Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2

HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 #1022815 06/09/2010 11:04
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
hepp!

I sommer kjøpte jeg en brukt forsterker (en primare i21). Foresterkeren ble kjøpt ny av første eier i november i fjor, og er dermed omtrent 10 mnd. gammel. Etter at jeg hadde brukt den i omtrent 2 uker, slutten den å sende signal ut venstre kanal. Det kom med andre ord bare musikk i den høyre høytaleren. Jeg leverte den inn til soundgarden som er forhandler av primare (også der den i sin tid ble kjøpt ny), og nå, 5 uker senere er den klar til å hentes. Jeg forventet imidlertid at dette var en reklamasjonssak, men har fått beskjed om å betale 840 kroner..

Jeg kommer ikke til å gå konkurs av de 840 kronene, men syns dette er litt merkelig. Garantien skal vel gjelde selv om en er eier nr.2.. Eller?? Noen som er gode på sånne saker?

Redigert av karlsons; 06/09/2010 11:07. Rediger grunn: skriveleif
Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: karlsons] #1022839 06/09/2010 11:26
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: karlsons

Jeg kommer ikke til å gå konkurs av de 840 kronene, men syns dette er litt merkelig. Garantien skal vel gjelde selv om en er eier nr.2.. Eller?? Noen som er gode på sånne saker?

Hva begrunner de kravet med?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: karlsons] #1022842 06/09/2010 11:28
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Har du fått noe prisoverslag på reparasjon da?

Man kan ikke fakturere kunde så lenge det ikke er akseptert eller alslått noen pris i forkant.

hvis du leverte den inn med kjøpskvittering, og ga uttrykk for at du reklamerer på varen, så bør de rette fakturaen mot produsent.

Produsent stiller (som regel) en garanti til produktet, og såfremt det ikke er feilbruk av deg, så bør den gjelde.

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: karlsons] #1022854 06/09/2010 11:46
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg har hatt noen diskusjoner på dette med garantier som bare gjelder første eier, og har omsider kommet frem til at dette er en mulig begrensning av garantitiden.

Selger og kjøper står fritt til å enes om lengden på garantitiden og en begrensning som innebærer at den gjelder så lenge den eies av første eier vil kunne regnes som en avtale om varigheten av garantien. Dette kan sammenlignes meg garantier på bil som er begrenset av antall måneder, eller antall kjørte kilometer.

Tilbake til din sak så betyr dette ikke at du skal måtte betale for reparasjonen. Har varen hatt en mangel så står du fritt til å reklamere på den mangelen og du skal kunne forvente at den påfølgende avhjelpen skjer uten kostnad for deg.

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: tygster] #1022865 06/09/2010 11:53
perbl Offline
More than words
More than words
Akkurat når det gjelder garanti er jo dette noe produsenten står fritt til å definere. Så om Primare føler for det, er det helt opp til dem å spesifisere dette i garantipapirene sine.

Hvorvidt dette lar seg kombinere med norsk lov angående reklamasjon er en helt annen sak.

PB - Som føler for å pirke på forskjellene mellom garanti og reklamasjon igjen

Per B.
Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: tygster] #1022871 06/09/2010 12:02
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Jeg har bare fått en sms med beskjed om at den er klar til og hentes, mot betaling på 840 kroner. vet ikke hva de har gjort med den.
Feilbruk fra min side har ikke funnet sted da den har stått i ro fra jeg fikk den i hus og kun vært koblet til anbefalt utstyr. Dette er vel kanskje ikke like lett å overbevise soundgarden om.. Jeg aner jo ikke hvordan tidligere eier har behandlet forsterkeren, men da den fungerte svært bra de to første ukene, antar jeg at bruken har ligget innenfor det normale. Og dermed er det vel ikke urimelig å anta at forventet levetid skulle være noget lenger enn 10 mnd..

Blir spennende å høre hva de faktisk vil ha betalt for..

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: perbl] #1022881 06/09/2010 12:25
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: perbl
Akkurat når det gjelder garanti er jo dette noe produsenten står fritt til å definere. Så om Primare føler for det, er det helt opp til dem å spesifisere dette i garantipapirene sine.

Hvis vi først nå befinner oss i pirkemodus så er det nå ingen tvil om at norsk lovgivning legger visse føringer på utforming og innhold på en garanti.

Det jeg ønsket å påpeke var at begrensningen som går på at en garanti ikke kan gi dårligere rettigheter enn norsk lov ikke nødvendigvis rammer forutsetningen om at garantien bare gjelder første eier.

Blir spennende å høre hva de faktisk vil ha betalt for..

Og etter du har fått høre dette sier du selvsagt at det er uaktuelt å betale.

Om de så skulle kunne bevise at problemene skyldes feil fra din side så har de fortsatt ikke anledning til å kreve betalt for reperasjonene om ikke dette er avtalt på forhånd.

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: tygster] #1022890 06/09/2010 12:34
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: tygster
Om de så skulle kunne bevise at problemene skyldes feil fra din side så har de fortsatt ikke anledning til å kreve betalt for reperasjonene om ikke dette er avtalt på forhånd.

Står dette nærmere beskrevet i kjøpsløven eller tilsvarende? Tror jeg har litt mer å slå i bordet med hvis jeg kan henvise til et sted det står ordentlig forklart, enn dersom jeg prøver meg med "ehh øhh, jeg leste det på et forum..."

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: karlsons] #1022902 06/09/2010 12:41
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg forventet imidlertid at dette var en reklamasjonssak, (...) Garantien skal vel gjelde selv om en er eier nr.2.

