|
|
Selvtekt er nå greit
|
Re: Selvtekt er nå greit
[Re: Espen]
18/09/2010 17:31
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man støtter bruk av vold, kan man da unnlate å ta ansvar for følgene?
Nei. Derav også mitt punkt der en må ta på seg straff og ikke bedyre sin uskyld, dersom man blir stilt for retten. Å bestrebe seg på å skape et samfunn der nødvendigheten av selvtekt ikke er der og statuere et eksempel for resten av samfunnet bør være en del av selvtekten. Selvtekt slik som vi ser i denne saken oppstår i en tilstand der oppfattelse av justis ikke er på linje med samfunnets utøvde justis. Merk at samfunn i denne sammenhengen kan gjelde både et mikrosamfunn i en bygd, eller verdenssamfunnet (eksempel: nazistjakt). Prinsippet er gjeldende i begge tilfeller. [påstand]I de fleste tilfeller av selvtekt er ikke dette tilfellet, da de som holder på med selvtekt; a)stiller seg utenfor samfunnets regler og straffer sine egne utfra et alternativt sett med regler, eller b)ikke har et gjennomtenkt forhold til sin egen voldsutøvelse [påstand]
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
18/09/2010 19:33
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Hvis man støtter bruk av vold, kan man da unnlate å ta ansvar for følgene?
E
Ut fra det jeg har lest så støtter ikke noen folk her vold. Kanskje broren følte at mobberen fikk aksept for sin vold siden ingen tok tak i saken. Men hva ville du gjort Espen? Leste denne her i dag og tenke på denne tråden: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/mann/article591727.eceDette er hva som skjer når ingen tar fatt i problemet.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
18/09/2010 20:42
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg hadde aldri gått løs på en ungdom med knokejern, det er hvertfall helt sikkert.
Hvertfall ikke i en slik situasjon som dette, hvor vi uansett snakker om et overlagt hevnaksjon, med eller uten god grunn.
Hva jeg ville gjort i en panikksituasjon, der man feks ble angrepet varierer nok, men jeg pleier ikke reagere med med aggresjon. Et par ganger i livet har jeg blitt utsatt for vold selv, hvor gjerningsmannen ble tiltalt og dømt. Årsaken til dette var ikke at jeg hadde mobba lillebroren hans, så kanskje ikke det er sammenliknbart.
Jeg har aldri vært svak psykisk, men sleit med kjipe følelser og angst i lange tider etterpå, og brukte lang tid på å bearbeide dette. Frykten for å møte fyren igjen på gata i byen jeg bor, var ikke spesiellt god.
Hvis man sliter fra før, blir utsatt for vold, og ikke får tilstrekkelig hjelp, tror jeg sjansen for ytterligere problemer fort kan komme. Problemer kan jo komme til uttrykk i form av mer vold og sjikanering av andre.
En av grunnene til at jeg mener det er fullstendig feil med vold, er nettopp dette, at problemene mest sannsynlig bare flyttes til andre ofre, som kanskje er endra svarere og ikke har noen til å hjelpe eller beskytte seg.
Hvordan mener du artikkelen kobler tråden?
Og jeg gjentar gjerne at jeg forstår reaksjonen, men sliter med å akseptere den som riktig.
E
|
|
|
18/09/2010 20:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det handler om tro på vold som konflikløser.
Vi utdanner årlig tusenvis av menn og kvinner i hvordan besvare vold med vold dersom noen skulle krenke vårt lands suvernitet. Skal vi slutte med det?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
18/09/2010 20:50
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det handler om tro på vold som konflikløser.
Vi utdanner årlig tusenvis av menn og kvinner i hvordan besvare vold med vold dersom noen skulle krenke vårt lands suvernitet. Skal vi slutte med det? Tja. Det hadde jo vært et spennende eksperiment. Utfallet av en slik strategi hadde jo vært en omlegging av Norges utenrikspolitikk til det ugjenkjennelige og er i så fall et tankeeksperiment som er langt drøyere enn Espen sitt hypotetiske tilfelle. Analogien er urimelig.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
18/09/2010 21:14
|
supercaliber
Übergrønnskolling
|
Übergrønnskolling
Vold er alltid et alternativ.
Knokejern mot en 15 åring? Hvis nødvendig.
Å beskytte småsøsken er en plikt.
Signaleffekten på landets mopedkjørere er uvesentlig.
Before I was blind, but now I can't see...
|
|
|
[Re: Garpen]
18/09/2010 21:18
|
Espen
More than words
|
More than words
Sverige er vel pr def nøytrale millitært, noe jeg forøvrig synes er interessant.
