lærer meid ned ved Songsvann,
|
Re: lærer meid ned ved Songsvann,
[Re: Stein]
15/09/2010 07:02
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
1) Det er lurt å holde seg unna veien Sognsvann- Ullevålseter på sykkel. Men MÅ man sykle der så hold tilnærmet joggetempo. Stopp, og slipp gående fram først. Smil og si hei.
2) Mange gående oppfører seg som de eier veien, 4-5 i bredden er ikke uvanlig. Det er forsåvidt greit, men mange ser ingen grunn til å flytte seg om det kommer noen.
3) Jeg synes oppslaget er på grensen til spekulativt. Hver dag kvestes syklister i trafikken uten at media limer skadede syklister til forsiden. Uhell skjer overalt i samfunnet og med økende trafikk i marka er det usannsynlig å tro at det ikke blir uhell. Jeg forsvarer ikke karen som syklet, har han handlet uforsvarlig er vel anmeldelse greit nok.
Frode
|
|
|
15/09/2010 07:06
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Det er vell strengt tatt hevet over enhver tvil at dette er frustrasjon fra av å akkurat ikke klare merket i årets ritt. Ser det er mange i M55-59 som har 10+ forsøk uten merke og misset merke med få sekunder!
Hvordan er det hevet over tvil? Hvordan kan noen VITE det, annet enn selve syklisten, da? Forøvrig synes jeg ikke vi skal hevde at man ikke bør sykle på denne veien. Vi bør hevde bastant at man skal sykle PENT på steder der det er fotgjengertrafikk. Veldig enig- Vi bør holde fokus på atferd. Det er mer enn god nok plass til syklister og gående dersom alle viser hensyn på veiene opp mot Ullevålseter.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
15/09/2010 07:17
|
Niveus
Medlem
|
Medlem
Det er ikke det at det sykles på strekningen som er problemet og det blir for enkelt å si at ulykken skjedde siden noen syklet på den omtalte strekningen. Problemet er de som er uforsiktig og ikke tar nødvendig hensyn til gående. Denne ulykken kunne like gjerne skjedd langs Akerselva på strekningen Nydalen – Frysja. Mye uforsiktig sykling og mange gående der også.
|
|
|
[Re: Niveus]
15/09/2010 08:17
|
akvilas
Entusiast
|
Entusiast
Det er ikke det at det sykles på strekningen som er problemet og det blir for enkelt å si at ulykken skjedde siden noen syklet på den omtalte strekningen. Problemet er de som er uforsiktig og ikke tar nødvendig hensyn til gående. Denne ulykken kunne like gjerne skjedd langs Akerselva på strekningen Nydalen – Frysja. Mye uforsiktig sykling og mange gående der også. Nydalen-Frysja er skummel! Jeg både løper og sykler der flere ganger i uka, og det er ikke få ganger som løper jeg opplever å bli sneiet av syklister, men også som løper er det frustrerende med gående som ikke slipper frem. Eller barnevognsdamer som plutselig finner ut at det er lurt å bytte side på veien -uten å se seg tilbake... Og selv om de skumleste syklistene er de i høy fart, har jeg flere ganger opplevd at det er mange voksne tursyklister som ikke svinger unna og som tvinger løpere/gående til å flytte seg. Senest i Maridalsveien hvor ei dame i 50årene tydeligvis mente at det var løperen som burde svinge unna... Alle tror de eier veien.
|
|
|
[Re: Andreas83]
15/09/2010 08:33
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Uten å forsvare syklisten, men hvordan vet dere at han er en bøllesyklist? For alt dere vet så er det en uerfaren 59åring som sykler i grilldress og på en sliten terrengsykkel med dårlige bremser. Tidligere har det vært OK å kritisere når det har gått 4 gående i bredden, og nå er det OK at de går 5-6 i bredden?!
Uten å være synsk så kan jeg tipper dette er scenariet: Mange gående i grupper som dekker hele veien, syklist sykler ned og triller i altfor stor fart, syklist sikter seg inn på en kant hvor det ikke er noen gående, gående skvetter og hopper til siden, syklist treffer den gående.
Dumt at episoden skjedde, idiotisk sykling av syklisten og dumt at personer har blitt skadet, men som forbilder så virker det dumt at lærere går 5-6 i bredden og dekker Oslo's mest trafikerte turvei.
