Latsab's treningslogg
|
Latsab's treningslogg
29/07/2010 08:31
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Er ny bruker her og tenkte jeg skulle starte med en treningslogg som min første post. Litt sent på året å starte en logg som opptrening til ritt men bedre sent enn aldri tenkte jeg. Er en gutt/mann på 35 år og er født og oppvokst i Sarpsborg men har bodd de seneste årene i Fredrikstad. Dette med sykkel startet med at jeg fikk utfordringen fra en på jobben i fjor om å delta på birken. Meldte meg da på og fikk etterhvert en plass, litt uvitende om hva som ventet meg egentlig. Å sykle mer seriøst og langt ble en stor overgang for meg, jeg har for det meste trent styrke (hobbystyrkeløfter) siden jeg var 16. Utholdenhet var liksom ikke min greie og jeg var (og er fortsatt) tung i kroppen, pr nå ca 97 kg, men noen kg mindre har det blitt. Det var litt om min bakgrunn. Så var det treningen. Noe trening har det jo blitt og formen har blitt merkbart bedre siden februar da jeg startet med å sitte på spinningsykkelen. I april ble det kjøp av ny sykkel, en scott scale 70, og treningen ute var igang. Formen er som sagt blitt bedre men om jeg føler meg direkte klar for birken vet jeg ikke, men fullføres skal det nå gjøres, forhåpentligvis med en anstendig tid  Litt logging: For å kun ta med siste treningtur så gikk den til Sprinklet her i Fredrikstad (leste tips på forumet her). Startet fra riksveien ved skiltet og opp til der veien stopper ved gjerdet, noen bakkedrag var kjekt å få med seg også tenkte jeg. 2,9 km og 110 m stigning målt på min polar. Tid brukt: Ca 13 min fra stående start. Litt grus og resten asfalt. Jepp jeg er ikke den raskeste, men da har jeg noe å forbedre til neste gang, følte jeg kunne presse meg litt mer. Kanskje også teste stien opp dit neste gang. Skulle ønske det var mer lange bakker her i fredrikstad men det får duge, heller dra på litt ekstra på slettene også.
Redigert av Latsab; 29/07/2010 08:32.
|
|
|
Re: Latsab's treningslogg
[Re: Latsab]
29/07/2010 08:39
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Bra jobba, spennende å følge utviklingen videre!
Har du etter hvert vurdert å joine en klubb/ treningsfellesskap? Finner stort sett ryttere på alle nivåer i klubbene rundt storbyene.
M
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
[Re: JanM]
29/07/2010 09:34
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Gratulerer! Tror aldri du kommer til å angre på at du har begynt å sykle for moro skyld og for å bli i bedre form. Det er mange på dette forumet som har vært i samme situasjon, inklsive meg selv. Jeg husker fortsatt den raske framgangen av form i starten, og lykkefølelsen når "monsterbakken" etter noen gangers sykling gikk som en lek å komme opp. Det beste rådet jeg har å komme med, er å ikke tenke så mye på lengde og intensitet den første sesongen, men sykle når du har lyst og utforske nye veier og områder. Dermed blir det lystbetont, og det er lettere å fortsette med hobbyen og treningen. Det kan være lurt å føre dagbok, eller ta vare på loggen fra pulsklokka. Å se tilbake på gamle notater og logg er veldig morsomt. Jeg har syklet nokså aktivt i 5 år nå og gleder meg fortsatt like mye til hver ny tur jeg skal ut på. Og fremgangen fortsetter hele tiden hvis man ikke gir seg.
Redigert av ØyNe; 29/07/2010 09:35.
|
|
|
[Re: ØyNe]
29/07/2010 10:19
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takker for råd. Ja å gjøre det så lysbetont som mulig er nok viktig. Stadig på jakt etter nye steder å sykle, asfalt og grusveier er det nok av men gode stier er vanskelig å finne. Har lite trening på stier og det har en tendens til å bli mye på asfalt.
Er det noen her har kart eller gps logg på stier i Fredrikstad eller Sarpsborg området? Det hadde vært veldig kjekt.
Er ikke med i noen ren sykkelklubb men via et sykkelfellesskap på jobben. Er helt klart en fordel og har lært mye fra de, samt å sykle med andre er veldig morsomt. Likevel, det blir nok en del alene turer så å være medlem i en sykkelklubb hadde nok vært enda bedre for fremgangen. Er heldigvis noen sykkelklubber her i området som arrangerer turer også for de som ikke er medlemmer.