Det at landet jeg bor i, har et millitært forsvar, og kan forstå behovet, er ikke det samme som at jeg MÅ støtte voksnes voldsutøvelse mot 15 åringer.
Enig i at det er en litt sær sammenlikning.
Vi har jo sett masse galskap og eskalering av vold i forbindelse med opprustning og krig.
E
|
|
|
[Re: supercaliber]
18/09/2010 21:19
|
Espen
More than words
|
More than words
Så i ytterste konsekvens kan man skyte 15åriger i trynet med hagle, hvis jeg finner det nødvendig?
E
|
|
|
18/09/2010 21:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sverige er vel pr def nøytrale millitært, noe jeg forøvrig synes er interessant.
Det at landet jeg bor i, har et millitært forsvar, og kan forstå behovet, er ikke det samme som at jeg MÅ støtte voksnes voldsutøvelse mot 15 åringer.
Enig i at det er en litt sær sammenlikning.
Vi har jo sett masse galskap og eskalering av vold i forbindelse med opprustning og krig.
E Poenget mitt er at noen ganger er vold det eneste som funker mot vold.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
supercaliber
Übergrønnskolling
|
Übergrønnskolling
Så i ytterste konsekvens kan man skyte 15åriger i trynet med hagle, hvis jeg finner det nødvendig?
E I ytterste konsekvens er det ditt eneste valg
|
|
|
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
E I det hypotetiske tilfellet som alle militærnektere av en viss årgang kjenner igjen: Hvisomatte dersomatte en gal voldtektsmann og notorisk nonneskjender (i dette tilfellet en 15-åring) truet din familie med en hydrogenbombe, og du hadde muligheten til å skyte vedkommende (denne gangen med hagle); ville du skutt han (i dette tilfellet i ansiktet)? -Ja, selvfølgelig.
Redigert av Garpen; 18/09/2010 21:25. Rediger grunn: typo
|
|
|
18/09/2010 21:24
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Hvordan mener du artikkelen kobler tråden? — Er det ting som kunne ha blitt gjort annerledes for at dette ikke skulle skje?
(..)
— Jeg har aldri løpt fra en slåsskamp, og jeg tror egentlig aldri jeg har fått skikkelig juling, men på en måte skulle jeg ønske at jeg hadde fått det da jeg var 14–15 år. Da kunne jeg kanskje ha blitt mye bedre. Kanskje.
— Ja, for det er et «kanskje» her?
— Ja. Jeg kunne jo ha blitt mye verre også. Men hvor mye verre går det an å bli?
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
18/09/2010 21:35
|
Espen
More than words
|
More than words
Er det noen her som med hånden på hjertet tror at duden i artikkelen ville kommet på bedre tanker bare han hadde fått juling?
e
|
|
|
18/09/2010 21:42
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Så i ytterste konsekvens kan man skyte 15åriger i trynet med hagle, hvis jeg finner det nødvendig? E I det hypotetiske tilfellet som alle militærnektere av en viss årgang kjenner igjen: Hvisomatte dersomatte en gal voldtektsmann og notorisk nonneskjender (i dette tilfellet en 15-åring) truet din familie med en hydrogenbombe, og du hadde muligheten til å skyte vedkommende (denne gangen med hagle); ville du skutt han (i dette tilfellet i ansiktet)? -Ja, selvfølgelig. Hypotetisk og hypotetisk... http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=173560
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
18/09/2010 21:46
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Eg veit ikkje.
(Det kan eg, med handa på hjarta, sei.)
Kanskje han ville slutta å slå folk "for morro skuld" om han sjølv hadde vorte påført den smerta han påførte sine offer? At det gjekk eit lys opp for han; at "dette er ikkje noko å trakte etter".
Det er umulig å vite. Og det er jo eit ankepunkt (som du har nytta deg av fleire gonger no): Tenk om det ikkje fungerer. Tenk om han vert verre.
Av og til må ein gjere ting sjølv om ein ikkje anar kva utfallet er. For alt eg veit så kjem eg til å verte overkøyrd når eg skal ut å lufte bikkja no. Men eg gjer det sjølv om.
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
18/09/2010 21:55
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er som regel en lang rekke faktorer som til sammen gjør at folk havner utpå.
Omsorgsvikt og mangel på gode rollemodeller er vel ikek helt uvanlig.
Virker som mange tror at kriminelle og voldsutøvere selv velger bort trygge gode liv med stabilitet, sunne interesser og gode relasjoner, til fordel for et liv fullt av kriminalitet rus og tragedier.
I mange av diskusjonene her på TS, brukes forskningsresultater og faglige vurderinger flittig.
