|
|
Selvtekt er nå greit
|
Re: Selvtekt er nå greit
[Re: Espen]
19/09/2010 14:38
|
EgilS
More than words
|
More than words
Sverige er vel pr def nøytrale millitært, noe jeg forøvrig synes er interessant. Sverige er nøytralt som i "er ikke i allianse med andre nasjoner", IKKE i betydningen "har ikke et militært forsvar, noe Sverige faktisk har.
|
|
|
[Re: Tange]
19/09/2010 15:19
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Etter en del om og men har jeg gitt mine barn tillatelse til å bruke fysisk makt (vold) i enkelt tilfeller, og du verden hvor mye mer effektivt dette er enn all snikksnakk, pølsevev, sludder og vås vi får servert på foreldremøter på skolen. Dessverre. Får jeg spandere en pils? Barna mine er oppdratt til å være grei med andre og la folk få være i fred. Skulle jeg finne ut at dem er med på å plage noen vanker det så øra flagrer og ræva rødmer. Får jeg greie på at de har banka neseblod på en mobber så skal dem få is!
|
|
|
19/09/2010 15:19
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
I mange av diskusjonene her på TS, brukes forskningsresultater og faglige vurderinger flittig.
Har noen sett noe som tyder på at voldsutøvere blir bedre av å bli utsatt for mer vold?
Jeg tipper at forskning ville vist at å banke opp en mobber gir større sannsynlighet for at han slutter å mobbe enn hvis man gjør ingen ting. Selvfølgelig! At vi ikke har tenkt på det før. Vi bare innfører "øye for øye og tann for tann prinsippet" så blir det totalt slutt på all vold. Genialt! Nå blir jeg virkelig fristet altså: Når en slår dig på det ene kinn, så by og det andre frem, og når en tar din rittsykkel fra dig, da nekt ham heller ikke stisykkelen! Spent på om du kommer til å gi meg flere (dine andre) sykler hvis jeg stjeler en fra deg? Nå synes jeg du bør skille mellom snørr og bart. Det finnes da mangt mellom "øye for øye og tann for tann" og eventuelt "snu det andre kinn til". I alle fall i min verden. Sånne som meg liker gjerne å se litt mer nyansert på menneskelig atferd. Det kommer nok av min fagbakgrunn.
Redigert av DagRS; 19/09/2010 15:22.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
19/09/2010 15:28
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Har noen sett noe som tyder på at voldsutøvere blir bedre av å bli utsatt for mer vold?
Jeg tror en omgang juling kan få noen av dem på bedre tanker. Hva med dem som ikke kommer på bedre tanker? Hva tenker du vil skje med dem? Ja, hva vil skje med dem? Tja... av de notoriske mobberne jeg vokste opp med, ble én drapsmann og døde i fengsel Spania, én har manøvrert seg fram til å bli mellomlederen fra Helvete og én veit jeg ikke - men han skadet seg stygt i fylla, sist jeg hørte om ham. Felles for dem alle var at ingen gjorde noe med mobbingen deres. Hadde en slagferdig storebror satt foten ned for dem, ville kanskje én av dem blitt folk, hva vet jeg. Det beste ville nok være om skole, politi og barnevern fysisk hindret dem i å mobbe og plage andre, og heller viste dem mer positive måter å finne glede ved livet på. Da ville det kanskje blitt folk av flere av dem, og vi andre ville ha fått en lysere barndom.
|
|
|
[Re: Lektoren]
19/09/2010 16:30
|
Wheeeee!
Fersking
|
Fersking
Blir spennende å se hvor villkårlig nye slike saker kommer til å bli behandlet.
Hva slags handlinger må neste lillebror ha vært utsatt for, i hvor lang tid, for å bli frikjent for hvor mye vold av en hvor mye eldre bror?
|
|
|
19/09/2010 17:40
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Er det noen her som med hånden på hjertet tror at duden i artikkelen ville kommet på bedre tanker bare han hadde fått juling? e Som nevnt tidligere så burde noen ha grepet inn. Om det er foreldre, politi eller andre. Slikt har en tendens til å eskalere seg som en slags fluenes herre situasjon hvis ingen i miljøet rundt stopper asosial oppførsel. Som det afrikanske utrykket: det kreves en hel landsby for å oppdra en unge. Så hvis alle de som skal gripe inn ser en annen vei, hva gjør en da? Og når jeg sier gripe inn så mener jeg ikke å pryle noen med slåsshanske. Hva om broren ikke hadde gjort noe og mobberen hadde sett at en fikk ingen konsekvenser i å herse med andre, kanskje han og ville ha endt opp med å drepe noen som personen i intervjuet.
