Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nakamura - Hvordan gjør de det?

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Stein] #1025037 08/09/2010 22:45
erst Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Stein
Sitat: Effi1994
Når du bøyer ramma mens du tråkker brukes det energi som kunne gitt framdrift istedet (ved å dytte krankarmen hardere nedover). Når ramma "spretter" tilbake blir ikke energien brukt i tråkket, men til å dytte deg oppover.

Neida. Hvis du fremdeles øver en kraft på pedalene, får du like gjerne en ekstra boost i tråkket når ramma fjærer tilbake. Det er jo ikke akkurat mange sekunder etterpå vi snakker om heller.

Som en fjær lagrer også rammen energien, til "tråkket opphører" og andre foten står for det neste tråkket. Det klarer du ikke å utnytte fordi rammen fjærer tilbake i samme retning som du tråkker(!)*. En kan tenke seg vridning om krankhuset. Du vil derfor ikke få boost av at rammen flekser tilbake..

*om det var forståelig..

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Kriss] #1025049 09/09/2010 05:11
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kriss
Sitat: olechr
Det er vekten av ALLE delene som teller. Her er nakamura flinke og det blir lett. Setter du de samme komponentene på feks scott, cannondale eller andre blir det like lett/lettere..

Helt enig, og selv om det speces lett er det meget gjennomført og bra specet. (Med mindre brukeren tilhører den øvre vektklasse kanskje)
Nakamura får altfor mye ufortjent tyn!

Helt enig i det siste her! Hadde selv en Platinum Evolution ifjor, og den gjorde jobben sin den. Måtte dog gjøre den tyngre for å bli fornøyd med den.. ICON_WINK Dvs. andre dekk, sete og dempergaffel. Fikk da i tillegg en spesifisert liste over alt av deler med vekt fra en Gresvig-ansatt som virker over middels intr. i vekt ICON_SMILE

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Stein] #1025059 09/09/2010 05:36
E
Effi1994 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Når du bøyer ramma mens du tråkker brukes det energi som kunne gitt framdrift istedet (ved å dytte krankarmen hardere nedover). Når ramma "spretter" tilbake blir ikke energien brukt i tråkket, men til å dytte deg oppover.

Neida. Hvis du fremdeles øver en kraft på pedalene, får du like gjerne en ekstra boost i tråkket når ramma fjærer tilbake. Det er jo ikke akkurat mange sekunder etterpå vi snakker om heller.

Nei, fordi ramma bøyes tilbake er når du har mindre kraft i tråkket, altså når krankarmen er loddrett.

Fredrik Fang Liland
Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Effi1994] #1025069 09/09/2010 06:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Hvem av dere er tunge og har testet en Diamant / Nakamura?
Jeg ER tung, og har sylklet på en Diamant.
Av de syklene jeg har eid og testet til dags dato så mener jeg faktisk at Diamant med sin Trippel butted alu ramme er noe av det stiveste som finnes, selv for en tung rytter.

Og tro meg, jeg er en sånn som synes sykkel er kult og artig og kjøper derfor utstyr som er way over my head!
Ikke fordi jeg MÅ ha dette, men fordi jeg har LYST til å ha det.

Har hatt og har fortsat både Scott, Trek, Merida, GF og en Apex T3

Noe må man jo bruke penga på når man har sluttet å kjøpe brus og alle andre godsaker..
Spøk til side, Diamant/Nakamura sine rammer tåler det meste.

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Effi1994] #1025094 09/09/2010 06:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Nei, fordi ramma bøyes tilbake er når du har mindre kraft i tråkket, altså når krankarmen er loddrett.

...Og de tråkker du jo ned på den andre pedalen, og ramma bøyer seg tilbake og videre den andre veien. Denne bevegelsen motarbeider absolutt ikke tråkket.

Det er klart at en ramme bør være så stiv som mulig sideveis, men at myke rammer merkbart stjeler krefter er en myte som jeg tror bare eksisterer i hodet på enkelte.

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Lurifax] #1025106 09/09/2010 06:54
TeddyTrB Offline
Veteran
Veteran
Jeg er tung! (Blir lettere og lettere, snart i mål)
I år har jeg hatt en Apex LTD, altså en skikkelig lettis. Det eneste jeg har byttet på den er hjulene, det gjorde jeg før jeg tok den i bruk. Race 7000 tok jeg ikke sjansen på. Har absolutt ikke hatt noe problemer med denne, tom setepinnen har holdt seg hele sesongen med min vekt på 90kg+.

