White Bikes fra XXL
|
White Bikes fra XXL
07/07/2010 20:12
|
Summit Core
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det noen her som har erfaringer med White-syklene til XXL? Tenker da først og fremst på racersyklene. Har prøvd å søke her på forumet, men fant lite. For min del er White RR Pro ( her) mest aktuell, da jeg aldri har hatt en racersykkel før. Nå har de jo dessuten White RR Lite Carbon 105 CD som kampanjemodell for 9999,-. Ukens kundeavis. Karbonramme, Shimano 105-gruppe og en vekt på 8,8 kg. Det er kanskje samme ramme som i den dyrere RR Ultimate Carbon-sykkelen deres? Ser forresten at det står på nettsiden til White at White RR Pro (med alu-ramme) veier 8,5 kg... Ville dere valgt karbonsykkelen eller den vanlige utgaven? Det må da være noen her som har erfaring med disse racerene? Mitt inntrykk er at de selger en del av dem, men kanskje kjøperne ikke henger på dette forumet...
(Bare for å ha det sagt, så er ikke dette en ny nybegynnertråd - andre merker og modeller kan jeg lese om i andre tråder. Nå lurer jeg bare på om det er noen her som har prøvd/brukt White )
|
|
|
Re: White Bikes fra XXL
[Re: Summit Core]
07/07/2010 21:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Sykkelmerket har vært i salg (og det er ingen andre i verden enn XXL som selger dem) i kun et par måneder, så jeg vet ikke om det kan være så mye erfaring rundt omkring, men det ser for meg iy som det er ganske mye for pengene. I alle fall i den prisklassen. Du kan kikke på www.canyon.com også.
|
|
|
[Re: Stein]
07/07/2010 23:56
|
wessel
Entusiast
|
Entusiast
Viktigste med en sykkel er = Ramme og hjulsett. For meg virker det som hjulsettet som står på ikke er all verden. (har dog ikke prøvd det)
Ett eller annet sted må de kutte ned på kvaliteten ellers tjener de ikke penger på syklene. Hadde vært fint å sett en seriøs test av White syklene opp mot kjente merker.
INGENTING er bedre enn at noen er med på å skape konkurranse i et ellers altfor dyrt sykkelmarked!
|
|
|
[Re: wessel]
08/07/2010 07:31
|
Maggie-Mag
Entusiast
|
Entusiast
Ingen annen erfaring enn at jeg har sett litt på White RR Lite Carbon i XXL-butikken. For min del synes jeg rammen strålte dårlig håndverk og plastikk. Nå er ikke jeg helt oppdatert på hva som er in av karbondesign, men en solbleket, flassende ramme er ikke min smak. Jeg slo den umiddelbart fra meg, og gikk for en Scott Speedster.
|
|
|
08/07/2010 08:03
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
....Ville dere valgt karbonsykkelen eller den vanlige utgaven?
Jeg ville tatt aluminiumsutgaven. Helt uten tvil. Kinesis lager flotte alurammer. Teknologien er moden, og man kan høste fruktene av det med flotte rammer til en rimelig penge. I tillegg får du en komplett Ultegragruppe som ikke står tilbake for toppmodellene i annet enn finish og vekt. Hjulene på den er konvensjonelle saker bygget på de strålende Ultgranavene. Det betyr at de kan fikses av "hvemsomhelst" om de blir skadet og at de kommer til å leve lenge i landet grunnet meget holdbare nav og nok eiker. Jeg har bare hatt en rask titt på disse syklene i levende live så dette er mest nettspekulasjon, men dog ganske informert spekulasjon. Hvis du vil handle andre steder og bruke bare litt mer penger kan du kjøpe Cannondales geniale Caad 9 aluramme. Klart vi anbefaler noe annet og dyrer. Dette er tross alt terrengsykkel.no LarsB
|
|
|
08/07/2010 13:05
|
Summit Core
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Wow, har vært på jobb, så her var det litt å svare på! Takk! Viktigste med en sykkel er = Ramme og hjulsett. For meg virker det som hjulsettet som står på ikke er all verden. (har dog ikke prøvd det)
Ett eller annet sted må de kutte ned på kvaliteten ellers tjener de ikke penger på syklene. Hadde vært fint å sett en seriøs test av White syklene opp mot kjente merker.