|
|
|
19/09/2010 18:36
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
<klipp>
Selvfølgelig! At vi ikke har tenkt på det før. Vi bare innfører "øye for øye og tann for tann prinsippet" så blir det totalt slutt på all vold. Genialt! Nå blir jeg virkelig fristet altså: Når en slår dig på det ene kinn, så by og det andre frem, og når en tar din rittsykkel fra dig, da nekt ham heller ikke stisykkelen! Spent på om du kommer til å gi meg flere (dine andre) sykler hvis jeg stjeler en fra deg? Nå synes jeg du bør skille mellom snørr og bart. Det finnes da mangt mellom "øye for øye og tann for tann" og eventuelt "snu det andre kinn til". I alle fall i min verden. Sånne som meg liker gjerne å se litt mer nyansert på menneskelig atferd. Det kommer nok av min fagbakgrunn. Prinsippet "øye for øye og tann for tann" i sin historisk-kulturelle bakgrunn (hvor de fleste i vår verden kjenner det fra) betyr at i tilfelle noen forvolder en skade til en annen så skal han betale en erstatning som tilsvarer den forvoldte skaden. Det er vel i grove linjer prinsippet vi hånterer den dag i dag: erstatning. Jeg får en følelse av at ditt Genialt! var ironisk ment. Hva synes du er feil med denne praksisen at en som forvolder skade skal betale en erstatning?
Redigert av Tange; 19/09/2010 18:39.
|
|
|
19/09/2010 18:46
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, så er vi kanskje ved sakens kjerne. Hva er en effektiv strategi mot mobbing?
Noen har foreslått juling. Andre forslag?
Jeg tror at mobbing må tas tidlig, og at det er der problemet ligger. I det mobbingen har eskalert til et per i dag "uakseptabelt" nivå, er det i mange tilfeller for sent. Både den som er mobbet og den som mobber har sementert sine roller. Dersom foreldre, skole, PPT og alle andre som har noe med situasjonen å gjøre, kommer inn tidligere for å løse konflikten med fredelige midler tror jeg at manges liv kunne vært bedre.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
19/09/2010 20:04
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Noen har foreslått juling. Andre forslag?
Hvis det er meg du mener, har du feillest meg. Jeg tror juling noen ganger kan vise seg å være bedre enn overhodet ingen reaksjon, men det er fordi jeg mener at ingen som helst reaksjon er veldig, veldig destruktivt. Selvtekt og juling er et symptom på at ingen av de instansene som burde ha løst problemet, har gjort det. Megling og konfliktløsning er omtrent like effektivt ved mobbing som ved voldtekt. Mobbing er ikke en tosidig konflikt, men en serie av fysiske og psykiske overgrep. Man må sette grenser for mobberen ved å hindre han eller henne i å fortsette med mobbing. Det kan gjøres på mange forskjellige måter. Noen ganger holder det med en alvorsprat. Anti-mobbeprogram kan være effektive for å redusere mobbingen generelt i et miljø. (Alle skoler bør ha slike på plass.) I enkelte tilfelle må tvangstiltak settes i verk. Slike tvangstiltak finnes praktisk talt ikke. Det er f eks nesten umulig å få utvist en mobber fra en videregående skole.
|
|
|
[Re: Garpen]
19/09/2010 20:07
|
Espen
More than words
|
More than words
Geir Anders har kanskje noen erfaringer å bidra med her?
100% enig i at mobberen skal stoppes og konfronteres med sine asosiale handlinger.
Mitt ankepunkt går på at stoppingen skal foregår ved hjelp av vold, som jo også er en asosial handling.
Vi er lizzom ikke i mot vold, vi er i mot den som gjorde det først?
