Pjoken er 3 år og har begynt å spørre etter olabil, noe den bilgale faren syns er helt toppers.
Problemet er at Pjokens far har lagt planer for noe som kanskje er litt over hva vanlig fedre legger i olabil-konseptet
Planen er som følger; 75mm (eller kanskje 50mm holder )forsterket stålsvill fra Europrofil til bygging av ramme 4 stk 20mm disc nav bygd med 20" BMX-felger. Skivebremser på forhjulene og bakakselsen. Karrosseri bukket i tynnplate fra en blikkenslager.
Hvis den bygges stor nok kan kanskje far også bruke den og en elektromotor monteres i fremtiden når Pjoken blir større
Spørsmålet mitt er om det noen som vet stempeldiamateren og normal vandring på Shimanos M525 bremse kaliper? Jeg må skaffe en hovedbremsesylinder som passer til 3 stk M525 kalipere. Man må jo ha hydrauliske skivebremser når man bor i toppen av en av Trondheims bratteste bakker
Kult prosjekt. Sikkert unødvendig å si, men: Tenk sikkerhet!
Det er litt av grunnen til at jeg vurderer skivebremser. De fleste Olabiler har jo horrible bremser, eller ingen bremser i det hele tatt.
Må vel kanskje tenek på en veltebøyle i tillegg
Husker jeg i mine ola-bil dager hadde lyst på håndbrekk som bremse. Fant en 30cm lang og 10cm tykk planke. Spikket håndtak i ene enden og spikret til siden av bilen. Planen var at når jeg dro i den så bremset den med friksjon mot bakken. Etter en lang bakke med påfølgende krasj var det ikke like moro med ola-bil
Så planke-håndbrekk anbefales ikke
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Da er førtse del bestilt - det ble ett sett med Shimano M525 calipere og skiver. Har også funnet billige 20mm disc nav i USA. Bakaksel vil bli lagre opp på Clas Ohlsons 20mm lagerbukker til 150pr stk. Vurderer 20" BMX felger fra cyclecompnenets.com
Stål blir handlet hos Smith tro jeg om jeg ikek finner noe avkapp noe sted.
Jeg bygget en olabil for et par år siden, men den er forsåvidt ikke pen slik som den du linker til her. Jeg tar meg friheten å poste bilder fra prosessen. Hvis du ikke vil ha tråden din forsøplet av mine bilder, så kan jeg gjerne fjerne dem.
Som du ser av bildeserien ble det en del prøving og feiling, spesielt mtp styringen. Jeg laget min egen tannstang av et sykkelkjede som jeg sveiste fast på et firkantrør, som igjen var sveist fast i en kulelagret skuffeskinne fra Biltema. Kuleleddene kommer også fra Biltema, men ellers er det meste egenprodusert.
Jeg bygget en olabil for et par år siden, men den er forsåvidt ikke pen slik som den du linker til her. Jeg tar meg friheten å poste bilder fra prosessen. Hvis du ikke vil ha tråden din forsøplet av mine bilder, så kan jeg gjerne fjerne dem.
Nei, det er bare bra. Trenger all den inspirasjon jeg kan få
Den ble jo virkelig stødig, og med ordentlig sportstol!
Kul doning... Håper du har fått deg våpenskap siden dengang...
;-)
Hehe, artig observasjon. Og svaret er at ja, jeg fikk meg våpenskap i forrige uke. Burde selvfølgelig hatt det for lenge siden, men det ble bare utsatt og utsatt.
Da er bremsene i hus. Det ble 3stk Shimano M525 fra CRC. De hadde et kit med kun skive og kaliper. Så nå må jeg måle stempeldiamter og stempelvandring slik at jeg kan finne en bremsesylinder som jeg kan benytte til bremsepedalen/hendelen .
Navene blir 20mm Formula fra Ebay og felgene Alex Dm20 BMX-felger fra cyclecomponents.
Rammevanger blir 75mm forsterket stål svill fra Europrofil som er 1,2 eller 1,5mm i godstykkelse.
