Vi har etter litt lobbyvirksomhet kommet i mål med en super løsning med Oslo Kommune. De hjelper oss med materialer og utkjøring til de stedene vi ønsker å kloppe. Nå venter vi bare på at lerke-plankene skal komme fra Sibir.
Kommunen selv vil utbedre gjørmehølet på begynnelsen av Slettfjell ved 13km og hullet i Hestehullet ved 14,9 km. Det vil også bli fraktet materialer til fiksing av gjørmedraget ved 21 km. Dette benyttes også under Nissan-cup og NC-rittet på Skullerud.
Materialer vil også bli fraktet til den lange myra ved 24 km, samt at kommunen vil fikse kloppen i bunnen av Fjellstadklatringen rett etter 18 km.
Materialer vil også bli plassert ut ved El-Paso-broa ved 11 km. Gjørmehølet ved 1 km vil også bli utbedret. Dette blir fint.
Alt i alt er dialogen med kommunen tipp-topp. Her har i en god mulighet til å få satt i stand og gi super flyt til flere stier i Marka. Vi bør også gjøre oss opp en mening om hvor vi ellers kan bidra med materialer og klopper. Jeg stemmer for gjørmehølet på begynnelsen av Trulsreturen. Vi kan sikkert bruke overskuddsplank der.
Vi håper dugnad kan foregå på ukedager og helger i de to første ukene i oktober. Materialer vil bli plassert ut så ivrige sjeler kan ta et slag på egenhånd også utover høsten. Vi kommer tilbake med innkalling når vi får bekreftelse fra Kommunen om at materialene er på plass.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Med fare for å bli ekskludert fra forumet så må jeg si at dette stinker skikkelig, og at jeg er glad jeg ikke lenger bor på Bøler slik at jeg har disse løypene som min nærmeste lekegrind.
Å klopplegge bløte crux fordi områder som er "spennende crux" når man kjører alene eller som en liten gruppe blir totalt ødelagte når hundrevis av syklister skal dundre gjennom punktet er for meg helt tragisk.
Dette er en kommersialisering av marka som jeg liker svært dårlig og har vært redd for helt siden terrengsykkelrittet ble til. Jeg synes det er helt flott at stier blir brukt, jeg skrev sågar selv 5 stiguider for østmarka den gang det var stiguidedugnad i 2002. Problemet oppstår når man "enkelt" legger til side NOTS stivettregler fordi man skal arrangere et ritt.
Jeg husker godt debatten rundt det som ble hetende "løkrullcruxet" i nordmarka i 2008. En fjernet stein ble til 6 sider med debatt rundt terrenginngrep.
Slik terrengsykkelrittet blir omtalt på forumet nå regner jeg med at de fleste aktive debattantene om dagen vil synes klopping er helt fint fordi man da kan sykle fortere.
Det er å håpe at de materialene som blir utplassert blir kjørt ut så skånsomt som mulig. I 2008 ble det kjørt ut kloppemateriale opp den gamle lysløypetraseen fra Ødegården opp Breidåsen med diger traktor som medførte at flere hundre meter av en helt fantastisk flytsti ble et eneste gjørmehøl.
Jeg håper inderlig at dere vet hva dere har satt igang og at ikke prosessen opp mot å få kloppingen gjennomført ødelegger mer enn om det ikke ble kloppet i første omgang.
Det hjelper lite å sørge for at terrengsykkelrittets trase blir "utbedret" om det ødelegger andre flytstier for å få det til.
Knut -på død og liv konkurrere? Kjøp en racer da vel...
Re: Dugnad i Terrengsykkelritt-løypa!
[Re: biffo]
#103247219/09/201021:33
Å legge klopper over myrer og gjørmehull som kun lar seg sykle i ekstremt tørre perioder mener jeg er godt innenfor hva som kan gjøres uten at ting blir ødelagt.
Det handler ikke om å sykle fortere, det handler om å bekjempe/unngå at vi setter dype spor i myke partier og dermed gir dem som ønsker oss bort fra marka synlige argumenter for at vi ødelegger.
Vi kommer ikke til å frakte materialer med traktor på stiene. Her vil vi bruke muskelkraft, det er kun på grus og kjerreveien at et mindre terrenggående kjøretøy vil bli brukt til planketransport.
Tiden der man kunne ha stier for seg selv og fnyse av fotgjengere som synes sykkelspor i gjørma var stygt, er dessverre forbi. Vi må vise et minimum av ansvar for å spare underlaget for unødig slitasje.
Hvilke stivettregler mener du legges til side fordi vi arrangerer ritt?
Synes forøvrig det er et kjempebra tiltak med utbedringene som gjøres her. Gleder meg alt til 2 runder i 2011!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Vi bør også gjøre oss opp en mening om hvor vi ellers kan bidra med materialer og klopper. Jeg stemmer for gjørmehølet på begynnelsen av Trulsreturen. Vi kan sikkert bruke overskuddsplank der.
Også det partiet på Trulsen der du kommer fra en tynn-tynn svabergrygg og over på et annet svaberg (som du kan sykle hele veien) trenger en planke eller to.
Veldig bra. De partiene som blir kloppen er som Øyvind sier kun mulig/gøy å sykle når det er HELT tørt. Veldig bra tiltak. Gleder meg til rittet 2011..
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#103284520/09/201012:59
Stemmer for å fikse "broa" på slettefjeldreturen i søkket hvor kun en klopp er i orden etter at skogsmaskinen knakk den andre for noen år tilbake. de første årene var det greit med bare den ene kloppen, men nå syntes jeg den begynder å bli farlig smal.