E
|
|
|
19/09/2010 20:11
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Det er svært alvorlig at storebroren måtte ty til vold, men det ser ut til at han ikke opplevde å ha noe valg. Jeg tror kanskje jeg ville ha handlet på samme måte i hans sko, siden jeg har sett på nært hold hvor totalt ødeleggende mobbing kan være for et menneske, og jeg ville ikke klare å se på at noen jeg følte ansvar for måtte leve igjennom noe sånt. Det betyr ikke at jeg forsvarer vold, men at jeg ser at noen ganger må man velge mellom to onder.
|
|
|
[Re: Lektoren]
19/09/2010 20:21
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, den var ikke til deg spesielt. Jeg syntes tråden dro i en veldig hypotetisk retning. (Om jeg var broren ville jeg...)
Synes du trekker fram noen alternativer flere steder. Megling er vel kanskje ikke det som hjelper mest - hva med offentlige unnskyldninger?
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
19/09/2010 20:41
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Mitt ankepunkt går på at stoppingen skal foregår ved hjelp av vold, som jo også er en asosial handling.
Jepp, det er selvmotsigende men slikt skjer når en er trengt opp i et hjørne etter å ha prøvd alle andre løsninger. Jeg har selv bodd en periode i belastet nabolag under oppveksten, og kan bekrefte mye av Lektoren sier. Noen skjønner bare en type språk. En artikkel i BT hevdet at de fleste voldsofre på byn har ofte selv figurert som voldsutøvere i saker tidligere. Bare denne gangen forsøkte de seg på feil person.
|
|
|
20/09/2010 06:27
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vi er lizzom ikke i mot vold, vi er i mot den som gjorde det først? Mulig du har skrevet det tidligere, men likevel; hvilket alternativ mener du man hadde for å få stoppet mobbingen her, og som ikke innebar uker og måneder med mer lidelse for lillebror?
|
|
|
20/09/2010 07:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tipper at forskning ville vist at å banke opp en mobber gir større sannsynlighet for at han slutter å mobbe enn hvis man gjør ingen ting. Selvfølgelig! At vi ikke har tenkt på det før. Vi bare innfører "øye for øye og tann for tann prinsippet" så blir det totalt slutt på all vold. Genialt! Jeg hadde peanøttsmør og jordbærsyltetøy på en av brødskivene jeg spiste til frokost. Unnskyld meg, men gidder du fortelle hvordan utsagnet ditt er koblet til mitt - siden du "gjerne liker å se litt mer nyansert på menneskelig atferd", mener jeg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/09/2010 07:25
|
perbl
More than words
|
More than words
Selvsagt. Jeg ser på vold som nødvendig i mange sammenhenger. Jobber man f.eks som vert i døra på et utested blir man ofte tvunget til å utøve vold mot krakilske gjester, politi kan bli tvunget til å anvende batong mot krakilske demonstranter, ++++. Det som er så spesielt i denne saken er at retten har funnet et såpass gjennomført systemsvikt at de velger å utvise forståelse for en desperat brors voldsutøvelse mot en notorisk mobber uten at det forelå en voldssituasjon med et eksplisitt selvforsvarsbehov. 19-åringen med slåsshansken er noe annet, og han ble da også dømt til straff.
Redigert av perbl; 20/09/2010 07:26.
Per B.
|
|
|
20/09/2010 07:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Geir Anders har kanskje noen erfaringer å bidra med her?
100% enig i at mobberen skal stoppes og konfronteres med sine asosiale handlinger.
Fikk du med deg at de andre, velfungerende alternativene ikke eksisterer i dette tilfellet. Om det er uesluttsomhet, tiltaksløshetm, ressursmangel eller konkliktfrykt som er problemet vet ikke jeg, men de som sitter på alternative løsninger på problemet GJØR IKKE EN DRITT.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/09/2010 07:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja. Hvorfor er det et problem?
|
|
|
[Re: GeirK]
20/09/2010 07:47
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tipper at forskning ville vist at å banke opp en mobber gir større sannsynlighet for at han slutter å mobbe enn hvis man gjør ingen ting. Selvfølgelig! At vi ikke har tenkt på det før. Vi bare innfører "øye for øye og tann for tann prinsippet" så blir det totalt slutt på all vold. Genialt! Jeg hadde peanøttsmør og jordbærsyltetøy på en av brødskivene jeg spiste til frokost. Unnskyld meg, men gidder du fortelle hvordan utsagnet ditt er koblet til mitt - siden du "gjerne liker å se litt mer nyansert på menneskelig atferd", mener jeg. Hvorfor skal jeg det? Jeg spissformulerer i dette tilfellet. Jeg synes du er tydelig på at det å gjengjelde vold med vold kan være en god løsning. Jeg mener at det ikke er det. Ja. Jeg liker å se nyansert på menneskelig atferd og jeg har sett nok av deg her inne til å vite at du tåler en spissformulering i ny og ne. Jeg spiste forøvrig yogurt med kornblanding til frokost!
