Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 11 1 2 6 7 8 9 10 11

Selvtekt er nå greit

Re: Selvtekt er nå greit [Re: Kriss] #1032790 20/09/2010 11:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kriss

Skal jeg forklare deg hvorfor man ikke trenger og være flere enn en for å banke en guttunge?

Ja takk.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Selvtekt er nå greit [Re: EgilS] #1032800 20/09/2010 12:07
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: EgilS
Sitat: DagRS
Men jeg tilføyde også i samme setning at grensen for selvforsvar kan defineres og oppfattes forskjellig.
Jeg hverken definerer eller oppfatter atferden som er vist i denne saken som selvforsvar.

Da kan du kanskje forklare hva man i dette tilfellet skulle gjort for på få slutt på mobbingen, hvis man ikke skulle gjort det storebroren gjorde? Og i og med at du mener at det som ble gjort var feil regner jeg med at du har noen brukbare alternativer som ville hjulpet mobbeofferet.

Det har jeg allerede gjort. Les innleggene mine.
Jeg ville personlig aldri ha funnet meg i å bli ignorert av skole, PPT, Bup, mobberens foreldre og politi i en slik alvorlig sak.
Jeg ville ha gjort alt som stod i min makt for å få gjennomslag for min sønns sak (uten å bruke fysiske midler) og jeg er sikker på at jeg ville ha fått det.

Er det så vanskelig å forstå at jeg ikke synes at det å besvare mobbing med vold er en akseptabel måte å løse en tilsynelatende låst konflikt på.
Alle mine besvarelse baserer seg på at jeg ikke mener at "alt er prøvd" (selv om både du og domstolen mener det).
Dessuten har jeg dessverre ingen tro på at mobbeproblemet for denne lillebroren er løst for framtiden.

En til ting EgilS! Mener du virkelig at en person ikke kan ha synspunkter på at en konflikt er feil løst uten å ha svar på hvordan den skal løses.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Selvtekt er nå greit [Re: GeirK] #1032802 20/09/2010 12:08
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: GeirK

Jeg hverken definerer eller oppfatter atferden som er vist i denne saken som selvforsvar.

Har du reflektert over at retten, som har langt mer informasjon om saken enn deg, kom til motsatt konklusjon?

Ja

~ Doug Larson

Re: Selvtekt er nå greit [Re: DagRS] #1032823 20/09/2010 12:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Det har jeg allerede gjort. Les innleggene mine.
Jeg ville personlig aldri ha funnet meg i å bli ignorert av skole, PPT, Bup, mobberens foreldre og politi i en slik alvorlig sak.
Jeg ville ha gjort alt som stod i min makt for å få gjennomslag for min sønns sak (uten å bruke fysiske midler) og jeg er sikker på at jeg ville ha fått det.

Vel, her hadde mobbeoffer og familien gjort alt som sto i deres makt for å få slutt på mobbingen (med et unntak), uten at de hadde klart det. Det er mulig du har andre maktmiløer enn de har?

Quote:
Alle mine besvarelse baserer seg på at jeg ikke mener at "alt er prøvd" (selv om både du og domstolen mener det).
Dessuten har jeg dessverre ingen tro på at mobbeproblemet for denne lillebroren er løst for framtiden.

En til ting EgilS! Mener du virkelig at en person ikke kan ha synspunkter på at en konflikt er feil løst uten å ha svar på hvordan den skal løses.

Jeg regner med at du har en formening om hva du ville gjort i samme situasjon for å få en umiddelbar slutt på mobbingen, i og med at du er så til de grader bastant på at dette er løst på feil måte, PÅ TROSS av at det løste problemet. Hadde det IKKE løst problemet ville nok mange vært enige med deg.

Fordi det virker på det som er skrevet at akkurat dette mobbeproblemet er løst, både overfor dette mobbeofferet og andre.

