|
|
Første 4x4...
|
Re: Første 4x4...
[Re: jrn]
14/09/2010 09:28
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Her virker det som om for mange er for opptatt av pulsklokker og watt!Tror kanskje at man i større grad skal tenke at man blir god på det mantrener på. Det er vel de færreste på denne tråden som har behov for noe særlig anaerob trening. De fleste ritt foregår under terskel, riktignok rett under innimellom! Jeg tenker at intervalløktene da bør foregå rett under terskel, ikke over! Hvilken sone man da er i er ikke så interessant som den subjektive følelsen man har når treningen kjøres. En tommelfingerregel er vel at første drag skal være like hardt som siste, og at hjertet må få tid til å fylle seg, og tilpasse seg en relativt hard belastning. Altså man må ikke gå ut for hardt, men disponere kreftene. Dessuten det virker som om noen tar for lett på oppvarmingen. fks 10 minutter oppvarming er for lite. Tilslutt vil en problemstilling for oss middels mosjonister være at vi bruker lang tid på restitusjon. Toppidrettsutøvere som gjerne er under 30 år restituerer seg mye fortere enn en 30-50 åring med 3-4 økter i uka. Har hatt god erfaring med følgende gjennomføring av 4x4. 1. 20 min lett oppvarming i flatt terreng med litt økning mot slutten. 2. Et drag på 3 min for å vekke kroppen, men nesten ikke like intenst som et at 4x4 dragene. 3. Gjennomfører 4x4 med den type intensitet som som gjør at jeg akkurat ikke stivner i beina, men ligger akkurat på grensen for dette. Bruker en fast bakke og har et fast punkt jeg stort sett havner på etter 4min. Deretter triller jeg ned igjen og starter igjen når det har gått 2min etter avsluttet drag. Sykler ned 10min på vei hjem igjen. Dette tar ca 55min.
|
|
|
[Re: jrn]
14/09/2010 09:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De fleste ritt foregår under terskel, riktignok rett under innimellom!
Møjligt det er jeg som er spesiell (men betvivlar egentligen det i detta fallet) men jeg har aldrig noensin klart at vare en hel konkurranse under treskel og detta gjelder også lange konkurranser (der jeg har brukt 5-6 timmer). Intensiteten er ofta høg i begynnelsen og harde bakkar etc.
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
14/09/2010 09:36
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Og her er hva Dæhlie mener om saken :
Det var rekordforsøk på disse intervalløktene, mot slutten av dragene gikk vi over den anaerobe terskel der syra kommer. Dette mener jeg er korrekt måte å gjennomføre intervalltrening på. Man skal trene både hode og kropp. - Man må lære kroppen å kjenne, det er kjemping mot slutten av dragene, og ned i knestående. Dette bør være mer regelen enn unntaket.
Vet ikke hvem som har rett, men kjører nå slik som Dæhlie gjorde jeg da :-) Dette blir epler og pærer. Intervalltrening kan være mye rart  Det er ikke intervaller av denne typen man snakker om når man snakker om 4x4-intervaller i konteksten mosjonist-trening. Dæhlie har allerede et godt trent oksygenopptak, derfor kan han trene intervaller på en helt annen måte. 4x4-intervaller er beregnet på å trene oksygenopptak, punktum. Effekten av 4x4-intervaller når et platå relativt raskt i forhold til annen type trening, derfor er det mest aktuelt for folk i dårlig form eller for innhenting til ny sesong. Det finnes mange mange måter å gjøre intervalltrening på, for forskjellige formål. Man må skille dem fra hverandre. edit: Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17414804
Redigert av Moonlit; 14/09/2010 10:01.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Moonlit]
14/09/2010 09:44
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Effekten av 4x4-intervaller når et platå relativt raskt i forhold til annen type trening, derfor er det mest aktuelt for folk i dårlig form eller for innhenting til ny sesong.
Det tror jeg ikke noe på. For min del er det sone 3-trening som stagnerer i en viss form og 4x4-type intervaller som tar det videre. (noe forenklet, for jeg gamper alt mellom s3 og 5 hele året)
|
|
|
[Re: Moonlit]
14/09/2010 09:56
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Effekten av 4x4-intervaller når et platå relativt raskt i forhold til annen type trening, derfor er det mest aktuelt for folk i dårlig form eller for innhenting til ny sesong.
Det finnes mange mange måter å gjøre intervalltrening på, for forskjellige formål. Man må skille dem fra hverandre.