Leter nå etter passende framfjærer som bør være bladfjær - noen tips?
Bak blir det ingen fjæring, men fast 20mm aksel opplagret i Clas Ohlssons 20mm lagerbukker (også innkjøpt).
Vurdere for tiden fire forskjellige motoralternativer;
1. Gravitasjon - greit til å begynne med og når pjoken kun er 3,5 år 2. Pedaler 3. Elektromotor 4. Gressklippermotor
Tror kanskje vi går for gravitasjon for så en kombinasjon av pedaler og elektromotor når pjoken blir eldre. Eneste problemet med det er at man da ikke kan bruke pedaler til brems og gass, men må ha noen form for håndkontroller. Kanskje man kunne bruke "steering wheel padles" som de bruker i motorsport til å gire med - en til gass og en til brems?
Burde driften på bakaksleen ha frihjul, eller burde den være fast? Tenker på ved bruk av elktromotor og pedaler. Med frihjlu vil den jo trille, men ikk eha noen form for motorbrems, mens ved fast kobling vil den jo ikke kunne trill i det hele tatt.
Noen som vet hvilken dimensjon BMX-drev har på gjengene?
Det er fremdeles langt opp og frem til vi har ett rullende chassis.
Når du kommer så langt, har jeg en dropptank i aluminium fra et F5-jagerfly som skulle bli til et olabilprosjekt for mange år siden. Gis bort mot henting i Råde, Østfold.
Når du kommer så langt, har jeg en dropptank i aluminium fra et F5-jagerfly som skulle bli til et olabilprosjekt for mange år siden. Gis bort mot henting i Råde, Østfold.
åjåjåj, ja takk
Hvilke dimensjoner har den? Min far kjører ofte Drøbak - Trondheim så om den ikke er altfor stor kan han sikkert ta den med.
Da har jeg gjort litt research: Det er en droptank av typen du ser på bildet under. Disse ble påmontert under vingene på F5 Freedom Fighter jetjagere for å øke rekkevidden. Når tankene var tomme, ble de sluppet i havet. De var påmontert radiosendere og varsellys for at de skulle finnes igjen og gjenbrukes.
En slik fikk min far tak i fra Rygge flystasjon for nærmere 30 år siden for å lage olabil til oss. Den var opprinnelig nesten 5 meter lang, men vi kappet av et stort midtstykke, og monterte samme for- og bakstykket igjen. Halefinnen du ser på bildet, har vi kastet. Det var en potensiell ankelknuser..
Total lengde nå er 2,5 meter, største diameter er ca 50 cm og den er konisk til en spiss i fronten. Vi skar ut til sittebrønn der diameteren er på sitt største.
Under ser du olabilen i et løp i 2004 - dessverre fortsatt uferdig og med et midlertidig bakhjulsoppheng. Med punktering på alle fire hjul var det behov for skyvehjelp helt ned.
Jeg har flere bilder fra den gang vi lagde olabilen for 30 år siden. Disse kan jeg sende på mail hvis du er interessert. (send meg din epostadresse på PM).
Redigert av Glenn_M; 30/08/201020:05. Rediger grunn: typos
Mht bremser: Vil anbefale deg å se ette MiniMoto bremser på ebay. fåes meget billig, bremser glimrende. Har brukt de på en el-drevet bil til mine små-gutter (bilen veier 120kg). Bilder kommer kanskje her i tråden en dag i nær fremtid.
Så du mener at denne bare vil veie ca. det samme som en typisk BMX-ekvipasje?
Jeg visste det kom en viktig per og kommenterte innlegget mitt, det gjør det alltid på dette formuet
vektbelastningen på dette vil bli mye mindre per hjul med tanke på at det er vekten av syklist/fører (som er det største faktoren) blir fordelt på 4 hjull istedenfor 2. Samtidig vil jo kreftene på hjule bli noe anderledes da denen bilen ike vil lene seg i svinger, men samtidig har jeg ikke planer om å hoppe med den slik man jo ofte gjør med BMX-sykler