Jeg er meget fornøyd med hvor stiv og kjapp den føles. Synes Gresvig gjør en kjempejobb med disse syklene.

/Audun
Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Stein] #1025114 09/09/2010 07:00
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Det er klart at en ramme bør være så stiv som mulig sideveis, men at myke rammer merkbart stjeler krefter er en myte som jeg tror bare eksisterer i hodet på enkelte.

Bare et spørsmål fra en noob: hvorfor er sideveis bevegelse uønskelig?

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Lurifax] #1025117 09/09/2010 07:01
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lurifax
Hvem av dere er tunge og har testet en Diamant / Nakamura?
Jeg ER tung, og har sylklet på en Diamant.
Av de syklene jeg har eid og testet til dags dato så mener jeg faktisk at Diamant med sin Trippel butted alu ramme er noe av det stiveste som finnes, selv for en tung rytter.

Og tro meg, jeg er en sånn som synes sykkel er kult og artig og kjøper derfor utstyr som er way over my head!
Ikke fordi jeg MÅ ha dette, men fordi jeg har LYST til å ha det.

Har hatt og har fortsat både Scott, Trek, Merida, GF og en Apex T3

Noe må man jo bruke penga på når man har sluttet å kjøpe brus og alle andre godsaker..
Spøk til side, Diamant/Nakamura sine rammer tåler det meste.

Hvor tung er du Lurifax? Sykler du på originale hjul?

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: femte_gir] #1025155 09/09/2010 07:49
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Slingshot har jo sin egen teori ang dette med lagring av energien i tråkket. Der blir energien lagret i en stålfjær.
http://www.slingshotbikes.com/

Mange som syklet ekstremt fort på disse da de sponset et NORBA profflag på 90 tallet.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Espen W] #1025166 09/09/2010 08:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Husker jeg hadde griselyst på en etter å ha lest i filler et MBA for leeenge siden. Nå ser dessverre Farmboy skikkelig sctøgg ut og er ganske tung så oppfylling av den gamle drømmen er ikke noen option lengre.

Men det hadde vært gøy å teste Slingshot likevel. Jeg har tro på at konseptet funker.

LarsB

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: larsb] #1025333 09/09/2010 11:07
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Tja, ikke slik at jeg egentlig liker å fortelle vekta, men siden det er et tema her. I 2005 veide jeg 174,5 kg, i dag desverre fortsatt over 100 med mine 106 kg. Målet er helt klart å komme meg under 100 igjen..
Noe jeg sliter litt med, selv med 400 mil i beina i år så har vekta stått stille.. men men, morro å sykle, og DET er viktig for meg. Nok om akkurat meg og min vektkamp.

Ja, jeg bruker orginal hjula fra Diamant T3, har brukt de helt siden vekta var i nærheten av 150 kg, de triller såpass godt og har vært så solide at jeg faktisk kjøpte et sett til med slike til min Trek 9.8 når jeg fikk tullball med et DT-Swiss boss som viste seg å ha en fabrikasjonsfeil. Begynte syklingen i koloss størrelse på en Diamant Cross of Asia, DEN røyk jeg totalt tre eiker på. Og det er kanskje ikke så rart mtp vekta jeg hadde den gangen. Ble vel rundt 350 mil på den før jeg "gakka" over til første Silver Cape. Hører med til historien her nå at de første årene foregikk KUN på asfalt og harde grusveier.
De siste tre årene har jeg vært med på Grenserittet, Birken, Farrisrunden og noen mindre lokale terrengritt i Østfold.
Sikkert ikke de mest tekniske rittene, men en del terreng er det i noen av dem. Hjula er - så langt øyet er mulig å bruke som et instrument fortsatt dønn strøkne. Finnes ikke kast i de.
Jeg steller nok kanskje mer med sykkelen enn de fleste, er liksom litt av min hobby det også. Vasker går over, strammer eiker hvis det trengs og gjør stort sett det meste selv på sykkelen av vedlikehold.

