Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Er Barends helt ut?

Er Barends helt ut? #1017324 30/08/2010 12:04
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 355
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 355
Jeg har kjørt med barends et par år, men syntes det blir mindre og mindre av det.

Er barends litt ut. Hva sier stilpolitiet?

For meg har de en nytteverdi, men vil absolutt bruke vinteren til avvenning hvis de er litt 90-talls.

Re: Er Barends helt ut? [Re: feather+mtn] #1017332 30/08/2010 12:16
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 410
S
Superted Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 410
Hvorfor vil du slutte å bruke noe som fungerer for deg?

Stilpolitiet mener: Barends og riserstyre = Evig pinsel i batikkhelvete.

Jeg for min del bryr meg fint lite om hva stilpolitiet sier om det har en reell nytteverdi for meg.

Flatt styre og barends er kosher det, hvis ikke du har jøgglehåndtak da..


Arne
Re: Er Barends helt ut? [Re: feather+mtn] #1017333 30/08/2010 12:17
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Stilpolitiet sier et klart nei.

Gamle XC-sykler med flatt styre kan kanskje, kanskje gå gjennom med et nødskrik.




e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er Barends helt ut? [Re: Espen] #1017342 30/08/2010 12:21
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Veskenappere/trehektere har ingenting å gjøre på annet enn grussykler med invers bredde på styret.

Tok dem av fordi de tilfører vekt, men ikke akkurat funksjon, og har ikke savnet dem. Hvordan skal du bremse med dem? Hvordan skal du gire med dem?


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Barends helt ut? [Re: baronKanon] #1017352 30/08/2010 12:28
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
torsteinvh Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
Syklet Birken på en eldre hardtail med flatt styre og barends, og der har de helt klart en misjon etter min mening.

På fulldemperen med riserbar har jeg aldri savnet barends.

Det jeg imidlertid er blitt avhengig av på riseren, og til en viss grad på flatt styre, er plass til å plassere hendene helt inntil stem'en for en flatere 'grus/asfalt' sittestilling.


With light parts come great responsibility
Re: Er Barends helt ut? [Re: torsteinvh] #1017363 30/08/2010 12:38
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
BeefCake Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
Sitat: torsteinvh
Syklet Birken på en eldre hardtail med flatt styre og barends, og der har de helt klart en misjon etter min mening.

På fulldemperen med riserbar har jeg aldri savnet barends.

Det jeg imidlertid er blitt avhengig av på riseren, og til en viss grad på flatt styre, er plass til å plassere hendene helt inntil stem'en for en flatere 'grus/asfalt' sittestilling.


Så noen på birken som hadde satt noen eldre lengre barends (sticks som vi klate det da jeg var liten) på midten av styret, slik at det skulle bli enklere å legge seg ned og tråkke på flatene. Vet ikke om dette er lov, eller har noen hensikt, men rart så det hvertfall ut.


- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Er Barends helt ut? [Re: BeefCake] #1017365 30/08/2010 12:42
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
torsteinvh Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
Sitat: BeefCake

Så noen på birken som hadde satt noen eldre lengre barends (sticks som vi klate det da jeg var liten) på midten av styret, slik at det skulle bli enklere å legge seg ned og tråkke på flatene. Vet ikke om dette er lov, eller har noen hensikt, men rart så det hvertfall ut.

Tror definitivt det har hensikt, men tror kanskje det kommer/skulle kommet inn under forbudet om tempostyre (som jeg tror det er i Birken).


With light parts come great responsibility
Re: Er Barends helt ut? [Re: torsteinvh] #1017366 30/08/2010 12:45
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Så smal håndføring gjør at du sitter igjen med null kontroll. Fysj og fy!


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Barends helt ut? [Re: torsteinvh] #1017368 30/08/2010 12:45
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493
HCO Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493
Stilpolitiet, kom og arrester meg, her er det både riser og barends. Til og med styre-tape på barends.

Barends er glimrende for å få et mer "riktig" grep i lange seige motbakker. Men på stisykkelen har jeg nå plukket de av, mest på grunn av stil og litt på grunn av hekting.

