Ser at det blir utbygging av Wyller vinterpark. Det må vel bety at det blir utviklet et sykkelanlegg der også?? Så slipper Oslo-syklister å dra til Hafjell for å få skikkelige runs....
Det er jeg absolutt ikke sikker på.... Her kreves det nok dugnadsånd og velvilje fra eier/leier av Tryvann heisene. (Jeg veit at daglig leder er en Birken-syklist, og han kan derfor være positiv..) Dere i Oslo må slå dere sammen og få noe til... En jobb for Rye SK/Ceres/BoC ?
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
Er det belegg for å åpne Tryvann Bike Park igjen? De la jo ned grunnet manglende støtte fra kommunen, og Grefsen har jo holdt det gående siden, samt at det ikke er altfor langt til Aron.
Det hadde seff vært helt rått med en skikkelig sykkelpark i Oslo, men da må det satses og eier må kunne ta det tapet det vil medføre de årene det tar å etablere et skikkelig tilbud og kunne mobilisere både dugnadsånd og tillatelser fra grunneiere.
Ser at det blir utbygging av Wyller vinterpark. Det må vel bety at det blir utviklet et sykkelanlegg der også?? Så slipper Oslo-syklister å dra til Hafjell for å få skikkelige runs....
Drammen er betraktelig nærmere enn Hafjell :-) Faktisk bare en knapp halvtime...
Eks-en min er president, så jeg kan sikkert skaffe litt inside info etterhvert hvis det skulle være nødvendig - men snowboardforbundet har ihvertfall en fyldig pressemelding om saken.
Det er mange forbund og foreninger involvert her, så NOTS eller tilsvarende for DH bør jo absolutt bli med på laget.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Godkjennelsen inneholder: 1. Snowboardere og twintip-kjørere har fått en endelig godkjenning av to øvre nedfarter i Wyllerløypa, med slopestyleløype, superhalfpipe, et nybegynnerområde, flere nedfarter og ny heis
.2. Nytt nybegynnerområde, som også er tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne.
3. Terrengsyklister vil få opparbeidet terrengsykkeltrasèer, hvor det er mulighet til å ta heis opp.
4. Godkjent adkomstvei til Wyllerløypa. Den nye adkomstveien vil bli bussforbindelse helt inn til anlegget.
Godkjennelsen inneholder: 1. Snowboardere og twintip-kjørere har fått en endelig godkjenning av to øvre nedfarter i Wyllerløypa, med slopestyleløype, superhalfpipe, et nybegynnerområde, flere nedfarter og ny heis
.2. Nytt nybegynnerområde, som også er tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne.
3. Terrengsyklister vil få opparbeidet terrengsykkeltrasèer, hvor det er mulighet til å ta heis opp.
4. Godkjent adkomstvei til Wyllerløypa. Den nye adkomstveien vil bli bussforbindelse helt inn til anlegget.
Venter i spenning. Får gå å kjøpe meg en spade så det kan graves når det blir dugnad!
Nå er jeg nesten nabo, så jeg stiller gjerne opp med spade, hammer og spiker. Det eneste som bekymrer meg er at jordsmonnet ikke akkurat favoriserer doseringsløyper, hopp og elementer som tiltrekker seg nybegynnere.
Hafjell har jordsmonnet som sammen med ekspertisen til Snorre Pedersen muliggjør bygging av nybegynnervennlige løyper samt store linjer med new-schoolpreg. Det er rett og slett umulig å skape de samme løypene i terreng med 30cm jord over skifer og granitt. Eneste løsning ville vært å kjøre inn masse og bygge løypen i kanten av skianlegget hvor man kommer til med lastebil.
Når det er sagt er mulig å bygge drøye konkurranseløyper, det er både bratt og høyt nok. Med god planlegging og smart bygging kan man også lage lange løyper med teknisk singletrack.
Jadda for pokker! Jeg kan grave til jeg blir blå. Men håper de får på plass litt jord, slik at det blir noen doseringer og hopp også..
Drammen kan vel ikke sammenliknes med Hafjell nei, mere hopp og doseringer på Hafjell, samt mye lengre løyper. Men jeg synes Drammen har en del tekniske løyper, som er veldig morsomme. Man kommer seg litt ned på jorda igjen etter en dag i Drammen
Jadda for pokker! Jeg kan grave til jeg blir blå. Men håper de får på plass litt jord, slik at det blir noen doseringer og hopp også..