Vel, terskel er jo i prosent av taket (VO2 Maks). Slik at det er faktisk nødvendig med kontinuerlig sone 4 trening sammen med sone 3 dersom man ønsker en kontinuerlig utvikling. Man slipper seg faktisk ned i O2 opptak på vinteren dersom man ikke trener sone 4 og 5.
|
|
|
[Re: kjerts]
14/09/2010 10:10
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Det tror jeg ikke noe på. For min del er det sone 3-trening som stagnerer i en viss form og 4x4-type intervaller som tar det videre. (noe forenklet, for jeg gamper alt mellom s3 og 5 hele året) Ja, det samme gjelder egentlig for meg  Man må vel være ganske profesjonell eller godt trent for at man skal nå taket på oksygenopptak. Det jeg mente var at om man ser på treningsopplegg over lang tid, så når man som regel taket på Vo2Max relativt tidlig; deretter er det andre ting man trener opp (f.eks ved metoden Dæhlie beskrev). Jeg er nok ikke helt der enda at jeg kan slutte med 4x4, hehe.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
14/09/2010 11:38
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Det tror jeg ikke noe på. For min del er det sone 3-trening som stagnerer i en viss form og 4x4-type intervaller som tar det videre. (noe forenklet, for jeg gamper alt mellom s3 og 5 hele året) Syns dette med trening utenfor sesong er forvirrende, og vanskelig å finne en "formel" man selv tror fullt og fast på... Du er jo i norgestoppen på landevei, og har uten at jeg vet det, en mye lengre sesong enn f eks meg. For meg som konkurrerer som en ivrig mosjonist med sesong fra mars til august, vil det da lønne seg å se s4 / s5 som en ferskvare jeg kan trene opp etter å ha lagt ned mye tid på FTP gjennom vinteren, eller ville du med 9-10 timer tilgjengelig per uke også hatt s4 ? (nå tenker jeg wattbasert, pulsmessig vil jeg få s4)
|
|
|
14/09/2010 11:51
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Det tror jeg ikke noe på. For min del er det sone 3-trening som stagnerer i en viss form og 4x4-type intervaller som tar det videre. (noe forenklet, for jeg gamper alt mellom s3 og 5 hele året) Da kjører du sone 3 intervallene dine feil. Eventuelt forventer større framgang en det som er realistisk utifra hvilket nivå du allerede har.
|
|
|
[Re: sigmund1]
14/09/2010 12:04
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da kjører du sone 3 intervallene dine feil. Eventuelt forventer større framgang en det som er realistisk utifra hvilket nivå du allerede har.
Det er veldig teoretisk siden jeg ikke trener bare s3 om vinteren og heller ikke får sett om bare s3 vil stagnere progresjonen... Jeg kjører s4-5 økter nesten hele året og øker andelen på bekostning av s3 mot våren, og tror det er da jeg blir bedre. Jeg tror ikke oksygenopptak er så "ferskvare" som mange skal ha det til, men de siste kneppene på skalaen er toppbart og ganske ferskvare. Det vil si at det krever tett oppfølging av intensitet og ikke minst mye motivasjon før det kollapser. Og husk at når jeg skriver s3 så mener jeg både OLT og coggan-s3, som etter din watt-puls-relasjon kaller s2/s3 i din treningsdagbok?
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
14/09/2010 12:26
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For meg som konkurrerer som en ivrig mosjonist med sesong fra mars til august, vil det da lønne seg å se s4 / s5 som en ferskvare jeg kan trene opp etter å ha lagt ned mye tid på FTP gjennom vinteren, eller ville du med 9-10 timer tilgjengelig per uke også hatt s4 ? (nå tenker jeg wattbasert, pulsmessig vil jeg få s4) FTP er i coggan-wattsoner midt i s4, så her kan man jobbe mye på terskel med en puls som skir over i (OLT)pulssone 4 mot slutten uten å være rett for "formtoppspøkelset" gjennom en god treningsvinter. Med lange drag i s3/4 og litt kortere i s4 gjennom vinteren har man forhåpentligvis fortsatt litt krutt i kropp og hode til asfalten tørker og "toppingen" kan begynne for fullt. Det er slik jeg har erfart lettere å gå på en smell i motivasjonen med hardtrening, enn å få formtopp for tidlig. En stigning i formen er ikke en formtopp før den har falt etterpå.
|
|
|
14/09/2010 13:15
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Suverent, takk for tilbakemelding.