Men hvorfor riser med barends er verre enn flatt styre med barends, har jeg ikke forstått. Noen som kan forklare...?

Vedlegg barends.jpg
Re: Er Barends helt ut? [Re: BeefCake] #1017371 30/08/2010 12:47
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
Jeg beholder mine på.
Får til mye bedre tråkk opphover ved å holde i barendsen enn å sitte mer oppreist på styret. Ser ikke noe poeng i avvenning, siden jeg sjelden sykler i tett krattskog.

Har fått en del stygge blikk fra stilpolitiet. Men når de prøver å vinke meg til siden for å skrive ut forelegg, så sykler jeg bare glatt fra dem - noe jeg ikke hadde klart uten barendsen.

Re: Er Barends helt ut? [Re: baronKanon] #1017373 30/08/2010 12:50
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
torsteinvh Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
Sitat: baronKanon
Så smal håndføring gjør at du sitter igjen med null kontroll. Fysj og fy!

Gjør det kun på slett grus/asfalt når jeg sykler alene, så det går bare ut over meg selv ICON_WINK


With light parts come great responsibility
Re: Er Barends helt ut? [Re: torsteinvh] #1017385 30/08/2010 13:07
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 355
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 355
Nå ble jeg enda mer i tvil da forumistene virker todelte i synet på dette...Jeg syntes, som Simson, at effekten er tilstede oppover. Problemet mitt er at jeg har veldig stor respekt for stilpolitiet og jeg bruker veldig mye penger på å unngå stygge blikk uansett om jeg sykler på sti, grus eller asfalt.

I tillegg ser jeg svært få i eliten bruker barends. Noe de kanskje ville gjort hvis det har en målbar effekt. Jeg er riktignok 45 minutter bak disse i Birken tid, men det er jo fra de beste man henter inspirasjoenen. Avvenning bør jo være mulig med tanke på den lange vinteren vi går i møte...

Re: Er Barends helt ut? [Re: feather+mtn] #1017411 30/08/2010 13:41
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Mange henter utstyrs-inspirasjon fra proffer og eliteutøvere.

Disse rytterne har ofte spesielle behov, forpliktelser og ønsker, og er vel også kjent for å være litt konservative i forhold til utstyr.


Føler du at du får noe ut av å bruke barends, er det jo fint å bruke barends.


Jeg har en grussykkel også, og den har et 635mm styre med oppsving og ganske mye vinkel bakover.

Dette sammen med ESI-håndtak gir super komfort i alle situasjoner.



e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er Barends helt ut? [Re: feather+mtn] #1017417 30/08/2010 13:56
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771
Christian Offline
Uflaks
Offline
Uflaks
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771
Sitat: feather+mtn
Er barends litt ut.


Barends anbefales for alle som vil avsløre at de ikke sykler i terrenget, men på grusveier og asfalt.


samme
måte
kan
man
skrive
ett
ord

hver
linje
for
å
ta
masse
plass
.


Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Er Barends helt ut? [Re: ] #1017418 30/08/2010 13:57
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Går an å bevege kroppen nedover uten 500mm styre som gir kamikaze-sittestilling.




e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er Barends helt ut? [Re: baronKanon] #1017428 30/08/2010 14:14
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
Sitat: baronKanon
Hvordan skal du bremse med dem?


Husker når jeg gikk i 6 klasse, da var det en i 7. som hadde rosa elokserte barends, og bremsehendler i samme farge som var vinklet ytterst så de fulgte barendsa sin form, det var kult det!
90-talls til tusen!

Re: Er Barends helt ut? [Re: Henrik.] #1017440 30/08/2010 14:50
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 542
Ulyd Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 542
Fikk man ikke bremsehendel-forlengere man kunne skru på enden av bremsene i 90grader, slik at man også kunne bremse med barends? Jeg mener å erindre noe sånt, selv om det er fortrengt..


If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Er Barends helt ut? [Re: Ulyd] #1017466 30/08/2010 15:22
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Joda, og i XTR 950-gruppa fantes det en skifter som kunne settes på barends.





e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er Barends helt ut? [Re: Ulyd] #1017468 30/08/2010 15:24
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Barends funker bra på gruspeising det. Mange landeveissyklister som sverger til dette på grusræsern.
Selv synes jeg det kun går på rette lavt monterte styrer.


