Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG?

Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? #1018752 31/08/2010 21:14
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
T
thorjostein Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
Hei

Jeg fant ikke informasjonen noe annet sted på sidene her, og var litt i tvil om hvor det passer, så da havna det her..

Jeg mener det burde ligge en guide til hvordan man setter opp sykkelen så den passer en selv og ens personlige sykling perfekt..

Finnes det en slik guide her noe sted?

Eksempel:
Jeg har akkurat fått meg en stisykkel, Ghost AMR 9500, og lurer på hvor høyt det er lurt å ha setet til vanlig, og om det f.eks skal settes lavere ved bratt nedforkjøring, og evt. hvor mye? Hvor langt skal det være frem til rattet?
Hvor høyt skal rattet være?
Hva vil jeg tjene/tape på å få et bredere styre?
Hva med lengden på styrestammen?
Hvordan finne den perfekte demperinstillingen?
vanlige pedaler vs. sykkelsko-pedaler..
osv...

Regner med det er personlig, og erfaringsbasert.. men noen start-tips vil ikke være dumt likevel..

takk på forhånd

Thor Jostein

Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: thorjostein] #1018792 31/08/2010 22:01
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771
Christian Offline
Uflaks
Offline
Uflaks
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771
Kan du ikke få hjelp der du kjøpte sykkelen?


Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: Christian] #1018833 01/09/2010 06:16
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Sete: Litt lavere enn for vanlig grussykling (litt ekstra knekk i kneet) Da kommer setet litt mer ned, og det er lettere å flytte kroppen frem og tilbake for å fordele vekt etc.


Styre: Litt bredere gir grei kontroll og mer moment når du skal slite deg opp bratte bakker. Smale styrer er vel mer for de som driver XC og skal sykle kjempefort på grus.

Pedaler: Skal du ha sykkelskopedaler, må du ha sykkelsko også :-D
Regner med at du ikke har brukt sykkelso før, så øv litt på flatmark før du setter utfor brattkneika.

Demperinnstillinger: DET kan jeg ingenting om.




Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: Knirkekne] #1018969 01/09/2010 08:43
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sete: Like høyt som grussykling oppover og bortover og sett ned 5-10 cm (minst) ved harde nedkjøringer. Litt lavere enn vanlig kan til nød gå, men ikke mye (det er min gode erfaring). Og etter hvert kan du vurdere senkbar setepinne som er svært vanedannende).

Styre: Bredere styre er gull! Smale styrer har ingenting på noen terrengsykkel å gjøre (inkludert grus og rundbane - de er nok svært befengt av konservatisme fra gamle dager da man overførte mange ræserkonvensjoner til terrenget).

Stem bør holdes så kort som mulig uten at det går utover klatring i for stor grad. Ofte er 70-90mm gode valg. Mye bedre kontroll nedover. Da kan du også senke styre en tanke i tillegg. Lenger styrestem enn 90mm har ikke noe på en stisykkel å gjøre! Slapp styring og for mye vekt foran. Ikke ha for lavt styre, da dette vil gi deg liten kontroll i nedoverbakker.

Pedaler: det er smak og behag, men jeg har gått tilbake til bruk av klikkpedaler på sti etter å ha brukt flatties i 10 år. Ser meg ikke tilbake. Sliter du med å klikke inn, kan kanskje noen mer downhillaktige klikkpedaler (CB Mallet eller Shimano PD-M647) være til hjelp, da de har litt ekstra støtte rundt selve klikk-kroppen. Er du vant med klikkpedaler, fortsetter du med det. Kan dog anbefale noe annet enn ritt-sko, da disse gjerne har en hard såle som gjør det vrient å dytte sykkelen opp vanskelige partier.