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
20/09/2010 07:54
|
Oddi
Avhengig
|
Avhengig
Mener du at det aldri, under noen omstendigheter, kan være en god løsning med vold? Null, niks, nada?
Sånn siden vi er i gang med spissformuleringer altså..
Ta deg en bolle.
|
|
|
20/09/2010 07:56
|
perbl
More than words
|
More than words
La meg da spissformulere litt mer: Om jeg kommer og begynner å slå på deg, vil du da la være å gjøre fysisk motstand av frykt for at jeg kan bli enda verre i framtiden mot noen andre?
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
20/09/2010 07:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sett i det store bildet er det skuffende sammenhenger mellom strenge og brutale straffer i forhold til kriminalitetsnivå utfra det jeg har lest om emnet. Det eneste måtte være hvis man hadde hatt et totalovervåkningssamfunn der man ville være garantert streng straff når man begikk et lovbrudd, men noe slikt er ikke jeg ute etter hvertfall.
Hvis man kunne garantert tvunget alle drittsekkene som ikke gidder å følge spillereglene, til å faktisk følge dem, hadde jeg vært villig til å svelge mange ulemper i prosessen. Disse her for eksempel: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/byasen/article1531452.ece
|
|
|
20/09/2010 07:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes du er tydelig på at det å gjengjelde vold med vold kan være en god løsning. Jeg mener at det ikke er det.
Ikke under NOEN omstendigheter?
|
|
|
20/09/2010 07:58
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvis man kunne garantert tvunget alle drittsekkene som ikke gidder å følge spillereglene, til å faktisk følge dem, hadde jeg vært villig til å svelge mange ulemper i prosessen.
Hvordan skal du samtidig sikre deg mot misbruk av alle disse dataene du da vil samle inn av en generelt lovlydig befolkning? Hvordan skal du garantere at ingen drittsekker sitter involvert med forvaltningen? Jeg ser på dette som et utopi som virker fint på papiret, på samme måte som anarki, men som overhodet ikke vil fungere i praksis grunnet menneskets iboende tendens til feil og misbruk.
Redigert av perbl; 20/09/2010 07:59.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
20/09/2010 08:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er ganske sikker på at du har helt rett i det.
|
|
|
[Re: Oddi]
20/09/2010 08:20
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Mener du at det aldri, under noen omstendigheter, kan være en god løsning med vold? Null, niks, nada?
Sånn siden vi er i gang med spissformuleringer altså.. Jeg liker å forholde meg til denne saken. I dette tilfellet utøver storebroren vold mot en mobber. Volden var planlagt og forberedt. Vi får vite at alt var prøvd for å stoppe mobbingen, men den opphørte altså ikke. Det er utsagnet "alt var prøvd" som jeg sliter litt med i denne saken + det faktum at han faktisk planla å ta mobberen med vold. Det er mye en kan prøve før alt er prøvd og en må ty til overlagt vold selv. Når storebroren uttaler i nrk at han ville gjort det samme igjen og at han ikke angrer blir jeg litt tankefull. Jeg er slettes ikke sikker på at dette er veien å gå for å få slutt på mobbing. Jeg er rett og slett uenig i at det å ty til overlagt vold for å bekjempe mobbing er veien å gå. Å ta stilling til om det skal være lov å utøve vold i enkelt tilfeller blir en annen diskusjon. Selvforsvar er nevnt og støttes, men vi har nok en tendens til å se litt forskjellig på hva som er selvforsvar.
|
|
|
20/09/2010 08:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er mye en kan prøve før alt er prøvd og en må ty til overlagt vold selv.
Hva er det du ville prøvd her som ikke ble forsøkt?
|
|
|
20/09/2010 08:53
|
Oddi
Avhengig
|
Avhengig
"Selvfølgelig! At vi ikke har tenkt på det før. Vi bare innfører "øye for øye og tann for tann prinsippet" så blir det totalt slutt på all vold. Genialt!"
