lærer meid ned ved Songsvann,
|
Re: lærer meid ned ved Songsvann,
[Re: HaraldW]
15/09/2010 10:58
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Jeg har da selv på svært bratt og teknisk sti, iført baggy og beskyttelsesutstyr, mange ganger hørt (uttalt både med en vennlig og uvennlig tone): – Jaså, du trener til Birken, ja!
Harald
Hehe, jeg og brodern jogget Trulsrunden en kveld uka før birken, og møtte en gjeng stisyklister. Jeg kunne ikke dy meg, og måtte selvfølgelig spørre om de gjorde siste finpussen til Birken. De lo sikkert godt av den ignorante joggeren. Jaja.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
15/09/2010 11:07
|
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Episodene med syklister mellom Sognsvann og Ullevålseter gir hele terrengsyklingen mye diskreditt, og publikum skiller ikke på en ropende 59-åring i lycra og en godslig stisyklist som gleder seg over vanskelige crux. Min far en 57-åring i lycra som gleder seg over vanskelige crux og jeg er en godslig stisyklist med flagrende kortbukser som gjerne sykler fort på grus, om muligheten byr seg. Hva er forskjellen? Jeg tror ikke atferden er så gild hos alle "stisyklister" som all denne generaliseringen skal ha det til.
Redigert av Åsmund Olsen; 15/09/2010 11:08.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
[Re: perbl]
15/09/2010 11:08
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Med tanke på hvor marginalt problemet med gående i bredden er, mener jeg vi som syklister bør slutte å bruke det argumentet først som sist. Jeg fikk nesten hakeslipp da jeg så det komme fra NOTS-representanter i avisen. Med tanke på hvor polarisert denne debatten er bør vi som syklister velge våre ord med omhu.
Enig. Jeg vurderte det også sånn at denne saken ikke var rett anledning til å ytre "motkrav" mot turgåere om å vise hensyn ved ikke å gå mange i bredden etc. Men hvilken uttalelse fra NOTS-representanter sikter du til? Som nyutnevnt lokallagsleder for NOTS Oslo og omegn er det greitt å vite hva NOTS-ere har gått ut med.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: Åsmund Olsen]
15/09/2010 11:09
|
tron
Besatt
|
Besatt
Nei det har du helt rett i Åsmund, det er enkelte råtne egg blant stisyklistene også, dessverre.
|
|
|
[Re: Dan]
15/09/2010 11:09
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Når seks damer går i bredden , fyller de nok nesten hele veiens bredde. Syklisten som kommer bakfra, ser en liten glippe på venstre side han kan passere , men roper "hold høyre!" for å sikre bedre plass for passering. En av damene, er som damer flest :-) , litt usikker på hva som egentlig er høyre og venstre. Hun hører en rope, rekker ikke å tenke gjennom høyre-venstre-tankene, emn går ihvertfall ut til siden. Men der kommer syklisten, og pang.
Kanskje det var dette som skjedde? Det er litt vanskelig å få tak i gjennom det jeg har lest, men folk flest kjører ikke ned folk med overlegg. Jeg har vanskelig for å se for meg mannen sykle i full fart, forstå en meget høy risiko for kollisjon, og ta sjansen.
|
|
|
[Re: Dan]
15/09/2010 11:10
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Jeg prøver å si at publikum mener syklister, whatsoever. Og vi må sørge for at så mange syklister som mulig ferdes på en trygg og hensynsfull måte, enten de sykler på stier eller på grusveier. Om det skulle være forskjellige typer syklister skal ikke fotgjengere trenge å ta hensyn til.
Harald
NOTS
|
|
|
[Re: front biker]
15/09/2010 11:11
|
tron
Besatt
|
Besatt
Med tanke på hvor marginalt problemet med gående i bredden er, mener jeg vi som syklister bør slutte å bruke det argumentet først som sist. Jeg fikk nesten hakeslipp da jeg så det komme fra NOTS-representanter i avisen. Med tanke på hvor polarisert denne debatten er bør vi som syklister velge våre ord med omhu.
Hvilken uttalelse fra NOTS-representanter sikter du til? Som nyutnevnt lokallagsleder for NOTS Oslo og omegn er det greitt å vite hva NOTS-ere har gått ut med. Det siktes nok til oppfølgerartikkelen til forslaget om egne terrengsykkelruter, der NOTS fikk spalteplass med budskapet "vi vil dele på stiene", eller noe i den dur. Der var det en litt uheldig formulering ang. dette med å gå i bredden.
|
|
|
15/09/2010 11:17
|
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Hva andre brukere oppfatter er en ting. Jeg også vil tro at de ser en syklist for en syklist.