Dempere settes opp med 25-30% utgangssig. Dette setter du ved å ta på deg vanlig sykkelutstyr, skru av propedal og low speed compression foran, samt å sette retur på minimum (skrudd helt mot klokken), sette deg oppå, hoppe litt opp og ned på sykkelen, få en kamerat (som også støtter deg) til å sette strips på gaffel og gummistrikk på bakdemper inntil skrapepakning, og gå forsiktig av. Disse skal vise at du har brukt 25-30% av vandringen på demperen. Juster trykket. Setting av retur er neste punkt, og det skal i prinsippet settes opp slik at det ikke pakker seg (demper rekker ikke returnere før neste hump, og den siger sammen) på vaskebrett (typisk trapper o.l.), men ikke så rask at du blir slengt oppover og mister marktrykk når du har fått stort utslag på en stor hump. Der har jeg hørt tommelfingerregler, men de krever erfaring. Prøving og feiling er triks. Utgangspunkt skal være midtposisjon på retur. Denne er også avhengig av lufttrykk, så utgangssig må settes først. etter dette er det bare å føle seg frem. En og annen bunning på tur bør du tåle - blir det mer en 1-2 ganger på en vanlig tur, bør du fylle mer luft, bruker du aldri hele vandringen, bør du slippe ut. Ikke juster mer enn 5psi om gangen, da det blir store utslag - spesielt på gaffel.

Det er mange tommelfingerregler ute og går, og ikke alle er like gode, og de er heller ikke absolutte sannheter - spesielt ikke på terrengsykkel. Landeveisfolket har sett seg blinde på regler, men det er en sport med lang historie og erfaring. I terrengsykkel handler det mer om å kontrollere sykkelen og være trygg på at den gjør det du vil heller enn pinlig nøyaktige justeringer som skal få deg til å kjøre fortere. Jo røffere terrenget er, jo mer individuelt er det, føler jeg. Men tommelfingerregel nr. 1 er bredt, oppsvingt styre som ikke ligger og subber på forhjulet (satt på spissen) - og du får god kontroll. Bredde bør for en normalt voksen mann ligge på MINST 685mm, til nød 660mm. Da har du god kontroll samtidig som du slipper å knote deg mellom smale passeringer mellom trær på stien. ICON_SMILE

Velkommen til forumet ICON_SMILE


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: baronKanon] #1019119 01/09/2010 11:29
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493
HCO Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493
Sitat: baronKanon
Sete: (HCO: check)
Stem: (HCO: check)
Pedaler: (HCO: check)
Dempere: (HCO: check - sånn omtrentlig...)
Styre: (HCO: Eeeh...)


Hvor viktig er styrebredden? Tror jeg har 620 nå, og har aldri forsøkt noe bredere. Føler ikke at det er styret som setter begrensninger når det "lugger".

Redigert av HCO; 01/09/2010 19:19. Rediger grunn: Har kontrollmålt til 640, så er nesten "innenfor"
Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: HCO] #1019249 01/09/2010 13:27
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 213
C
cinematic Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 213
rattet??? kunne ikke holde meg...

Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: cinematic] #1019287 01/09/2010 14:16
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Rattet bør ikke være for høyt.
Noe slikt er passelig:



Redigert av Tex; 01/09/2010 14:16.
Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: Tex] #1019473 01/09/2010 18:10
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 57
Farris05 Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 57
Hva sier stilpolitiet om den refleksen der? thinking


tekst
Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: Farris05] #1019480 01/09/2010 18:24
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 42
mgz Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 42
Refleksen er plassert i 30 graders vinkel frå horisontalen. Det er sprezzatura etter boka det.


If you're unfamiliar with the bugle, it's basically a fixed-gear trumpet since it has no valves.
Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: cinematic] #1019680 01/09/2010 20:57
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
T
thorjostein Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
hehe.. =0/ rart, jeg har fått et mye rettere ratt enn det der..
Takk for tipsene! Da skal jeg komme litt kjappere igang.

