|
|
Når vinnes Birken med lagkjøring?
|
Re: Når vinnes Birken med lagkjøring?
[Re: olechr]
01/09/2010 07:14
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Damer skal konkurre mot damer.. Er sånn det burde vært alle steder. At damer for hjelp av herrer er skikkelig dårlig mot sine egene konkurrenter. Da kan også damene kjøre et mere taktisk ritt og kjempe seg imellom..
Det er jo slik de fleste damerekordene er satt i turrittene på landevei (jfr. styrkeprøven og Jotunheimen rundt), jenta har sittet godt innpakket og ikke tatt ei føring før på oppløpet. I "nye NC" er det som Nina nå sier svært lite å hente på å få mannlig drahjelp. Her må de gjøre jobben selv (startordningen i Å i Heiane er tatt opp i GU, det vil ikke gjenta seg).
|
|
|
[Re: stanleytislavold]
01/09/2010 07:20
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Ekteparet Flesjå har brukt denne taktikken i Birken 2009 og Nordsjørittet 2010. Kenneth sitter først helt til det er 200 meter igjen, så svinger han til side, Gunn Rita kaster armene i været over målstreken, fint bilde i avisen, sponsor blir happy. Still spørsmål ved denne taktikken og du er "smålig og alltid ska me ha janteloven her hjemma". Bak kommer de nestbeste jentene som også prøver å leve som heltidssyklister, nestn ingen journalister eller sponsorer bryr seg om disse.
Årsak: jourmalister = journalister Startet ikke Kenneth 5 minutter bak Gunn Rita på Birken i 2009 da? Så vidt jeg kan huske, gjorde han det, og han sa etterpå at han ikke klarte å ta henne igjen. Så de syklet aldri sammen.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
01/09/2010 07:29
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jepp, jeg mener at det var tilfellet, de satt i teltet til NRK etter målgang hvor gubben ble "mobbet" for at han ikke klarte å ta igjen kona!
Jeg kan jaffal bekrefte at Gunn Rita ikke fikk drahjelp da hun passerte meg før Bringbu!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: Andrehua]
01/09/2010 07:43
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for info, olechr! Det kan bli spennende å se hvordan laget og resultatet blir.
Poenget mitt er at det er på tide med LITT nytenkning i Birken og terrengritt generelt, og jeg ser gjerne at dette kommer fra norske miljøer og lag. Interessant at det ikke kom en eneste kritisk kommentar etter at olechr kom på banen.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
01/09/2010 08:10
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Var det ikke slik at Flesjå startet i alderspulje i Nordsjørittet? Arrangørene kan lett gjøre det slik at Elite er Elite. Gunn Rita ville da vunnet alderstrinnet, men ikke totalt siden hun ikke startet i Elite på samme vilkår.
Ingen tvil om at f.eks. eliten i Birken KUNNE blitt slått av f.eks. pulje 1 på tid i en gitt tenkt situasjon. De har de absolutt værste forholdene å sykle under (noe jeg egentlig synes er litt kult..) All den tid dette da gjør birken noe mer utfordrende enn om dem startet først. Også gir det oss mosjonister muligheten til å se dem in action (all den tid vi har kommet oss over fjellet da)
Skulle vært sånn i alle sånne folkeritt synes jeg :-)
Eneste utfordringen er at vimsete mosjonister MÅ få beskjed om at nå kommer lokomotivet.. stakkars hun dama på Kvarstad, hun fikk i hvertfall ikke noe signal om at det kom raske folk. Resultatet ble at hun var i veien for en av de helt fremst i eliten. Veldig kjedelig for elite syklisten, og sikkert for dama som følte seg veldig i veien også.
Høytaler på taket på bil / motorsykkel følge, med en aktiv speaker ville redusere risikoen for slikt. Veldig viktig at alle orienteres om og om igjen på startplata også om akkurat dette. spesielt de senere puljene som trolig ikke når over før toget kommer.
Ellers er det vel bare å si at 2011 MÅ bli Manengens år, jeg oppfordrer hele elite Norge til å hjelpe karen til en seier. 3 x nummer 2, da fortjener man å vinne!
Han tok det forøvrig mer rolig enn normalt ned balletbakken i år..