PS: Det å vise hensyn, spesielt på denne veien, er noe jeg tar som en selvfølge. Du burde ikke prøve å forsvare han engang. Tar jeg igjen en sykelfelt med bilen så holder det ikke å tutte tre ganger for så smelle de som ikke har flyttet seg ned om de så brukte hele veibanen som noen landeveisykelister er gode til.
|
|
|
[Re: sl500]
15/09/2010 08:40
|
perbl
More than words
|
More than words
Med tanke på hvor marginalt problemet med gående i bredden er, mener jeg vi som syklister bør slutte å bruke det argumentet først som sist. Jeg fikk nesten hakeslipp da jeg så det komme fra NOTS-representanter i avisen. Med tanke på hvor polarisert denne debatten er bør vi som syklister velge våre ord med omhu.
I praksis opplever jeg kun at det kommer motangrep av samme typen vi er glade i å bruke mot bilister når syklister prøver seg med at fotgjengere på markatur skal ta hensyn til at stien/veien skal være en en slags motorvei for treningssyklister.
Finn folketomme stier eller tilpass farten! Selv om fotgjengere står og ser på deg mens de har tatt et steg ut av stien, er dette på ingen måte noen unnskyldning for å peise forbi i 30-40km/h.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
15/09/2010 08:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Dette ble i hvert fall sendt til Astrid Løken i Aftenposten herfra i dag morges:
Vi som driver med terrengsykling og vi som norges viktigste blad for utøvende terrengsyklister er veldig opptatt at vi må oppføre oss ordentlig i Marka. Vi synes det er synd hvis noen få råtne egg skal få ødelegge inntrykket folket har av terrengsyklister som sunne friskuser som nyter naturen på en hensynsfull måte og på lik linje med andre markabrukere.
I artikkelen vedlagt som stod på trykk i vår august-utgave - ute i salg i god tid før Birkebeinerrittet, stod det blant annet:
"Nordmarka ligger nord for Oslo og strekker seg gjennom fire fylker. Akershus i øst, Oppland i nord og Buskerud i vest, i tillegg til Oslo. På en lang tur kan du være innom alle fylkene. Veitrafikkloven gjelder i Marka og noe biltrafikk må påregnes. Vis hensyn til turgåere og hold deg unna spesielt trafikkerte strekninger. Grusveien mellom Sognsvann og Ullevålseter bør ikke brukes av terrengsyklister som ønsker å trene. Bruk gjerne de første kilometerne innover i Marka som oppvarming og ta det rolig de siste kilometerne tilbake til byen. Sørg for å ikke irritere på deg turgåerne, vis hensyn og legg opp turen deretter. Det er også normal skikk og bruk å hilse på dem du treffer i skogen, enten de er til fots på hest eller på sykkel."
Videre står det også i artikkelen:
"Foruten å ta det rolig rundt svinger og vise hensyn til fotgjengere og andre syklister på grusveiene er det visse veistrekninger du helst ikke bør ferdes på. Ingen av våre anbefalte ruter tar for seg strekningen mellom Sognsvann og Ullevålseter. Å bruke denne strekningen som treningsarena er et klart brudd på etikette i Marka. De som sykler fort langs denne strekningen gjør alle terrengsyklister en bjørnetjeneste. Dette er Markas mest trafikkerte fotrute og småbarn, barnevogner og pensjonister egner seg ikke som rundingsbøyer for trenende syklister. Skal du sykle i Nordmarka bør du velge mindre trafikkerte ruter for turen. Både Låkeberget og Hammeren i Maridalen er mye bedre utgangspunkt for sykkelturer enn populære Sognsvann. Kommer du vestfra over Skjennungen til Ullevålseter bør du sykle rolig ned fra Skjennungen og holde østlig rute ned fra Ullevålseter. Sykle ned til Skjærsjødammen og Hammeren i stedet for til Sognsvann. Kommer du med bil er det enklere å parkere på Låkeberget enn på Sognsvann."