INGENTING er bedre enn at noen er med på å skape konkurranse i et ellers altfor dyrt sykkelmarked! Ja, helt enig med deg her! Det er jo egentlig ramma jeg lurer på også, for kanskje er den OK? En test hadde vært fint ja, men det finnes vel ikke så mange tester av slike sykler i Norge, og den billigste utgaven var heller ikke med i landsforeningens sykkeltest tidligere i år... Da var den kanskje ikke engang lansert. Sykkelmerket har vært i salg (og det er ingen andre i verden enn XXL som selger dem) i kun et par måneder, så jeg vet ikke om det kan være så mye erfaring rundt omkring, men det ser for meg iy som det er ganske mye for pengene. I alle fall i den prisklassen. Du kan kikke på www.canyon.com også. Vet det - men man rekker vel å sykle en del mil på et par måneder  Canyon er stilig ja, holder den absolutt som et alternativ, men Canyon står det jo en del om ellers på forumet, så jeg skal spare dere for å utbrodere rundt det  Jeg ville tatt aluminiumsutgaven. Helt uten tvil. Kinesis lager flotte alurammer. Teknologien er moden, og man kan høste fruktene av det med flotte rammer til en rimelig penge. I tillegg får du en komplett Ultegragruppe som ikke står tilbake for toppmodellene i annet enn finish og vekt. Hjulene på den er konvensjonelle saker bygget på de strålende Ultgranavene. Det betyr at de kan fikses av "hvemsomhelst" om de blir skadet og at de kommer til å leve lenge i landet grunnet meget holdbare nav og nok eiker.
Jeg har bare hatt en rask titt på disse syklene i levende live så dette er mest nettspekulasjon, men dog ganske informert spekulasjon. Der bekrefter du egentlig det jeg tvilte/tenkte på  Men er Kinesis kvalitet uansett? Altså, metafor; at det står at en sykkel har "Shimano gir" er ikke nødvendigvis et kvalitetstegn, da det er forskjell på Shimano A50 og DuraAce  Har hørt en del om dårlig karbon når rammen/sykkelen er billig, og at det derfor er bedre å velge aluminium når man skal ha en rimelig sykkel. Ultegra er også fint ja, jeg ser i utgangspunktet for meg å kjøpe 105, så da er jo Ultegra et steg opp! Hvis du vil handle andre steder og bruke bare litt mer penger kan du kjøpe Cannondales geniale Caad 9 aluramme. Klart vi anbefaler noe annet og dyrer. Dette er tross alt terrengsykkel.no ... og jeg blir overbevist. Caad 9 er "drømmesykkelen" akkurat nå, men jeg tenkte egentlig å holde meg til maks 10 000 kroner nå, og heller kjøpe en dyr sykkel når jeg er ferdigstudert. (Og nå sier den sorte og røde djevelen i hodet mitt at Caad9 slettes ikke er dyr, mens den hvite sier at jeg omtrent lever på Lånekassa!) For å spore av litt... hvor genial er Caad 9-rammen i forhold til en kinesis-aluramme som feks. den på White-sykkelen? Ingen annen erfaring enn at jeg har sett litt på White RR Lite Carbon i XXL-butikken. For min del synes jeg rammen strålte dårlig håndverk og plastikk. Nå er ikke jeg helt oppdatert på hva som er in av karbondesign, men en solbleket, flassende ramme er ikke min smak. Jeg slo den umiddelbart fra meg, og gikk for en Scott Speedster. Høres virkelig ikke bra ut... Den rimelige utgaven synes jeg har sett bra ut de gangene jeg har sett den (men hørte en selger si til en tenåringsgutt at "du veier jo ikke så mye heller, så da er jo denne sykkelen fin for deg" om den...), og karbonsykkelen har jeg knapt sett. Men det er vel en viss fare for at rammen ikke er all verdens... og det viser seg sikkert bedre på karbon enn på alu. Håper du ble fornøyd med Scott'en! 
