/sykkeltur. Problemet har som nevnt vært å få formbedring ut av det.
"Desverre" klarte jeg ikke å holde meg unna joggeskoene idag. Måtte forsøke igjen siden det var så gøy på onsdag. Selvom jeg kjente at beina var litt tunge. Det gikk og endel tyngre idag(måtte gå litt mer - men snitthastighet ble 10km/t) og jeg kjenner det godt i beina nå :-S.
Basert på rådene herfra tenker jeg meg følgende opplegg mtp transport-trening fremover: Mandag: Løping Tirsdag: Rolig sykling Onsdag: Full fart på sykkel :-D Torsdag: Rolig sykling Fredag: Løping.
Mens jeg fortsatt har fokus på vekt(tipper 2-3 uker til), tror jeg ikke at jeg legger på kveldstrening. Skal dog forsøke å få en "langtur" (2-3t) på sykkel i helgene. Etterhvert bytter jeg ut denne med ski og legger på to kveldsturer med lykt. Det er gjennomførbart, så lenge det skjer etter at unga har lagt seg.
Jeg har lurt litt på dette med rulleski. Hvor er det folk bruker dette i Oslo? Stort sett Maridalen? Har lyst på ski men strengt tatt har jeg litt i overkant med utstyr slik det er nå (4 sykler, 3 par ski ++). Likevel - hvor kjøper man slikt og hva koster det? :-D
Når det gjelder andre treningsformer så har jeg en Tracx flow som er noen år gammel. Den er nesten ubrukt da jeg syns det var forferdelig kjedelig. Men nå ser jeg at det er mulig å oppgradere den slik at den kan brukes med PC.. Og det koster ikke all verden og virker jo veldig morro.... Vi får se.
som nevnt har du elghufsing hvor du får trent med staver og da overkropp/armer for skigåing/birkenrennet (se videolenke over). Dette er veldig bra trening og du trenger kun et par sett staver til som er 10 cm kortere enn vanlig. Ellers finnes det rulleski med store hjul og ser ut som rulleskøyter og kan brukes på grusveier og mulighetene er flere. Tror det var Birkebeiner magasinet jeg så en artikkel om den.
Helghufs er kanontrening. Men det bør gjøres som intevall i motbakke (skibakke er fint). Tror ikke jeg noen gang har prøvd noe som man blir mere sliten av. Sykt god trening, men pass på å få nok hvile etter en sånn økt Ellers anbefaler jeg rulleski og bråsterk.
... Skal dog forsøke å få en "langtur" (2-3t) på sykkel i helgene...
Desverre ble det ikke noe langtur i helgen pga forbredelser dobbelt barneselskap idag. (Holdt meg holdt meg unna søtsaker, men untak av en skje med krem og bringebær. *klapper seg selv på ryggen*)
Meeen ... Jeg har holdt på litt med ny redskap. Har en Jobbsykkel, stisykkel og racer fra før, men har manglet noe som fungerer til XC. Har forsøkt med fulldemper, men en grovt satt opp stisykkel med BB goey Gooey Gluey funker dårlig, i alle fall dersom jeg skal sykle sammen med folka på jobben, som alle sammen har lette XC sykler. Dessuten trenger jeg jo noe som kan ta meg over fjellet neste år :-)
Kjøpte derfor en artig liten sak for noen ca en mnde siden, og den har nå fått hjulsett og demper. Hadde lyst på noe køstom i stedet for en standard sykkel fra de store kjedehusene. Havner litt over i pris, men ikke så innmari mye.
Mangler nå stort sett bare gir og hendler. De andre delene er i hus. Tråler bruktmarkedet etter noe ok priset, men begynner å bli utålmodig etter å prøve :-S
Sist uke var en ganske bra uke. Så 83 tallet på vekten og fikk til 5 treningsøkter Var dessuten hos legen for å få sjekket helsa etter vektreduksjonen og for å konferere litt om veien videre. Hun sa vektreduksjon med ca 0.5 kilo pr uke var passe fart. Jeg har gått ned betydelig fortere enn det (12 kilo på 8 uker), men da jeg forklarte hva jeg spiste og aktivitetsnivået mitt sa hun at det var OK. Så lenge jeg følte meg frist og rask. Og det gjør jeg jo.