På generellt grunnlag, uten å vite detaljene av hva som har skjedd i denne saken, mener jeg at det ikke sømmer seg å rope hold høyre til større grupper med fotgjengere. Treningsøkta bør være ferdig lenge før man kommer inn på den aktuelle veistrekningen, hvis man absolutt må sykle der. Det er mye smartere å legge treningsturen til grusveien langs elva mellom Skjærsjøen og Hammeren enn på den mest trafikkerte veien mellom Sognsvann og Ullevålseter.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
15/09/2010 08:44
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Med tanke på hvor marginalt problemet med gående i bredden er, mener jeg vi som syklister bør slutte å bruke det argumentet først som sist. Til sammenlikning er vi jo helt på den andre siden i den tilsvarende diskusjonen mellom bilister og syklister som vil sykle to i bredden. Jeg fikk nesten hakeslipp da jeg så det komme fra NOTS-representanter i avisen. Jeg også. Sikkert bare en litt uheldig formulert "glipp". men det var dette som ble tatt tak i til det kjedsommelige i kommentarene etter artikkelen også. Med tanke på hvor polarisert denne debatten er bør vi som syklister velge våre ord med omhu.
Helt enig. Dessuten bør NOTS ha et "offisielt" sett med "holdninger" til alle disse spørsmålene, slik at de som representerer NOTS faktisk sier det foreningen står for.
|
|
|
[Re: Niveus]
15/09/2010 08:44
|
dagbj
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg fikk med meg deler av reportasjen i går, trist sak! Håper at det går bra med begge. Mener at han fra skiforeningen oppsummerte dette bra: "Det er lov til å bruke hue selv om en har hjelm" (Fritt etter hukommelsen)
Blokkere transportstrekninger for sykling tror jeg blir feil.
I skauen er "blanda trafikk" veien å gå og da må vi syklister ta hensyn.
|
|
|
15/09/2010 08:49
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Med tanke på hvor marginalt problemet med gående i bredden er, mener jeg vi som syklister bør slutte å bruke det argumentet først som sist. Ikke ubetinget enig... Har opplevd flere ganger å ta igjen fotgjengere som går 4-5 i bredden, hvor jeg har bremset ned, plinget med bjella og rullet rolig forbi bare for å få en helvetes verbal skyllebøtte slengt etter meg. Det er for meg veldig merkelig at noen faktisk mener de har mer rett på å kunne gå med hele venngjengen/familien i bredden til enhver tid enn det andre har på å sykle på en vei, og jeg synes det er en villfarelse de ikke uten videre bør få fortsette å leve med...
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
15/09/2010 08:56
|
perbl
More than words
|
More than words
De har all rett til å gå i bredden, men det er derimot et klart brudd på god folkeskikk hvis de ikke slipper deg forbi, eller skjeller deg ut hvis du sykler forsvarlig forbi.
Det er helt greit for deg å ta det opp med de det gjelder der og da, men jeg mener problemet er altfor marginalt til at dette er et av de første argumenter vi skal ty til når vi ordlegger oss i riksdekkende aviser.
Per B.
|
|
|
15/09/2010 08:56
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Det er vell strengt tatt hevet over enhver tvil at dette er frustrasjon fra av å akkurat ikke klare merket i årets ritt. Ser det er mange i M55-59 som har 10+ forsøk uten merke og misset merke med få sekunder!
Hvordan er det hevet over tvil? Hvordan kan noen VITE det, annet enn selve syklisten, da? Er ikke du gammel n.a.m.-debattant, Stein? Selv jeg oppfattet ironien i den der...
|
|
|
15/09/2010 08:57
|
perbl
More than words
|
More than words
Med tanke på hvor marginalt problemet med gående i bredden er, mener jeg vi som syklister bør slutte å bruke det argumentet først som sist. Til sammenlikning er vi jo helt på den andre siden i den tilsvarende diskusjonen mellom bilister og syklister som vil sykle to i bredden. Jepp, og dette er nettopp grunnen til at jeg synes det er litt synd at vi begår den samme "synden" som bilistene.
Per B.
|
|
|
15/09/2010 08:58
|
tron
Besatt
|
Besatt
Var jeg deg, Simen, ville jeg da ha syklet steder hvor folk ikke går 4-5 i bredden. Det er mange muligheter for dem som vil legge treningsturen der det ikke går særlig mange i det hele tatt, også i Oslo.
|
|
|
[Re: HCO]
15/09/2010 09:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvordan er det hevet over tvil? Hvordan kan noen VITE det, annet enn selve syklisten, da? Er ikke du gammel n.a.m.-debattant, Stein? Selv jeg oppfattet ironien i den der... Jepp. DoD #1950 checking in.  Ironi? Hva er det? 