Redigert av Latsab; 29/07/2010 10:22.
|
|
|
29/07/2010 11:31
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Er heldigvis noen sykkelklubber her i området som arrangerer turer også for de som ikke er medlemmer. Bare å møte opp på CK Øst treninger Ørebekk kl. 18:00 tir og tor. Langturer på Søndager. Melde deg inn kan du gjøre hvis du finner det interessant.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
01/08/2010 10:55
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ble en tur i formtest runden i dag, altså Torsnes rundt. Kun asfalt, 31.1 km og tid 1:13. Ingen rekord men kun 1 minutt bak. Får skylde på at det var en del motvind i dag  Takker for tilbudet Hekta-MTB, spesielt langturer hadde det vært kjekt være med på siden det er kjedelig å sykle langt alene. Er det fast hver søndag og hvor lenge varer langturene? Folk på alle nivåer regner jeg med?
|
|
|
05/08/2010 06:23
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Trening i går:
Styrketrening, kun overkroppen. Benkpress, skulderpress, biceps og nedtrekk. Ikke noen struktur på styrketreningen for tiden, er kun for å holde kroppen i gang slik at det ikke blir for mye å ta igjen til høsten.
Ble også en tur rundt glommaringen x 2, den litt kortere versjonen over sandesund. altså ca 55 km til sammen. En kjedelig runde men det var liksom kjapt og greit der og da. Tanken var først og fremst å få inn mer langturtrening, helst i moderat tempo. Første runde ble likevel syklet hardere enn tenkt med påfølgende krampe i leggen halvveis i runde 2. Lærer aldri men har så lett for å gi på ekstra i bakkene når man har overskuddet.
Har heller ikke øvd inn dette med sonetrening. Skjønner heller ikke åssen folk kan ligge på sone 1-2 på langturer. Enten så er de i knallform og alle bakker går lett, eller så er det temmelig flatt og det går i rolig tempo, for mitt vedkommende i veldig rolig tempo. Glommaringen er nå temmelig flat, kun et par steder hvor det er litt bakke, men likevel. Får planlegge litt bedre struktur på treningen til neste år. Viktigste nå må vel være å få en del mil på sykkelen.
På sikt kunne det vært artig å tatt merket men ligger nok langt unna denne i år.
|
|
|
05/08/2010 07:59
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Det med sonetrening og sone 1-2 kommer etterhvert. I fjor spratt jeg opp i sone 3 & 4 i nesten alle bakkene på rolige langturer. I år er det nesten motsatt. Må virkelig tråkke på for å komme opp i sone 3 & 4 på intervalløktene 
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
[Re: prøver]
10/08/2010 10:20
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja det kommer nok etterhvert. Sone 1 virker omtrent umulig å ligge i nå for tiden iallefall. Da må det være paddeflat og null motvind  Litt logging... Lørdag: Rolig langtur, 77 km, tid 3:55. Mest asfalt, litt grusveier, ikke mye stigninger. Gjennomsnittlig puls 136. Med tanke på at jeg burde ligge i underkant av 120, sånn etter boka iallefall, så har jeg et stykke igjen der men likevel fornøyd med turen. Deilig å ikke være sliten etter endt tur. Lørdag: Litt intervalltrening. Fram og tilbake over fredrikstadbrua + noen mindre bakker i området. Også ny test opp til sprinklet. 2,9 km, stigning 110 m. Tid: 11:24. Altså ny pers men fremdeles ikke mye å skryte av, er seig den stigningen opp der altså. Ser ikke for meg noen kjempetid i birken akkurat, innser dette mer og mer nå men fullføres skal det nå gjøres.
|
|
|
22/08/2010 19:09
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Mandag 16.08
Sykling i savalen fjellet, bakkedrag opp til høyfjellhotellet. 13 km og tid 46 min. Morsomt med litt mer bakker for engangskyld, men fy.. så treigt det gikk oppover der.
Søndag 22.08
En runde i formtestrunden. Ingen pers denne gangen heller. Kan vel skylde på (må alltid skylde på noe...) at det har vært lite struktur i treningen den siste måneden, pga ferie og latskap. I tillegg har det også vært spist en del drittmat, og sikkert en vektøkning på et par kg. Kan ikke si jeg er veldig overrasket egentlig.
