Da er nesteårs ritt- og kosesykkel bestilt, og vinterens sykkelprosjekt er dermed i gang (.. tid som egentlig skal brukes i/på snø...). Jeg er på langt nær noen proff i å sette sammen en sykkel. Dette blir blir fagbrev-eksamen som sykkelmontør - så får dere være hjelperne og komme med tips. Skal få opp hobbyrommet før jeg starter, så da skal det vises bilder med mer.
Målet er at sykkelen lander på 10,5kg maks og blir "The Ultimate Ultrabirken killer"
Følgene er bestilt: 1 stk. Blur XC m/rp23, farge: Rød, størrelse; M, 2011 1 stk Fox RLC 100mm (kashima) (hvit farge, 2011)
Følgende er klart for prosjektet (har det fra før): - Rotor 3Dkrank, XC2 med ovale skiver for 9-delt. - Rotor kranklager, ROTOR BB1 MTB BSA - 68/73mm - stål - svart - Syntace Vector 31.8 styre - Notubes ZTR Olympic med American Classic nav, hjulsett, disc med 180 bremseskiver. Mulig jeg velger 160mm foran. - ESI Grips Chunky MTB (røde) - Selle Italia SLR XC sete (sort)
(Oppdaterer posten fortløpende når nytt blir kjøpt.)
Vedlegget er fra Santa Cruz og er kun ment for å vise farge med mer.
Planen er at jeg nå skal bruke fordelen av at 10-delte løsninger er i skuddet, og at forhandlere skal kvitte seg med 9-delte løsninger og tenkte umiddelbart på en XT/XTR løsning, men: Det frister litt med XO. Oddefas Cannondal-prosjekt var pent med XO.
Blir det Shimano gir, blir det Shimano bremser. Og visaversa for Avid/Sram - er dere enig?
Så, hva bør jeg? Og hvis noen har noen konkrete linker til ekstremt gode priser, fyr løs!
Hvis du velger 160mm skive, så bør du vel ha den bak og ikke foran? Største skive foran vel
Godt noen følger med. Har så langt bare hatt oppsett med samme dim foran som bak, men trodde at en større skive ville holde unna for mer varme..? og ettersom bakbremsen brukes mye mer, skulle den dit? Men men. Da blir det nok 180mm begge steder, om det ikke er mye vekt å spare på 160mm. Jeg er ikke så tung rytter (73/74), så 160 bør vel klares seg også.
Alt blir fint med nok cognac, skal du se Skjønner at det frister da!
Når det gjelder gir er det hva du liker som bør drive deg. Du kan jo også sjekke bruktmarkedet etter hvert, for det er vel en del nisser (som meg) som skal over på 10-delt...
Dette blir en snasen sykkel, herlig prosjekt! Resonnementet angående 9-delt deler (sic) jeg. Her kan man gjøre et kupp uten at det går på bekostning av funksjon. Olympic er 2009, Alpine eller Crest gjelder i 2010 og i hvert fall '11. Syntace Vector er kurant, men litt kjedelig. Easton har mye spennende på gang neste år, f.eks EC70 XC Riser, 685 mm, 155 gram!, 9/5 grader. Fox 100 mm? Ville ikke 120 yte ramme mer respekt? Bremser: R1 blir garantert ikke feil. Nye XTR, XX eller XO gjør nok også jobben.
Hvis du velger 160mm skive, så bør du vel ha den bak og ikke foran? Største skive foran vel
Godt noen følger med. Har så langt bare hatt oppsett med samme dim foran som bak, men trodde at en større skive ville holde unna for mer varme..? og ettersom bakbremsen brukes mye mer, skulle den dit? Men men. Da blir det nok 180mm begge steder, om det ikke er mye vekt å spare på 160mm. Jeg er ikke så tung rytter (73/74), så 160 bør vel klares seg også.