Slingshot bikes: Hey det der så "spaca" ut :-) Hmm... sånn har ingen av mine kamerater... hehehe

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Lurifax] #1025399 09/09/2010 12:26
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Lurifax: veldig interessant og gledelig at hjulene har holdt så bra, selv om vekten var rundt 150kg i starten. Stan (Mr.Notubes selv) har fortalt meg at han har underratet anbefalt vekt på Olympic felgene mye for å unngå søksmål i USA. Skal sende Stan en skrytemail, for det er tydelig at hjulene hans tåler langt mer enn selv vi har regnet med.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Espen W] #1025410 09/09/2010 12:38
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Ikke er det tilfeldig heller, for jeg har totalt sett hatt tre slike sykler med samme hjulsett. To stk Silver Cape og nå en T3.
Samt samme hjulset på Trek'n min.

Så Stan fortjener ros for hjula. De har vært tryggheten selv for min del.

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Espen W] #1025414 09/09/2010 12:41
TeddyTrB Offline
Veteran
Veteran
Jeg tror, har både erfart selv og sett mange andre, at alu-niplene er et svakt punkt for oss "kraftige" nordboere. Har satt mange eiker som har gått.

/Audun
Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: TeddyTrB] #1025423 09/09/2010 12:50
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det har vært diskutert før, og kommer ikke av materialet i niplene, men av byggingen, samt manglende preparering av skarpe hullkanter i felgene uten gjennompletteringer i eikehullene.

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Stein] #1025434 09/09/2010 13:03
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ifølge Stan er ikke skarpe hullkanter noe problem, og de gjør ikke noe med dem på hjulsett som de bygger, men det er mulig at dette har blitt bedre de senere årene. Vi hadde masse nipler som røk i 2007, men det var et problem med legeringen i niplene, selv om DT ikke har innrømmet noe problem.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Espen W] #1025457 09/09/2010 13:31
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Stan er jo utvilsomt en meget hyggelig og kompetent fyr som det er lett å like når man prater med han (og man prater gjerne en stund, han har som regel mye på hjertet skull ).

Likevel er det jo ting, slik som dette med fasing av nippelsetet i felgen som på tross av hans utsagn helt klart har noe for seg. Dagens alunipler er svært sterke, men tar noe skade av den skarpe kanten på innsiden av felgen når man strammer opp hjulet. Det kan selv se hvis man demontere 2 like hjul, hvor dette ikke er gjort på det ene.

I tillegg, og kanskje like vikig (stort sett på "spruter" det jo ikke alunipler på de hjulene han bygger), forenkler det byggeprosessen (en del) og gjør ofte det ferdige produktet bedre (å jobbe med hjulet når spennet er høy er klart mer utfordrende, selv med smøring av gjengene på eiken og mellom nippel og felg).

Dette er vel også noe jeg tviler på blir gjort av f.eks Stan, selv om det er klar enighet om at dette er fornuftig.

Det handler jo til syvende og sist litt om tid og penger også..

Are E. Everest/Oslo Sportslager.

/Are Nicolai
Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Espen W] #1025458 09/09/2010 13:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
OK. jeg tar i alle fall ingen sjanser. Faren er absolutt til stede for at den skarpe hullkanten kan slite en bruddanvisning i en nippel som er laget av et mykere, eller i beste fall like hardt materiale.

Hvordan vet dere at det var et problem med legeringen? Ble det testet?

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Stein] #1025531 09/09/2010 15:43
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
OK. jeg tar i alle fall ingen sjanser. Faren er absolutt til stede for at den skarpe hullkanten kan slite en bruddanvisning i en nippel som er laget av et mykere, eller i beste fall like hardt materiale.

Hvordan vet dere at det var et problem med legeringen? Ble det testet?

Testet med eikenøkkel.. ble rundet av alt for fort, så alt for myke.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: K1neth] #1025560 09/09/2010 16:38
1234bn Offline
Fersking
Fersking
Sitat: K1neth
Gresvigs posisjon i det norske sykkelmarkedet gjør at de kan bestille mye mer volum enn alle de andre merkene. Dette gjør at de også får helt andre priser som igjen gir billigere sykler for deres kunder.

Gresvig støtter heller ikke noe doping-sykkellag med flere titalls millioner i året. Istedenfor puttes pengene inn i feks lokale tiltak rundtom i landet.