Men likevel sitter jeg igjen med følelsen av at du her mener at de lyntrendye og kule "stisyklistene" er alltid oppfører seg etter boka, og er uten skyld fordi de har fulldempere og eget forum. Verden er mer nyansert enn som så.
|
|
|
[Re: tron]
15/09/2010 11:18
|
perbl
More than words
|
More than words
Det stemmer. Og i en senere artikkel, var vel NOTS sin lengre uttalelse kun nevnt ved en formulering ala "Norsk Organisasjon for Terrengsykling pekte også på at fotgjengere ofte går flere i bredden" ledsaget av annen interessent som ble opprørt over at syklistene kom her og krevde at fotgjengerne skulle gå på rekke og rad.
Per B.
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
15/09/2010 11:20
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
.. men går ihvertfall ut til siden.
Det er jo faktisk veldig vanlig. Bruk "bjelle" for å varsle, og folk skvetter til siden. Nok en grunn til å senke farten ved passering.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
15/09/2010 11:20
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Er det noen grunn til å sykle mer forsiktig mellom ullevålseter og sognsvann enn ellers? Gående og biler kan jo plutselig dukke opp ellers også. Og da MÅ du kunne stoppe? Selv om sansynligheten minsker for å treffe en barnevogn blir mindre jo lenger inni marka en kommer, kan man ikke sykle som en bajas der heller.
I denne saken er det fler som har gjort gale vurderinger. Syklisten har helt klart tabbet seg ut, det forstår alle, trolig også han selv. Men han må få lov til å være litt oppgitt over lærerlaget som ikke helt forstår forskjellen på å gå tur på muligens norges mest traffikerte turvei og fottur i lyngen på hardangervidda.
Feilvurderinger skjer hver dag, men du verden så engasjerende det blir når fotgjenger-syklist, fotgjenger-bilist, syklist- bilst kræsjer.
Også de birken-folka da ! For noen jævla svin....
|
|
|
[Re: Åsmund Olsen]
15/09/2010 11:27
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Hva andre brukere oppfatter er en ting. Jeg også vil tro at de ser en syklist for en syklist.
Men likevel sitter jeg igjen med følelsen av at du her mener at de lyntrendye og kule "stisyklistene" er alltid oppfører seg etter boka, og er uten skyld fordi de har fulldempere og eget forum. Verden er mer nyansert enn som så. Jeg mener alle syklister, og for å være tydelig på det, ber jeg alle se bort fra at jeg har påpekt det finnes forskjellige måter og steder å sykle på. Jeg sykler asfalt hver dag, og i skogen av og til. Men jeg er syklist. Tror jeg kaster inn håndkledet i debatten om hvem som måtte gjøre hva med hvilke klær, og heller bruker kreftene på å opptre så hensynsfullt som mulig når jeg selv triller på to hjul (uansett hvor og med hva slags klær). Og jeg oppfordrer alle andre syklister til å gjøre det samme. Harald
NOTS
|
|
|
15/09/2010 11:42
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Tror jeg kaster inn håndkledet i debatten om hvem som måtte gjøre hva med hvilke klær... Jeg syns du fikk ufortjent mye pes for dette, jeg da. Det handler om hvilken hatt man har på, de fleste av oss har vel flere roller både som syklist og ellers. Selv ønsker jeg meg et image som stisyklist, da er det mye enklere å distansere seg fra gutta i lycra. Men jeg har selv gjort endel dumt i lycra, og det er lett å la seg trekke opp når man er mange som trener sammen. Man vil jo ikke slippe gruppa, må vite... Kanskje lurt å snakke sammen før man legger ut på treningstur, slik at man er enige om at det er greit å roe ned forbi lærere og andre uforutsigbare trafikanter. Temposkifter er dessuten god trening.
|
|
|
[Re: tron]
15/09/2010 11:43
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Lovene vi borgere av NOrge har blitt enige om som regulerer samferdsel i marka er: (Ferdsel i utmark.)
I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet. Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.
