lærer meid ned ved Songsvann,
|
lærer meid ned ved Songsvann,
14/09/2010 19:30
|
J_A_H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Repotasjen er ferdig akkurat nå på Norge i dag, på nrk1. Noen andre som så den, eller er det noen som bor ´innafor´som har fått med seg dette? hun hevder å ha litt meid ned bakifra, og terrengsyklistene blir selvsagt hengt ut som den store stygge og hensynsløse ulven.. makan.... En kar fra ´skiforbundet´eller noe i den gata var intervjuet på vegne av syklistene.. Jeg håpte i det lengste å se redaktøren stå fram og skille klinten fra hveten, men den gang ei.. Synes hele repotasjen var muggen og rimelig subjektivt fremstilt...
Noen andre som fikk med seg dette?
Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
|
|
|
Re: lærer meid ned ved Songsvann,
[Re: J_A_H]
14/09/2010 19:31
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
14/09/2010 19:35
|
pogoman
Entusiast
|
Entusiast
Stod om det i Aftenposten Aften i dag.
Det skjedde i følge kartet i nedoverbakken ned fra Ullevålseter ned mot Sognsvann.
IMNSHO: Om du sykler fortere enn gangfart i nærheten av fotgjengere ned den bakken fortjener en pryl! Om du kjører ned fotgjengere i veien bakfra, uansett om de går 100 i bredden, fortjener du pryl.
Den delen av Nordmarka (Sognsvann-Ullevålseter) bør fotgjengerne ha for seg selv. Må du sykle _nedover_ der må du ta ekstremt hensyn. Intet mindre.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
14/09/2010 19:35
|
J_A_H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Se der du... Noen som vet hvordan det gikk med syklisten da? ufprsvarlig eller ikke h*n måtte da få seg en skikkelig smell??
|
|
|
14/09/2010 19:37
|
pogoman
Entusiast
|
Entusiast
I papirutgaven av Aften stod det at han hadde skadet håndleddene, skrubbet hendene og at hjulet var blitt åttetall.
Og han brukte seg om at fotgjengerne gikk seks i bredden og at han hadde ropt "Hold høyre".
|
|
|
[Re: pogoman]
14/09/2010 19:39
|
J_A_H
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
ja ja... litt pryl blir det.. men du sier noe.. det bør vises hensyn blant fotgjengere..
|
|
|
14/09/2010 19:39
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Ble akkurat oppringt fra min far som hadde sett den, og han fortalte at det var på strekningen sognsvann - ullevållseter. En strekning som det rett å slett er tabu å sykle på, da det er oslos mest brukte utfartssted for allt som kan krype å gå. sykler man raskt her skulle man fått startnekt i birken 5 år på rad!
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
14/09/2010 19:49
|
charliew
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Han rakk rope "hold høyre!!" tre ganger når han nærmet seg, men han rakk ikke stoppe? På tide å gå til innkjøp av skivebremser eller?
Jeg trodde først artikkelen i Aftenposten Aften var en parodi på forholdene i marka. Turgåere som går 6 i bredden, hensynsløs syklist som tror "hold høyre!!!" er greit å rope ut, skrubbsår, blåmerker, politi og talsmenn fra skiforeningen(!). For et sammensurium
Redigert av charliew; 14/09/2010 19:51.
|
|
|
[Re: charliew]
14/09/2010 19:56
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Ifølge AftenAften var syklisten 59 år gammel og ønsket ikke å stå frem med navn (eller bilde ser det ut som).
Jeg tror vi kan sette noen spørsmålstegn ved hans gjengivelse av situasjonen. I beste fall kjører han etter eget utsagn rett inn i en gruppe med 6 voksne etter å ha ropt "hold høyre" 3 ganger. Ut fra skadene på damen å dømme, mente han nok at bruken av bremser var unødvendig når han først hadde sagt fra.