|
|
|
09/07/2010 09:10
|
alexao
Fersking
|
Fersking
Jeg kjøpte alu varianten for 2 uker siden og er veldig fornøyd med selve sykkelen. Hjulsettet kan fint forbedres, men man får utrolig mye sykkel for pengene med utstyrsgruppen og en kurant ramme. Såvidt jeg har hørt fra XXL så tjener de ikke penger på disse White syklene, men de ønsker å etablere sitt eget merke som de skal satse hardt på fremover.
|
|
|
09/07/2010 11:30
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Der bekrefter du egentlig det jeg tvilte/tenkte på  Men er Kinesis kvalitet uansett? Altså, metafor; at det står at en sykkel har "Shimano gir" er ikke nødvendigvis et kvalitetstegn, da det er forskjell på Shimano A50 og DuraAce Kinesis lager også ulike kvaliteter selvsagt. Poenget her er mer at det er kaskje den mest kjente produsenten av rammer for andre merker som har laget denne. De ligger langt framme på produksjon og konstruksjon av alurammer, og er ett av navnene å stole på. Men vi vet jo ikke om dette er en ramme til 100 eller 1000 kroner fra fabrikken for å si det sånn. Så sammenligningen din med Shimanogir er ikke helt feil. På den andre siden har jeg syklet endel på alusykler i 10 000 segmentet. Og slike moderne saker er fantastisk verdi for pengene og kler helt av min forrige "proffsykkel" fra starten av dette århundret. Men svaret på om denne ramma er bra får vi ikke uten å sykle på den. bla bla Cannondales geniale Caad 9 aluramme. ... ... og jeg blir overbevist. Caad 9 er "drømmesykkelen" akkurat nå, men jeg tenkte egentlig å holde meg til maks 10 000 kroner nå, og heller kjøpe en dyr sykkel når jeg er ferdigstudert. (Og nå sier den sorte og røde djevelen i hodet mitt at Caad9 slettes ikke er dyr, mens den hvite sier at jeg omtrent lever på Lånekassa!) For å spore av litt... hvor genial er Caad 9-rammen i forhold til en kinesis-aluramme som feks. den på White-sykkelen? Igjen er det vanskelig å svare på med bare nettspekulasjoner siden jeg ikke har syklet på White, eller Caad9 for den sakens skyld. Siste Caad jeg har brukt litt tid på var 7. Men Cannondale har forbedret bla. komfort fra den gangen. Redaktøyvind som har kjørt mye flere fine sykler enn meg har lagt pengene på bordet for en sånn ramme og skal lage versting av den: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...true#Post953516Jeg tror at det er verd å oppgradere en Cannondale mye mer enn en White, men som rett ut av esken vil deomtrent veie hverandre opp. Cannondale med flottere ramme, White med bedre utstyr forøvrig. Cannondalen i ditt prissegment kommer med greie men ikke overveldende systemhjul fra Shimano mot de maskinbygde konvensjonelle hjulene på White så der antar jeg at det er 1-1. Så om hvit eller svart vinner er opp til deg. Mye kjøreglede for pengene er jeg sikker på at det er uansett. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
19/08/2010 18:04
|
SFVec3f
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg falt for fristelsen til kjøpt å få billig fullkarbonsykkel, så jeg kjøpte White RR Lite Carbon 105 CD. Siden det står veldig lite om den, tenkte jeg kunne skrive mine erfaringer med den så langt.