Drammen kan vel ikke sammenliknes med Hafjell nei, mere hopp og doseringer på Hafjell, samt mye lengre løyper. Men jeg synes Drammen har en del tekniske løyper, som er veldig morsomme. Man kommer seg litt ned på jorda igjen etter en dag i Drammen
Joda, koste meg i Drammen, men følte liksom det var en del som var så halvhjertet. Men mulig det bare er mye vanskeligere å bygge der? Synes f.eks skilting og løypetrasseer var rimelig vanskelige å få med seg. Holdt på å gå skikkelig over styert de første 2-3 turene når jeg ikke kunne løypa
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Det er litt urettferdig å sammenlikne Drammen med Hafjell, da sistnevnte har mye lenger fartstid og større budsjetter.
Det meste av det man finner i Drammen er bygget av noen få ildsjeler på et par sesonger. At det kan føles halvhjertet skyldes nok at byggerne og anlegget ikke har hatt tid til å modnes.
Det er litt urettferdig å sammenlikne Drammen med Hafjell, da sistnevnte har mye lenger fartstid og større budsjetter.
Det meste av det man finner i Drammen er bygget av noen få ildsjeler på et par sesonger. At det kan føles halvhjertet skyldes nok at byggerne og anlegget ikke har hatt tid til å modnes.
Joda, det regnet jeg jo med - derfor jeg sa at jeg "følte" det slik. Men savnet noen litt mer doserte løyper med litt mer flyt og litt mindre risting Men man blir vel fort bortskjemt når man har vært i hafjell et par ganger.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
... De la jo ned grunnet manglende støtte fra kommunen...
Er du sikker på det? Heiskjøringa i september 2007 var et tidsavgrenset testprosjekt, slik jeg oppfattet det primært en del av lobbyvirksomheten for å få bystyret til å godkjenne utbyggingsplanene.
Men det er ikke så viktig. Det som er viktig er at sykkelproduktet blir så bra og variert at familier kan bruke to-tre dager der som en del av sommerferien. Og at europeerne på roadtrip får enda en destinasjon i tillegg til Åre og Hafjell (+Oppdal/Gesundaberget/Sälen).
Det som er spennende er om satsinga blir så solid at det blir aktuelt å gå videre fra en start i Tryvann-området til å inkludere Wyller (uten at jeg vet sikkert at de vil starte i Tryvann).
Hvis det blir en kvasisatsing vil folk erfare at det er fetere å sykle i Seter'n. For det er høyt nivå på bygginga som har foregått der de siste to somrene.
For min egen del kommer jeg garantert til å fortsette å sykle en del i Aron selv om Tryvann skulle bli bra. Det tar tross alt bare 30 minutter fra bomringen i Oslo.
Det som er meget viktig for en evt. satsing på sykkelpark i Tryvann er eiernes instilling til dette. Om de kun gjør det for å rettferdiggjøre utbyggingen av vinterparken og ikke er interesserte i å legge penger og tid i prosjektet er det bare å avblåse før det er i gang.
De har flere fordeler i forhold til eksisterende anlegg, men må virkelig satse for å lykkes side de eksisterende anleggene allerede har etablert seg.
- Tryvann ligger bedre plassert enn Aron for kunder i Oslo og tilgrensende områder på østsiden av byen. - Wyllerløypa får mange flere høydemetre enn Grefsenkleiva og har et større område å ta av om de får lov til å legge stier utenfor anleggets grenser. Dessuten får de stolheis som neppe er økonomisk lønnsomt i Grefsen. - Dette vet jeg ikke, men jeg tipper at eierne av Tryvann har betydelig større finansielle muskler enn eierne av Aron. - Det er flere klubber i Oslo som satser på utfor og et eksisterende miljø som bygger i Frognerseteren. - Det er allede mange turister i området og sykkelutleie vil kunne bidra godt i kassa om løypene bygges lette nok for nybegynnere og dette markedsføres riktig.
Spørsmålet er om eierne av Tryvann tør å ta sjansen på å satse. Det er som med alle investeringer en viss risiko for å tape penger, men å holde én heis åpen et par sesonger og bidra med materialer for løypebyggere vil koste småpenger i forhold til det totale budsjettet på utbyggingen og driften av anlegget. Hvis de i tillegg leier inn noen som kan bygge snille doseringsløyper og kjører inn masse med lastebiler vil de få en mye bredere appell enn eksisterende anlegg syd for Hafjell. Dette er ganske dyrt, men vil kunne betale seg i form av at de får leid ut sykler til nysgjerrige og turister. Om en erfaren løypebygger eller syklist staker ut løyper vil en dugnadsgjeng kunne bygge en snill løype som den blå i drammen pluss en lang versjon av NC-løypa i Grefsen. Legg til et lass med treverk og noen grillpølser og man får freerideentusiastene til å bygge en løype som 113 i Drammen.