"Jeg spissformulerer i dette tilfellet. Jeg synes du er tydelig på at det å gjengjelde vold med vold kan være en god løsning. Jeg mener at det ikke er det. Ja. Jeg liker å se nyansert på menneskelig atferd og jeg har sett nok av deg her inne til å vite at du tåler en spissformulering i ny og ne."
Greit, jeg trodde vi pratet i spissformuleringer, men la oss nå holde oss til akkurat denne saken. Offerets familie anmeldte et tilfelle av vold og et tyveri til politiet, som henla begge anmeldelsene. Familien hadde forsøkt å løse problemene på flere måter, blant annet gjennom helsestasjonen, skolen, barnevernet, BUPP, PPT-tjenesten og altså politiet.
«Andre muligheter var dermed forsøkt, og retten er derfor enig i at de tiltalte befant seg i en nødvergesituasjon», heter det i dommen. Sakset direkte fra saken i aftenposten. Når da de instansene som blir nevnt har blitt prøvd, og til og med dommern sier "andre muligheter var dermed prøvd" Hva slags muligheter er det da igjen? Bortsett fra å gi guttungen en aldri så liten lekse i storebrorfysikk?
Ta deg en bolle.
|
|
|
20/09/2010 09:03
|
Elghode
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sånn siden vi er i gang med spissformuleringer altså.. Jeg liker å forholde meg til denne saken. I dette tilfellet utøver storebroren vold mot en mobber. Volden var planlagt og forberedt. Vi får vite at alt var prøvd for å stoppe mobbingen, men den opphørte altså ikke. Det er utsagnet "alt var prøvd" som jeg sliter litt med i denne saken + det faktum at han faktisk planla å ta mobberen med vold. Det er mye en kan prøve før alt er prøvd og en må ty til overlagt vold selv. Når storebroren uttaler i nrk at han ville gjort det samme igjen og at han ikke angrer blir jeg litt tankefull. Jeg er slettes ikke sikker på at dette er veien å gå for å få slutt på mobbing. Jeg er rett og slett uenig i at det å ty til overlagt vold for å bekjempe mobbing er veien å gå. Å ta stilling til om det skal være lov å utøve vold i enkelt tilfeller blir en annen diskusjon. Selvforsvar er nevnt og støttes, men vi har nok en tendens til å se litt forskjellig på hva som er selvforsvar. Ser du seriøst på litt bitch-slapping som planlagt vold? *humre*
Konsekvent ukonsekvent!
|
|
|
20/09/2010 09:08
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Det er mye en kan prøve før alt er prøvd og en må ty til overlagt vold selv.
Hva er det du ville prøvd her som ikke ble forsøkt? Det er nok noe enklere å sitte her å kritisere den frustrerte familien og brorens håndtering av saken i ettertid (jeg har ikke mer kjennskap til saken enn det jeg har lest i media og sett på tv) De sier at de har oppsøkt, skole, BuP, PPT, Politi og foreldre. Slike saker som dette er ofte uhyre kompliserte og har ofte flere sider. Har alle muligheter virkelig blitt prøvd ut? Mine spørsmål er knyttet til hva som er fremlagt og hva som er sagt til de aktuelle instanser og hvem de faktisk har snakket med (da tenker jeg på hvilken rang de i det offentlige har). Det kunne kanskje ha vært enklere å gå oppover i systemet. Anmelde folk innad for tjenesteforsømmelse, gå til media etc etc. Noe som selfølgelig ikke skulle være nødvendig, men som ofte fungerer i enkelte situasjoner. Jeg ser også at myndighetene og mobberens foreldre ikke har tatt denne saken på alvor og at de ikke har gjort jobben sin. Har familien brukt sin mulighet til å påklage arbeidet som er gjort? Har storebroren og familien virkelig fått formidlet sin desperasjon og fortvilelse til de rette instanser og har de rette instanser oppfattet dette? Har storebroren sagt til politiet at han vil banke opp guttungen selv dersom politiet ikke foretar seg noe? Jeg synes at denne saken reiser flere spørsmål enn svar. Jeg har vanskelig for å slå meg til ro med at det skal være fritt fram å ta en mobber med overlagt vold bare fordi en sier at en har "prøvd alt". Bare så det er sagt. Jeg deltar ikke i denne diskusjonen for å overtale noen til å mene eller å tenke det samme som meg selv om denne saken. Jeg respekterer alle som mener at mobberen fortjente en omgang juling like mye som jeg respekterer andre syn på saken.
|
|
|
|
|