Først utstyret: Ramme: Carbotec FCM-660, Gaffel: Carbotec, Gir/Hendler: Shimano 105, Krank: Truvativ Touro 2.1 50/34, Bremsekaliper: Tektro R570, Bremseklosser: Shimano ST-5600, Hjul: 2XL RCR, Sete: Ritchey Street Logic, Styre, stem, setepinne: Ritchey
Generelt er pengene helt klart lagt i ramme, gaffel og gir, mens de andre komponentene er hentet fra rimeligere utstyrgrupper. Kunne ønske at kranken og bremsekalippene også hadde vært i 105-serien, men det som sitter på virker helt ok. Har ikke funnet noe info om hjulene, men disse ser ut til å være 28-eikers standardvare, solide men ikke spesielt lette. Resten er Ritchey standard komponenter. Styre og stem fungerer bra. Det som ikke funger er sadelen. Den er for flat foran og skraper mot lårene, har ingen padding eller cut-out, og er vond uansett hvordan jeg justerer vinkelen. Festet til setet på setepinnen gjør det vanskelig å finjustere vinkelen på setet.
Har ikke det beste sammenligningsgrunnlaget, men har syklet noen mil på en Scott CR1 Pro (Fullkarbon, full Ultegragruppe). Men stivheten, lettheten, bremsene og giret føles veldig likt. Giret skraper litt mer når man girer over flere drev, kjedet har også hoppet av foran et par ganger, men dette kan være justeringsak, mer om det lenger ned.
Finishen har vært nevnt, og den er ikke det mest fancy jeg har sett, filmen som ligger utenpå karbonet er gjennomsiktig, så du kan se sammenføyiningen og slipingen på selve rammen. Det siste kan se ut som det er luft under filmen. Gaffelen hvit og blank og ser litt malplassert ut på denne, men matcher forsåvidt fargen på logoen, så helt feil er det ikke. Ikke en sykkel for jålebukker, med andre ord, men personlig trives jeg med at stylingen er litt minimalistisk.
Skal jeg kritisere noe, så er det setet og jeg har allerede bestilt et nytt et. Hjulene vurder jeg også å oppgradere etterhvert. Men det verste er ikke selve sykkelen, men servicen på XXL. Sykkelen var helt feiljustert når jeg fikk den. Girvaieren foran var ikke skrudd til skikkelig på derailleren og løsnet på andre turen. Bremseklossene satt skjevt og bakre kaliperen satt for løst. Jeg endte med å gå over hver skrue på sykkelen for å sjekke at de satt skikkelig. Fagkunnskapen var heller ikke imponerende, ingen i butikken kunne svare på hva slags bremsekalipper som satt på sykkelen, og insisterte på at disse var Shimano 105, mens det egentlig er Tektro. Hvis du ikke er flink til å skru sykkel, kjøp et annet sted. Eller ta med sykkelen til et verksted, og betal dem for å justere den inn for deg, det kan fortsatt være lønnsomt.
For å oppsummere synes jeg at jeg har fått mye sykkkel for pengene. Selv med prisen på oppgradert sete og eventuelt hjulsett, tatt i betraktning, er den fortsatt mye rimeligere enn andre sykler jeg har sett.
|
|
|
[Re: SFVec3f]
19/08/2010 21:07
|
Summit Core
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Glimrende at du deler dine opplevelser her. Tommel opp! Ser ut som det er både fordeler og ulemper, ja. Det er vel "prisen" man må betale (om du tog'an) Gratulerer med ny sykkel i år da! 
|
|
|
22/08/2010 15:03
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Nå skal ikke jeg se meg blind på utstyr og slikt ... Men er ikke 18 990,- får denne med full SRAM Force-gruppe ganske gunstig i pris? Hvor dårlig kan denne ramma egentlig være? Sykkel på xxl
|
|
|
[Re: Brusdalen]
23/08/2010 06:32
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Carbotec leverer i alle fall supre rammer til andre merker, så jeg tipper det er helt trygt.