For the record: Det skal mer enn spader og gravemaskiner til for å lage doseringsløyper i Aron. Nå vet jeg ikke hvordan ståa er i Wyller, men man trenger JORD dersom man vil ha noe maskinbygget.
For the record: Det skal mer enn spader og gravemaskiner til for å lage doseringsløyper i Aron. Nå vet jeg ikke hvordan ståa er i Wyller, men man trenger JORD dersom man vil ha noe maskinbygget.
Det er akkurat det som er problemet i flere anlegg her på berget, derfor er det nok en forutsetning at anlegget investerer en del penger for å få en maskinbygget løype som fungerer. Det er nok også en grunn til at Hafjell dominerer som de gjør. Jordsmonnet der er perfekt for å bygge gode løyper, mens andre steder må de kjøre på med lassevis av sandete jord for å få det til å bli bra.
Spørsmålet er om eierne av Tryvann tør å ta sjansen på å satse. Det er som med alle investeringer en viss risiko for å tape penger, men å holde én heis åpen et par sesonger og bidra med materialer for løypebyggere vil koste småpenger ....
Furuholmen er nok kjent med risiko, slik som han driver på med det hedgefondet sitt..
... De la jo ned grunnet manglende støtte fra kommunen...
Er du sikker på det? Heiskjøringa i september 2007 var et tidsavgrenset testprosjekt, slik jeg oppfattet det primært en del av lobbyvirksomheten for å få bystyret til å godkjenne utbyggingsplanene.
Men det er ikke så viktig. Det som er viktig er at sykkelproduktet blir så bra og variert at familier kan bruke to-tre dager der som en del av sommerferien. Og at europeerne på roadtrip får enda en destinasjon i tillegg til Åre og Hafjell (+Oppdal/Gesundaberget/Sälen).
Det som er spennende er om satsinga blir så solid at det blir aktuelt å gå videre fra en start i Tryvann-området til å inkludere Wyller (uten at jeg vet sikkert at de vil starte i Tryvann).
Hvis det blir en kvasisatsing vil folk erfare at det er fetere å sykle i Seter'n. For det er høyt nivå på bygginga som har foregått der de siste to somrene.
For min egen del kommer jeg garantert til å fortsette å sykle en del i Aron selv om Tryvann skulle bli bra. Det tar tross alt bare 30 minutter fra bomringen i Oslo.
Her trenger jeg litt informasjon. Jeg trodde at det ikke var gjort så mye de siste årene. T-banen har ikke gått grunnet utbygging denne sommeren. I tillegg er ca 80% av det som er gjort tidligere jevnet med jorden når den nye Midtstubakken ble bygd.
Etter hva jeg kan se av dokumentene så legges det ikke opp til terrengsykkeltraseer andre steder enn ved Tårnheisen, i såkalt felt F2.
Sitat: Erik Solheim
Områder for sommeraktiviteter, vest og øst for nedfartene mot Tryvannløypa Departementet mener det er positivt at alpinanlegget kan sambrukes med sommeraktiviteter. Dette vil kunne bidra til at barn og unge blir mer aktivisert også sommerstid. Departementet finner også at bruken av området sommerstid, med tilrettelegging for blant annet terrengsykling, vil bidra til å samle denne aktiviteten og dermed flytte den fra områder hvor den i dag utgjør konflikter med andre brukergrupper. Det er positivt at heisen kan benyttes opp med mulighet for sykkelfeste, noe som i større grad sikrer at denne aktiviteten samles i dette området.
Departementet finner at det er viktig å tilrettelegge for et attraktivt tilbud til disse brukergruppene, og har forståelse for at det avsatte arealet er nødvendig for å kunne lage gode og varierte terrengsykkeltraséer. Departementet er opptatt av at traséer for terrengsykling opparbeides på en skånsom måte, og mener reguleringsbestemmelsene ivaretar dette. Reguleringsbestemmelsene har krav til at vegetasjon i utgangspunktet skal bevares, samt at fyllinger og skjæringer ikke skal være over 1 meter. Videre er det bestemmelser om at stier gjennom området skal opprettholdes og at traseene ikke skal være til hinder for allmennhetens ferdsel. Det er derfor viktig at krysningspunkter mellom stier/veier og sykkeltraseer sikres slik at man unngår kollisjonsfare. Departementet mener dette samlet sett gjør at sommeraktivitetene i tilstrekkelig grad ivaretar hensyn til ulike brukergrupper og kan aksepteres.