Bare en liten idé: Er det lurt å synliggjøre hvem som har vært så snille å legge en klopp? F.eks. brennmerke plankene med en liten tekst á lá "NOTS ønsker deg en fin og tørr tur"? Kanskje til og med symbol for en fotgjenger og en syklist i blid harmoni? Jeg tipper en slik merking vil være synlig ihvertfall et par år...
Her er foreløpig plan over hva vi håper å få gjort i stiene som utgjør noe av løypa:
IF Frøy og Terrengsykkel vil i samarbeid med Oslo Kommune Friluftsetaten i høst innkalle terrengsyklister til dugnad for å utbedre utvalgte stier i Østmarka. Det understrekes at hovedgrunnen til å bygge klopper over mykt underlag er for å forhindre erosjon forårsaket av fotgjengere og syklister, og for å begrense dannelsen av nye stier rundt våt og sårbar mark. Velfungerende klopper av langsgående breie bord eller tverrlagte planker, vil dirigere trafikken opp fra sårbar grunn og inn på kloppene. Dette vil gjøre at gjørmehull i mye mindre grad vokser i størrelse.
Følgende er planlagt gjort i samarbeid med Oslo Kommune:
• Klopping av gjørmehull ved Hestehullet – (ved 15km på kartet), her har det vært klopper tidligere, som nå er blitt ødelagt av løypemaskin. • Klopping av gjørmehull ved inngangen til Slettfjell (ved 13 km på kartet). Her var det for tre år siden en klopp, men denne ble fjernet av Oslo Kommune etter befaring med Øyvind Aas og Østmarkas venner, da den var ødelagt. En ny klopp vil forhindre ytterliggere forstørring av gjørmehullet her. • Klopping av myr mellom Fjellstad og Katisa (ved 24 km på kartet). Her er det i dag en lang, smal og råtten klopp som bør erstattes. En ny bredere klopp vil forhindre dype fot- og sykkelspor i den myke grunnen. • Ved inngangen til grusbakke parallelt med Fjellstadbakken (rett ved 18 km på kartet). Kloppen som er der i dag er litt for kort og det oppstår dype hull rett før og rett etter denne. En forlengelse i begge ender vil forhindre at hullene blir dypere. • Eksisterende smal klopp etter tømmerstokker over myr på svabergparti på vei opp Skullerudåsen vil byttes ut med ny og breiere klopp. (litt før 19 km på kartet) • Klopping av gjørmedrag på Skullerud Gårds grunn (ved 21 km på kartet). Her er det dyp gjørme som har blitt forsøkt kloppet og tettet med tilfeldige steiner i mange år. Noen passe brede, ryddige klopper vil bedre fremkommeligheten for gående og syklende og forhindre at gjørmehullet forstørres og at alternative stier rundt hullene oppstår.
I tillegg til overnevnte utbedringer på Oslo Kommunes grunn ønsker Terrengsykkelrittet og bygge følgende i området øst for Elvvåga. • En hensiktsmessig klopp over myra øst for Søndre Skytten (Ved 10 km på kartet). Her ligger det i dag mange stokker og lignende i myra. Sannsynligvis for å lette kjøring av skiløyper om vinteren. En klopp vil måtte gå fra myras sør-østre hjørne og over til stien som nå går sør for myra. Dette vil ikke forhindre fremtidige skiløyper, samtidig som fotgjengere vil kunne forsere myra relativt tørrskodd uten myrdykk til over knærne. • Gjørmedraget de siste hundre meterne før trebroa ved El Paso ønskes også utbedret med mer sammenhengende klopper enn de som er der i dag. Dette er partiet som ble forsøkt sabotert under avviklingen av årets Terrengsykkelritt den 22. mai. En kjetting ble her spent tvers over stien i et forsøk på å skade og stoppe rittets 13 og 14-åringer som startet aller først. Grunneier her er både Oslo Kommune og Losby Bruk. Begge har gitt tillatelse til disse utbedringene.
Bare et lite tips i forhold til forsering av myr. I Fetsund er det blitt lagt ut duk og hoggflis over myr. Fin fin sykkeltrase om sommer'n og tipp topp skiløype om vinter'n. Det krever litt mer jobb i forhold til frakting av materialer, men gir forbikjøringsmuligheter som er bedre enn ved bruk av klopper.
ivrig i allefall...
[Re: Hkon]
#103948629/09/201013:47
Da er materialene på vei ut til de stedene vi har bedt om. Hva om vi trår til med en dugnad lørdag 9. oktober?
Frem til da kan hver og en som har arbeidsevne og -lyst ta i et tak der hvor det blir lagt ut planker. Lerketreet er hardt så god drill anbefales. Vi vil legge opp til at de fleste av kloppene blir konstruert med tverrgående bord i ca 50 cm bredde.
Ref. fint løypekart MED KM-MERKING i første post. Jeg ville, om jeg skulle finne på å delta eller prøvesykle rittet, likt om det løypekartet var å finne på rittets sider: http://terrengsykkelrittet.no/index.php?pagenr=12&articlenr=10320 Foreslår altså å legge det ut, i tillegg til kart med fargekodingen for grus/sti
[Re: frodev]
#104023030/09/201011:49
Hva om vi trår til med en dugnad lørdag 9. oktober?
Til info arrangeres klassikeren Nøklevann rundt denne dagen. Såkalt mosjonsløp, hvis dere har hørt om slikt. Så mellom 14-1530 blir det litt busy rundt Nøklevann, samt mye greier på Haraløkka. Men da er vel dere langt til skogs allerede.