Det er forbremsen du stopper med, bakbremsen var kul å sladde med i skolegården i 4 klasse Hvis du vil pelle gram så kan du sette på en 160mm bak. Hvis ikke jeg husker feil så vant denne sykkelen utforprisen!?! i årets TSR så da er det vel som Rune sier teit å ikke sette den opp med noe mer enn 100mm? En Reba U turn (90-120) feks Lykke til, dette blir uansett fett
Olympic er 2009, Alpine eller Crest gjelder i 2010 og i hvert fall '11. Syntace Vector er kurant, men litt kjedelig. Easton har mye spennende på gang neste år, f.eks EC70 XC Riser, 685 mm, 155 gram!, 9/5 grader.
Man tager det man haver. Komponentene ble kjøpt i fjor, men lite brukt og kun i ritt.
Sitat: runermm
Fox 100 mm? Ville ikke 120 yte ramme mer respekt?
Jeg er ikke uenig i det, men dette er tenkt som en lettets og raskest mulig kjerre. Har fra før en lett stisykkel med 15cm, så jeg dro konklusjonen dit at jeg ikke trenger to stisykler - selv om jeg var i tvil. Ikke så mye mer vekt, men en økning uansett.
Hvis ikke jeg husker feil så vant denne sykkelen utforprisen!?! i årets TSR så da er det vel som Rune sier teit å ikke sette den opp med noe mer enn 100mm? En Reba U turn (90-120)
Som svart til Rune er jeg ikke uenig, men min sterkeste side er lett teknisk oppover - nedover er jeg pingle. Denne sykkelen er som nevnt i denne denne valgt i konkurranse med en Ghost RT Lector og en Giant Anthem X Advanced SL 1. Dvs. vi snakker en mer Maratonpreget doning. Lav ryttervekt vil også favorisere 100 ift. en som veier 10-15 kg mer. Selv om jeg ikke er 100% sikker...
Visste ikke at du hadde en grov rigg, så jeg skjønner hva du er er ute etter. PS: er ikke rart du er pingle utfor.....du får jo ikke stoppa hvis du ikke bruker forbrems
Lengde; kort, medium eller lang? Ser ut til at det er lang som skal på.
Da fikk jeg en inn på øret fra Tommy at når jeg legger opp til 2-del løsning, så er medium et godt valg. Romsdalens utflyttede sønn ville ha bling-bling på giret, men jeg er redd for å få bank hvis jeg stiller til start på et ritt inn mot Oslo, så her blir det blankt.
Man kan for tiden finne tilbud på XT , XTR,X0 i nettbutikker som selger unna 9 delt,og da snakker man om helt ned i 40-50% pris av vanlig nettbutikkpris...
Hva med SID 120mm som alternativ til F120? Den bør passe fint Når du sier du er pinglete nedover, vil jo definitivt en slakkere front gi deg en ekstra liten edge nedover. Og så kan du jo også gå for F120 som fint kan bygges ned til 100mm. Vektforskjell er vel marginal.
Hva med SID 120mm som alternativ til F120? Den bør passe fint Når du sier du er pinglete nedover, vil jo definitivt en slakkere front gi deg en ekstra liten edge nedover. Og så kan du jo også gå for F120 som fint kan bygges ned til 100mm. Vektforskjell er vel marginal.
Som nevnt har jeg allerede en tyngre rigg, så jeg ønsker en rask sykkel og alle gram teller. Har hatt 100mm på rittsykkelen til nå, og jeg har ikke hatt behov for mer egentlig.
RX har ikke samme kvalitet som R1, og jeg ble frarådet å vurdere denne av forhandler. Stikkord er lekkasjerisiko og fading ved lange nedkjøringer.
Hope Race X2 virker ganske ok ift. vekt, men den er ikke like kraftig som f.eks. R1. Det betyr nok ikke at den ikke er tilstrekkelig for en slik sykkel.
Hope Race X2 virker ganske ok ift. vekt, men den er ikke like kraftig som f.eks. R1. Det betyr nok ikke at den ikke er tilstrekkelig for en slik sykkel.
Litt off topic, men hvor mye mer veier hope race X2 eller R1??
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C