Etter hva jeg kan se av dokumentene så legges det ikke opp til terrengsykkeltraseer andre steder enn ved Tårnheisen, i såkalt felt F2.
Sitat: Erik Solheim
Områder for sommeraktiviteter, vest og øst for nedfartene mot Tryvannløypa Departementet mener det er positivt at alpinanlegget kan sambrukes med sommeraktiviteter. Dette vil kunne bidra til at barn og unge blir mer aktivisert også sommerstid. Departementet finner også at bruken av området sommerstid, med tilrettelegging for blant annet terrengsykling, vil bidra til å samle denne aktiviteten og dermed flytte den fra områder hvor den i dag utgjør konflikter med andre brukergrupper. Det er positivt at heisen kan benyttes opp med mulighet for sykkelfeste, noe som i større grad sikrer at denne aktiviteten samles i dette området.
Departementet finner at det er viktig å tilrettelegge for et attraktivt tilbud til disse brukergruppene, og har forståelse for at det avsatte arealet er nødvendig for å kunne lage gode og varierte terrengsykkeltraséer. Departementet er opptatt av at traséer for terrengsykling opparbeides på en skånsom måte, og mener reguleringsbestemmelsene ivaretar dette. Reguleringsbestemmelsene har krav til at vegetasjon i utgangspunktet skal bevares, samt at fyllinger og skjæringer ikke skal være over 1 meter. Videre er det bestemmelser om at stier gjennom området skal opprettholdes og at traseene ikke skal være til hinder for allmennhetens ferdsel. Det er derfor viktig at krysningspunkter mellom stier/veier og sykkeltraseer sikres slik at man unngår kollisjonsfare. Departementet mener dette samlet sett gjør at sommeraktivitetene i tilstrekkelig grad ivaretar hensyn til ulike brukergrupper og kan aksepteres.
Dette indikerer at de som har utredet sykkelløypene ikke er interesserte i å bygge skikkelige utforløyper eller vet hva det innebærer. Skjæringer og fyllinger under 1m er ikke mye å snakke om... Dessuten tviler jeg på at et anlegg i tilknytning til heisen i gamle Tryvann være attraktivt nok til å bli kommersielt levedyktig.
Med Andreas Braaten i spissen har det blitt lagt ned bånnsolid jobbing med en plan og et håndverk som er på en annen planet enn gamle seter'n (med unntak av malaria/mygg som Jostein bygde).
Denne er fra tidlig i sommer:
Så vidt jeg vet er Emil og Bjørns part i BAB-filmen fra i fjor også fra Seter'n: http://vimeo.com/7261992
Joda, det regnet jeg jo med - derfor jeg sa at jeg "følte" det slik. Men savnet noen litt mer doserte løyper med litt mer flyt og litt mindre risting Men man blir vel fort bortskjemt når man har vært i hafjell et par ganger.
Ta med deg en spade, eller gravemaskin om du vil..., og prøv å lage en løype med doseringer og hopp i Aron så skal du få se hvor lett det er med et jordsmonn på 10cm på det meste. ;-)
Det er vel ingen hemmelighet at kvaliteten på løypene avgjør suksessen til anlegget. Drammen er heldige som har en stor menighet både på nett og i form av dugnadsmuskler som sørger for bygging og markedsføring, men ærlig talt, den første aktøren som er villig til å satse, har kyndige løypebyggere, nærhet til Oslo og har bedre grunnforhold enn Aron blir veldig fort en stor konkurrent. Tryvanns sentrumsnære beliggenhet vil også fort dra kunder dit, det er en grunn til at over 50% av gamle Frognerseterens brukere stammet fra området mellom Majorstuen-Frogner-Vettakollen og at dette var kjernen i Oslomiljøet før Hafjell åpnet for kommersiell drift. T-bane til døren skader jo heller ikke...