|
|
|
[Re: SFVec3f]
23/08/2010 06:58
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Fagkunnskapen var heller ikke imponerende, ingen i butikken kunne svare på hva slags bremsekalipper som satt på sykkelen, og insisterte på at disse var Shimano 105, mens det egentlig er Tektro. Hvis du ikke er flink til å skru sykkel, kjøp et annet sted. Eller ta med sykkelen til et verksted, og betal dem for å justere den inn for deg, det kan fortsatt være lønnsomt. Jeg syns at dette punktet er viktig for en som ikke har peiling på å skru sykkel selv. Ingenting er så irriterende som å måtte fortelle butikken hva de skal gjøre. Det burde være en selvfølge at de tar en kvalitetssjekk på utstyret de leverer ut. Spesielt hvis jeg legger 15-20 lapper i en sykkel. Ikke undervurder service, fagkunnskap når man kjøper sykkel. Når det er sagt så finnes det både flinke og mindre flinke overalt.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
13/09/2010 15:10
|
inf83
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Må si meg enig her. Har kjøpt den samme white sykkelen. På den første turen la jeg merke til at det ene leddet i kjedet var kraftig bøyd inn, noe som gjør at kjedet "hopper" når jeg trår til. I tillegg manglet det kappe på ventilen til det ene hjulet og bremsene var skjevt innstillt... Dette burde vært fanget opp av butikken før jeg fikk med sykkelen hjem!
|
|
|
[Re: inf83]
14/09/2010 10:46
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
hehe, hadde de bare plukket av den ene ventilhetta?  (ref stilpolitiet) 
Barberer legga:)
|
|
|
[Re: Cantona]
15/09/2010 13:59
|
inf83
Nytt medlem
|
Nytt medlem
den mangler ihvertfall:-( venter fortsatt på en tilbakemelding på den mailen jeg sendte til xxl. det sto at jeg skulle få svar innen to virkedager.. Nå har det gått en uke! Kjipt å ikke få brukt sykkelen.
|
|
|
15/09/2010 14:46
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Det beste er vel å ta med seg sykkelen der du kjøpte den, forklare saklig hva som ikke fungerer og be om at de løser dette så raskt som mulig! Kan se for meg at å sende mail til en slik bedrift kan være vanskelig ... Om det er et defekt kjede (eller kanskje feil innstilt bakgir...) og feil innstillt bremser som gjør at verden din ligger i grus, så kan dette fikses "på dagen" i de fleste sports-/sykkelforretninger til en ubetydelig sum (Ikke meningen å slenge med leppa altså  )
|
|
|
[Re: Brusdalen]
17/09/2010 16:02
|
inf83
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Var der i dag kl 10.00. 1130 så var sykkelen ferdig, kjedet var fiksa, bremsene og gira var justert, men mangler fremdeles kappa til ventilen:-)Ser ikke ut som det er meningen at det skal være kappe på forhjulet.. hehehe Klar for veien;-)
Redigert av inf83; 17/09/2010 16:02.
|
|
|
17/09/2010 16:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Ventilhetta mangler ikke, du har en for mye.. De "skal" plukkes av. Når jeg jobbet i butikk skrudde jeg alltid av disse før kunden fikk sykkelen.. Kjører da ikke med ventilhetter? Har du hjelmen bak frem også? :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
17/09/2010 21:31
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Ventilhetta mangler ikke, du har en for mye.. De "skal" plukkes av. Kjører da ikke med ventilhetter? Du må ikke finne på å vise deg ute på veien før du har satt deg grundig inn i gjeldende regler fra stilpolitiet. Regn med å bruke første sesongen på å øve deg innendørs.
Redigert av CyberTrack; 17/09/2010 21:31.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
18/09/2010 06:09
|
inf83
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Ja, jeg skjønner det nå. Folk må få lov å si hva de vil, jeg synes det er artig å sykle og det er det.
|
|
|
18/09/2010 16:58
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja, jeg skjønner det nå. Folk må få lov å si hva de vil, jeg synes det er artig å sykle og det er det. Og uten ventilhetter, DA blir det gøy da!! : He he kos deg videre. Det ligger en hel verden av regler du ikke får vite før du bryter de.... :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
19/09/2010 08:50
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
det var dette jeg prøvde å si lenger opp i tråden;) alle plukker da av hettene vel? 
Barberer legga:)
|
|
|
|
|