Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Rammer med system for Rohloff og belte

Rammer med system for Rohloff og belte #1013864 25/08/2010 12:14
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Østmarka Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Østmarka] #1013873 25/08/2010 12:21
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199
DavidS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 2,199
Spennende! Rohloff har jeg klokketro på, men venter til flere har langtidserfaring med beltedrift.
Og blir det aktuelt er jo Van Nicholas kanskje en option (hvis de tilbyr 29er med denne komboen)


Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: DavidS] #1013918 25/08/2010 12:56
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Østmarka Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Det svenske sykkelbladet Kadens hadde sommeren 09 en test av Van Nicholas med Rohloff. Fin sykkel, men det påpekes at ramma var noe trang for skikkelige stidekk. Jeg vet ikke om det er annen dekkbredde på Amazon.

Test av belte:
Kjedestrammer, eksentrisk kranklager eller horisontalt navinnfeste?

Rammer dedikert til bruken har ”sliding dropouts”, horisontalt navinnfeste.

- info. om belte:
Produsent: http://www.carbondrivesystems.com/
Nyhetsbrev: http://www.bikerumor.com/2009/06/24/gates-carbon-belt-drive-proven-in-mountain-bike-race/
Nyhetsbrev: http://www.bikerumor.com/2010/07/06/gate...etrain-systems/

Verdt å lese: http://carbondrivesystems.com/images/uploads/installation_1271411518.pdf


Noe negativt: http://wrenchout.blogspot.com/2010/04/review-time.html
Noe negativt: http://www.veloreviews.com/forum/topics/gates-carbon-drive-thoughts

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Østmarka] #1014157 25/08/2010 18:27
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
Beltene lanseres for å være et bedre alternativ til kjeder som må smøres og renses, slites fort og veier tre ganger så mye. Det høres forlokkende ut, og jeg er fascinert av muligheten. Men ved nærmere ettertanke: Beltene kan *bare* brukes på drivverk med ett drev bak og ett drev foran, altså den typen drivverk der kjedet skaper aller minst problemer.

Drivverkene med flere drev som kjedet må flytte seg mellom er jo de som *virkelig* merker at du har et slitt, tørt eller ustelt kjede. Men her er det umulig å bruke belte.

Paradokset: Beltedrift er løsningen på kjedets problemer, men kan ikke brukes der problemet er størst.

Er det bare jeg som tenker slik? Undervurderer jeg ulempene kjededrift medfører for terrengsyklister på singlespeed eller navgir?




Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: geiranders] #1014162 25/08/2010 18:31
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 145
G
GjermundFjeld Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
G
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 145
tenker vi på bil, er det flere og flere som lar kammene bli drevet av kjede, mens resten er drevet av belter.
og kjedet får konstant smøring.

akkurat der føler jeg vel at jeg kan relatere til nettopp dette med kjede vs. belte.

men innvendig girsystem og belte, det sier jeg jatakk til, bare rammeutvalget blir større.

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: GjermundFjeld] #1014180 25/08/2010 18:48
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
Sitat: GjermundFjeld
...men innvendig girsystem og belte, det sier jeg jatakk til, bare rammeutvalget blir større.


For oss som *allerede* nyter innvendig girsystem, er jo beltet en artig sak (bortsett fra at jeg må kjøpe ny ramme for å kunne bruke det). Men på den annen side: Det er jo ikke her jeg savner et alternativ til kjededrift. Mine frustrasjoner over raskt slitte, møkkete og støyende kjeder forekommer jo ikke her, men på de andre syklene mine med utvendige gir...

Om ikke annet: Beltet på 82 gram er jo alene rundt 200 gram lettere enn et typisk kjede, og burde i det minste sprite opp den klassiske "vekt på Rohloff-system VS et klassisk XT-system"-diskusjonen....

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: geiranders] #1014852 26/08/2010 11:02
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Og for å få en potensielt enda mer vedlikeholdsfri hverdag kan man nå kjøpe elektrisk girskifter til Rohloff. Dog tror jeg det er lurt å vente en generasjon eller to om man vil ha mindre prakk, ikke mer.



Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Arne_And] #1014870 26/08/2010 11:25
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 548
M
morta Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
M
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 548
Selgerens ramme er jo forøvrig klargjort for beltedrift sammen med Rohloff, om enn på en noe ukonvensjonell måte... Står den på lista i åpningsinnlegget mon tro?

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: geiranders] #1014881 26/08/2010 11:37
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Sitat: geiranders
Om ikke annet: Beltet på 82 gram er jo alene rundt 200 gram lettere enn et typisk kjede, og burde i det minste sprite opp den klassiske "vekt på Rohloff-system VS et klassisk XT-system"-diskusjonen....


Dette vil vel oppveies (noe?) av at drevene må være bredere og ha en kant på hver side av beltet for at det ikke skal ramle av.

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: morta] #1014897 26/08/2010 11:51
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Østmarka Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Jeg dveler ved belte, men har veldig lyst til å prøve. Negative artikler skremmer meg.

Men at utvalget av beltedrevne sykler vil øke, det er sikkert. Ønsker dog ikke en sykkel tilpasset kurv på styret og sidevesker. Sykkelen skal ha typisk terrenggeometri, - gjeve merkekrav må fortsatt kunne nås!

Er lycrasyklist. Mil etter mil, lange grus og stiturer er toppen!

En pariserbaguett med godt pålegg i den lille ryggsekken er ok, men kurv på styret der en pariserloff, purre og en flaske vin som stikker opp blir ei aktuelt.

Listen over leverandører som leverer belte, belte/navgir finnes ikke komplett. En må lete litt rundt.

Fant akkurat denne: http://www.raleighusa.com/bikes/mountain/xxix-11/?page=overview

Ikke min smak, men utvalget av denslags leketøy øker.

Enn så lenge er det Nicolai eller Endorfin som møter meg i drømmeland.

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Østmarka] #1028725 14/09/2010 15:22
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
Pønsker på en med rohloff og belte fra mi:tech :
http://www.mi-tech.de/TykeROEX%2029.html
RS reba front og avid elixcir CR bremser

Er ikke helt bestemt på belte enda og de har en karbonramme (Som bare tar kjede)...

Min bruk er imidlertid mest bysykling med noen markaturer. (Erfaringsmessig så er det bysyklingen som er hardest for sykkelen...)


Redigert av sverreb; 14/09/2010 15:25.
Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: sverreb] #1028780 14/09/2010 17:14
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 259
M
MrWhite Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 259


When in doubt: flat out.

Founder of Sleiverud Racing
Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: sverreb] #1028801 14/09/2010 17:49
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Har du lest testen av Mi-tech 29 med Rohlof og belte på twentynineinches.com?
Det virker som om stivhet har vært prioritert foran det aller meste annet, og etter hva jeg har lest om beltedrift er nok ikke det det dummeste.

http://twentynineinches.com/2010/08/24/mi-tech-tyke-29er-out-of-the-boxfirst-impressions/

LarsB

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: larsb] #1028905 14/09/2010 19:52
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 200
Raven Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 200
Stemmer! Høy (korrekt) belte stramming er et must fir problemfritt remdrift og nødvendig for å oppnå optimal virkningsgrad. I industrien benytter vi elektronisk måleutstyr for høytytende remtransmissioner, for å oppnå best mulig funksjon. Derfor har jeg også god tro på Mi-Tech og mindre tro på diverse custom Titan rammer a'la Lynskey, mfl. som også tilbyder Gates løsninger, uten extra forstærket rammer!

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: larsb] #1028968 14/09/2010 20:41
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
Jepp, leste den.
Jeg har ikke noe stort problem med en stiv sykkel så det er pluss i boka (Ihvertfall så lenge man skal prøve belte)

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: sverreb] #1028995 14/09/2010 21:07
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Østmarka Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Beltestrammer
Info::
http://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=33831&category=4081

Salg av beltestrammer:
http://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=33831&category=4081

Uhyggelig lesning
http://wrenchout.blogspot.com/2010/04/review-time.html
Sheldon har talt (fant ikke linken); anbefaler ikke EBB til SpeedHub

Snubber
Snubb or not to snubb? EBB eller ikke. Hva sier de lærde?