Regner disse som de siste treningene før birken, eller iallefall det blir kun en rolig tur til uka. Spiller kanskje ingen rolle, men tenker at noen mil i beina er kjekt.
Gruer meg litt til birken, vet at det kommer til å bli langt og slitsomt, men forhåpentligvis også litt artig med masse folk både i løypa og utenfor. Det er også mitt første ritt noensinne, så dette blir spennende.
|
|
|
29/08/2010 14:56
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Birken fullført. Brukte uhorvelig lang tid men bestemte meg for at rittet måtte jeg fullføre. Min birken historie fra start til mål (NB: mye tekst) Starten gikk kl 13.30 og det var en grei tur opp til skramstad, bestemte meg for å ta det rolig opp dit noe jeg absolutt ikke angret på etterpå. Hadde såpass overskudd at jeg ga på litt når det begynnte å flate ut. Morro, syklet forbi en del akkurat her. Litt banan og energidrikke ble det på skramstad, hadde i utgangspunktet ikke tenkt å stoppe her men hadde planlagt altfor dårlig når det gjalt å bringe med egen mat. Kun 2 new energi sjokolader hadde jeg med og 3 vannflasker. Videre gikk det også greit, litt anstrengende gjennom det første terrengparti siden jeg ikke hadde skrudd på dempere, tok meg liksom ikke tid til det siden jeg måtte stoppe opp, men kunne nok angre på det siden. Ned mot djupfoset gikk det fort, syklet forbi maange her. Kanskje ikke rart siden det er mange useeda folk men likevel. Artig var det selv om det ristet fælt. Så begynnte problemene når jeg kom inn i det andre terrengpartiet. Mistet kjedet rett etter brua, ingen big deal akkurat men tenkte at dette var starten på flere problemer. Skrekken er punktering, jeg er ikke særlig drillet på det. I gå-partiet var det tungt. Gå i terrenget er ikke min greie og flere gikk forbi meg her, tapte nok en del tid her og krefter. Forferdelig gjørmete og klinete var det også. Etter gå partiet kom jeg meg sånn smått opp på sykkelen igjen men måtte gå av sykkelen flere ganger siden løypa fortsatt var gjørmete flere steder og ikke minst var det en del folk foran meg. Ikke akkurat en fordel å være i den aller siste pulja. Kom så til bringebu hvor det ble noe mer mat, men her var det tomt for energidrikke. Ble ikke lange stoppet her. Etterhvert ble også begge de to new energi-sjokoladene spist og fortært. Kreftene begynnte det også tære på. Frøs også i beina men aller verst var det med fingrene, begynnte å slite med å gire. Kjede og drev begynnte å lyde mye knitre-lyder og skivebremsen foran gikk urent rundt. Begynnte å se mørkt på ting, var heldivis ikke gjennomsliten men at jeg frøs slik i fingrene at det tok motet fra meg. Foran meg syklet det en som tydeligvis ikke hadde det greit heller. Han mumlet om at han var helt tom, noe jeg trodde helt på siden han gikk av sykkelen ved den minste motbakke. Jeg var tydeligvis ikke alene med å miste litt mot. På kvarstad ble det en ganske lang stopp. Fikk i meg en del mat. Jeg trenger tydeligvis en del mat. Frøs veldig i fingre og lurte på åssen turen skulle gå videre, om jeg i det hele skulle sykle videre. Det kom jo absolutt ikke til å bli noe bedre, kanskje verre. Vurderte veldig på om jeg skulle bryte, dette var jo galskap. Bestemte meg likevel etter en god halvtime å sykle videre. Noe jeg ikke angret på etterpå. Kom meg sakte men sikkert til rosinbakkene, og stoppet selvfølgelig opp der også for å få i meg noen rosiner. Her syklet jeg opp kanskje halveis men valgt å gå de siste 400-500 m. Vet ikke om det var noe særlig lurt. Var nesten like tungt å gå og ikke minst mye tregere, for min del iallefall. En del folk gikk forbi meg her, følte meg som en gammel mann. Videre derfra var det en del bakker opp til elgåsen og gikk også i noen deler av de. Var ikke opptatt av å komme meg til mål raskest mulig kun opptatt å fullføre uansett tid. Kom omsider til elgåsen. Her ble det kjeks og litt boller. Frøs veldig på fingrene. Nå var vel snart toppen her men