Om motorferdsel i utmark gjelder også lov om motorferdsel i utmark og vassdrag Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
-sentralt er hensynstagende, og en har til enhver tid subjektivt ansvar for å vise hensyn, uansett om en går, løper, sykler, går på ski, flyr paraglider, padler, e.l. Det er ingen som helst tvil om at syklister ved passering av fotgjengere har både objektivt og subjektivt ansvar. Likevel er og blir det hensynsløst å blokkere en mye trafikkert ferdselsåre(hvor en vet at det kommer mye trafikk i begge retninger) for trafikk forfra eller bakfra, enten det er gående, løpende, med rulleski, barnevogn, sykkel, rollerblades e.l. som kommer mot eller bakfra. Gruveien Sognsvann-Ullevålseter er ingen øde sti på Hedemarken, det veit alle som ferdes der. Hensikten med uttalelsen til journalist Løken var å gjøre oppmerksom på at det subjektive ansvaret om hensynstagende gjelder alle, ikke bare de som sykler, slik det ofte framstilles i avisen. Det er uheldig at den gamle ferdsels- og friluftskulturen og -kunnskapen er iferd med å dø ut, vi har ansvar for å spre den blant våre egne. Som syklister oppnår vi ingenting om vi til enhver tid skal stå med lua i hånda og unnskylde oss, da dyrker vi bare vår egen "offerrolle" for "hensynsløse-lycrakledde-birkiser". Den eneste måten vi kan få en stemme i friluftsforvaltningen er å være proaktive og ta ansvar for å spre god ferdselskultur blant våre egne(gjerne med hjelp fra Tone Lien, Kommune, Skiforening, DNT, og Politi) , og oppfordre kommune og andre organisasjoner til å spre god ferdselskultur blant andre. Det kan på ingen måte være uheldig å påpeke at problemet er mangel på ferdselskultur, blant syklister, men også blant andre. Vi er alltid åpne på at det objektive ansvaret ligger hos syklisten, hvordan kan dette da skade vår sak? -jeg er iallefall helt overbevist om at å dyrke "offerrollen" i denne sammeheng kun vil bidra negativt. Vi må snu fokuset fra "de hensynsløse syklistene" til "mangel på ferdselskultur i marka", vi er jo alle gående, trillende, løpende, ungdom, småbarnsforeldre, barnevogntriller, og gamle med stokk på forskjellige tidspunkt, og vi bytter roller flere ganger om dagen, å nøre oppunder gruppetenkningen fremmer ikke terrengsyklismen sak... -Enhver antakelse om hendelsesforløpet og skadeomfang i denne tragiske saken blir bare websynsing, vi får håpe det går bra med begge. t
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/09/2010 11:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Og som journalister flest, trekker de alt ut av sammenheng og bruker de sitatene som passer best for å få en populær artikkel... Skamme seg, skulle de. Tror mye av konfliktintensiteten kommer av medias trang til å sette grupper opp mot hverandre.
|
|
|
[Re: Ynot]
15/09/2010 11:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det kan på ingen måte være uheldig å påpeke at problemet er mangel på ferdselskultur, blant syklister, men også blant andre.
Neida, selvsagt ikke. I dette tilfellet, gjorde ordlyden imidlertid bare at sykkelmotstanderne fikk mer vann på mølla.
|
|
|
15/09/2010 11:49
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg merker at begrepet/ tiltalen "HOLD HØYRE" provoserer meg, både som fotgjenger og syklist.
* Man kan ikke regne med at alle forstår hva den rutinerte syklisten mener med "hold høyre", aller minst barn. * Det er ingen ordre som alle som er i veien for syklisten har plikt til å følge. * Man kan ikke regne med at fotgjengere reagerer lynraskt om de velger å følge ordren (skal folk høre syklisten rope, kreves det ikke så fryktelig lang avstand, med mindre man har megafon på styret). * Om fotgjengere gir plass, er det uansvarlig å feie forbi i 40 km/t.
