Syklet Birken på en eldre hardtail med flatt styre og barends, og der har de helt klart en misjon etter min mening.
På fulldemperen med riserbar har jeg aldri savnet barends.
Det jeg imidlertid er blitt avhengig av på riseren, og til en viss grad på flatt styre, er plass til å plassere hendene helt inntil stem'en for en flatere 'grus/asfalt' sittestilling.
Syklet Birken på en eldre hardtail med flatt styre og barends, og der har de helt klart en misjon etter min mening.
På fulldemperen med riserbar har jeg aldri savnet barends.
Det jeg imidlertid er blitt avhengig av på riseren, og til en viss grad på flatt styre, er plass til å plassere hendene helt inntil stem'en for en flatere 'grus/asfalt' sittestilling.
Så noen på birken som hadde satt noen eldre lengre barends (sticks som vi klate det da jeg var liten) på midten av styret, slik at det skulle bli enklere å legge seg ned og tråkke på flatene. Vet ikke om dette er lov, eller har noen hensikt, men rart så det hvertfall ut.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Så noen på birken som hadde satt noen eldre lengre barends (sticks som vi klate det da jeg var liten) på midten av styret, slik at det skulle bli enklere å legge seg ned og tråkke på flatene. Vet ikke om dette er lov, eller har noen hensikt, men rart så det hvertfall ut.
Tror definitivt det har hensikt, men tror kanskje det kommer/skulle kommet inn under forbudet om tempostyre (som jeg tror det er i Birken).
Stilpolitiet, kom og arrester meg, her er det både riser og barends. Til og med styre-tape på barends.
Barends er glimrende for å få et mer "riktig" grep i lange seige motbakker. Men på stisykkelen har jeg nå plukket de av, mest på grunn av stil og litt på grunn av hekting.
Men hvorfor riser med barends er verre enn flatt styre med barends, har jeg ikke forstått. Noen som kan forklare...?
Jeg beholder mine på. Får til mye bedre tråkk opphover ved å holde i barendsen enn å sitte mer oppreist på styret. Ser ikke noe poeng i avvenning, siden jeg sjelden sykler i tett krattskog.
Har fått en del stygge blikk fra stilpolitiet. Men når de prøver å vinke meg til siden for å skrive ut forelegg, så sykler jeg bare glatt fra dem - noe jeg ikke hadde klart uten barendsen.
Nå ble jeg enda mer i tvil da forumistene virker todelte i synet på dette...Jeg syntes, som Simson, at effekten er tilstede oppover. Problemet mitt er at jeg har veldig stor respekt for stilpolitiet og jeg bruker veldig mye penger på å unngå stygge blikk uansett om jeg sykler på sti, grus eller asfalt.
I tillegg ser jeg svært få i eliten bruker barends. Noe de kanskje ville gjort hvis det har en målbar effekt. Jeg er riktignok 45 minutter bak disse i Birken tid, men det er jo fra de beste man henter inspirasjoenen. Avvenning bør jo være mulig med tanke på den lange vinteren vi går i møte...
Husker når jeg gikk i 6 klasse, da var det en i 7. som hadde rosa elokserte barends, og bremsehendler i samme farge som var vinklet ytterst så de fulgte barendsa sin form, det var kult det! 90-talls til tusen!
Fikk man ikke bremsehendel-forlengere man kunne skru på enden av bremsene i 90grader, slik at man også kunne bremse med barends? Jeg mener å erindre noe sånt, selv om det er fortrengt..
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
Barends funker bra på gruspeising det. Mange landeveissyklister som sverger til dette på grusræsern. Selv synes jeg det kun går på rette lavt monterte styrer.
Fikk man ikke bremsehendel-forlengere man kunne skru på enden av bremsene i 90grader, slik at man også kunne bremse med barends? Jeg mener å erindre noe sånt, selv om det er fortrengt..
Jo, naboen hadde det
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Jeg kjøpte meg et par barends i fjor faktisk. Usedvanlig lekre og lette saker som hadde vært på en Canyon. Men de passet sørgelig dårlig på mitt styre med 11 graders bakoverbøy. Jeg kan rapportere at barends som peker utover fører til vonde håndledd. Men man fikk akkurat den fordelen i klatringer som de skulle gi. Så når det kommer et par som veier 60 gram og har vinkling tilpasset moderne styrer er jeg klar.
Når jeg sykler en sykkel med barends så tenker jeg at de er fine å ha. Kan ikke ta av de. Men når jeg sykler en sykkel uten barends så tenker jeg aldri på at jeg savner de. Litt merkelig egentlig. Men trolig kan de da kastes. Du vil neppe savne de.
Jeg kjøpte noen små carbon barends til birken iår. Dette for å kunne veksle litt på hvordan jeg holder styret. Siden jeg har hatt brudd i begge armleddene, så blir de veldig onde etter lang tid i samme stilling på sykkelen.
På terrengritt på opp til 7mil er det ikke noe problem, så der har jeg ikke benyttet de.
Men så regner jeg meg jo som hovedsaklig landeveissyklist, så jeg teller vel ikke.;)
Jeg syntes det er pyton uten barends. På stisykling greit for da virer man bare rundt. men på maraton/rundbane bruker jeg det mye.. Nesten i hver bakke..
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.