Redigert av EgilS; 20/09/2010 12:34.
Re: Selvtekt er nå greit [Re: EgilS] #1032832 20/09/2010 12:49
sissel l Offline
Entusiast
Entusiast
Lurer på om terrengsykkel.no av og til kan stjele litt av tiden til arbeidsgiver ICON_WINK

Trening gjør mening:o)
Re: Selvtekt er nå greit [Re: sissel l] #1032837 20/09/2010 12:54
Oddi Offline
Avhengig
Avhengig
Hysj nå! Ikke avslør oss. Tenk om det er arbeidsgivere her inne.. ICON_WINK

Ta deg en bolle.
Re: Selvtekt er nå greit [Re: Oddi] #1032840 20/09/2010 12:55
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sjefen for avdelinga mi er her.. Ingen problem. ICON_TONGUE

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Selvtekt er nå greit [Re: sissel l] #1032849 20/09/2010 13:04
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: sissel l
Lurer på om terrengsykkel.no av og til kan stjele litt av tiden til arbeidsgiver ICON_WINK

Per B.
Re: Selvtekt er nå greit [Re: DagRS] #1032855 20/09/2010 13:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Har du reflektert over at retten, som har langt mer informasjon om saken enn deg, kom til motsatt konklusjon?

Ja

Flott! Hva tror du grunnen er?

- Robert Green Ingersoll
Re: Selvtekt er nå greit [Re: GeirK] #1032884 20/09/2010 13:39
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D

Ja

Flott! Hva tror du grunnen er?

Jeg antar at du vil ha meg til å si at de har rett og jeg tar feil.
Norske domstoler kan ta feil (det har hendt).
Dette er en kontoversiell sak som har vagt oppsikt og som er verdt å diskutere på tross av rettens kjennelse.

~ Doug Larson

Re: Selvtekt er nå greit [Re: DagRS] #1032890 20/09/2010 13:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Antakelsen din er gal, og uinteressant. Jeg vil bare ha svar på spørsmålet.

Hva tror du grunnen er?

- Robert Green Ingersoll
Re: Selvtekt er nå greit [Re: GeirK] #1032929 20/09/2010 14:44
perbl Offline
More than words
More than words

Skal jeg forklare deg hvorfor man ikke trenger og være flere enn en for å banke en guttunge?

Ja takk.

Apropos: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2982089.ece

Disse vil sikkert vite hvordan EN person lett kan takle en krakilsk 15-åring.

Per B.
Re: Selvtekt er nå greit [Re: GeirK] #1032965 20/09/2010 16:00
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
[quote=DagRS]

Antakelsen din er gal, og uinteressant. Jeg vil bare ha svar på spørsmålet.

Hva tror du grunnen er? [/quote

Jeg kjenner ikke godt nok til det juridiske i denne saken til å tro noe som helst om hvorfor guttens bror ikke ble dømt. Jeg har ikke hatt tilgang på detaljene i rettens kjennelse.

Men skulle jeg spekulere i noe vil jeg anta at de medmennesklige aspektene har spilt inn og at storebroren har fått medhold på grunn av det. Retten har med andre ord trodd på storebrorens og familiens påstander og lagt vekt på dette.

Påtalemyndighetene kan ha "sovet" i timen og vært skråsikre på at storebroren skulle bli dømt og ikke tenkt tanken på en frifinnelse en gang. Hva vet jeg.

Jeg får ta meg en tur ut på sykkel og tenke litt mer over saken ;-)

~ Doug Larson

Re: Selvtekt er nå greit [Re: DagRS] #1032973 20/09/2010 16:08
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke lest alle postene her. Men for egen del hvis jeg hadde sett broren min bli mobbet og banket opp jevnlig så hadde jeg gjort det samme selv. Når alt annet er prøvd så sitter man ikke å ser på at noe ødelegger livet til broren din. Så fikk jeg heller ta den straffen det gir evnt som i dette tilfellet ikke noe straff.

Det slipper jeg da jeg ikke har noe bror.. :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Selvtekt er nå greit [Re: GeirK] #1032993 20/09/2010 16:22
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D

Nå kom vel ikke retten til eksakt motsatt konklusjon. Preventivt nødverge tolkes anderledes i lovteksten enn selvforsvar eller direkte nødverge. Men det er nå så. Gutten er frikjent og livet går videre.

~ Doug Larson

Re: Selvtekt er nå greit [Re: DagRS] #1033007 20/09/2010 16:37
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Kan det forventes at en familie som prøver å forsvare et mobbeoffer behersker å krangle med det offentlige? Det er nemlig svært få mennesker som er forunt å kunne beherske et slikt maktapparat. Særdeles tidkrevende er det også - om man måtte være istand til å beherske det.