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Østmarka] #1029065 15/09/2010 04:25
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Østmarka] #1029139 15/09/2010 07:40
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Jeg er ikke sikker på om jeg fant det blogginnlegget så veldig uhyggelig. Fyren hadde montert feil, og fikk problemer.

Når det skal sies har min egen lyst på beltedrift blitt litt svekket etter lesing på MTBR. Det ser ut som om beltedrift stiller store krav til bla. stivhet i kjedestagene for nettopp å ikke få de problemene som skisseres på wrenchoutbloggen. På MTBR er det beskrevet klatring på drevet bak som et symptom på for fleksible kjedestag. Og nettopp Spot's modeller har visst ikke de stiveste i bransjen. I tillegg er innstilling kritisk som wrenchout nettopp skriver.

Jeg har også tro på at Mi-Tech har løst problemene med fleks i ramma. På en måte vikrer tyske ingeniørdrevne firmaer altid så pålitelige på slike ting.

Å løse strammeproblematikken ved å innføre gir i kranken er en omvei spør man meg. Schlumpf virker flott som lavgirserie, men dette ble en veldig omstendelig og dyr måte å forenkle det gamle kjedet på.

LarsB


Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: larsb] #1029148 15/09/2010 07:49
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: larsb
På MTBR er det beskrevet klatring på drevet bak som et symptom på for fleksible kjedestag.


Kan man ikke bare bruke en slags ytre styring på drevene som sørger for at tannreima ligger der den skal, da?

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Stein] #1029175 15/09/2010 08:15
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Det er det. Reima klarer ikke å klatre av drevet heller. Men den ligger, etter det jeg forstår,an mot og "klatrer" på de ytre styreingsflensene om ikke alt er 100% justert og stabilt. Og så smetter den tilbake med et smell/klikk/ulyd.

LarsB


Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: larsb] #1029180 15/09/2010 08:19
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Ah, ja det høres hjerteinfarkt-irriterende ut. ICON_WINK

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: larsb] #1029197 15/09/2010 08:28
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 200
Raven Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 200
Helt riktig Lars: Sideflensene har to formål; 1. Montasje hjelp, slik at reimen holder seg på plass inntil en får strammet opp reimen, og 2. Siden reimen er meget smal kan avsporing forekomme ved tideveis belastning, f.eks. fot, grein, osv. Ellers er sideflensene bare et onde i og med reimen kan klatre på de.

Det fører meg til en annen bekymring: hvis en treng en meget stiv ramme - og det er et faktum - da vil det etter min oppfattelse være nødvendig å måtte slakke reimspenningen ved reimbytte (reimbrud). Jeg har svært for meg å se en rittsituasjon (eller tur for den del) der en må a. fikle med EBB verktøy eller b. rette opp kjede-(rem)linjen hvis en har 'sliding dropouts'. Nu skal reimbrud være sjeldent forekommende, men likevel?! Bruker man EBB bå det alle fald være en av de varianter som let lar seg løsne/justere.

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Raven] #1029250 15/09/2010 09:05
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Nå har jo HD brukt sånne remmer i mange år på drivlinjene sine uten så veldig mye trøbbel. Det er selvsagt rapportert om beltebrudd, men det er i all hovedsak relatert til brukerfeil, som burn-outs og meeeeget aggressiv giring/dumping av clutch.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: gare] #1029258 15/09/2010 09:11
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 200
Raven Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 200
Men da er da HD sin belte transmission og Gates for sykkel helt uten sammenlikning. HD stivt og tungt og ingen vektmessig begrensing. Gates er et vekt optimert produkt.