|
|
|
14/09/2010 14:30
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
For meg som konkurrerer som en ivrig mosjonist med sesong fra mars til august, vil det da lønne seg å se s4 / s5 som en ferskvare jeg kan trene opp etter å ha lagt ned mye tid på FTP gjennom vinteren, eller ville du med 9-10 timer tilgjengelig per uke også hatt s4 ? (nå tenker jeg wattbasert, pulsmessig vil jeg få s4) FTP er i coggan-wattsoner midt i s4, så her kan man jobbe mye på terskel med en puls som skir over i (OLT)pulssone 4 mot slutten uten å være rett for "formtoppspøkelset" gjennom en god treningsvinter. Med lange drag i s3/4 og litt kortere i s4 gjennom vinteren har man forhåpentligvis fortsatt litt krutt i kropp og hode til asfalten tørker og "toppingen" kan begynne for fullt. Det er slik jeg har erfart lettere å gå på en smell i motivasjonen med hardtrening, enn å få formtopp for tidlig. En stigning i formen er ikke en formtopp før den har falt etterpå. Dette er jeg enig i!
|
|
|
14/09/2010 14:37
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjører s4-5 økter nesten hele året og øker andelen på bekostning av s3 mot våren, og tror det er da jeg blir bedre. Jeg tror ikke oksygenopptak er så "ferskvare" som mange skal ha det til, men de siste kneppene på skalaen er toppbart og ganske ferskvare. Veldig enig. De fleste av formtoppfanatikerne har som de fleste andre her inne har et stort forbedringspotensiale. Da synes jeg det blir for passivt og si at man ikke bør trene O2 intervaller før på februar-mars. Det funker nok fint det for en toppidrettsutøver som skal spisse formen til sesongstart, han topper gjerne formen på denne måten. Men må en mosjonist tenke likedan? Jeg mener helt klart nei. Tror mange ville fått en ny vår med en mer offensiv treningsfilosofi gjennom en vinter. Og hva har man å tape på å prøve?
|
|
|
[Re: Kriss]
14/09/2010 15:28
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Ja! Tipper at de fleste her inne har et stykke igjen til 80-90+ i VO2max, så det er vel bare å holde det gående og bygge 02-huset videre ;-)
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
14/09/2010 17:09
|
Immer
Entusiast
|
Entusiast
Men å kjøre intervaller slik Dæhlie gjorde i sine glans dager, tror jeg for de aller fleste vil ende i "big time smell" (eller den berømte veggen) !
Men for all del, er lov og prøve..
Trondheim - Oslo er veldig langt...
|
|
|
[Re: Immer]
14/09/2010 17:21
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Som olechr sa engang: Tenk mindre, sykle mer... 
|
|
|
[Re: Immer]
14/09/2010 17:30
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ser ikke noe problem med å se mannen med ljåen på siste draget, så lenge man får greit med restitusjon, men man bør ikke ha det som et mål på hver økt. Da er det fort gjort at man kvier seg for å gjennomføre slike intervaller.
I starten av økten har man gjerne nok motivasjon til å ta i for mye og kan med fordel passe på å spare litt på kruttet. Tenk på at man skal ha samme fart på alle drag. På siste draget er det gjerne beina mine som forsøker å si stopp, men her overtar psyken for å holde intensiteten oppe.
|
|
|
[Re: Andrehua]
14/09/2010 19:43
|
hårfin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Som olechr sa engang: Tenk mindre, sykle mer... Greit nok det, men da blir det bare kos i skogen... jeg er himla dårlig til å pushe meg selv om ikke jeg har ett konkret mål, og da er det jo ikke så dumt om målet er litt fornuftig og  Men alt trenger jo ikke målet i puls, watt og tid heller da, jeg ser den 
Wish it * dream it * do it
|
|
|
[Re: hårfin]
14/09/2010 20:22
|
StianL
Entusiast
|
Entusiast
Du kan finne en strekning som er ganske tøff, og som du bruker ca fire minutter på, så kjører du 4x4, men sett deg som mål at for hver gang skal du sykle litt fortere, selv om det kanskje bare er tre sekunder, så er det ihvertfall et mål. Du må da selvfølgelig holde litt igjen i starten, men på 2,3 og ihvertfall på det siste blir det utrolig hardt, men likevel litt lettere å tråkke, i og med at du har en mål linje og et mål med det du gjør!
|
|
|
|
|