Utleie vil antageligvis stå for en stor del av omsetningen til et eventuelt Tryvannanlegg, og sådann er det avgjørende at løypetilbudet holder høy kvalitet mtp rekruttering av nye leiekunder gjennom vareprat. I dette forumet er fokus som alltid på å bygge blå løyper alle kan sykle "for å gjøre det rekrutteringsvennlig". Ingen gidder sykle stuegulv (utenom Birkensyklisene da...), så hva er feil med å faktisk bygge noe som gir litt utfordring? Man kommer ikke til Tryvann for å trille en sykkelvei, men for å utfordre seg selv. Dette er mulig å gjøre uten å utelukke enkle løsninger, men her trengs dyktige løypebyggere. Disse finnes det veldig få av i landet, og de tre største kompetansemiljøene finnes på Hafjell, i Oppdal og i Oslo. Ift Aron har man her ikke klart å kombinere begynnervennlig og utfordrende, en del av dette grunner ut i grunnforhold, men jeg har en personlig teori om at en mangel på en overordnet plan medvirker i stor grad til dette. Det sier også sitt når meget dyktige utfor og slopestylesyklister beskriver localsenes byggverk i de svarte løypene som sketchy og skummelt å sykle på og sammenligner det med Frognerseteren tidlig 2000-tall... Dette er feller Tryvann absolutt ikke må gå i, her vil såpass mye av inntjeningsgrunnlaget ligge i dagskunder at det MÅ leveres løypemessig. Vareprat kommer til å dra kundene i målgruppen (13-30 vil jeg tro) til Tryvann og da må kundene ha en udelt positiv opplevelse. Der Hafjell drar leiekunder primært med tilknytning til sykkel/ski/snowboard/ekstremsportmiljøene kan Tryvann dra "mannen i gata" i Storoslo. DET er inntjeningspotensiale.
Om Tryvann vil etablere seg på det norske markedet må det først og fremst foreligge en klar plan for utbygging av løyper, dyktige løypebyggere må stå for byggingen og budsjettet for å betale disse må være på plass. Å belage seg på dugnader er bare tull, en dugnad innimellom funker greit, men å bygge en bikepark på dugnadsbasis er bare tull. Flere kokker, mere søl.
Punkt 1: Budsjetter. Ikke tullebudsjetter på 50.000 til verktøy, griller og pølser til dugnadsmannskap, men 1.000.000 øremerket bygging første sesong. Gravemaskiner, kunnskap og resultater koster og en sesong er ikke nok.
Punkt 2: Dyktig bikeparksjef og mannskap. En mann må ha ansvaret for parken og hva som skjer der. Ett mannskap som bygger og kan det de gjør med erfaring både fra UTFORsykling (ikke sti, ikke høkkefreeride, ikke Birken, men utfor) og bygging. Kompetansemiljøer finnes på Hafjell (Snorre og hans folk), Oppdal (Mæhle, Nicklas, Steinar, Mini Mæhle, etc) og Oslo (HTC, også folk med erfaring fra bygging i andre bikeparker i Oslo). Det finnes også firmaer som driver med bikeparkdesign. Så vidt jeg kan se er det avgjørende at ingen slippes løs med frie tøyler, dette har sjelden fungert. Til og med i gamle Frognerseteren hadde en person oversikten når det ble bygget nye løyper.
Punkt 3: Tilgjengelighet og marketing. Et anlegg i Oslo by tjener ikke penger på de med sesongkort. Som sagt tidligere er leiemarkedet pengemaskinen og tiltak mot skoler, fritidsklubber, etc må iverksettes. Utforsykling er mer trendy enn Justin Bieber på en ungdomsskole og dette må et anlegg som Tryvann utnytte. Åpningstider når folk kan bruke anlegget og en dyktig markedsavdeling som makter marketing mot både lokalmiljø og Sverige/Danmark/Kontinentet.
Punkt 4: Utfor er ikke alt. Slopestyle og dirtjump er mer populært enn noen gang før og et slopestyleanlegg er sårt trengt i Norge. Et slopestyleanlegg kan dra mange hardtailkids og gi anlegget et bein til å stå på. Storoslo har et stort dirtjump/slopestylemiljø og utøvere i verdensklasse. I tillegg er et av verdens sentrale powerhouses innen freeride/slopestyle/dirtjump basert i Holmenkollen og disse gutta burde kunne overtales til å arrangere et stopp i FMB World Tour i Norge.
Punkt 5: Vedlikehold. Jobben er ikke gjort når løypen er ferdig. Konstant vedlikehold hører hjemme i budsjettet.
Punkt 6: Fasiliteter som sykkelvask, verksted, sykkelholdere til stolheis, kiosk, etc. Tjen penger der det går ann.
Punkt 7: Norges/Skandinavisk cup. Ethvert anlegg med respekt for seg selv har en utforløype av racekaliber og et nasjonalt ritt. Oppdal har to ritt...
Punkt 8: Ikke den feige "vi bygger for nybegynnerne" holdningen. Da kommer ikke miljøet og anlegget har ingenting å markedsføre. Husk at konkurrenten her heter Hafjell...
Er selvsagt en rekke andre punker som må til, men dette er vel essensen. Håper virkelig det blir et bra tilbud i Tryvann og at det satses skikkelig. Jeg er i allefall en kandidat til sesongkort om de får det til!