Martin
|
|
|
14/09/2010 19:57
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/665942/Spol til 22 min. Han fra skiforeningen er jo Ole Kristian Sørland som er en meget habil syklist. Jeg syntes det han sa var fornuftig.
|
|
|
[Re: M@rtin]
14/09/2010 20:02
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Kjenner jeg gleder meg til NOTS-møtet...vi er nødt til å få gjort noe med råsykling i dialog med diverse etater og Tone Lien! Nok avisskriverier og gode tanker nå! handling! ASAP!! Er så møkk lei av alle skriveriene om en eller annen birkenidiot som har satt liv og helse på noen i fare, gjerne etterfulgt av bannskap!
Trønder osv
|
|
|
14/09/2010 20:06
|
Simm
Entusiast
|
Entusiast
Kjenner jeg gleder meg til NOTS-møtet...vi er nødt til å få gjort noe med råsykling i dialog med diverse etater og Tone Lien! Nok avisskriverier og gode tanker nå! handling! ASAP!! Er så møkk lei av alle skriveriene om en eller annen birkenidiot som har satt liv og helse på noen i fare, gjerne etterfulgt av bannskap! Hmm..av rent nysjerrighet: Hva tenker du på av handlinger?
stadig sta...
|
|
|
[Re: Simm]
14/09/2010 20:09
|
kruttsalve
Medlem
|
Medlem
Man burde få gjort noe med den andre vestlige veien opp fra Sognvann, det er veldig mye løs grus der, jeg synes ikke det er veldig fett å spinne oppover en av Markas bratteste bakker, ruten er jo lite brukt av gående. Med litt bedre skogsveistandard ville nok flere syklister heller velge den veien.
|
|
|
14/09/2010 20:18
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Kjenner jeg gleder meg til NOTS-møtet...vi er nødt til å få gjort noe med råsykling i dialog med diverse etater og Tone Lien! Nok avisskriverier og gode tanker nå! handling! ASAP!! Er så møkk lei av alle skriveriene om en eller annen birkenidiot som har satt liv og helse på noen i fare, gjerne etterfulgt av bannskap! Hmm..av rent nysjerrighet: Hva tenker du på av handlinger? Jeg mener for det første at Tone Lien og resten av den gjengen der burde stilles mer direkte ansvarlig for den "krigen" som nå skjer. Det er ingen tvil om at mer eller mindre alle konflikter på den gitte strekningen skyldes folk som trener til nettopp birken. Hvordan dette kan gjennomføres rent praktisk har jeg ikke tenkt ut ennå men tar gjerne forslag. Dernest burde det gå ann å sette opp flere fysiske hindringer, gjerne noen "sjikaner" som ble nevnt i stavanger, eller rett og slett en og annen bom man enten må rundt eller åpne manuellt. Jeg har iallefall ikke trua på ord, for man skal være ganske bortgjømt for å være syklist, og ikke ha fått med seg problemet. Ergo regner jeg med at det brødhuet som nå har kræsja er fullt klar over at å sykle der ikke er god fisk. Så: fysiske hindringer!
Trønder osv
|
|
|
14/09/2010 20:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tror ikke vi skal "stille noen direkte ansvarlig", men det hadde vært veldig flott å få de store rittene med på holdningsskapende arbeid blant deltakerne sine. De er jo heller ikke tjent med at rittene indirekte(og rittdeltakerne direkte) skaper konflikter i skogen. Tror dessuten at vi skal være VELDIG forsiktige med å rette pekefingre mot noen som helst gruppe. Vi bør bare sørge for å få dem med på laget og til å bli med og jobbe for det vi ønsker.