Har noen sett noe som tyder på at voldsutøvere blir bedre av å bli utsatt for mer vold?
E
|
|
|
[Re: neonstz]
18/09/2010 22:00
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Saken du refererer til kjenner jeg for dårlig, selv etter å ha lest saken (sic).
Men du har rett; i ytterste konsekvens er voldsutøvelse med døden til følge, et realistisk og "riktig" valg.
Spørsmålet er vel heller om vi legger opp til voldsutøvelse som et legitimt svar på aggresjon fra andre? Dersom man legger til rette for voldseskalering gjennom samfunnstrukturer - bifall av vendettalignende situasjoner, lemfeldig våpenbruk osv. vil man fort se flere av disse episodene. Alt annet det samme er ikke det en situasjon jeg ønsker meg.
Redigert av Garpen; 18/09/2010 22:09. Rediger grunn: ceterus paribus
|
|
|
18/09/2010 22:23
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Ingen har enda svart på det fundamentale her, hva skal man gjøre. Foreldrene, skole, barnevern og politi svikter, skal man da bare godta at mobbingen pågår? Tråden minner av og til litt om jattingen til det offentlige, vold løser ingenting. Å ikke foreta seg noe løser heller ikke problemet, som vel stort sett er løsningen når alt svikter. Mobberen i dette tilfellet ble litt småskadet, mobbe offeret kan få problemer som er mye mer alvorlige enn noen skrubbsår og såret stolthet. Jeg vil minne om: § 18. Nødverge
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep, b) ikke går lenger enn nødvendig, og c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.
Regelen i første ledd gjelder tilsvarende for den som iverksetter en lovlig pågripelse eller søker å hindre at noen unndrar seg varetektsfengsling eller gjennomføring av frihetsstraff.
Utøving av offentlig myndighet kan bare møtes med nødverge når myndighetsutøvingen er ulovlig, og den som gjennomfører den, opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt.
§ 19. Selvtekt
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den som har retten, handler for å gjenopprette en ulovlig endret tilstand, og det ville være urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand. Makt mot en person kan bare brukes når rettskrenkelsen er åpenbar, og må ikke gå lenger enn forsvarlig.
Jeg er enig i at eskaleringen til samboeren ikke er forenelig med nødverge. 26åringen er etter mitt syn dog frikjent på korrekt grunnlag, han tok jobben som det offentlige og foreldre mislyktes i, oppdragelse!
Redigert av Christian M.; 18/09/2010 22:24.
|
|
|
18/09/2010 22:29
|
perbl
More than words
|
More than words
Har noen sett noe som tyder på at voldsutøvere blir bedre av å bli utsatt for mer vold? Sett i det store bildet er det skuffende sammenhenger mellom strenge og brutale straffer i forhold til kriminalitetsnivå utfra det jeg har lest om emnet. Det eneste måtte være hvis man hadde hatt et totalovervåkningssamfunn der man ville være garantert streng straff når man begikk et lovbrudd, men noe slikt er ikke jeg ute etter hvertfall. Det er likevel ikke noe som gjør sympatien min for broren i dette tilfellet noe mindre, han måtte handle på vegne av sin bror, og følte han ikke hadde noe alternativ.
Per B.
|
|
|
19/09/2010 07:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
I mange av diskusjonene her på TS, brukes forskningsresultater og faglige vurderinger flittig.
Har noen sett noe som tyder på at voldsutøvere blir bedre av å bli utsatt for mer vold?
Jeg tipper at forskning ville vist at å banke opp en mobber gir større sannsynlighet for at han slutter å mobbe enn hvis man gjør ingen ting.
|
|
|
[Re: GeirK]
19/09/2010 09:27
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tipper at forskning ville vist at å banke opp en mobber gir større sannsynlighet for at han slutter å mobbe enn hvis man gjør ingen ting. Selvfølgelig! At vi ikke har tenkt på det før. Vi bare innfører "øye for øye og tann for tann prinsippet" så blir det totalt slutt på all vold. Genialt!