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/09/2010 09:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Dette ble i hvert fall sendt til Astrid Løken i Aftenposten herfra i dag morges: ... Veldig bra skrevet!
Per B.
|
|
|
[Re: tron]
15/09/2010 09:15
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg hisser meg også opp over 3 kaklende mødre med barnevogn i bredden som eier veien, verden og senere også kafeen de antageligvis er på vei til. Likevel har jeg såpass mye impulskontroll at jeg bruker tid til å avklare situasjonen og komme meg forbi uten risiko eller problemer. I høyden antyder jeg med litt skånsom hoderisting i etterkant at de kanskje kunne ha vært litt mer oppmerksomme (såfremt de får slikt med seg).
For jeg er også sørgelig klar over at markaturer med mine to unger på 6 og 9 gjerne foregår slik at de får lov til å løpe litt frem og tilbake, av og til går ved siden av meg, av og til ikke. Med kona kan vi da bli 4 i bredden. Sånt skjer. At det finnes syklister som på veier der det tradisjonelt går skoleklasser og familier kjører som sprengte svin er helt uakseptabelt. Noen som virkelig lurer på hvordan for eksempel en 5 år gammel jente hadde sett ut ut fra de skadene den voksne damen fikk?
Martin
|
|
|
15/09/2010 09:29
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Var jeg deg, Simen, ville jeg da ha syklet steder hvor folk ikke går 4-5 i bredden. Det er mange muligheter for dem som vil legge treningsturen der det ikke går særlig mange i det hele tatt, også i Oslo. Hvilket jeg også gjør, jeg trener stort sett ikke på grusvei, men på vei inn/ut av marka er det ingen steder du ikke møter andre mennesker hvorav noen alltid vil gå flere i bredden
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
15/09/2010 09:37
|
tron
Besatt
|
Besatt
Var jeg deg, Simen, ville jeg da ha syklet steder hvor folk ikke går 4-5 i bredden. Det er mange muligheter for dem som vil legge treningsturen der det ikke går særlig mange i det hele tatt, også i Oslo. Hvilket jeg også gjør, jeg trener stort sett ikke på grusvei, men på vei inn/ut av marka er det ingen steder du ikke møter andre mennesker hvorav noen alltid vil gå flere i bredden Jo det er det, enten du sykler sti eller grus er det fint mulig å velge en rute ut i marka der du ikke møter særlig mange mennesker.
|
|
|
15/09/2010 09:41
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Var jeg deg, Simen, ville jeg da ha syklet steder hvor folk ikke går 4-5 i bredden. Det er mange muligheter for dem som vil legge treningsturen der det ikke går særlig mange i det hele tatt, også i Oslo. Hvilket jeg også gjør, jeg trener stort sett ikke på grusvei, men på vei inn/ut av marka er det ingen steder du ikke møter andre mennesker hvorav noen alltid vil gå flere i bredden Den eneste gangen jeg har møtt mange i bredden på vei inn til Grinda var da jeg møtte et helt skolekorps. Ironi: Jeg skrek "Hold høyre!", men de hørte meg ikke i alt bråket de selv genererte.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
15/09/2010 09:56
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Jeg merker at begrepet/ tiltalen "HOLD HØYRE" provoserer meg, både som fotgjenger og syklist.
* Man kan ikke regne med at alle forstår hva den rutinerte syklisten mener med "hold høyre", aller minst barn. * Det er ingen ordre som alle som er i veien for syklisten har plikt til å følge. * Man kan ikke regne med at fotgjengere reagerer lynraskt om de velger å følge ordren (skal folk høre syklisten rope, kreves det ikke så fryktelig lang avstand, med mindre man har megafon på styret). * Om fotgjengere gir plass, er det uansvarlig å feie forbi i 40 km/t.
Egentlig kunne jeg ønske hele begrepet "hold høyre" lagt dødt. Det er noe provoserende med det. Og hadde syklister som trenger trening og fart kjøpt kartet Nordmarka Sør fra Statens kartverk og studert alternative ruter, hadde problemet vært bortimot løst.
Episodene med syklister mellom Sognsvann og Ullevålseter gir hele terrengsyklingen mye diskreditt, og publikum skiller ikke på en ropende 59-åring i lycra og en godslig stisyklist som gleder seg over vanskelige crux.