|
|
|
14/09/2010 20:30
|
Simm
Entusiast
|
Entusiast
Ble akkurat oppringt fra min far som hadde sett den, og han fortalte at det var på strekningen sognsvann - ullevållseter. En strekning som det rett å slett er tabu å sykle på, da det er oslos mest brukte utfartssted for allt som kan krype å gå. sykler man raskt her skulle man fått startnekt i birken 5 år på rad! Men jeg må innrømme at jeg ikke ante at det er tabu å sykle fra Sognsvann til Ullevålseter ?? (annet enn på joggestien rundt Sognsvann) At det er mye folk der gjør jo at å bruke den veien fremfor andre på nevnte strekning gir åpenbare fartsbegrensninger (som alle andre steder der fotgjengerene flokker seg, enten det er Carl Johan eller Hammern etc) Dog skjønner jeg ikke hvorfor det er tabu å sykle der i det hele tatt? Begynner panikken å ta oss ?
stadig sta...
|
|
|
14/09/2010 20:35
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Jeg var ved sognsvann den dagen. Det var minst 8 hele osloskoler i området og et mylder av unger, barnehager, barselgrupper osv i det fine været.
For en mann...
No added style
|
|
|
14/09/2010 20:38
|
charliew
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er jævli unødvendig å sykle akkurat der. Er uttalige andre veier å sykle inn i skogen enn akkurat fra Sognsvann.
|
|
|
14/09/2010 20:41
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Man kan fint sykle der, hvis man bare bruker hodet og sykler i sakte fart forbi (og når man møter) fotgjengere. ...Som alle andre steder.
Hvis dette ikke funker for noen, får de rett og slett finne seg et sted uten fotgjengere. Hva med å bruke de første kilometerne som oppvarming, og bare sykle så langt inn i marka at det blir langt mellom turgåerne før farta settes opp?
|
|
|
14/09/2010 20:44
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Tar meg friheten å sitere siste nummer av terrengsykkel: "Ingen av våre anbefalte ruter tar for seg strekningen mellom Sognsvann og Ullevållseter. Å bruke denne strekningen som treningsarena er et klart brudd på etikette i marka. De som sykler fort langs denne strekningen gjør alle terrengsyklister en bjørnetjeneste. Dette er markas mest traffikerte fotrute og småbarn, barnevogner og pensjonister egner seg ikke som rundingsbøyer for trenende syklister"
Dette er noe jeg kan være enig i!
Trønder osv
|
|
|
14/09/2010 21:47
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Kjenner jeg gleder meg til NOTS-møtet...vi er nødt til å få gjort noe med råsykling i dialog med diverse etater og Tone Lien! Nok avisskriverier og gode tanker nå! handling! ASAP!! Er så møkk lei av alle skriveriene om en eller annen birkenidiot som har satt liv og helse på noen i fare, gjerne etterfulgt av bannskap! NOTS lokallag Oslo og omegn er stiftet i dag! Og saker som dette vil stå høyt på dagsordenen. Mer info kommer i morgen.... Det er vel fort gjort å bli enige om at grusracing langs lysløypa Ullevålseter-Sognsvann ikke har noe for seg. Opplysningene i Aften tyder på at syklisten har syklet på en kritikkverdig møte. Denne veien er spesiell pga mengden av turgåere, joggere og barnefamilier. Utfordringen blir da å få syklister som likevel velger denne veien til trening, til å ta i bruk andre trasevalg. Det er også nødvendig med generelt holdningsarbeid om hvordan syklister bør oppføre seg på vei og sti i Marka når man møter folk til fots. Alt dette for å unngå at det reises krav om restriksjoner på sykling i Marka (og andre friluftsområder). Marka bør være åpen for alle, og med god dialog og hensynsfull adferd bør det være rom for dette uten store konflikter. Men da må vi terrengsyklister ta ansvar for holdninger og adferd i egne rekker. Ifølge AftenAften var syklisten 59 år gammel og ønsket ikke å stå frem med navn (eller bilde ser det ut som).
Martin Det var ikke meg!! Jeg var i området, men holdt meg på stier i Høgåsen. Jeg har alibi... Dessuten sykler jeg ikke nedoverbakke på grus. Bortkasting av høydemetre.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
14/09/2010 22:00
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Uten å forsvare syklisten, men hvordan vet dere at han er en bøllesyklist? For alt dere vet så er det en uerfaren 59åring som sykler i grilldress og på en sliten terrengsykkel med dårlige bremser. Tidligere har det vært OK å kritisere når det har gått 4 gående i bredden, og nå er det OK at de går 5-6 i bredden?!
