Birkebeinerrittet 2010
|
Re: Birkebeinerrittet 2010
[Re: Elgvenn2]
29/08/2010 10:19
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
Jeg sykle Fredagsbirken i fjor og følte jeg var relativt godt forberedt for ordentli' Birken, men det ble en svært frustrerende opplevelse. Jeg hadde for tynn sykkelbukse og tror det var det som gjorde at jeg slet med krampe i begge låra i første motbakke etter hver eneste utforkjøring. Jeg har aldri fått krampe i låra på sykkel før så dette var veldig irriterende. Jeg følte at jeg fikk i meg mer enn nok næring og drikke. Da jeg endelig følte at kroppen kom i gang etter en kald start opp mot Skramstad og jeg begynte å ta igjen ryttere i samme pulje og de siste i pulja før meg slo krampa inn i første trillebakken etter Djuposet. Og sånn fortsatte det hele veien: Utforkjøring, inn i motbakke i godt driv og krampe, full låsing i låra og av sykkelen. Det var mange som ble syklet forbi av meg flere ganger. Ellers følte jeg meg lett og fin i kroppen mellom krampene og synes jeg klarte å kjøre bedre i de partiene jeg hadde vært for defensiv i fjor. Synd bare at tiden ikke gjenspeilet det... At jeg ikke hadde problemer med brillene er vel en god indikasjon på at det ikke gikk fort nok... Jeg kasta hanskene etter Sjusjøen og ble faktisk varmere (eller litt mindre kald...) på hendene. Artig var det allikevel, ihverfall når jeg hadde fått meg en dusj og satt hjemme i sofaen god varm og mett.
Jeg stiller helt sikkert igjen til neste år, med nye hansker, tjukkere sykkelbukse og vintersykkelsko. Jeg har ikke noen tro på at jeg skal få oppleve godvær i Birken.
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
29/08/2010 10:30
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syklet inn til 4:01:53 fra pulje 27. Misset firetimersgrensen pga en stopp rett før Storåsen, da den ene cleaten under skoen hadde løsnet. Måtte av med skoen og skru litt.
Skvatt litt når jeg så denne, fordi at jeg syklet også på 4:01:53. Jeg syklet i pulje 43 og er vel egentlig veldig fornøyd med dette. Fant ingen andre som jeg kunne henge på med så jeg syklet mutters alene hele veien. Jeg er ekstremt dårlig til å sykle i terreng, så når det er sånne forhold som i går, hadde det gått raskere for meg å gå enn å sykle f.eks når vi svinger av asfalten etter storåsen. Nå har jeg syklet i 2004, 2009 og 2010. Neste år vil jeg ha fint vær og en god rygg å henge på. Marvin
|
|
|
[Re: kirderf]
29/08/2010 10:31
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
I fjor ble kjøpte jeg en mavic regnjakke/skall/vindjakke til 1500 smækkers rett før start. Resultat=helt kokt ved skramstad.
I går kjørte jeg med lange armer (måtte fjernes da de gjorde armene sykt kalde), kort bukse og "korte" hansker, funket bra, ble kun kald på føttene.
|
|
|
[Re: maghva]
29/08/2010 11:07
|
Haande
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da har jeg gjennomført min debut også. Startet i pulje 73, så det ble mye gjørme og kø.. Veldig mange som ikke ser seg for før de legger seg ut til venstre også.:s Tiden endte på 04:12:27, noe som jeg er overbevist om kunne vært en del bedre om jeg hadde stilt i en bedre pulje. Men det blir vel til neste år.:)
Nye klosser på formula bremsene holdt ikke, så jeg hadde stål mot stål bak fra storåsen, samt at de var veldig svampete så det måtte pumpes. Satset derfor ikke like hardt som jeg hadde lyst til ned bakkene. Kjeden hadde også en del lyst til å bli med heelt rundt ved hver nedgiring (om den ikke falt av), noe som var en del frustrerende.