"It never gets easier, you just go faster."
Re: Er Barends helt ut? [Re: Ulyd] #1017479 30/08/2010 15:39
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
BeefCake Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
Sitat: Ulyd
Fikk man ikke bremsehendel-forlengere man kunne skru på enden av bremsene i 90grader, slik at man også kunne bremse med barends? Jeg mener å erindre noe sånt, selv om det er fortrengt..

Jo, naboen hadde det ICON_SMILE


- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Er Barends helt ut? [Re: BeefCake] #1017499 30/08/2010 16:14
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
FHanserud Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
Går det an å få tak i bar-ends som er formet som et bukkestyre? Ville det i så fall vært ulovlig i f.eks birken?

Re: Er Barends helt ut? [Re: FHanserud] #1017505 30/08/2010 16:24
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Sitat: FHanserud
Går det an å få tak i bar-ends som er formet som et bukkestyre? Ville det i så fall vært ulovlig i f.eks birken?


Det finnes. Jeg har ett par liggende som jeg ikke bruker.

EDIT:
Sånne: http://www.amazon.com/Origin-Bicycle-Drop-Ends-Black/dp/B0013G6PB8

Redigert av Tor Arne; 30/08/2010 17:09.
Re: Er Barends helt ut? [Re: ] #1017739 30/08/2010 21:06
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Jeg kjøpte meg et par barends i fjor faktisk. Usedvanlig lekre og lette saker som hadde vært på en Canyon. Men de passet sørgelig dårlig på mitt styre med 11 graders bakoverbøy. Jeg kan rapportere at barends som peker utover fører til vonde håndledd. Men man fikk akkurat den fordelen i klatringer som de skulle gi. Så når det kommer et par som veier 60 gram og har vinkling tilpasset moderne styrer er jeg klar.


LarsB

Re: Er Barends helt ut? [Re: larsb] #1017789 30/08/2010 23:16
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 448
Olen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 448
Bare slutt med barends. Bare ta avgjørelsen og ta dem av og du vil aldri savne dem. Glem at de finnes. Kast dem.

Re: Er Barends helt ut? [Re: Olen] #1017829 31/08/2010 06:13
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Olen
Bare slutt med barends. Bare ta avgjørelsen og ta dem av og du vil aldri savne dem. Glem at de finnes. Kast dem.

Støttes på alle punkter


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Barends helt ut? [Re: baronKanon] #1017835 31/08/2010 06:20
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Når jeg sykler en sykkel med barends så tenker jeg at de er fine å ha. Kan ikke ta av de. Men når jeg sykler en sykkel uten barends så tenker jeg aldri på at jeg savner de. Litt merkelig egentlig. Men trolig kan de da kastes. Du vil neppe savne de.




Re: Er Barends helt ut? [Re: erling] #1017902 31/08/2010 07:13
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 118
H
Haande Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
H
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 118
Jeg kjøpte noen små carbon barends til birken iår.
Dette for å kunne veksle litt på hvordan jeg holder styret. Siden jeg har hatt brudd i begge armleddene, så blir de veldig onde etter lang tid i samme stilling på sykkelen.

På terrengritt på opp til 7mil er det ikke noe problem, så der har jeg ikke benyttet de.

Men så regner jeg meg jo som hovedsaklig landeveissyklist, så jeg teller vel ikke.;)

Re: Er Barends helt ut? [Re: Haande] #1018149 31/08/2010 11:05
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Jeg syntes det er pyton uten barends. På stisykling greit for da virer man bare rundt. men på maraton/rundbane bruker jeg det mye.. Nesten i hver bakke..


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er Barends helt ut? [Re: olechr] #1018165 31/08/2010 11:12
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Har du prøvd et ritt uten, olechr?


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Barends helt ut? [Re: baronKanon] #1018167 31/08/2010 11:14
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: baronKanon
Har du prøvd et ritt uten, olechr?


Kjørte en sesong uten.. Men syntes det er bedre med. Får se neste år. Vurderer å prøve ricer i ritt ikke bare på stisykkelen.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support