Uten å være synsk så kan jeg tipper dette er scenariet: Mange gående i grupper som dekker hele veien, syklist sykler ned og triller i altfor stor fart, syklist sikter seg inn på en kant hvor det ikke er noen gående, gående skvetter og hopper til siden, syklist treffer den gående.
Dumt at episoden skjedde, idiotisk sykling av syklisten og dumt at personer har blitt skadet, men som forbilder så virker det dumt at lærere går 5-6 i bredden og dekker Oslo's mest trafikerte turvei.
PS: Det å vise hensyn, spesielt på denne veien, er noe jeg tar som en selvfølge.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
14/09/2010 22:07
|
Ulyd
Avhengig
|
Avhengig
Det ble vel nevnt lengre opp i tråden her at vedkommende hadde ropt "hold høyre" flere ganger før han kjørte inn i fotgjengeren. Det virker på meg som om han da heller ville holde farten forbi enn å bremse ned nok. Å kjøre inn i en fotgjenger bakfra i den farten som her tydeligvis har vært (både syklist, sykkel og fotgjenger fikk seg en skikkelig trøkk) finnes det rett og slett ingen unnskyldning for. Punktum.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
|
|
|
14/09/2010 22:20
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Tidligere har det vært OK å kritisere når det har gått 4 gående i bredden, og nå er det OK at de går 5-6 i bredden?! Vi snudde oss og så syklisten komme i rasende fart. Vi gikk på høyre side, fire i bredden. Han svingte ut for å passere oss på venstre side. Deretter traff han Monica, som gikk sammen med en annen kollega, et par meter foran oss. Både sykkelen og syklisten havnet oppå Monica, som ble liggende på bakken, forteller kollega Ingeborg Sæther. Uten å være synsk så kan jeg tipper dette er scenariet: Mange gående i grupper som dekker hele veien, syklist sykler ned og triller i altfor stor fart, (...) Jeg tror ikke "trilling" er et helt adekvat uttrykk her, tatt skadene i betraktning. Forøvrig skjedde episoden 10 dager etter siste Birken. Dersom syklisten ikke er j..lig tidlig ute med forberedelsene til neste Birken, bør vi kanskje ikke akkurat personifisere tråden i retning Tone Lien heller. Martin
|
|
|
14/09/2010 22:24
|
charliew
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Uten å forsvare syklisten, men hvordan vet dere at han er en bøllesyklist? For alt dere vet så er det en uerfaren 59åring som sykler i grilldress og på en sliten terrengsykkel med dårlige bremser. Tidligere har det vært OK å kritisere når det har gått 4 gående i bredden, og nå er det OK at de går 5-6 i bredden?! Idiotisk å gå 5-6 i bredden, men akkurat på Sognsvann så må man nesten regne med folk vimser i veien. Med kommentaren til syklisten i Aftenposten, så går det ganske klart frem at dette var idiotkjøring. "Jeg brølte til dem at de skulle holde høyre 3 ganger, men fikk ingen reaksjon".... og dermed syklet han rett i dem siden han tydeligvis hadde beregnet farten slik at han ikke kunne stoppe, men akkurat smette forbi når fotgjengerne hopper til siden
|
|
|
14/09/2010 22:34
|
front biker
Besatt
|
Besatt
kopi av epost nettopp sendt til Aften-redaksjonen: Ber om at redaksjonen tar inn nedenstående innlegg, eller at journalist Astrid Løken tar kontakt for en uttalelse fra undertegnende som er NOTS lokallagleder i Oslo og omegn (Norsk organisasjon for terrengsyling; www.nots.no). Lokallaget er nyopprettet, faktisk skjedde dette igår, samme dag som oppslaget. ----- Aften bringer et stort oppslag i tirsdagens avis om et stygt uhell der en turgåer ble påkjørt av en syklist. NOTS, Norsk organisasjon for terrengsykling, arbeider for at konflikter mellom