Bekledningen hos meg var: - Ullsokker og sko med trekk - Lange løse bein + løse knevarmere - Vanlig sykkelshorts - Ulltrøye, langermet sykkeltrøye og vindjakke - Buff - Rimelige briller, kjøpt for 399 på gsport som fungerte perfekt! - Caps under hjelmen - Våte vinterhansker fra Pro3
Frøys ikke nevneverdig selv om jeg var søkkvåt hele veien. Presterte jo å falle ned i en 15cm dyp kulp nesten i starten.:p
|
|
|
[Re: Andrehua]
29/08/2010 11:11
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Kjørte lørdagsbirken fra pulje 68 som førstereis såvidt under 5timer, veldig kald fra midtveis.
La om bakdekk kvelden fra FF til RR2,2ss bak. Fungerte ypperlig. Supert grep gjennom terreng/gjørmepartiene der alle gikk, og 72kmt i baletten. Syklet lett det umulige partiet før mål og. Mange veisyklister som ikke er vant til terreng og gjørme. Og mange sliter ut bremser for de ligger konstant på bremsen. Xxln holdt mål, og castrol tws smøring uten chainsuck.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
29/08/2010 11:16
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Den som frøs mest var vel han som satt i dusjen med varmt vann fra dusjen over seg og ikke kunne gjøre rede for hvor han var og hva han hadde gjort den dagen, kraftig nedkjølt. Da var vi kanskje i samme garderobe. Var i hvert fall en som ikke hadde sekk og ikke visste annet enn fornavnet sitt... Stod/satt i dusjen i en halvtime - fikk håndklær, mat og ei reklamejakke å varme seg på til vi fikk henta sekken hans. (Ikke helt enkelt, for han visste ikke startnummeret og hadde ikke noe på seg som røpte det heller). Nesten skummelt å se hvor kuldeutmattet det går an å bli.
|
|
|
[Re: simson]
29/08/2010 11:30
|
kneissl
Medlem
|
Medlem
Gårsdagens bekledning:
Boxer.
I tillegg hadde jeg tilgang på sofa, et varmt teppe, PC, colabokser og annet munngodt. Jo lengre jeg fulgte web-sendingen på VG-nett jo bredere ble smilet mitt.
Må si meg svært fornøyd med vurderingen jeg tok fredag kveld om å droppe fjellsykling rundt frysepunktet.
Altfor mange ganger tidligere har jeg sett bort fra værmeldinger og bare stilt opp. Husker f.eks jeg passerte kikut i -27grader i HK-skimaraton for noen år siden. Det var faktisk, etter min mening, verre enn birkebeinerrittet '09.
Er vel bare å slå fast jeg trives utrolig godt som "godværsutøver". Får håpe det blir en del godvær framover, for nå må rulleskia fram skal jeg unngå å bli gjort til statist fra pulje 1 i Vasaloppet til vinteren...
Fortsatt god trening alle sammen!!
|
|
|
[Re: bullet]
29/08/2010 11:32
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
En artikkel som de poster så sent som fredagen er ingen unnskyldning nei. Å få satt opp en eller flere selvbetjenings-slanger er enkelt, i verste fall kan man trekke en slange fra en tilfeldig spring innendørs og ut. Det var mange som ble skuffet over denne arrangørtabben, spesielt fordi det er ganske enkelt å få tilbudt det på en eller annen måte.
|
|
|
[Re: Stine L]
29/08/2010 11:33
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Men det hadde vært gøy å sykle Birken engang med godvær og tørr løype...! Anbefales  Synes å huske at det var hakket morsommere, ja. Det minnet er laaangt bak i hjernebarken ja...
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: Skjeggspir]
29/08/2010 11:37
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Får legge til at det hele endte med as sykkelen forsvant under meg og jeg endte med et gjørmebad til stor jubel fra tilskuerne på stedet. Var morro å høre tilropene når det endelig kom en som ikke var like forsiktig som alle de andre som kom i den perioden.