Når stive Cannondalerammer må kompanseres med mykere setepinne for å få rett opplevelse må man kanskje se på DEN TOTALE SYKKELFØLELSEN! Ikke plukk sykkelen fra hverandre, se den under ett!

Scott legger til flere SDS-karbonområder på 2011 rammene. Også 899 ramma må ha flere områder fordi karbonet føles for stivt.

Hvor mye "svakere" er Diamant/Nakamura rammene i forhold til andre merker?

Ikke akkurat innhabil kommentar når du lever av å selge Diamant...

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: femte_gir] #1025591 09/09/2010 17:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: femte_gir

Vel, for å få mest mulig kontant og effektiv kraftoverføring, da, og unngå at fleksibilitet i ramma forstyrrer tråkket, selv om det skal mye til for at det betyr så mye. Stive rammer føles ialle fall raske. ...Og ukomfortable, så det blir et kompromiss man må velge graden av.

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Espen W] #1025593 09/09/2010 17:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Espen W

Jeg beklager å krangle så mye, men det var ikke en spesielt vitenskaplig test! Alunipler vil bli ødelagt over nøkkelvidden hvis man ikke er pinlig nøyaktig med godt inngrep og bruker en god eikenøkkel.

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Stein] #1025597 09/09/2010 18:01
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Espen W

Jeg beklager å krangle så mye, men det var ikke en spesielt vitenskaplig test! Alunipler vil bli ødelagt over nøkkelvidden hvis man ikke er pinlig nøyaktig med godt inngrep og bruker en god eikenøkkel.

Samme Park Tools eikenøkkel som ikke runder av niplene fra 06, 08, 09 og 2010 årgangen.
Søk Ole B. sine poster for følgende stikkord: "Diamant", "nipler", "2007" og "smør"

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Espen W] #1025600 09/09/2010 18:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
For all del. Jeg har aldri tatt i et hjul på en sykkel fra Gresvig. Uansett bra at problemet er borte, hva det nå enn måtte skyldes.

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Stein] #1025778 09/09/2010 21:37
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: femte_gir

Vel, for å få mest mulig kontant og effektiv kraftoverføring, da, og unngå at fleksibilitet i ramma forstyrrer tråkket, selv om det skal mye til for at det betyr så mye. Stive rammer føles ialle fall raske. ...Og ukomfortable, så det blir et kompromiss man må velge graden av.

Kan man løse komfortproblemet med å lage rammer med litt slakere seterørsvinkel?

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: femte_gir] #1025785 09/09/2010 21:58
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvordan skulle det hjelpe?

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: Stein] #1025799 09/09/2010 22:51
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Tenker at et slakt seterør vil flekse mer og dermed dempe trykket som kommer ovenfra.

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: femte_gir] #1025802 09/09/2010 23:01
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Og så har jeg et tidlig brev til Nakamurajulenissen:

Kjære julenissen!

Jeg har i år oppført meg eksemplarisk. Jeg har vært snill mot alle turgåere. Jeg passerer de i lav fart, hilser alltid først og takker pent når de slipper meg forbi. Jeg prøver så godt jeg kan med å følge stivettreglene. Jeg kan de ikke utenat men jeg jobber med saken.

Derfor er det meg en glede å presentere en liten ønskeliste til hva slags hardtail jeg ønsker å kjøpe i år 2011. Sykkelen bør ha:
* 120mm vandring
* 68.5-69° styrevinkel
* minst 620mm effektiv topprørslengde i XL
* plass for Fat Albert i 2.4"
* felger med 19mm innvendig bredde
* 180/160mm bremseskiver foran og bak
* 11-32 kassett.

Klarer du å lage en sykkel med dette oppsettet som veier under 12kg? Hvis den ikke blir for dyr så skal jeg gjerne kjøpe den.

Som du skjønner kjære Nakamurajulenissen, sykkelen skal brukes på sti, men siden jeg har planer om å delta i grusritt så ønsker jeg i tillegg en passende stilig stivgaffel med AC på 460-470mm, og som tar Racing Ralph i 2.4". Gaffelen kan godt være i stål til under 1000-lappen. ICON_WINK

Med vennlig hilsen 5.gir

Re: Nakamura - Hvordan gjør de det? [Re: 1234bn] #1031469 17/09/2010 21:33
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Gjør det at man ikke kan tenke fornuftig ?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support