Ukens aktiviteter: Mandag: Løp til jobb. (5 km) Tirsdag: Jobbet på sted uten dusj. Ingen aktivitet. Onsdag: Sykkel til/fra jobb (26 km) Torsdag: Sykkel til/fra jobb. (26 km) Fredag: Løp til jobb (5 km) Søndag: Tur i lillo. Desverre kun 2.5 mil. Det var kaldt og jeg hadde på meg for lite.
XC sykkelen er klar og brukte den på søndagsturen. Sykkelen fungerte bra, men jeg lurer på om den er litt i minste laget (pga skrått overrør). Jeg er vant til å kjøre med veldig høyt sete(Full strekk i bein). På denne nye sitter jeg nok riktigere: Jeg har en liten knekk i kneet når jeg trår. Men det føles litt uvant. Ellers er den perfekt. Lurer dog på å sette på et styre med litt rise.
Så 81 tallet på vekten og fikk til 5 økter. Desverre ingen tur i helgen pga forbredelser til selskapeligheter i kveld.
Merker forøvrig at det er vanskeligere å motivere seg til ytterligere vektreduksjon nå. Har ikke gått på noen smeller, men har vært farlig nær. Rent helsemessig er jeg passe. men vil gjerne ta noen flere kilo for å få bedre effekt/kilo. Er som sagt 178 høy, så jeg har litt å gå på fortsatt, selvom kona mener jeg er "alt for tynn(!!)". Foreløpig er 80 target. Skal uansett holde på mange av de gode vanene, så det blir ingen drastisk omlegging. Skal bare utvide med noe mellommåltider, samt tillate meg litt snacks og god drikke innimellom.
Sist ukes aktiviteter: Mandag: Løp til jobb. (5 km) Tirsdag: Sykkel til/fra jobb (26 km) Onsdag: Sykkel til/fra jobb (26 km) Torsdag: Sykkel til/fra jobb. (26 km) Fredag: Løp til jobb (5 km)
Har forresten kjøpt VR-upgraden til min taxc flow. Kjøpte dette kit-et. Var jammen ikke lett å finne ut hva man trenger. Virker som om det er et uttall av varianter. Håper jeg kan være med på rulletour med dette oppsettet. Jeg klarte ikke importere RL rutene ved første forsøk, så jeg er litt bekymret. Noen som har erfaringer? Er det ellers noen som har tips om hvordan jeg skal kjøre 4X4 intervaller på rulla? Hvilke funksjon er det man velger?
Forøvrig må TTS være noe av det mindre brukervennlige jeg har sett. Jeg jobber med utvikling software og er _IKKE_ imponert. Hadde noe kluss med drivere til lydkortet og dette fungerte dermed ikke. TSS startet, lot deg velge aktivitet, krasje og restartet, uten å si noe om hvorfor. Ikke en eneste feilmelding. Fant noen spor av lydkorttrøbbel i loggene, og re-installerte drivere til lydkortet. Det gjorde susen, men syns godt de kunne jo ha kostet på seg en feilmelding....
En annen erfaring: Jeg glemte ved en anledning å sette i kontakten til rulla. TSS sin måte å si fra om det på, var å disable startknappen for løpene. Ingen melding om at det ikke var noen rulle koblet til... Fiffig.
Denne uken blir desverre litt amputert pga jobbreise på torsdag og fredag og i helgen. Satser på å ta med meg joggesko, så får vi se om jeg får til noen økter.
Morgentreningen gikk i vasken pga kundemøte. Jeg var likevel happy da jeg tenkte på at jeg kunne bruke anledningen til å innvie den nye rulla seinere på dagen. Desverre var gleden kortvarig. Jeg har somsagt tacx flow med imagic upgrade. Makan til m****produkt skal du lete lenge etter altså:
Å justere motstanden er jo helt umulig. Ikke går det an å få ordentlig tak i justeringsskruen da den er helt flat, og ikke er det noe stoppmekanisme på den heller, så det er fort gjort at "mutteren" som presser rulla mot hjulet går ut av gjengene sine. Etter jeg hadde knotet i mange minutter med noe som burde tatt 3 sekunder, fikk jeg endelig noe som virket som fornuftig trykk mot hjulet og kunne kalibrere. Det gikk overaskende nok bra.