Hehe, jeg gjorde nøyaktig det samme i den bakken, til stor jubel fra tilskuerne. Jeg startet ganske langt baki leksa, så da jeg kom til bakken var det folk som gikk på hver side...men det var goood plass i midten tenkte jeg, før jeg oppdaget at gjørma hadde blitt ganske mye dypere enn jeg trodde  Vil forresten gi de talentløse arrangørene krass kritikk for å nekte folk å spyle sykkelen etter målgang. Underveis i rittet var det jo haugevis av muligheter til å spyle sykkelen, men etter mål var det ikke engang en liten selvbetjenings-slange der. At det går an!! De har ingen unnskyldninger for denne dårlige prioriteringen. De klarer jo fint å spyle alle syklistene, men det er tydelig at dette gjør de bare av egeninteresse, og ikke for syklistenes skyld. Enig, de sto vitterlig med to høytrykkspylere og spylte folk. DET er oppskriften på nedkjøling, man er sliten og våt og næringstom. Det å i tillett få kroppen syplt med kaldt vann må jo være det dummeste ever. Skulle heller brukt strøm og vann på syklene, mulig det ble litt mindre skittent i garderobene, men ikke mye. Skjerpings
|
|
|
29/08/2010 11:40
|
bullet
Besatt
|
Besatt
En artikkel som de poster så sent som fredagen er ingen unnskyldning nei. Å få satt opp en eller flere selvbetjenings-slanger er enkelt, i verste fall kan man trekke en slange fra en tilfeldig spring innendørs og ut. Det var mange som ble skuffet over denne arrangørtabben, spesielt fordi det er ganske enkelt å få tilbudt det på en eller annen måte. Forsvarer ikke Birkenadm på noen som helst måte. En kompis etterlyste vask når han hentet sykkelen. Da fikk han beskjed om at problemene oppsto under fredagsbirken. Da blir det vanskelig å poste artikkelen tidligere.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: hJürg1]
29/08/2010 11:43
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Enig, de sto vitterlig med to høytrykkspylere og spylte folk. DET er oppskriften på nedkjøling, man er sliten og våt og næringstom. Det å i tillett få kroppen syplt med kaldt vann må jo være det dummeste ever. Skulle heller brukt strøm og vann på syklene, mulig det ble litt mindre skittent i garderobene, men ikke mye. Skjerpings Jeg stod over den spylinga pga eviglang kø (se for deg hvor mye lengre kø det hadde vært om de skulle brukt de til syklene som tar tre-fire ganger så lang tid), men folk jeg snakket med sa at de faktisk hadde noe varme i vannet, så de ble ikke nedkjølt av det. Apropos vann: Jeg fylte Camelbaken på Rena med vann - trodde jeg. Da jeg begynte å drikke like etter start var det umiskjennelig sportsdrikksmak av vannet. Jeg har aldri hatt sportdrikk på Camelbaken, så det må ha kommet fra Rena-tanken... Litt irriterende, for jeg hadde nok sportsdrikk på flaske, og ønsket reint vann på Camelbaken...
|
|
|
[Re: Thomasen]
29/08/2010 11:44
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
God erfraring med Sealskins når det er kaldere enn det var i går. Brukte selv neopren hansker i går, og hadde "varme" hender også ned fra Storåsen.
Hvilke type neopren hansker og hvor får man kjøpt de? Jeg syklet med noen Pro hansker. De fleste som har litt utvalg av sykkeltøy har også hansker for kaldt vær. Jeg hadde på meg noen skikkelig varme hansker fra Sealskins, men de holdt bare ca frem til Sjusjøen før det begynte å bli altfor kaldt og vått. Noen som kan tipse om et par gode hansker i neopren? Men jeg var selvfølgelig forberedt på dette, så jeg tok av meg hanskene og byttet til et par vanlige fingerløse hansker, pluss 2 stk kiwi-poser over. Plastposene var gull verdt fra Storåsen og ned, jeg fikk faktisk tilbake igjen varmen i fingrene 
|
|
|
[Re: simson]
29/08/2010 11:46
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Men hvorfor kan man ikke spyle syklene etter at de er satt i sykkelparkeringen? Da sparer man jo en kø? Ikke sikkert at de blir like rene, men gjørma var jo rennende i og med at det regnet hele veien og da er den lettere å få av.
jaja....på tur ut for å rengjøre sykkelen nå ihvertfal..må vel mølle den helt i deler tenker jeg...