Når det er sagt så er jeg meget tennt på en Gates/Rohloff løsning, og da nokk med en Mi-Tech ramme - Får se hvordan jeg får postert den investeringen på mitt byggelån?!... eller kankje ikke :-(

Redigert av Raven; 15/09/2010 09:13.
Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Raven] #1029263 15/09/2010 09:14
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
But of course, poeneget mitt er at disse beltesystemene tåler utrolig mye juling.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: Stein] #1029295 15/09/2010 09:59
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
Sitat: Stein
Sitat: larsb
På MTBR er det beskrevet klatring på drevet bak som et symptom på for fleksible kjedestag.


Kan man ikke bare bruke en slags ytre styring på drevene som sørger for at tannreima ligger der den skal, da?


Mi:tech gutta sier de bruker de de kaller et 'snupper' hjul, for å sikre mot klatring. Dette er et plasthjul montert med ca 1 mm klaring til beltet rett bak bakdrevet.

Se: http://www.g-boxx.com/pdf/Gates-Rohloff-manual-en.pdf

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: larsb] #1030350 16/09/2010 13:05
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
Offline
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
Sitat: larsb
Det er det. Reima klarer ikke å klatre av drevet heller. Men den ligger, etter det jeg forstår,an mot og "klatrer" på de ytre styreingsflensene om ikke alt er 100% justert og stabilt. Og så smetter den tilbake med et smell/klikk/ulyd.

LarsB



Finnes det noen dokumentasjon på hvordan temperaturforskjeller kan påvirke beltedrift?
Vil for eksempel veldig kalde temperaturer kunne gjøre beltet sprøere eller stivere?

Martin

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: M@rtin] #1030411 16/09/2010 14:00
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Gates Carbon Drive's Faq har dette å si:

Sitat: Faq
What temperature range can the belt handle?


The technology behind the Carbon Drive belt has a published temperature range of -65F to +185F. If you’re riding somewhere colder or hotter, we’d love to hear your story.


Dette er ned til -53 grader celcius. Jeg håper ikke Østmarka blir så nedtæla i år. men da vil vel mye annet slite også....


LarsB

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: larsb] #1030414 16/09/2010 14:02
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Østmarka Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
(Jeg sendte Nicolai noen spørsmål, de videresendte disse og jeg fikk svar fra en beltemann).

Hello
my name is Marcel and i am responsible for the technical support regarding the Carbon Drive System within the company Universal Transmissions GmbH.
The UT GmbH is the official European distributor for the Gates Carbon Drive parts.


The on/off procedure after a puncture depends on the design of the dropout system.
We recommend two different dropout principles. We support the frame manufacturer with various dropout suggestions which they can use to build a user friendly bike.


1. Excentrical bottom bracket unit with a vertical opening of the dropouts.


2. Horizontal adjustable dropouts with a vertical opening.

If the belt tension is correct and the dropout is designed according to our suggestions and to the Rohloff specifications you don't need to untension/ retension the belt after the disassembly of the rear wheel. The vertical opening of the dropout is sloped forward to achieve an easier assembly.

We do not recommend horizontal dropouts with an opening to the rear!

So it is basically the same to fit the rear wheel on a belt drive bike or on a chain driven bike.
You only need to take care not to damage the belt because of bending, crimping etc.

Thanks for the link to the forum.
From my point of view the thread is objective and not that negative.(LarsB syntes ei heller artikkel jeg linket til var for negativ).

If you got additional questions feel free to contact me.

Best regards
Marcel

Re: Rammer med system for Rohloff og belte [Re: larsb] #1030455 16/09/2010 15:05
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
Offline
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
Sitat: larsb
Gates Carbon Drive's Faq har dette å si:

Sitat: Faq
What temperature range can the belt handle?


The technology behind the Carbon Drive belt has a published temperature range of -65F to +185F. If you’re riding somewhere colder or hotter, we’d love to hear your story.


Dette er ned til -53 grader celcius. Jeg håper ikke Østmarka blir så nedtæla i år. men da vil vel mye annet slite også....


LarsB


Hehe. Takk for at du gravde frem infoen.

Martin

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support