//SB
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
01/09/2010 15:44
|
Maggie-Mag
Entusiast
|
Entusiast
Han tok det forøvrig mer rolig enn normalt ned balletbakken i år..
Ja, gjorde han det? Eller tapte han på grunn av stiv gaffel?
|
|
|
[Re: Maggie-Mag]
01/09/2010 16:05
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var ikke der han tapte rittet, det var jo i gressbakken like etter. Genze hadde mye bedre trøkk her.
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
01/09/2010 17:13
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
de to andre gangene jeg har sett han ned der synes jeg han har syklet sykt fort.. mener ikke at det var der han tapte nødvendigvis.
unner han en seier når han er så nær gang på gang
//SB
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
27/08/2012 08:57
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg drar opp denne tråden igjen. Det var vel tendenser til at Lillehamringene samarbeidet, men lagkjøring var det vel ikke snakk om.
Er det så enkelt som at ingen lag har ryttere som er interessert i å fungere som hjelperyttere?
|
|
|
27/08/2012 19:21
|
stosu
Besatt
|
Besatt
tror det er så enkelt som at når LRM tråkker til ned fra Skramstad og får luke opp fra Djuposet blir feltet såpass splittet opp at det blir for få ryttere fra hvert lag i gruppene, samt for store grupper til at det blir organisert skikkelig kjøring. Etter hva jeg har forstått ble det kjørt såpass bra at 3-mannsgruppa holdt på å bli tatt igjen, men den store gruppa bak kjørte på en mosjonist ved Øyungen som forårsaket massevelt, kaos og noen brutte ryttere. Hadde den store gruppa tatt igjen 3-mannsgruppa kunne lrm blitt tatt igjen tidligere, men jeg tror og håper fortsatt han hadde vunnet 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
27/08/2012 19:39
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Etter hva jeg har forstått ble det kjørt såpass bra at 3-mannsgruppa holdt på å bli tatt igjen, men den store gruppa bak kjørte på en mosjonist ved Øyungen som forårsaket massevelt, kaos og noen brutte ryttere. Hadde den store gruppa tatt igjen 3-mannsgruppa kunne lrm blitt tatt igjen tidligere, men jeg tror og håper fortsatt han hadde vunnet  Aner ikke hvor nære vi var 3-manns gruppa foran, men det stoppet hvertfall bra opp etter velten sånn at vi som veltet (eller for mitt tilfelle ble påkjørt av han bak som ikke klarte å stoppe) fikk komme oss opp igjen. Men med et par brukne eiker og en bremseskive som lignet et åttetall hjalp de tikke mye for min del.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: stosu]
28/08/2012 06:40
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
tror det er så enkelt som at når LRM tråkker til ned fra Skramstad og får luke opp fra Djuposet blir feltet såpass splittet opp at det blir for få ryttere fra hvert lag i gruppene, samt for store grupper til at det blir organisert skikkelig kjøring. Men grusstrekket etter Djuposet og frem til Storåsen er jo relativt langt og med store muligheter til å bli kjørt inn. Jeg har enda ikke sett noen gode argumenter for hvorfor et godt lag ikke vil lykkes. Og da snakker jeg ikke om tolv mann. Jeg tror heller ikke vi vil få noe svar før et lag med vinnersjanser virkelig prøver. Mitt tips er at det vil bli et landeveislag, siden de er vant til å jobbe sammen og har "rett holdning". Terrenglagene virker rett og slett ikke villige til å plassere folk i rollene som hjelperytterne.
|
|
|
28/08/2012 08:23
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare vent til de har asfaltert gåpartiet. Da blir det landeveisritt for alle penga.
|
|
|
28/08/2012 08:51
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Terrenglagene virker rett og slett ikke villige til å plassere folk i rollene som hjelperytterne. Eller så føler de at de kan vinne selv - og forsøker å gjøre det etter beste evne :-) Men ingen tvil om at de som stiller et lag og kjører for EN mann vil ha en relativt stor sjanse om mannen de kjører FOR er god nok :-) Typ UB har mange veldig gode ryttere, de kunne nok fått til dette om de ønsket å vinne på denne måten :-) sikkert andre lag også.
|
|
|
|
|