Syklet UltraBirken på fredag med noen gamle XT spd pedaler, og syns ikke det var noe stas (dvs: UltraBirken var stas, men ikke pedalene:).
De skal byttes - men hva skal jeg bytte dem i??
Behovet er noen sti/knote pedaler som er raske/enkle å komme inn/ut av og sitter godt når man har dem på. De kan godt være lette og dyre, men også solide og holdbare.
Finner ikkeno her på forumet om slike anbefalinger, og det er ikkeno tester i det siste som sier noe. Kan du anbefale meg noen pedaler?
mvh Chr
Re: Anbefaling ønskes: Klikkpedaler til stisykling
[Re: ChrVage]
#101908501/09/201011:00
Shimano XTR, XT eller 540 er alle knallpedaler. Holder lenge og funker godt. Kan evt. være tilrådelig til å anbefale 647, men de er bæltunge grunnet plattform rundt pedalen. Anbefaler IKKE CrankBrothers, grunnet medioker holdbarhet og løser ut når du slår nedi en stein. Holdbarheten kan ha forbedret seg med den siste produktlanseringen, men vet ikke helt, jeg.
dette går kun på teknikk. Blir ikke noe bedre av andre klikkpedaler. Har brukt XT spd klikkpedaler i flere år og brukt de på knotete stier med plutselig bråstopp. Ingen problem å få beina ut når det er som en refleks å vri foten for å få de ut. XT sine spd-pedaler holder år etter år og vekten er ok. Vil foreslå å sykle mer på sti og trene på å klikke ut skoene
dette går kun på teknikk. Blir ikke noe bedre av andre klikkpedaler. Har brukt XT spd klikkpedaler i flere år og brukt de på knotete stier med plutselig bråstopp. Ingen problem å få beina ut når det er som en refleks å vri foten for å få de ut. XT sine spd-pedaler holder år etter år og vekten er ok. Vil foreslå å sykle mer på sti og trene på å klikke ut skoene
Enig. Shimano har faktisk det beste systemet etter mye erfaring - selv om det har kommet mange utfordrere på markedet de siste årene.
dette går kun på teknikk. Blir ikke noe bedre av andre klikkpedaler.
Nja, det blir vel litt bastant. Jeg har vært innom Shimano, Look og Crank Brothers gjennom årene og ble ikke fornøyd før jeg landet på Eggbeaters. Dermed ikke sagt at de er det beste for alle, eller at min teknikk kun passet med Eggbeaters.
Det som er problemet med problempedaler er selvsagt ikke at man ikke kommer ut når man vil, for det gjør man jo alltid. Derimot er det et problem når pedaler er vanskelige å komme inn i når man står til brystet i steinur og skal prøve å tråkke fart igjen, eller når skoen spyttes ut fordi man treffer en stein med undersiden av pedalen.
[Re: M@rtin]
#101916501/09/201012:07
... Derimot er det et problem når pedaler er vanskelige å komme inn i ...
Stemmer. Her ligger hovedproblemet mitt. Jeg sykler mye, men får aldri helt dreisen på å hoppe elegant på sykkelen og klikke inn i samme bevegelsen.
mvh Chr
Du treffer nok ikke lettere på visse typer pedaler. Dette går nok på følelse og øye-fot-pedal-koordinering, og øvelse er nok det eneste som gjør mester her, dessverre.
... Derimot er det et problem når pedaler er vanskelige å komme inn i ...
Stemmer. Her ligger hovedproblemet mitt. Jeg sykler mye, men får aldri helt dreisen på å hoppe elegant på sykkelen og klikke inn i samme bevegelsen.
mvh Chr
Crackbrothers sine er etter min erfaring mye lettere å komme inn i. Jeg og en kompis har samme sykkel, samme oppsett, alt likt, men jeg har Shimano SPD med platform rundt, mens han har Crackbrothers med platform. De veier mindre og er lettere å komme inn i, samtidig som de holder på mye mindre gjørme og drit enn mine shimano. Men skal ikke si noe på holdbarheten da de kun er et par mnd gamle
De har heller ikke for gal pris på CRC.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
[Re: Christian]
#101932001/09/201015:05
Jeg byttet akkurat ut et par 959 som så akkurat ut som dine. Lagrene var fremdeles smoothe også, uten noen som helst form for vedlikehold. Kjøpte minimalt brukte XTR, og må nok bare inrømme at forskjellen i funksjon er minimal.
XTR-pedaler er Shimano på sitt beste. Tåler jo sinnsyke mengder med juling, gjørme, snø, vann og gørr, år etter år. Stabil funkjon fra begynnelse til slutt.
Espen
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Shimano PD-M959 (var det før det fantes XTR-pedaler?), har fungert upåklagelig i over 5 år:
Hadde et par M959 som fungerte strålende de årene jeg hadde de. Byttet så til M970 (XTR) som stort sett var ganske så like. Disse tålte derimot ikke så mye bank som M959 og fjærene ble noe slakke etter en del bruk.