Harald - roper aldri "hold høyre"
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
15/09/2010 10:08
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Selv i ritt foretrekker jeg å si: "Kommer på din venstre/høyre" På grusveien i marka ville jeg ha sagt: "pling pling" eller "unnskyld" og så passert rolig der det ble plass.
|
|
|
15/09/2010 10:14
|
tron
Besatt
|
Besatt
Og hadde syklister som trenger trening og fart kjøpt kartet Nordmarka Sør fra Statens kartverk og studert alternative ruter, hadde problemet vært bortimot løst. Her er du inne på noe grunnleggende. Markabrukere er ikke lenger vant til å finne fram på egenhånd, men sykler/går/løper der de har vært med noen før. Se bare på oss stisyklister - de færreste utforsker ukjente stier på egenhånd, men "booker" en guide på forumet i stedet. Ikke noe galt med dette, men det sier kanskje noe om hvordan NOTS kan ta fatt i problemet, nemlig ved å informere om alternative ruter ut i og rundt om i marka. Augustnummeret av Terrengsykkel (som jeg forøvrig ikke har lest selv, men fått referat fra) er jo et supert slik sett. Hilsen Tron, som var med på stiftelsen av NOTS Oslo i går.
|
|
|
15/09/2010 10:22
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvilket jeg også gjør, jeg trener stort sett ikke på grusvei, men på vei inn/ut av marka er det ingen steder du ikke møter andre mennesker hvorav noen alltid vil gå flere i bredden Jo det er det, enten du sykler sti eller grus er det fint mulig å velge en rute ut i marka der du ikke møter særlig mange mennesker. Enig, fordi du i prinsippet skriver akkurat det jeg gjorde; Du møter ikke særlig mange, men du møter alltid noen... Og noen av dem du møter vil gå flere i bredden, ikke hver dag, men med jevne mellom rom vil du møte dem som gjør det. Jeg skal slutte å kverulere med deg nå ;-) Poenget med mitt første innlegg var at jeg ferdes hensynsfullt i marka og at jeg derfor ikke uten videre vil finne meg i å bli stillt til veggs av territoriale turgåere for andre syklisters synder. Og de menneskene som skriker ukvemsord etter deg fordi de mener at du signliserer at du tror du eier veien når du plinger med bjella for å varsle om at du kommer i rolig fart bak dem, vil i svært mange tilfeller være de samme som skvetter himmelhøyt og skriker ukevmsord etter deg hvis du ikke bruker bjella... Og dette skjer desverre fordi det er skapt en svært polarisert debatt som overbeviser folk flest om at enhver syklist i marka er et svin. Og derfor vil jeg heller ikke uten videre godta at syklister alltid skal liste seg på tå i grøfta forbi gående (ja, spissformulert) som går x antall i bredden fordi noen bornerte fotturfanatikere mener at enhver hjulbasert ferdsel i Guds eller Løvenskiolds frie natur er en vederstyggelighet uansett. Jeg tror nemlig heller ikke debatten blir mindre polarisert av at urimelige holdninger fra fotfolket får stå uimotsagt, selv om det som nevnt i et annet innlegg heller ikke tjener "vår sak" å ta plass i skyttergraven på motsatt side og fyre av de samme polariserte argumentene i motsatt retning.
|
|
|
15/09/2010 10:32
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Selv i ritt foretrekker jeg å si: "Kommer på din venstre/høyre" På grusveien i marka ville jeg ha sagt: "pling pling" eller "unnskyld" og så passert rolig der det ble plass.