Reklamasjonsrett og garanti er to forskjellige ting.
Reklamasjonsretten alle har etter norsk lov følger såvidt jeg vet ikke når produktet selges brukt videre, den gjelder kun mellom selger og første kjøper. - dette er nok feil...
Garantien er som flere skriver over noe produsenten definerer selv, og da varierer det vel om den følger nye eiere.
Uansett kan de ikke kreve betalt for en reparasjon uten at dette er avtalt med deg, men jeg har ingen link å vise til.

Redigert av Arne_And; 06/09/2010 13:39.

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: Arne_And] #1022908 06/09/2010 12:46
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Arne_And

Reklamasjonsretten alle har etter norsk lov følger såvidt jeg vet ikke når produktet selges brukt videre, den gjelder kun mellom selger og første kjøper.

Høres rart ut med en slik begrensning i loven.
Hva da med alle som har kjøpt nybygget leilighet som har vært i spekulant-eie i byggeperioden?
De mister jo ikke sin 5-års reklamasjonsrett.
Dette gjelder kanskje særskilt for bustadoppføringslova eller -avhendingslova?

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: karlsons] #1022913 06/09/2010 12:49
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Står dette nærmere beskrevet i kjøpsløven eller tilsvarende? Tror jeg har litt mer å slå i bordet med hvis jeg kan henvise til et sted det står ordentlig forklart, enn dersom jeg prøver meg med "ehh øhh, jeg leste det på et forum..."

Dette står i forbrukerkjøpsloven ja. Nærmere bestemt kapittel 6, § 30.
Sitat: Forbrukerkjøpsloven
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
...
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Mek altså at ordet uttrykkelig blir brukt. Så unskyldninger av typen; det burde du visst eller slik har vi alltid gjort det her trenger du ikke å godta.

Edit: Forbrukerkjøpsloven gir fortsatt mulighet til å reklamere på en vare selv om du ikke er den opprinnelige kjøperen. Dette kan du gjøre siden det er mulig å rette avhjelpskrav mot tidligere salgsledd.

Redigert av tygster; 06/09/2010 12:51. Rediger grunn: mer
Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: tygster] #1022935 06/09/2010 13:09
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Reklamasjon følger av forbrukerkjøpsloven som gjelder dersom en privatperson kjøper fra en næringsdrivende. Den gjelder ikke ved handel mellom to privatpersoner (som i dette tilfellet). Da gjelder kjøpsloven som ikke har de samme reklamasjonsrettene. Evt. garanti kan gjelde for kjøper nr 2, men det avhenger av hva garantien måtte garantere.
Sjekk f.eks. Forbrukerportalen: "Før du klager".

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: kmidd] #1022953 06/09/2010 13:17
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Litt usikker på om du mener at OP ikke har anledning til å rette krav slik som skissert over eller ikke.

Dette er uansett hva linken din sier om avhjelp ved bruktkjøp:
Sitat: Forbrukerportalen
Hva har du krav på hvis varen har en mangel?
Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Kjøperen kan kreve å få hevet kjøpet, det vil si å få pengene tilbake, eller å få byttet varen, hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd,

Ved mangel på varen bør en først rette kravet mot selgeren, men man har også en ganske vid adgang til å rette kravet mot tidligere salgsledd, f eks produsent eller importør.

Hovedprinsippet er at man har samme rett mot det tidligere salgsleddet som din selger ville hatt. Dette kan være en verdifull rettighet, for eksempel ved kjøp av relativt ny bruktbil der reklamasjonsfristen på fem år ikke er utløpt. Da kan det tenkes at man har rettigheter mot nybilforretningen.

Selger vil ofte, for å avverge andre krav fra en kjøper, tilby seg å reparere gjenstanden eller bytte den. Dette må kjøperen finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig kostnad eller ulempe.

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: tygster] #1022967 06/09/2010 13:24
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Det du siterer der virker lovende for OP. Jeg hengte meg opp i at den loven som gir den rettigheten ikke gjelder ved kjøp og salg mellom privatpersoner (f.eks. en bruktbil kan man kjøpe av en butikk).

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: tygster] #1022969 06/09/2010 13:27
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Hvordan skal en definere en mangel i denne sammenheng da? Det at jeg kun fikk lyd i én høytaler var jo grunnen til at den ble levert inn, og vil vel kunne karakteriseres som en mangel.

jeg ble imidlertid kun gjort oppmerksom på at jeg måtte dekke utgifter dersom det viste seg at det ikke var noe galt med forsterkeren. Men dersom det hadde vært tilfelle ville jeg jo ikke levert den inn..

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: karlsons] #1023067 06/09/2010 15:17
thoddler Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
OP: post saken din her: http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=439
Finnes mange kloke hoder der som velvillig svarer på spørsmål som ditt ICON_SMILE

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: thoddler] #1023074 06/09/2010 15:30
Anders Offline
Besatt
Besatt
Men siden han fremdeles ikke har svart på om han i det heletatt har fremvist noe garantibevis/kjøpskvittering ved innlevering av forsterekren, så er dette ikke dette mye å snakke om.

Anders
Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: Anders] #1023078 06/09/2010 15:39
K
karlsons Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Original kvittering ble fremvist da jeg leverte den inn..

Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: karlsons] #1023096 06/09/2010 16:14
Anders Offline
Besatt
Besatt
Vel, da er det jo bare å spørre hva de mener du har gjort galt, siden de mener dette ikke dekkes av garantien.
Kan jo hende du har fått standardmelding som ikke tar forbehold om at du slipper å betale.

Spør først, skyt etterpå!

Anders
Re: HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter, eier nr.2 [Re: Anders] #1023135 06/09/2010 17:14
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
800 kroner er vel omtrent prisen for å få åpnet lokket på forsterkeren.

Hvis det er noe så trivielt som f. eks en sikring som har gått så er det hverken garanti eller reklamasjon....

Moderator  support