Vold skal være siste utvei, men hva som er siste utvei for den enkelte varier sterkt. Ikke alle har GeirK's(eller kanskje din, DagRS?) evne til å argumentere å krangle/kjempe seg verbalt fram.

Ut på tur!

Re: Selvtekt er nå greit [Re: DagRS] #1033088 20/09/2010 18:49
EgilS Offline
More than words
More than words

For å være litt mer konkret her:
Om man er av den mening at en konflikt er løst på feil måte må man også ha en formening om at det finnes en annen måte å løse det på. Og det kan man ikke ha uten å ha noen tanker om hvordan.

Man kan ikke vite at det finnes andre måter hvis man ikke vet om noen av de (eller ingen faktisk har fortalt at det finnes andre måter).

Redigert av EgilS; 20/09/2010 18:52.
Re: Selvtekt er nå greit [Re: EgilS] #1033094 20/09/2010 18:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Om man er av den mening at en konflikt er løst på feil måte må man også ha en formening om at det finnes en annen måte å løse det på. Og det kan man ikke ha uten å ha noen tanker om hvordan.

Man kan ikke vite at det finnes andre måter hvis man ikke vet om noen av de (eller ingen faktisk har fortalt at det finnes andre måter).

+1

- Robert Green Ingersoll
Re: Selvtekt er nå greit [Re: GeirK] #1033099 20/09/2010 19:00
EgilS Offline
More than words
More than words

+1

Og da kan jeg tenke meg å få vite hvordan Dag vet at familien i dette tilfellet kunne løst saken på andre måter, og med like bra resultat for lillebror.

Re: Selvtekt er nå greit [Re: perbl] #1033119 20/09/2010 19:16
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: perbl

Ja takk.

Jeg skulle på generelt grunnlag forklare det og denne saken er vel ikke helt så veldig generell?. På generelt grunnlag bør vel en person holde for å banke opp en som er mindre enn seg.

Re: Selvtekt er nå greit [Re: Kriss] #1033135 20/09/2010 19:33
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
[quote=Kriss]

Ja takk.

Jeg skulle på generelt grunnlag forklare det og denne saken er vel ikke helt så veldig generell?. På generelt grunnlag bør vel en person holde for å banke opp en som er mindre enn seg.

Hva en gennomsnittlig voksen person er i stand til å gjøre eller ikke gjøre med en gennomsnittlig 15-åring er i grunnen totalt irellevant da vi ikke vet noe som helst om 15-åringen i denne saken.

Redigert av FHanserud; 20/09/2010 19:33.
Re: Selvtekt er nå greit [Re: FHanserud] #1033141 20/09/2010 19:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det er korrekt, men hvorfor tror du denne tråden er på så mange sider? Fordi alle holder seg til saken? Hehe..
Jeg bruker mye tid på terrengsykkel.no, men nå må deg desverre medele dere at jeg ikke har tid til å finlese alle innlegg i denne tråden i et forsøk på og henge med i svingene videre i diskusjonen her.. Får nok heller surfe etter vinterklær.

Re: Selvtekt er nå greit [Re: Kriss] #1033142 20/09/2010 19:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
På generelt grunnlag bør vel en person holde for å banke opp en som er mindre enn seg.

Hva legger du i "mindre"?

Sønnen min på 17 år er lavere og yngre enn meg. Han hadde lett banket meg om han hadde villet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Selvtekt er nå greit [Re: EgilS] #1033342 21/09/2010 06:27
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D

+1

Og da kan jeg tenke meg å få vite hvordan Dag vet at familien i dette tilfellet kunne løst saken på andre måter, og med like bra resultat for lillebror.

Der satte du meg sjakk matt gitt. Hadde du glemt at familien har prøvd alt.
Uansett hvilket forslag jeg kommer med, så er det altså det prøvd.