Satte så på meg mitt nyinnkjøpte tacx pulsbelte (kunne _selvfølgelig_ ikke bruke det Garmin ANT beltet jeg hadde fra før) og hoppet på sykkelen. Etter å ha lett litt rundt i den uforståelige softwaren, fant jeg en løpe som så ut som en bakke og satte igang.
"Flotte grafer a gitt! Effekt, kandens og fart *Stort smil* ... Men hvor p****r er pulsen? Kanskje jeg må skru på pulsmåling et sted? "
Lette så gjennom alle menyer og settinger etter noe som kunne likne på en "på"-knapp for pulsmåling. Leste til og med manualene på tacx sin side. Uten hell. Ingen pulsmåling. Eneste synlige endring var at HR gikk fra "--" til "0" etter at jeg hadde skrudd på HR-max før jeg startet løpa.
Fant så frem den gamle Flow kontrollenheten for å sjekke om den tok inn pulsbeltet mitt.
"Ja da! Her er det liv! Hva? 227 i puls? Sist jeg sjekket hadde jeg da 185 i maxpuls? Hmm .. Pulsen varierer mellom 102 og 227 i en periode på 2 sekunder? Det var da merkelig... "
Etter dette gav jeg rett og slett opp å få pulsmåling til å virke. Men all tålmodighet var ikke brukt opp, så jeg tenkte at jeg kunne forsøke meg på en kjapp 5-minutters watt test. Treningen må jo ha gitt noen resultater. En OK watt test kunne redde dagen?
Varmet opp i ca 10 minutter og gikk "all inn". Det funket faktisk ganske bra. Det funket bra å gi på og det jeg hadde en ok følelse. Helt til jeg så resultatet, som var en røykende, overvektig 60åring verdig. 2.78W/kilo over 5 minutter.... </syting>
Sist uke ble bedre enn ventet. Ikke nevneverdig vektreduksjon, men fikk trent litt selvom jeg var borte hjemmefra 3 dager.
Usedvanelig mye løping denne uken. Liker det godt og var dessuten var det eneste mulighet siden jeg var mye borte hjemmefra.
Mandag: Løp til jobb, 5 km. Tirsdag: Ingen aktivitet pga Onsdag: Sykkel, 26 km. Torsdag: Løp til jobb, 5 km Fredag: På leangkollen, men løp 6km Lørdag: På Holmsbu, men løp ca 5.5 km Søndag: På Holmsbu. Oppvarming 15 min på mølle samt 15 min på ergometersykkel. Lett trening med vekter helsestudio(!!).
Denne uken begynner jeg på ett nytt prosjekt. Er ikke spesielt optimistisk mtp trening da jeg ikke helt vet hvordan fasiliteter det er på det nye arbeidstedet. Håper på det beste, hvis ikke må jeg finne en løsning.
Ingen vektreduksjon denne uken. Ligger på 81, og har iofs ikke dårlig tid med å gå mer ned. Føler meg bra omdagen og løpingen går lettere en før. Begynner å logge styrketrening jeg gjør også.
Mandag: Oppstart nytt prosjekt. 130 push-ups om kvelden. Tirsdag: Sykkel, 26 km. Onsdag: Løping, 5 km. Torsdag: Hos kunde uten tilgang til dusj. Ingen aktivitet. 122 push-ups om kvelden. Fredag: Løping 5 km. Lørdag: I Tyskland. 35 minutter på mølle. Samt 5*5 knebøy + 5*5 på en eller annen beinmaskin. + 120 pushups. Søndag: I Tyskland. 35 minutter på mølle.
Det mest gledlige er at alt er så lystbetont. Har virkelig lyst til å trene og strekker meg langt for å få det til. (Kjører til jobb dagen før med tunge ting jeg ikke kan jogge med, tar med treningstøy på jobbturer osv)
Da er jeg påmeldt skiforeningens videregående kurs i klassisk langrenn. Lurer på å tjuvstarte med et kurs hos Dynamic force på Sjusjøen... men det spørs om kona går med på det.
Det var forøvrig mye klabb og babb for å få meldt seg på kursene til skiforeningen. Løsningen gikk opp og ned som en jo-jo og det ble reservert penger i øst og vest på kontoen min. Til slutt ringte jeg dem og etter noen minutter i kø var det en trivelig fyr som meldte meg på manuelt.
Denne uken var jeg tilbake på 70-tallet :-D Veide inn på 79.8 torsdag morgen. Føles bra! Har da tatt 17 kilo etter sommerferien. Feiret lørdag kveld med pizza med grov speltbunn og (lett)is med bær.