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
19/09/2010 09:53
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Var det virkelig det du leste?
|
|
|
[Re: JonAre]
19/09/2010 09:55
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
19/09/2010 10:38
|
supercaliber
Übergrønnskolling
|
Übergrønnskolling
Selvfølgelig var det det du leste.
|
|
|
19/09/2010 13:22
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Tja. Hvor mange ypper til slagsmål mot en person som er 2,10 høy, 1,20 bred og åpenbart veltrent? Ikke så mange, nei. Og hvorfor det? Kan det være fordi de er redde for å bli utsatt for vold. Ja, det kan nok være. Så hvis man vet at den man har tenkt å utsette for vold, har en storebror med harde hender, vil man nok tenke seg om før man går til angrep. Så vil man kanskje finne seg et annet offer i stedet, da? Ja, det kan være. Men det er INGEN grunn til å tro at man blir en verre mobber av den grunn. Såvidt jeg vet, finnes det ikke noe grunnlag for å si at mobbere har flere traumatiske opplevelser bak seg enn andre. Bøller, rusmisbrukere og tjuver, ja. Men ikke mobbere. Jeg har jobbet med mange ungdommer med vanskelig bakgrunn, opp igjennom. Mange av dem har slåss mye, og mange har ruset seg, og konflikter har de også havnet i. Mobberne derimot, er en helt annen kategori. De tror gjerne at det er bedre enn alle andre mennesker, og mangler medfølelse med andre. De har en oppriktig glede av å plage og dominere andre mennesker, og jeg vil tro de fleste av dem har svært godt av å få justert sitt oppblåste selvbilde. Helt ærlig: Jeg tror en omgang juling kan få noen av dem på bedre tanker.
|
|
|
[Re: Lektoren]
19/09/2010 13:28
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror en omgang juling kan få noen av dem på bedre tanker. Hva med dem som ikke kommer på bedre tanker? Hva tenker du vil skje med dem?
|
|
|
19/09/2010 13:55
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror en omgang juling kan få noen av dem på bedre tanker. Hva med dem som ikke kommer på bedre tanker? Hva tenker du vil skje med dem? De plager ihvertfall ikke min lillebror noe mer. På kort sikt er også det hovedmålet. Hvem trenger å redde hele verden
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
19/09/2010 13:59
|
Espen
More than words
|
More than words
Hva med dem som ikke kommer på bedre tanker? Hva tenker du vil skje med dem?
Noen av dem havner i samme situasjon som mannen på danskebåten. e
|
|
|
19/09/2010 14:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg tipper at forskning ville vist at å banke opp en mobber gir større sannsynlighet for at han slutter å mobbe enn hvis man gjør ingen ting. Selvfølgelig! At vi ikke har tenkt på det før. Vi bare innfører "øye for øye og tann for tann prinsippet" så blir det totalt slutt på all vold. Genialt! Nå blir jeg virkelig fristet altså: Når en slår dig på det ene kinn, så by og det andre frem, og når en tar din rittsykkel fra dig, da nekt ham heller ikke stisykkelen! Spent på om du kommer til å gi meg flere (dine andre) sykler hvis jeg stjeler en fra deg?
|
|
|
19/09/2010 14:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
E I det hypotetiske tilfellet som alle militærnektere av en viss årgang kjenner igjen: Hvisomatte dersomatte en gal voldtektsmann og notorisk nonneskjender (i dette tilfellet en 15-åring) truet din familie med en hydrogenbombe, og du hadde muligheten til å skyte vedkommende (denne gangen med hagle); ville du skutt han (i dette tilfellet i ansiktet)? -Ja, selvfølgelig. Yepp, selvfølgelig var svaret ja. Det ligger nu engang nærmere for meg å forsvare mine nærmeeste enn å forsvare folk som jeg ikke kjenner i det hele tatt eller i beste tilfelle gjennom mediene (statsledere/myndighetene/regjeringen). Det virker som om samfunnet tenker omvendt. Helt OK å bruke vold til å forsvare landet sitt, men ikke OK til å bruke vold til å forsvare sine nærmeste. Når det er sagt så lærer jeg mine barn til å være ikke voldelige og at det i prinsip kun er de som er utnevnt til det som kan utøve fysik makt (vold) i samfunnet som f.eks politiet. Men..... Vi lever et litt anderledes liv enn mange andre og mine barn har til tider vært offer for mobbing. Desverre har det vist seg at i de fleste tilfellene hverken samtale med skole, foreldre eller helsesøster løser problemene. Helsesøster har for lite myndighet (?) og skole og foreldre sier, det er bare barn. Etter en del om og men har jeg gitt mine barn tillatelse til å bruke fysisk makt (vold) i enkelt tilfeller, og du verden hvor mye mer effektivt dette er enn all snikksnakk, pølsevev, sludder og vås vi får servert på foreldremøter på skolen. Dessverre. Siterer gjerne Lektoren: Mobberne derimot, er en helt annen kategori. De tror gjerne at det er bedre enn alle andre mennesker, og mangler medfølelse med andre. De har en oppriktig glede av å plage og dominere andre mennesker, og jeg vil tro de fleste av dem har svært godt av å få justert sitt oppblåste selvbilde. Helt ærlig: Jeg tror en omgang juling kan få noen av dem på bedre tanker.
|
|
|
|
|