gående og syklister i Marka skal unngås. Organsiasjonen har utarbeidet ti stivett-regler der det blant annet heter at du som syklist alltid har vikeplikt for fotgjengere og at man må begrense farten slik at det ikke oppstår fare eller ulempe for andre. Det er vel fort gjort å bli enige om at grusracing langs lysløypa Ullevålseter-Sognsvann ikke har noe for seg. Opplysningene i Aften tyder på at syklisten har syklet på en kritikkverdig møte. Denne veien er spesiell pga mengden av turgåere, joggere og barnefamilier. Utfordringen blir da å få syklister som likevel velger denne veien til trening, til å ta i bruk andre trasevalg. Det er også nødvendig med generelt holdningsarbeid om hvordan syklister bør oppføre seg på vei og sti i Marka når man møter folk til fots. Vi i NOTS ønsker å gjøre en innsats her. Marka er et friluftsområde som bør være åpent for et mangfold av ikke-motoriserte friluftsaktiviteter. Terrengsykling er en aktivitet som passer for de fleste aldersgrupper, og er en viktig aktivitet for å rekruttere barn og unge til fysisk aktivitet i den flotte markanaturen. Med god dialog og hensynsfull adferd bør det være rom for ulike markabrukere uten store konflikter. NOTS lokallag for Oslo og omegn vil arbeide for gode holdninger og ansvarsfull adferd i egne rekker. Vi vil samarbeide med andre friluftsoranisasjoner, kommunen og andre myndigheter for å unngå unødige konflikter og uønskede hendelser. Øyvind Rørslett, leder Oslo og omegn lokallag av NOTS (Norsk Organisasjon for Terrengsykling)
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: M@rtin]
14/09/2010 22:38
|
charliew
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Forøvrig skjedde episoden 10 dager etter siste Birken. Dersom syklisten ikke er j..lig tidlig ute med forberedelsene til neste Birken, bør vi kanskje ikke akkurat personifisere tråden i retning Tone Lien heller. Det er vell strengt tatt hevet over enhver tvil at dette er frustrasjon fra av å akkurat ikke klare merket i årets ritt. Ser det er mange i M55-59 som har 10+ forsøk uten merke og misset merke med få sekunder!
|
|
|
14/09/2010 23:31
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Bra skrevet front biker! Håper det kommer på trykk. Holdningsskapende arbeid og dialog må være veien å gå. Skrekken er jo at folk blir så lei av de få syklistene som ødelegger for oss andre at veier og stier stenges for sykling.
|
|
|
15/09/2010 06:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er vell strengt tatt hevet over enhver tvil at dette er frustrasjon fra av å akkurat ikke klare merket i årets ritt. Ser det er mange i M55-59 som har 10+ forsøk uten merke og misset merke med få sekunder!
Hvordan er det hevet over tvil? Hvordan kan noen VITE det, annet enn selve syklisten, da? Forøvrig synes jeg ikke vi skal hevde at man ikke bør sykle på denne veien. Vi bør hevde bastant at man skal sykle PENT på steder der det er fotgjengertrafikk.
|
|
|
[Re: Stein]
15/09/2010 06:56
|
perbl
More than words
|
More than words
Forøvrig synes jeg ikke vi skal hevde at man ikke bør sykle på denne veien. Vi bør hevde bastant at man skal sykle PENT på steder der det er fotgjengertrafikk. Veldig enig. Jeg sykler av og til på tungt traffikerte ruter i Trondheim som transportetapper, og har enda til gode å bli skjelt ut av gående (sett bort fra en pensjonist som syntes sykling skulle vært forbudt i Estenstadmarka/akebakken ved Bekken eller hva det heter for mange år siden). Med gangfart og konsekvent hilsing møter jeg kun blide folk, de sureste er ofte andre syklister som ikke hilser tilbake.
Per B.
|
|
|
|
|