Vel blåst til alle som sto på startstreken, enten de fullførte eller ikke. Stemmer i med det som er skrevet her, løypa holdt bedre i år, mindre gjørme i terrengparti 2, kaldere enn i fjor og generellt litt bedre tider.
Jeg har den tilnærmingen at det sikkert er kjappere å sykle fra Rena til Lillehammer enn å stå å vente på transport.
Jeg regner med vi sees til neste år..
Redigert av trekbikes; 29/08/2010 11:50.
|
|
|
29/08/2010 12:09
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Men hvorfor kan man ikke spyle syklene etter at de er satt i sykkelparkeringen? Da sparer man jo en kø?
Fordi Ingen sykkelvask. Mener å huske at de gjorde dette ifjor, men i år fikk de altså problemer på fredagen.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: kneissl]
29/08/2010 12:11
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Utrolig k-k-k-kaaaldt! Verre enn i fjor.
Jeg pådro meg en forkjølelse de siste to ukene, og hadde en enkelt ganske mislykket trening onsdag som eneste oppladning. Kroppen fungerte OK de første halvannen timene og jeg fulgte opplegget mitt ganske bra.
Så var det tvert slutt på all sprut, gjørmesprut unntatt. I perioder var jeg nesten uvel. Det ble bare en kamp for å holde fokus på jobben selv uten noen form for godfølelse. Relativt til pulja gikk det elendig, rett under 3:50. Ti minutter dårligere enn et realistisk skjema (som andel av merkekrav). Ikke helt galt når kroppen sviktet, men ikke bra heller.
Jeg trodde det eneste jeg egentlig frøs på var hendene (som rett nok var pinnestive og følelsesløse av kulde), men det var et bedrag. Da jeg skulle av sykkelen i mål var den generelle nedkjølingen såpass at jeg skalv i hele kroppen. Eller egentlig ristet fullstendig ukontrollert som en blanding av parkinson og cerebral parese til et nivå det var vanskelig å holde sykkelen uten å miste den. Det, og forsvunnet bakbremseffekt, forklarer i hvert fall den håpløse kjøringen fra Sjusjøen og inn til mål, og det er en årsak jeg kan leve med.
Jeg hadde mer klær enn i fjor. Det var bare det at mye regn med lav temperatur var så mye verre. Og kroppen fungerte dårligere.
Nå har jeg syklet birken fem ganger pluss en DNS pga skade i forkant, og bare i 2006 har jeg kunnet kjøre på på et fornuftig vis. Jeg merker av jeg i grunn føler meg litt lei av denne konkurransen nå. Det blir pause i 2011 uansett, så vi får se, men i år var det ikke verdt det. Rett og slett.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
29/08/2010 12:13
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor tror du at man trenger strøm for å spyle? Trekk en slange fra en innendørs spring, så går det fint. Blir selvfølgelig lavere trykk, men nok til å få vekk det verste.
Hvor mange ganger må jeg gjenta dette for deg?
|
|
|
29/08/2010 12:23
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
[ [/quote]
Hvilke type neopren hansker og hvor får man kjøpt de? [/quote]
Jeg kjøpte noen Diadora hansker på XXL i fjor. Frøs hverken på fingrene i år eller i fjor.