Så hvis jeg nevner i fleng: Bytte skole, selvhevdelseskurs, profesjonell privat hjelp, innvitere alle parter til megling. Satt meg på politistasjonen og ikke flyttet meg før politiet kunne garantere for min brors sikkerhet.
Jeg hadde faktisk også selv også vurdert muligheten for å flytte, selv om den vile ha satt ganske langt inne, men den ville altså ha kommet før jeg ville ha valgt å bruke vold.
Siden det er det du spør om.
Men som sagt familien har jo prøvd alt, så da har de jo gjort disse tingen også uten at det hjalp.

Vennligst ikke se på dette som profesjonelle tips og råd. Det er mange spørsmål og vurderinger knyttet opp til mine forslag.
Du ber meg kun redegjøre for andre metoder som ikke er prøvd når alt er prøvd (i utgangspunktet en umulig oppgave). Jeg antar at de har gjort en del gode valg og vurderinger som aldri har nådd fram (det er en falitt og ville kanskje ha bidratt til at flytting enten av skole eller bolig kunne ha vært aktuelt). Men jeg har altså ikke oversikten.

En ting til. Etter å ha finlest om "preventiv nødverge" så har jeg forståelse for at dommen ble som den ble. Jeg har argumentert mot "selvforsvar" og beklager dette.

~ Doug Larson

Re: Selvtekt er nå greit [Re: DagRS] #1033366 21/09/2010 07:09
Espen Offline
More than words
More than words
Skulle gjerne like å vite mer om hva ALT er i dette tilfellet.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Selvtekt er nå greit [Re: DagRS] #1033370 21/09/2010 07:15
perbl Offline
More than words
More than words
Så hvis jeg nevner i fleng: Bytte skole

Om noen skulle byttet skole hvis dette hadde vært min bror eller søster, hadde det i såfall vært mobberen. Jeg har ekstremt høy terskel for å la meg skvise ut av nærområde og skole pga folk som ikke overholder elementære rammer for oppførsel.

Quote:

En ting til. Etter å ha finlest om "preventiv nødverge" så har jeg forståelse for at dommen ble som den ble. Jeg har argumentert mot "selvforsvar" og beklager dette.

Dette er noe flere skulle vært flinkere til ICON_SMILE Creds!

Per B.
Re: Selvtekt er nå greit [Re: perbl] #1033373 21/09/2010 07:23
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
[quote=perbl

Om noen skulle byttet skole hvis dette hadde vært min bror eller søster, hadde det i såfall vært mobberen. Jeg har ekstremt høy terskel for å la meg skvise ut av nærområde og skole pga folk som ikke overholder elementære rammer for oppførsel.

[quote]

Jeg er selvfølgelig hjertens enig i akkurat dette. Men hvis skolen ikke ha vist nødvendig besluttningsevne eller har lyttet til mine argumneter og viser seg å være en skole som ikke tar mobbing på alvor. Så kunne det faktisk ha blitt vurdert uten at jeg ville ha opplevd det som et stort tap.

~ Doug Larson

Re: Selvtekt er nå greit [Re: perbl] #1033374 21/09/2010 07:24
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ekstremt høy terskel for å la meg skvise ut av nærområde og skole pga folk som ikke overholder elementære rammer for oppførsel.

Da skjønner jeg - men det er vel ikke nødvendig å rippe opp i denne saken ?

Redigert av progres; 21/09/2010 07:24.
Re: Selvtekt er nå greit [Re: DagRS] #1033376 21/09/2010 07:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis man flytter eller bytter skole, vinner drittsekken. Det er et HELT galt signal å sende ut.

- Robert Green Ingersoll
Re: Selvtekt er nå greit [Re: progres] #1033387 21/09/2010 07:37
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: progres

Da skjønner jeg - men det er vel ikke nødvendig å rippe opp i denne saken ?

Pek gjerne på hvor jeg har argumentert for ulovlig Israelsk okkupasjon (om det i det hele tatt var poenget ditt)? Om den saken skal ha noen relevans, må det være at demonstrantene som gikk løs på soldatene med jernrør kan sammenlignes med karen som slo mobberen med knokejern i dette tilfellet. Altså et dumt valg i en situasjon der de i utgangspunktet kunne hatt all rett og sympati på sin side.

Redigert av perbl; 21/09/2010 07:37.

Per B.
Side 8 av 11 1 2 6 7 8 9 10 11

Moderator  support