Erklærer i dag mine M970 (XTR) for pensjonerte og skal nå sette på M770 (XT)
Jeg har brukt crankbrothers candy en sesong og har et par crank brothers mallet (platform med klikk) og sistnevnte holder ok, mens candy'ene tok solid kvelden i Terrengsykkelrittet. Og jeg tryna ikke engang. Dog eldre modell og ryktene sier at de nye er mer solide.
Men jeg bruker ikke mere penger på crank brothers manglende holdbarhet og har kjøpt XP. Litt tilvenning på klikkingen, men funker på sti også synes jeg. Og holder bra på slag og juling.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
[Re: tmork]
#101937801/09/201016:32
540 er bedre enn 770 etter min mening og de er billigere. De veier det samme, men 540 har bedre inn- og utklikk og er bedre skrudd sammen. De finnes hos XXL for kr 399,- , mens XT setter deg tilbake kr 590,- hos Fast-bikes. BTW: Mine 540 fungerte feilfritt i over åttte timer på UB.
[Re: runermm]
#101939001/09/201016:39
540 er bedre enn 770 etter min mening og de er billigere. De veier det samme, men 540 har bedre inn- og utklikk og er bedre skrudd sammen. De finnes hos XXL for kr 399,- , mens XT setter deg tilbake kr 590,- hos Fast-bikes. BTW: Mine 540 fungerte feilfritt i over åttte timer på UB.
540 og 770 ser jo veldig like ut, hva er forskjellene?
Jeg har 520, 540 og 970 (XTR). Sistnevnte er merkbart enklere å klikke inn i enn de to andre. Med samme sko og klosser. 770 (XT) har jeg ikke prøvd, siden de er dønn like 540 i vekt og funksjon i følge andre med erfaring.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Mr_Sann]
#101941701/09/201017:02
540 og 770 ser jo veldig like ut, hva er forskjellene?
De ser veldig like ut og har samme vekt. Eneste forskjellen er at 770 har svart kropp. Jeg trodde også at de var identisk i bruk, men det viser at 770 har mindre forutsigbart klikk (både ut og inn) samt 770 har en tendens til å knirke etter litt bruk.
[Re: runermm]
#101977102/09/201005:54
Etter en fruktbar debatt har det slått meg at det kanskje ikke er pedalene som er problemet, så jeg fant følgende:
Quote:
Andre typer klosser som de med enkel utløsningsmodus (SM-SH52) og klosser med fler-utløsningsmodus (SM-SH55) kan ikke brukes, da de ikke gir stabil nok utløsningsevne eller tilstrekkelig festeevne.
Og ganske riktig... under sykkelskoene mine står det et par SM-SH55 cleats.
Så dette ble jo en billig affære - jeg bare går ut i garasjen og leter opp de cleatsene jeg skulle ha brukt, og lar pedalene i fred:)
Takk for utmerket hjelp!
mvh Chr
[Re: ChrVage]
#101985802/09/201007:40
De ser veldig like ut og har samme vekt. Eneste forskjellen er at 770 har svart kropp. Jeg trodde også at de var identisk i bruk, men det viser at 770 har mindre forutsigbart klikk (både ut og inn) samt 770 har en tendens til å knirke etter litt bruk.
Da blir det spennende å teste. Mekanisk ser det jo identiske ut, så det er jo ikke mye som kan være forskjellig av det man ser.
Som et alternativ: Jeg har brukt BBB MountainGo til trening og ritt i to sesonger uten problemer, inkl seig gjørme og snø. Lettere enn Shimano XTR-pedaler og for under 500kr. Har tatt service på dem en gang, og måtte file litt på pipa for å å skrudd ut endemutteren, ellers gikk det greit. Det eneste spesielle kommentaren er at de er litt løsere enn Shimano-pedalene i utgangspunktet (jeg må stramme skruene litt mer men uten at de blir noe spesielt harde å klikke inn og ut av). Kan også fås i funky krom.
Ellers bruker jeg Shimano M647 etter at rittsesongen er ferdig for å få enda enklere innklikk og mer støtte under skoen. Men de veier jo ganske mye. Jeg har også den gamle versjonen av disse (husker ikke hva modellen heter).
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
[Re: simenf]
#102018302/09/201012:03
Du kan jo også sjekke biltema, som selger Wellgo WP-19 http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Sykkelpedaler-med-klips-2-stk/ til en svært hyggelig pris. Disse er jo svinaktig billige og svært så lette. Og jeg mener å ha lest om deres gode funksjon også. Holdbarhet kan kanskje være kortere, men ikke annet enn at godt vedlikehold bør gjøre en viss sus.
Men pedaler varer i flere år og forskjellen er bare noen hundrelapper. Så om du først skal rammes av bokstavsyken så er ikke pedaler det verste stedet å få det. Sikkert mulig å få gode priser på M970-pedaler siden det kommer nye modeller snart.
Jeg kjører med xtr-pedaler og er kjempefornøyd. De har overlevd gjørmebirk (i fjor), asfalttryn, stitryn og alt annet ondt jeg har påført dem og funker fortsatt knall.