Redigert av thorjostein; 01/09/2010 21:13.
Re: Hvordan sette opp/personalisere sykkelen for MEG? [Re: thorjostein] #1019700 01/09/2010 21:22
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: thorjostein
Hei

Jeg fant ikke informasjonen noe annet sted på sidene her, og var litt i tvil om hvor det passer, så da havna det her..

Jeg mener det burde ligge en guide til hvordan man setter opp sykkelen så den passer en selv og ens personlige sykling perfekt..

Finnes det en slik guide her noe sted?


Hele forumet dreier seg jo omtrent om dette. ICON_SMILE


Sitat: thorjostein
Eksempel:
Jeg har akkurat fått meg en stisykkel, Ghost AMR 9500, og lurer på hvor høyt det er lurt å ha setet til vanlig, og om det f.eks skal settes lavere ved bratt nedforkjøring, og evt. hvor mye?


Alt dette er opp til den enkeltes smak og behag. Noen har setehøyden lik som på landeveissykkelen sin, mens andre har det noe lavere. Andre igjen kjører med automatisk justerbar pinne, eller flytter setet mye opp og ned i løpet av en tur. Selv har jeg setet på stisykkelen permanent 2-3cm lavere enn på grusraceren, og ofrer litt tråkk for å få litt bedre kontroll i utforkjøringer i terrenget i bytte.

Sitat: thorjostein
Hvor langt skal det være frem til rattet?


Så langt frem at du føler du sitter bra. Det finnes mengder av "normer" og "regler" på nettet og andre steder, men de kan i beste fall tas som retningslinjer til å finne et fornuftig utgangspunkt.

Sitat: thorjostein
Hvor høyt skal rattet være?


Det heter "styret". Svaret blir det samme som det forrige. Det er vanlig å ha styret like høyt eller noe høyere enn setet på en stisykkel for rufsete terreng.

Sitat: thorjostein
Hva vil jeg tjene/tape på å få et bredere styre?


Bredt styre gir økt moment og bedre kontroll i røft terreng, men litt tregere styrerespons. Det åpner også brystkassen litt, sies det, så pusten går litt lettere, men dette er for meg kun teoretisk. For meg føles det bedre med et bredt styre, og det ser kult ut, så... ;) 

Sitat: thorjostein

Hva med lengden på styrestammen?


Den skal være passe fo DEG, og det henger sammen med spørsmålet ditt om hvor langt frem det skal være til styret. Først justerer du nemlig setet frem og tilbake slik at du sitter riktig ift. krank/pedaler, og SÅ finner du riktig avstand til styret ved å sette på et stem i rett lengde for deg. For langt stem gir treg styring og følelsen av å "padle" sykkelen frem og tilbake, og for kort stem gir nervøs styring og ustabil sykkel.

Å anbefale "så kort som mulig" er IMNSHO helt borti natta.

Sitat: thorjostein
Hvordan finne den perfekte demperinstillingen?


Det er et helt kapittel for seg. Begynn med å justere deg inn til 25% sag foran og bak, og juster sånn passelig med returdemping, slik at demperen kommer raskt ut igjen, men sakte nok til å ikke sprette rett ut, liksom. Den skal være rask nok til at du over partier med mye røtter, har gaffelen klar igjen etter å ha taklet en dump, før neste rot kommer, men ikke SÅ rask at du spretter på røttene. Her er det egentlig også bare å prøve seg frem, men notér hva du gjør, og skru bare litt på en ting av gangen.

Sitat: thorjostein
vanlige pedaler vs. sykkelsko-pedaler..
osv...


Smakssak. Noen er tryggest uten å "sitte fast" i pedalene, andre har klikkpedaler i ryggmargsrefleksene og kunne ikke tenke seg noe annet. Tråkket bør i teorien kunne bli litt bedre med klikkpedaler.

Sitat: thorjostein
Regner med det er personlig, og erfaringsbasert.. men noen start-tips vil ikke være dumt likevel..

takk på forhånd


Vel, håper dette klarte det opp litt, i alle fall.


Moderator  support