En ydmyk og hyggelig tone kommer man MYE lenger med. I helgen tok jeg igjen en svaksynt mann som forsiktig tråklet seg fram på stier sammen med førerhunden sin. Jeg bremset ned i god tid, og fortalte ham at jeg kom forbi på hans venstre side. Han takket, tonen var hyggelig, selvom han som svaksynt og med superhørsel selvsagt hadde hørt meg forlengst. Her er du inne på noe grunnleggende. Markabrukere er ikke lenger vant til å finne fram på egenhånd, men sykler/går/løper der de har vært med noen før. Se bare på oss stisyklister - de færreste utforsker ukjente stier på egenhånd, men "booker" en guide på forumet i stedet. Nemlig. Personlig synes jeg ingenting er bedre enn å knote seg fram på egenhånd og utforske nye stier. Men her er det vel en viss forskjell på stisyklisten og treningssyklisten. Jeg antar at mange av syklistene som havner i avisa har en helt annen agenda enn å knote seg fram i Guds frie natur. Det er selvsagt derfor de aller mest kjente (og trafikkerte) rutene velges. I takt med økende oppslutning omkring ritt og økende fokus på sykling som treningsform, bør holdningskampanjene også omfatte forslag til treningsruter for denne typen syklister. Altså ruter der man ikke nødvendigvis trenger kart, men som samtidig ikke er i de mest befolkede områdene. Jeg innbiller meg at Oslo er den hovedstaden i verden med mest skog og best turområder i umiddelbart nærhet, med hundrevis av kilometer med grusvei. At vi ikke klarer å få treningssyklistene på andre strekninger enn Sognsvann - Ullevålsseter er for meg en gåte. Og en utlending hadde ledd av oss om vi fortalte om konfliktene i marka. Vi som har så mye, klarer ikke bli enige?? Harald
NOTS
|
|
|
15/09/2010 10:38
|
dagbj
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Episodene med syklister mellom Sognsvann og Ullevålseter gir hele terrengsyklingen mye diskreditt, og publikum skiller ikke på en ropende 59-åring i lycra og en godslig stisyklist som gleder seg over vanskelige crux. Hva med en 59-åring i lycra som gleder seg over vanskelige crux? Lurer litt på hvordan lycra kom inn her.
|
|
|
[Re: dagbj]
15/09/2010 10:48
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Episodene med syklister mellom Sognsvann og Ullevålseter gir hele terrengsyklingen mye diskreditt, og publikum skiller ikke på en ropende 59-åring i lycra og en godslig stisyklist som gleder seg over vanskelige crux. Hva med en 59-åring i lycra som gleder seg over vanskelige crux? Lurer litt på hvordan lycra kom inn her. Naja, sorry, blås i det, ikke meningen å stigmatisere. Poenget er grussyklisten, uavhengig av alder, kjønn og klesstil, og stisyklisten, uavhengig av alder, kjønn og klesstil. Poenget er at de fleste ikke skiller på forskjellige grupper syklister. Mange irriterer seg like mye over en som trener til Birken og holder høy fart som en stisyklist som lunter avgårde på grusveien som transportetappe til neste godsti. Jeg har da selv på svært bratt og teknisk sti, iført baggy og beskyttelsesutstyr, mange ganger hørt (uttalt både med en vennlig og uvennlig tone): – Jaså, du trener til Birken, ja! Harald
NOTS
|
|
|
15/09/2010 10:51
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Jeg har vært i kontakt med journalist i Aften. Det kommer en oppfølger, og lokallagsleder for NOTS Oslo og omegen blir referert.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
15/09/2010 10:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Veldig mange syklister er ikke så opptatt av dette "skillet" de heller. Det er faktisk ikke sånn at det å bruke grusveier til å trene og det å more seg med stisykling er eksluderende faktorer. For veldig mange er dette faktisk helt normal.
Man blir ikke noe mindre stisyklist av og også være grussyklist.
At noen tror du trener til Birken skyldes nok mer at de har hørt og tror at Birken er et terrengsykkelritt. At tøffe stisyklister skiller mellom flere kategorier terrengsyklister avhengig av hvor fort det går, hvordan benklær man har på seg, eller hvor mange meter på grus man sykler på hver tur, tror jeg er en problemstilling vi ikke kan forvente at ikke-syklister gidder å bry seg om.
|
|
|
15/09/2010 10:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Poenget er grussyklisten, uavhengig av alder, kjønn og klesstil, og stisyklisten, uavhengig av alder, kjønn og klesstil. Jeg tror fortsatt du bommer. Denne forestillingen fra forumets barndom om at stisyklister er kule, snille og trivelige mens grussyklister er kjipe, kjedelige og hensynsløse stemmer nok ikke. Jeg vil tro det er en og annen stisyklist som har sett på klokken, oppdaget at han må forte seg hjem til middagen og så kastet seg i full fart nedover grusveiene mot sentrum. Og siden vi alle har et litt feil syn, i forhold til fotgjengerne, på hva som er passe fart og avstand ved passering, så tror jeg nok det er en og annen "stisyklist" som også har vært med på å fyre opp under syklisthatet i marka.
|
|
|
|
|