jaggu var det noen bakker til, tok aldri de bakkene slutt. Endelig bar det nedover på asfalt. Ble en del mer fart nå men fingrene sto det dårlig til med og turte ikke å holde høy fart siden jeg var redd for å klare å bremse pga følelseløse fingrer. Etter asfalten kom jeg inn på en grusvei igjen og her gikk det for sakte, det var våt grus og en del hull i veien. På et tidspunkt lurte jeg på om luften hadde gått ut av dekkene, det gikk jo så tungt framover. Hadde jeg punktert nå. Heldigvis ikke men grusen sugde tydelivis til seg dekkene noe veldig her. Det gikk ikke fort, jeg gadd rett å slett ikke å sykle fort. Mål kom jeg meg til uansett. Så to damer som syklet sammen, det gikk ikke fort med de heller så jeg slo like gjerne følge med de. Jeg hadde ingen lyst lenger, ingen lyst til å gi på de siste km til mål. Var bare fornøyd over at 5 km til mål skiltet kom. Etterhvert ble det enda brattere og jeg slet med bremsene. Har merket tidligere at de bremset dårlig men nå var det nok ingen bremseklosser igjen, det bråket noe helt forferdelig. Det ble å gå ned en del bakker, og de siste 5 km ble litt lange. Mens jeg gikk nedover tenkte jeg over birken 2011. Det blir et år hvor jeg kommer til satse langt mer, og jeg har tatt lærdom av mye. Det er et stort potensiale Etterhvert så jeg håkons hall og viste å mål var veldig nært. En herlig følelse samtidig som at jeg følte meg dum der jeg gikk og det begynnte å bli ganske sent. Klokket inn på 7.01 med blandede følelser men uansett gla for at det var over. Tenkte at de to arbeidskollegaene mine forlengst hadde kommet i mål og de var nok begynnt å bli ganske utålmodige tenkte jeg. Til min overraskelse var de i veldig godt humør og de var tydeligvis imponert over meg siden jeg fullførte og var behjelpelige med både mat og hadde hentet bagasjen min. Sånt varmer. Det ble en sen dag og ikke minst en veldig slitsom dag, men likevel dette frister til gjentagelse. Nå blir det mange forberedelser framover, ikke minst mer målrettet planlegging, men i høst/vinter blir det mest styrketrening med innslag av noen sykkelturer og intervaller på rulle. Kan nok være fordel og ta noen løpeturer på tredemølla også slik at jeg blir bedre i gå-partiene. I gå i bakker/terreng var tydelig ikke min styrke. Ikke minst bør også både sykkel og bekledning sees nærmere på. Jeg har tanker om mye. Kort sagt så kan mye forbedres, det kan bare bli bedre
|
|
|
01/09/2010 12:26
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Trening 31.08.10
Benkpress bred 95kg 5x3reps Knebøy 95 kg 5x3 reps Benkpress small 80kg 5x3reps Bicepcurl (rett stang) 40kg 5x3reps
Intervalltrening 4x4 på ergometersykkel.
Som planlagt blir det mer fokus på styrke nå framover til mars/april. Deretter for fullt tilbake til sykkel igjen. Noen sporadiske turer blir det nok. I tillegg sykler jeg til jobb hver dag, 4,5km hver vei.
Redigert av Latsab; 01/09/2010 12:27.
|
|
|
01/10/2010 11:58
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Stund siden jeg har logget. Kan føre opp trening i denne uka, logger ikke alle dager.
Mandag: Benkpress, knebøy, benkpress smalt grep.
Tirsdag: Bicupcurl, nedtrekk, mage. 20 min rolig sykling med gjennomsnittlig puls 130.
Torsdag: Benkpress medium grep, markløft, skulderpress, triceps. 3x4 min 9,5km/t jogging (orket ikke det siste intervallet pga vondt på framside legg). Makspuls 174.
Planer om å gjennomføre 4x4 intervall på sykkel til lørdag.
Trener som planlagt mest styrke nå framover til våren (mars) og det blir spennende å se om det i det hele blir noen utvikling på sykkelformen i løpet av den tia. Er ikke noe ræser på sykkel så det skal vel ikke så mye til men likevel. Den tunge vekttreningen tar på så jeg legger utholdenhetstreningen på de dagene jeg ikke har tung vekttrening på beina, tenker da spesielt på knebøy, det er ikke mye trøkk i beina etter en tung knebøyøkt for å si det slik. Og det kan sitte i beina i flere dager.