Ellers en grei uke treningsmessig. Føler at jeg ikke får lagt ned nok tid. Frekvensen er bra, men varigheten for kort. Når jeg trener føler jeg at det er kvalitet, men akumulert får jeg ikke lagt ned 2-3 timer/uke, og det er for lite. Rett og slett. Må gjøre noe med det, men er usikker på hvordan. Oktober har vært svært hektisk og de timene jeg har vært hjemme har jeg måttet bruke på familie / oppgaver i hjemmet.
November ser bedre ut. Får tjuvstarte litt mtp kveldstrening på ski og kjøre igang med noen kveldsøkter. Det er eneste mulighet. Regner med at rulla i kjelleren er det mest hensiktsmessigen. Har noen inspill til hvordan jeg burde legge opp disse øktene?
Mandag: løping til jobb, 5km Tirsdag: løping til jobb, 5km Onsdag: Sykkel til jobb, 26km Torsdag: løping til jobb, 5 km Fredag: Hos kunde uten dusj. Ingen aktivitet. Lørdag: Nytt forsøk på å få rulla til å fungere. Og gjett hva! "great success! Feiret med å kjøre prologen på rulletour. Søndag: Kjørte etappe 2 på ruletour (tryvann)
Brukte rimelig nøyaktig 20 minutter på tryvannetappen. Det er jo ikke spess bra, men det er jo en start. Satser på å bruke den etappen som test på progresjon. Det er også slike lange bakker jeg føler jeg sliter mest med.
Klokket inn på 2.94 watt/kilo, hvilket må sies å være moderat. Det positive er at det må være rom for forbedring :-D
Som dere ser av kurven, sliter jeg fortsatt med å få opp pulsen. Er usikker på hva dette skyldes... Følte ikke jeg hadde spess mye mer å gi egentlig.
-Tobias
Redigert av tobiast; 31/10/201008:14.
Sone 3 intervall - gjør jeg det riktig?
[Re: tobiast]
#106187801/11/201021:36
Ble ikke noe løping til jobb idag fordi PC-en måtte med. Så da ble det rulle i kveld i stedet:
Varmet opp i 10 minutter og kjørte prologen på rulletouren igjen. Det ble noe kluss sistgang, så jeg måtte kjøre den en gang til. Desverre er raceren min litt for lavt gira - hadde maks kadens på 166... Kunne nok tatt av noen sekunder med litt annen giring.
Etter å ha lest litt andre innlegg på forumet, har jeg skjønt at det er sone 3 intervaller som gjelder på denne tiden av året. Nå har vel de fleste her sykkelsesongen som mål, så jeg er jo således litt i utakt iom at jeg jeg trenger all kondisjon jeg kan få til februar/mars. (holmenkollen skimaraton og birken) Likevel er det egentlige målet sykkel - så jeg ser på andre og "kopierer" deres opplegg.
Jeg tenkte jeg skulle begynne pent og valgte tryvann etappen fra rulletouren. Kjørte den på 20 minutter igår (flatt jern...) så jeg tenkte at den var passe til en kjapp 2*10 økt i sone3. Bare for å teste litt.
Jeg har 185 som makspuls, så sone 3 er vel ca 148? (ca 80% av maxpuls).
Startet rolig og tråkket på til jeg nådde ca 150 bpm. Holdt denne intensiteten til jeg hadde holdt på i 10 minutter. Girte opp og tråkket rolig i 2 minutter før jeg igjen tråkket på til jeg lå på 150 bpm. Etter 10 minutter var jeg på toppen. Økte desverre litt mot slutten - klarte rett og slett ikke å holde igjen da jeg øynet mulighetene for en ok tid... men tok heldigvis til fornuften når jeg kom på at jeg kjørte intervaller. I sone 3 :-)
Kurven ble slik. Ser det ok ut? Hvor mange intervaller er det som gjelder? 3*10 - med gradvis økning i lengde eller antall utover vinteren?
Tenker at det er greit å kjøre 2 slike intervaløkter i uka til å begynne med. I tillegg til transport-treningen min. Syns egentlig det var ok med disse sone 3 intervallene. Det er gikk greit å motivere seg. Ble ikke stiv i beina, og det er ikke ubehagelig å svette / puste tungt :-D