|
|
|
29/08/2010 12:24
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Enig, de sto vitterlig med to høytrykkspylere og spylte folk. DET er oppskriften på nedkjøling, man er sliten og våt og næringstom. Det å i tillett få kroppen syplt med kaldt vann må jo være det dummeste ever. Det var ikke kaldt vann da jeg ble spylt. Ikke ble jeg spesielt mye våtere heller, men en god del mindre gjørmete. Helt greit for meg. Kapasiteten på spylinga var selvsagt for lav. Jeg vet ikke årsaken til det. Min mening er at logistikken rundt målgang (og ifbm start for den saks skyld) rett og slett heller mot det imponerende. Det er utrolig mange som skal innom mange poster... Ting som kan forbedres? Selvsagt. Men "talentløs" eller "dummeste ever" vitner rett og slett om lite erfaring med arrangementer.
|
|
|
29/08/2010 12:26
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Hvorfor tror du at man trenger strøm for å spyle? Trekk en slange fra en innendørs spring, så går det fint. Blir selvfølgelig lavere trykk, men nok til å få vekk det verste.
Hvor mange ganger må jeg gjenta dette for deg? Jeg tror ingenting, jeg refererer til en artikkel. Pass tonen din du.
Carlberg Velo
|
|
|
29/08/2010 13:05
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Du gjentok den referansen en gang til etter at du fikk forklart at den artikkelen ikke var noen unnskyldning. Altså kom jeg bare med et helt legitimt spørsmål, siden jeg var nødt til å gjenta meg selv.
Men hvis arrangøren i fremtiden insisterer på å bare spyle syklisten for å spare dusjen sin, så får vi vel ta med sykkelen inn i dusjen da. Jeg måtte "spyle" sykkelen ved hjelp av et par vannflasker og veldig mange turer innom nærmeste garderobe, noe som ikke var spesielt moro, men det var eneste alternativet jeg fant.
|
|
|
29/08/2010 13:08
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er frivillig å delta og det er ikke noe krav akkurat at det tilbys sykkelvask. Skitne sykler på taket hjem går da helt fint. Syklene må uansett vaskes på nytt under kontrollerte former senere. Man deltar på Birken fordi det skal være moro. Og lete etter ting å klage på når det åpenbart er ekstreme forhold og situasjonen er spesiell ser jeg liten vits med.
Jeg er imponert over hva Birken får til og hvor knirkefritt alt fungerer, tross alt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/08/2010 13:11
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Vel, nå hadde ikke jeg taktransport tilgjengelig. Sykkelen skulle transporteres inne i en bil. Nå har jeg ikke vært med på mange ritt hittil, men alle de andre rittene har tilbudt muligheten til å spyle sykkelen, bortsett fra i går.
Får nok tak i et sykkelstativ før neste gang, men å tilby spyling er uansett ikke så vanskelig for en arrangør å få til.
|
|
|
29/08/2010 13:16
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alternativt ta med sykkelen ned til nærmeste bekk/elv og skyll vekk det verste der.
|
|
|
29/08/2010 13:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Skal man transportere sykkelen inne i bil skylder man seg selv å ha et gammelt teppe og eller en presenning til å beskytte bilen med. Å basere seg på sykkelvask på et ritt funker ikke i lengden. Hva gjør du etter en treningstur hvor du har kjørt til startstedet og sykkelen er blitt skitten?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
29/08/2010 13:17
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Ser at tidene er 7-9min raskere i år enn ifjor over hele fjøla ift makstidene som endrer seg med vær og vind.
Årsak?
Bedre underlag, utbedringer, medvind?
Redigert av Tjuvtrener; 29/08/2010 13:18.
|
|
|
[Re: -Jan]
29/08/2010 13:21
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Vel, jeg spurte faktisk folka om det var noen slike alternativer i nærheten, men de hadde ikke noe svar. Vannflaskene var det "beste" jeg fant, og det tok ca 1 time.
|
|
|
29/08/2010 13:22
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mange ganger må jeg gjenta dette for deg? Hvor mange slanger hadde du tenkt å trekke?
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/08/2010 13:23
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjører aldri til mine treningsturer, jeg sykler til dem alle sammen  Presenning hadde jeg, men etter at jeg tok et skikkelig gjørmestup i den siste gjørmebakken var sykkelen fullstendig dekket av gjørme. Den måtte få en grovspyling, som et minimum.
|
|
|
|
|