Av og til føler jeg at jeg burde satse på enten kun sykkel eller kun styrketrening men har nå planer om å teste ut dette. Noe spesielt dårligere i form på sykkel i løpet av vinteren burde jeg uansett ikke bli.
|
|
|
25/11/2010 12:30
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Går en stund mellom hver gang jeg logger nå. Har for det meste trent vekter men noe sykling fram og tilbake til jobb har det også blitt + noen få intervaller på ergometersykkelen. Ingen struktur på sykkeltreningen for tiden. Er iallefall påmeldt til birken og kommer til å melde meg på grenserittet neste år. Det hadde også vært spennende å prøvd sølvstufossrittet, har hørt at dette er et noe mer krevende ritt men det ligger i såpass kort avstand fra meg at det er noe jeg bare må få med meg. Altså 3 ritt neste år, tror det er greit nok. Tenker fortsatt tilbake på birken 2010. Resultatet, opplevelsen av det etc. Har enda ikke gått opp for meg at det kunne gå så elendig, folk som er helt utrente kunne like godt ha syklet bedre, men jeg har virkelig bestemt meg for at neste gang skal det gå bedre, mye bedre. Merket skal i boks en eller annen gang, om ikke til neste år så kanskje i 2012. Målet er uansett mer anstendige tider. Ser for meg rundt 4-4.10 på birken (4.30 hvis det blir ala føret vi hadde i år), 3.30-3.40 på grenserittet, sølvstufossrittet..har jeg ikke peil, blir kun å gjennomføre denne tenker jeg. Som jeg har skjønt så er denne noe tidligere på sommeren også. Så var det vintertreningen da. Har gått til innkjøp av bedre sykkelklær ment for vinter og ikke minst pikkdekk. Nå er det ingen unnskyldning å droppe syklinga i kulda. Blir uansett kun sykling til og fra jobb og noe lystbetont fra tid til annen. Kondisen må uansett vedlikeholdes eller gjerne forbedres og da er det intervaller på ergometersykkelen som kommer til å være det mest effektive for min del. Da får en bare se hvor dette bærer hen 
|
|
|
05/01/2011 09:12
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nytt år, ny start og nye muligheter. Dette kan bare bli bedre.
Vekt 03.01.10 = 105.2kg. Fråtsinga i jula har satt sine spor.
Treninger i det siste:
30.12.10 Intervall på rulle 4x4 180w intervaller, gjensnitt w/puls =139/149
03.01.10 Intervall på rulle 4x4 200w intervaller, gjensnitt w/puls = 150/160
04.01.10 Vekttrening: Benk 105kg 3x8 Knebøy 110kg 3x8 (dyype knebøy) Skråbenk 70kg 3x8 Triceps i apparat
Planlagt styrketrening torsdager og ny intervalløkt sykkel til fredag med litt redusert intensitet og deretter øke til 210w til mandag. Mulig jeg legger inn nok en sykkeløkt på rundt en time i ukene framover for ytterligere fettforbrenning. Forhåpentligvis blir det noe jobbsykling framover også, men ikke lett pga denne snøen og dårlig brøytede gangstier. Mer fokus på sykling blir det uansett ikke før slutten av mars/begynnelsen av april.
Bekrefter med dette at jeg er i elendig sykkelform (altså ikke uventet) men styrken er på vei oppover (slik som jeg håpet). Mulig wattverdiene er noe lave, mener å ha hatt høyere watt verdier på ergometersykler på treningsenteret, men sannheten er uansett at jeg er i elendig form så jeg får jobbe ut i fra det. Gleder meg til å se hvordan dette utvikler seg.
|
|
|
18/01/2011 08:49
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vekt mandag morgen 17.01: 105kg Har trent litt ymse korte og lengre intervaller i det siste og kommer til å fortsette med dette framover. Vekta har kun gått ned 200g siden sist *blush*, men årsaken er nok at jeg har trent en del tunge vekter siden jula og har økt noe i muskelmasse. Det blir nok mer fart på sakene etter hvert. Mandag 17.01: 20 min watt-test på flow-rulle: 212W i gjennomsnitt, makspuls 194, kun 1 under antatt makspuls. Kan være at makspuls ligger litt høyere. Det var min aller første watt-test og det var mildt sagt slitsomt, aldri brent så mye i lårene noen gang. 212W er ikke mye å skryte av akkurat, i alle fall ikke med min vekt, går ikke akkurat fort oppover i bakkene med dette effekt/vekt forholdet  . Heldigvis er det noen mnd til ritt enda, og forhåpentligvis er jeg en del lettere da. Gleder meg til fortsettelsen, satser på å ta en 20min watt-test per 2 uke.