Egentlig kunne jeg ønske hele begrepet "hold høyre" lagt dødt. Det er noe provoserende med det. Bra sagt. "Hold høyre" er rett og slett frekt! Jeg hadde skammet meg ganske over å ta meg slik til rette. Sitter jeg på en sykkel har jeg et ansvar. Selvsagt kan man som alle andre irritere seg over saktegående og vimsete fotgjengere, kaklende barnevogner og fødende damer, men å kreve seg en plass på veien? Nei, det blir bare for galt! På grusveien i marka ville jeg ha sagt: "pling pling" eller "unnskyld" og så passert rolig der det ble plass. Tiltrer dette, jeg gjør det samme. Pling pling, og kraftig nedbremsing, smile, og hilse/nikke. UANSETT hvem det er. Deretter kan man dra på litt på flaten for å få opp farten, kjenne musklene arbeide. De syklister som oppfører seg som om de eier veien er til fare for seg selv, andre brukere av marka, og terrengsykling som aktivitet. Morsomt at jeg som er omtrent halvparten av alderen til denne 59-åringen synes han fremstår som en real amatør, et bøllefrø og en uforskammet jypling. "Ungdommen nå til dags"!! Sånne fortjener å få smelt inn litt folkeskikk. I gamle dager (før amatørlandeveissyklistene "overtok" terrengsyklingen ved alle disse grusrittene) visste vi terrengsyklister å vise hensyn til våre medtrafikanter i marka.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
15/09/2010 11:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hva med en "unnskyld, syklist kommer på VENSTRE side" uttalt tydelig med nøytral, noe høy stemme (så de faktisk hører hva som kommer ut av kjeften, for å vinke, smile og hilse ved passering (i passe lavt tempo). En pesende "hold høyre" kan fort bli oppslukt og fremkalle en "WTF?"-reaksjon fra en noe villrådig fotgjenger.
|
|
|
[Re: Stein]
15/09/2010 12:45
|
perbl
More than words
|
More than words
Det kan på ingen måte være uheldig å påpeke at problemet er mangel på ferdselskultur, blant syklister, men også blant andre.
Neida, selvsagt ikke. I dette tilfellet, gjorde ordlyden imidlertid bare at sykkelmotstanderne fikk mer vann på mølla. Det er nok ingen som er uenige i at fotgjengere kan oppføre seg ugunstig med tanke på å fremme felles hygge i marka. Men i mine øyne er dette et spørsmål om timing. Hovedproblemet for øyeblikket såvidt jeg ser det, er den nesten unisone negative fokusen mange har på råsyklister i marka. Derfor bør all ordlyd og argumentasjon primært rettes mot å snu trendene vi ser her. Sammenlignet med dette problemet, synes jeg problemene jeg som syklist (nå er jeg riktig nok svært lite opptatt av rask sykling med pulsklokke) opplever som følge av fotgjengere som går flere i bredden er marginale. Derfor synes jeg heller ikke dette er tidspunktet å nevne dette på, og vi ser jo hvordan dette endte opp når sitater havner hos aviser som står fritt til å plukke ut kun det de vil.
Per B.
|
|
|
15/09/2010 12:57
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Neida, selvsagt ikke. I dette tilfellet, gjorde ordlyden imidlertid bare at sykkelmotstanderne fikk mer vann på mølla. Det er nok ingen som er uenige i at fotgjengere kan oppføre seg ugunstig med tanke på å fremme felles hygge i marka. Men i mine øyne er dette et spørsmål om timing. Hovedproblemet for øyeblikket såvidt jeg ser det, er den nesten unisone negative fokusen mange har på råsyklister i marka. Derfor bør all ordlyd og argumentasjon primært rettes mot å snu trendene vi ser her. Sammenlignet med dette problemet, synes jeg problemene jeg som syklist (nå er jeg riktig nok svært lite opptatt av rask sykling med pulsklokke) opplever som følge av fotgjengere som går flere i bredden er marginale. Derfor synes jeg heller ikke dette er tidspunktet å nevne dette på, og vi ser jo hvordan dette endte opp når sitater havner hos aviser som står fritt til å plukke ut kun det de vil. Men taktikken med å uforbeholdent legge seg flate og henvise til at det er noen få råtne egg som ødelegger har også en bakside som kan øke konfliktnivået. Som nevnt lenger opp i tråden ser ikke majoriteten av turgåerne Birken-fantaster, Flyt-nytere, Crux-jegere etc., de ser bare syklister som en homogen masse. Det å hele tiden henvise til de råtne eggene blant oss kan være med på å "legitimere" aggresiv og ubehøvlet oppførsel fra turgåere da vi allerede har erkjent at det er svin blant oss og turgåerne ikke ser forskjell på oss uansett hva vi gjør.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
15/09/2010 13:04
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det JEG vil til livs er ikke agressive turgåere. De gir jeg, så lenge jeg har mitt på det tørre, litt blaffen i. 8...Men faren er jo at hvis de bærer seg nok, får de gjennomslagskraft.) Det JEG først og fremst vil til livs er idiotoppførsel blant "oss" terrengsyklister, sånn at vi med rette kan hevde at fotgjenger-bråkmakerne tar feil.