|
|
|
18/01/2011 11:06
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
212W i gjennomsnitt, makspuls 194, kun 1 under antatt makspuls. Kan være at makspuls ligger litt høyere. Det var min aller første watt-test og det var mildt sagt slitsomt, aldri brent så mye i lårene noen gang. 212W er ikke mye å skryte av akkurat, i alle fall ikke med min vekt, går ikke akkurat fort oppover i bakkene med dette effekt/vekt forholdet  . Heldigvis er det noen mnd til ritt enda, og forhåpentligvis er jeg en del lettere da. Hva hadde du kalibrert rulla til? Etter at jeg kaliberet min Flow til 1 (mindre enn det så glipper hjulet mitt for mye) så virket det som om watt-produksjonen min gikk opp en del. Håper så klart at det er bare pga bedre form, men er nok også litt pga rullas unøyaktigheter når det kommer til wattmålig  Kan være verdt å se på, synes 212W hørtes litt vel lavt ut.
|
|
|
[Re: Liol]
18/01/2011 12:22
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Den ble kalibrert til 0 etter 10 min oppvarming, deretter reset og så igang, så er nok bare at jeg er i høyst elendig form, helt nederst på aaberg wattlista faktisk  Målingen var nok ikke helt nøyaktig heller, da jeg ikke har noen tilleggsprogramvare og rullesykkelen vel heller ikke er den beste. Rulledekk har jeg da. Dette er min første test så tilvenning har nok noe å si også. Kan jo være at den oppvarminga var litt snau også, skal tenke på det neste gang. At jeg ligger såpass lavt har nok også noe med dvalen jeg har hatt i vinter, med minimalt av sykkeltrening men også at jeg aldri har vært noe "kondis" menneske. Styrketrening har stort sett vært min greie fra jeg var en 15-16 år. Forventningene til min form nå er sånn sett ikke veldig høye  Men trøster meg med at dette kan bare gå framover og skal ikke se bort fra at økningen kan bli veldig stor. Satser på 300w og kroppsvekt på 90 før sommeren *veldig optimist*
|
|
|
18/01/2011 14:38
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Bruk rulla som ett verktøy du bare, selv tar jeg alldrig noen 20min tester. Bare husk og ha litt progresjon.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
01/02/2011 08:15
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vekt mandag morgen 31.01: 103,2kg (105,2) 20 min watt-test på rulle: 225w (213)i snitt. Bedring fra sist gang men hadde litt mer å gå denne nå da jeg kjørte siste min på 300w. Turte ikke å presse meg mer da jeg var redd for sprekke, er tross alt 20 min. Fortsatt en en veldig treg syklist men likevel morro og motiverende med fremgang 
|
|
|
01/02/2011 09:33
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Bra jobbet! Komboen av vektreduksjon og wattøkning er stas :-) Det går fort!
|
|
|
[Re: tobiast]
01/02/2011 10:58
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk  Blir artig å se hvordan dette utvikler seg i løpet av 2 rulle mnd'er til.
|
|
|
14/02/2011 21:42
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vekt mandag morgen 14.02: 103,5kg
Vekta har vært ganske stabil de siste 2 ukene, 300g opp. Heldigvis var jeg forberedt på det siden det har vært tung vekttrening og mindre sykling i det siste, ikke minst ble det en del god mat i helgen. Hadde vært overrasket om jeg hadde veid mindre nå, men nyskjerrigheten råder og jeg måtte bare sjekke.
Sykkeløkt på rulla i dag: - 15 min oppvarming med noen små drag (120-180w) - Kalibrering av rulle til 0 - 5 min drag: 280w i snitt - 5 min nedkjøring
Tenkte det var greit å teste ut noen kortere drag også og det var en tøff økt med blodsmak i munnen og det svidde godt i låra. Kommer ikke til å prioritere slike økter framover men det var artig å teste ut litt.
|
|
|
25/02/2011 08:26
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Mandag 21.02
Økt på rulla: 10 min oppvarming 4x4min, 250w på dragene 5 min nedkjøring
Torsdag 24.02 10 min oppvarming 3x15min, 210w på dragene. 5 min nedkjøring
Tenkte en rolig økt nå i helga og så en ny 20min watt-test til mandag.
Skulle gjerne ha trent noe oftere for tiden men satser på at det tar seg opp mer utover nå. Viktigste er vel ikke å starte på scratch når utesyklingen starter for alvor.
|
|
|
01/03/2011 00:02
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Mandag 28.02 Vekt på morran: 101,4 kg Økt på rulla: 10 min oppvarming kalibering til 0 20 min watt-test: 241w i snitt Vekta går nedover og det er stadig mer watt på rulla. Har ofte litt mer å gi på slutten, men denne testen har også mye med det mentale å gjøre merker jeg. Ser ut som det kan bli en fin fin start på våren dette, men nå må den se å komme snart 
|
|
|
02/04/2011 21:08
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Stund siden siste logging. Trening denne uka: Mandag: Tur rundt torsnes på racer, 31 km rolig tur Tirsdag: 5x8min intervaller på rulla Onsdag: Vekt trening + 3x3 min løping på tredemølle Fredag: Tur rundt glommastien/vetatoppen på terrengsykkel, 25km rolig tur Lørdag: Vekt trening. Det var godt å trille litt ute men glommastien var fortsatt full av is (morken riktignok) og gjørmete partier. Ikke noen stor fornøyelse. Drøyer nok 2-3 uker til før jeg prøver denne igjen. De 2 ukene før dette har det vært ganske lite trening. Kombinasjon tannverk, forkjølelse og fødsel har gjort sitt til at det har blitt lite tid til trening. Vekt i går på ettermiddagen 98,4kg men samme sykkelform eller noe dårligere. Altså har jeg gått ned nesten 7kg siden januar, men noe av det er nok også muskelmasse 
|
|
|
20/04/2011 12:52
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Trening i går. Testrunde, glommastien 27km på terrengsykkel(via sandesund). Tid 1:04, beste i fjor 1:07. Sykkelformen kommer mer og mer på plass, er bare å holde det gående nå  Vekta er også på vei nedover, sakte men sikkert, nede i 97,7kg nå. Ingen lettvekter ennå, men merker det alikevel i bakkene at jeg har blitt lettere. Planlegger to hardøkter til denne økta, den ene med litt lengde på. Har ikke vært turer på over 40km i år.
|
|
|
22/04/2011 21:04
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
En litt lengre tur i dag på raceren, den lengste sykkelturen hittil i år. Det ble kråketråkken traseen på 73,5 km. Ikke fullt så spennende da det er 3x24,5 km men det ble en test for å se hvordan jeg ligger ann før enebakk rundt 1 mai.
Tiden ble 2:43 minus en liten stopp for matpause. Altså ikke superfort men det var nok heller ikke dagen i dag tror jeg, fikk ikke opp pulsen skikkelig, og lå 10-15 slag under hva jeg pleier under harde økter. Har heller ikke så mye langkjøring i kroppen så begynnte å kjenne det i ryggen og beina etterhvert. Siste runden var tung, men ikke uoverkommelig.
Uansett enebakk rundt skal bli gøy å gjennomføre, mitt første ritt i år og andre ritt noensinne.
|
|
|
02/05/2011 15:17
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Forrige uke var en rolig uke med kun jobbsykling. Planen var en rolig tur eller to før enebakk rundt, men det ble ikke slik. Var fornøyd med resultat i enebakk rundt i går, 2:39. Ganske langt ned på lista med dette resultatet men likevel en god håndfull med folk under meg også, jeg ble ikke sist  Det realistiske målet var rundt 2:50 og det var et håp om 2:40 så jeg er absolutt fornøyd. Kan vel si at det var gode forhold med lite vind, og det påvirker jo tiden i stor grad. Dette lover uansett bra for sesongen, Vestmarkrittet neste.
|
|
|
24/05/2011 14:19
|
Latsab
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Intervaller på rulla i går 4x4x270w.
Får håpe på mindre vind og penere vær snart, men tross alt bedre å trene på rulla enn ingen trening.
|
|
|
|
|