For all del; la oss stå på krava og kreve rettighetene vi har iht. regelverket, men først og fremst må vi feie for egen dør. Det er IMHO det aller viktigste og største problemet vi står overfor akkurat nå.
|
|
|
15/09/2010 13:04
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg klarer ikke helt å se hvor du har lest at jeg foreslår den taktikken.
Per B.
|
|
|
15/09/2010 13:10
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
De aller fleste som skriver på dette forumet og som engasjerer seg i NOTS gjør hva de kan for å fremme sykkelsport som en positiv aktivitet. De/vi er ikke problemet. Men ikke mange råtne egg (jeg er redd antallet er stort) kjenner til NOTS og tenker nok generelt kun på seg selv (jeg er redd det er mange som gjør det også). Det eneste garantert effektive tiltak er forbud mot sykling i marka. Og det tror jeg kommer med flere liknende situasjoner som beskrevet i Aftenposten. Jeg er overbevist om at det vil komme også. Litt på sidelinjen: det er artig at veitrafikkloven paragraf 3 blir nevnt. Sykling i Maridalen er en torn i siden for meg som markaboer. Argumenter om at folk må ta hensyn og gi plass til syklende, at dette er et minimum av høflighet, gjelder åpenbart ikke alle som sykler inn og ut av Maridalen. Det er faktisk ikke lov å sykle flere i bredden i Maridalen. Det er til hinder og fare for andre trafikanter. Det er blitt steile motsetninger mellom flere interessegrupper. Jeg representerer både syklende, turgåere, barnevogntrillere, hundeeiere og bilkjørere, og synes det er trist å registrere at syklistene er på vikende front. Pga råtne egg som råsykler i marka og som hevder sin rett til å sykle flere i bredden på uoversiktlige veier.
|
|
|
15/09/2010 13:11
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg klarer ikke helt å se hvor du har lest at jeg foreslår den taktikken. Jeg tolket innlegget dit i den retningen og la det sammen med lignende forslag tidligere i debatten, men beklager hvis jeg rettet baker for smed, tråden begynner å bli lang og jeg mister oversikten over hvem som har sagt hva lenger opp :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Stein]
15/09/2010 13:14
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det JEG vil til livs er ikke agressive turgåere. De gir jeg, så lenge jeg har mitt på det tørre, litt blaffen i... Sikkert det lureste, men jeg er litt hårsår og blir irritert når jeg opplever å sykle hensynsfullt og likevel få tyn
|
|
|
15/09/2010 13:30
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg klarer ikke helt å se hvor du har lest at jeg foreslår den taktikken. Jeg tolket innlegget dit i den retningen og la det sammen med lignende forslag tidligere i debatten, men beklager hvis jeg rettet baker for smed, tråden begynner å bli lang og jeg mister oversikten over hvem som har sagt hva lenger opp :-) Helt greit det  Poenget mitt er at vi må erkjenne at det er flere problem som eksisterer her, og det er lurt å prioritere hva som er det viktigste. I mine øyne er det imaget syklistene er i ferd med å få, og dermed anser jeg ikke dette som et godt tidspunkt i å nevne fotgjengere i bredden, som jeg anser som et marginalt problem for de aller fleste i de aller fleste områder. Hva gjelder konkrete tiltak, er det nok først og fremst viktig å erkjenne at det er et problem der ute. Uansett hva vi på forumet måtte mene om saken, er det avisoppslagene i Aftenposten som påvirker folkeopinionen stor grad. Noen av mine forslag, som for alt jeg vet alt er gjennomført vil f.eks være ivrig proaktiv holdning mot organisasjonene som representerer de som føler seg plaget. Skulle de ikke ønske noe samarbeid, har syklistene hvertfall materiale til neste Aftenpostenoppslag der man kan peke på manglende samarbeidsvilje. Aksjoner i problemområdene mener jeg at jeg har lest om tidligere, og dette vil også være et fornuftig tiltak. Gjerne i samarbeid med politi eller turfolkorganisasjoner, og tipsing av Aftenposten og andre aviser, samt lokaltv.
Per B.
|
|
|
[Re: HM1100]
15/09/2010 13:32
|
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
De aller fleste som skriver på dette forumet og som engasjerer seg i NOTS gjør hva de kan for å fremme sykkelsport som en positiv aktivitet. De/vi er ikke problemet. Går du god for alle, eller som du selv skriver, de aller fleste, medlemmene på dette forumet? Går du god for meg? Det er et lurespørsmål.
|
|
|
[Re: charliew]
15/09/2010 15:34
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy