Enig i at det var surt og kaldt i dag, men å bli våt og fryse litt gjør meg ingen ting.
Det er verre når en ikke ser. Måtte gi opp brillene rett etter Skramstad pga. dugg. Det værste var spruten fra bakdekket til den foran. Mistet raskt den ene kontaktlinsa, og den andre rett før Kvarstad.
Er det noen som ikke hadde problemer med dugg på brillene i dag? Evt. hvilke briller, og hvor kan de kjøpes ;-)
Får legge til at det hele endte med as sykkelen forsvant under meg og jeg endte med et gjørmebad til stor jubel fra tilskuerne på stedet. Var morro å høre tilropene når det endelig kom en som ikke var like forsiktig som alle de andre som kom i den perioden.
Hehe, jeg gjorde nøyaktig det samme i den bakken, til stor jubel fra tilskuerne. Jeg startet ganske langt baki leksa, så da jeg kom til bakken var det folk som gikk på hver side...men det var goood plass i midten tenkte jeg, før jeg oppdaget at gjørma hadde blitt ganske mye dypere enn jeg trodde
Vil forresten gi de talentløse arrangørene krass kritikk for å nekte folk å spyle sykkelen etter målgang. Underveis i rittet var det jo haugevis av muligheter til å spyle sykkelen, men etter mål var det ikke engang en liten selvbetjenings-slange der.
At det går an!! De har ingen unnskyldninger for denne dårlige prioriteringen. De klarer jo fint å spyle alle syklistene, men det er tydelig at dette gjør de bare av egeninteresse, og ikke for syklistenes skyld.
Er det noen som ikke hadde problemer med dugg på brillene i dag? Evt. hvilke briller, og hvor kan de kjøpes ;-)
Kjørte med Oakley Jawbone med VR28 ventilerte glass. Måtte ikke tørke eller skylle underveis. Ikke dugget de nevneverdig heller. Kjørte også med sykkelcaps under hjelmen og en liten underrørsskjerm. Ifjor brukte jeg Biltemabriller og det var helt håpløst.
Sitat: Skjeggspir
Vil forresten gi de talentløse arrangørene krass kritikk for å nekte folk å spyle sykkelen etter målgang. Underveis i rittet var det jo haugevis av muligheter til å spyle sykkelen, men etter mål var det ikke engang en liten selvbetjenings-slange der.
At det går an!! De har ingen unnskyldninger for denne dårlige prioriteringen. De klarer jo fint å spyle alle syklistene, men det er tydelig at dette gjør de bare av egeninteresse, og ikke for syklistenes skyld.
Undertegnede kjørte sin første birk med skivebremser i går, det angret jeg som en hund på hele veien fra Storåsen og inn. Hadde null problemer med felgbremser (keramiske) på sølebirken i fjor, i år var det metall mot metall siste halvparten. Blir det vått neste år setter jeg startnummeret på gamlesykkelen.
Føret forandret seg temmelig mye utover dagen. Fulgte med en av de siste fredagsbirkerne, og da var det overraskende gode forhold selv om det i perioder regnet i bøtter og spann.
Det må jo også ha vært brukbart i pulje 1-2-3-4?
Allerede for oss i pulje 8 var det oppkjørt, og jeg kan bare forestille meg hvordan det var på ettermiddagen. De som valgte å kjøre aldersklasse fremfor elite tjente nok tidsmessig mye på det.
For meg var det kaldt, våt og tungt. Sammenlignet med i fjor var det våtere, kaldere og raskere, sammenlignet med 2004 var det våtere og omtrent like kaldt, men ikke så mye seig suppe på veien som pakket seg i drivverket (det var egentlig kaldere over fjellet i 04, men det føltes være i år). En annen erfaring jeg har gjort meg er at under slike forhold både drikker og spiser jeg for lite underveis. Her må det innskjerpninger til.
Om et år er allting glemt, så selv om det blir en ny sølebirk stiller jeg helt sikkert igjen (men da med felgbremser).
Ellers ser jeg med gru at de to siste, litt ustrukturerte sesongene (mye sykling, men lite trening) har gjort at jeg nærmer meg faretruende merkekravet (i tillegg til at jeg begynner å se litt for mange klubbkompiser foran/rundt meg på lista), så nå må jeg trykke på "reset-knappen" og trene litt mere ryddig. På mandag begynner jeg derfor forberedelsene til 2011-sesongen....
Ja, begge terrengpartiene var syklbare og ikke i nærheten av det det var ifjor. Da så det ut som om det lå flytsparkel over stiene. I år var det bare sporete (og veldig glatt med Race King), men fullt mulig å sykle hele veien.
Hadde min første Birken igår og er veldig fornøyd med 3.36 og merket, men fyttirakkern så kaldt det var ned fra Storåsen. Hadde ikke følelse i fingrene og trodde jeg skulle miste grepet på styret.
Hadde kjøpt meg Sealskinz men uerfaren som jeg er, valgte jeg heller å starte med et par GripGrab hansker, som seøvfølgelig ble søkk våte etter kort tid.
Noen som hadde god erfaring med Sealskinz?
Uansett om det var kaldt, vått og slitsomt så er jeg for neste år
God erfraring med Sealskins når det er kaldere enn det var i går. Brukte selv neopren hansker i går, og hadde "varme" hender også ned fra Storåsen.
Startet i pulje 5, og tok igjen flere fra puljene foran. Noen av rytterenen hadde ultrabirkmerke på sekken i tillegg! Stor respekt for dere, som etter kraftanstrengelsen det må ha vært på Ultrabirken, hiver dere over fjellet igjen dagen etter. Ropte ut min beundring til et par av de også.
Det ble en lang og tung lørdag. Forsøkte ta det lungt fredag, men masse knot som var tungt å passere og så kom morsomme stipartier hvor jeg bare måtte gi på litt... Kjente allerede i første bakkene at jeg var sliten fra dagen før. Greidde ikke få opp pulsen i mer enn 140.
Og så hadde jeg feilberegna klær. Supertrøye, buff og regnjakke ble etterhvert iskaldt. Sleit med fingrene også. Skalv over fjellet. Kjedekrøll og girproblemer. 5 tekniske stopp, uten at det hjalp stort.
Kjørte rett ut i ballettbakken, moro det, men ikke noe sjakktrekk med stiv gaffel og 2.0 Raven. Forhjulet pungterte da jeg bremste inn nederst i bakken, og jeg greidde ikke engang å åpne sekken pga kalde fingre. Kjørte på felgen i mål, det hjulet ser ikke bra ut. Snakk om å "fullføre med stil". NOT.
Men jeg fullførte begge dager da. Og det sto på Ultradiplomet at jeg fikk merke (uten at det har vært annonsert eller definert noe sted!?). Dog fornøyd med innsatsen.
Er tilbake på Rena neste år. Men trolig bare for ett ritt.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Jeg brukte også noen neoprenlignende hansker, og frøs faktisk ikke noe særlig på hendene. Bekledening forøvrig var 3/4 bukse, supertrøye, vindvest, sykkeltrøye og lue under hjelmen. Et annet triks var plasposer i skoa, en brødpose på hvert bein som dekka låra og kneet, og plastpose på magan. Men blei kraftig kald på beina etterhvert. De splitter nye Biltema-brillene dogga ikke et eneste sekund, en liten vask med fingern etter Sjusjøen var alt, og svært lite grus i øya i år.
Droppa skibuksa fra i fjor, og sparte sikkert 10 min bare på å slippe å ha den vaskefilla hengende rundt beina. Og er egentlig veldig godt fornøyd med resultatet på 3.47, hadde krefter helt til mål, og klarte å la være å brenne alt til Kvarstad denne gangen. Starta i pulje 20, og med seeding fra Grenserittet (der kom jeg også inn blandt 35 beste av over 250 i pulje 5) trodde jeg dette skulle være ganske grei pulje ut ifra min form, men kom inn som nr. 24 i pulja, så jeg kunne nok gjerne hengt med ei pulje eller 3 lenger fram. Det er vel etterhvert mange som blir plassert langt fram i puljene utifra resultater helt tilbake til 2005 (!), så det er jo noe variasjon. Vi får se til neste år, jeg gidder nok ikke en gang til i slik vær.
Det som var litt "spennende" underveis var om skivebremsene (Formula K18) holdt helt til mål. Allerede etter Djuposet var bremsene svampete og rare, og det måtte pumpes litt for å få noe kraft. Tok det svært med ro der det var behov for å bremse inn i svinger. I asfaltsvingene før balletten kom det et smell fra bakbremsen, og det lukta vinkelsliper allerede før jeg hadde starta på ballettbakken. Klossene var helt nye, sintrede og greier, men det er tydeligvis ikke så mye som står imot søla på grusveiene. Men heldigvis hadde jeg bremsekraft helt ned, og kunne trille helskinnet i mål!
Allerede for oss i pulje 8 var det oppkjørt, og jeg kan bare forestille meg hvordan det var på ettermiddagen. De som valgte å kjøre aldersklasse fremfor elite tjente nok tidsmessig mye på det.
De litt svakere i eliteklassen tapte kanskje på å starte der, men blant de nest beste så er nok fordelen av å ligge blant raske eliteryttere større enn ulempene med dårligere føre. Sverre Haugli hadde beste tid fra de som starta i aldersklasse, og ville kommet på 17.plass i eliteklassen med den tida. De ti beste i M35 sykla i eliteklassen.
Jeg syklet inn til 4:01:53 fra pulje 27. Misset firetimersgrensen pga en stopp rett før Storåsen, da den ene cleaten under skoen hadde løsnet. Måtte av med skoen og skru litt.
Værmessig var det verre enn i fjor. I fjor var det jo gløtt av sol innimellom. I år regnet det hele veien, og det var kaldere. Men jeg var bedre forberedt i år enn i fjor. To skjermer (avkappa farrisflaske på underrøret og en sånn nylonskjerm på demperen), samt sykkelcaps under hjelmen. Null problemer med sikt eller møkk i øya. I fjor så jeg ingenting mellom Skramstad og Bringbu. I år lånte jeg rock'n roll chain lube (eller noe sånt) av en lagkompis kvelden før rittet og hadde én chainsuck, mot 50 i fjor.
Alt i alt, helt OK. En blanding av hat og moro. Har syklet Birken to ganger nå, i 2009 og 2010. Så jeg kjenner ikke til noen annen Birken enn gjørmebirken. Tenker derfor å melde meg på til neste år også :-)
Gratulerer til alle som orket å stille til start! Ikke bare de som fullførte!
De litt svakere i eliteklassen tapte kanskje på å starte der, men blant de nest beste så er nok fordelen av å ligge blant raske eliteryttere større enn ulempene med dårligere føre. Sverre Haugli hadde beste tid fra de som starta i aldersklasse, og ville kommet på 17.plass i eliteklassen med den tida. De ti beste i M35 sykla i eliteklassen.
For meg ble marerittet om start i eliteklassen, etter å ha gått i kjelleren i Ultraen realitet. Datt av feltet i første stigning etter Rena og jaget alt jeg hadde 20, 30, 40, 50 100 - flere kilometer bak feltet hele veien, for det meste alene. En lang dag. Jeg syklet med tjukke hansker, men måtte likevel se på hendene for å sjekke om jeg faktisk holdt i styret. Girhendlene måtte trykkes inn med innsiden av hånda på slutten. Tufo-dekkene fungerte overraskende bra. Jeg syklet det meste av terrengpartiet etter Djuposet - fra midt i den bratte bakken. Men det var tyntflytende rennende gjørme hele veien gjennom her. Her må det nok gruses for å rette opp noe av erosjonen som har oppstått de siste årene. Min lengste Birken på 9 starter - bortsett fra fredagens Ultra da selvsagt. Men tre og en halv time på lørdag føltes lengre enn 6 timer på fredag.
Jeg har aldri vært så fornøyd etter Birken noen gang. For et forferdelig griseføre!
Jeg kjørte fredag sammen med kona, det var veldig fint å få en rolig tur over fjellet. Fin temperatur og OK vær, noen få regnskurer ødela ikke noe. Mye av veiene var tørre, til tross for ganske mye regn natt til fredag. Veldig fin opplevelse, god og rolig stemning.
Lørdag var føret veldig mye verre i hele den ordinære Birken-traséen. Utrolig vått, kaldt og sugende. Blei veldig kald på føtter og hender mot slutten, sleit med å holde meg fast i styret og gire. siste halvdel fikk jeg merke at jeg hadde 10 mil i beina fra dagen før, og fikk det tungt til mål. Men fullførte over all forventning til premie og det hele, det er ikke hverdagskost for denne karen.
Honnør til Birken-organisasjonen for svært velfungerende arrangement!
SykkelØyvind: Så deg i dusjen på fredag, du så ikke ut som om du var helt utslitt :-) Utrolig bragd å gjennomføre to sånne ritt på så gode tider, gratulerer!
En drittdag rett og slett, tidsskjemaet sprakk med 30 minutter! Debuterte i fjor og synes det var enda kaldere iår, så neste år utgår om det er meldt samme type vær. Kall meg gjerne godværssyklist, men på mitt mosjonistnivå skal ting være artig og positivt... Har ikke frosset så mye siden jeg var i millitæret!:-) Vurderte å bryte, men bestemte meg for å prøve å komme imål lell.
Ga opp tid og konsentrerte meg kun om å klare å holde i styret, hadde ikke følelse i hender og armer. De dovna helt bort. Klarte ikke å gire (gripshift)...
Kjørte med Oakley Jawbone med VR28 ventilerte glass. Måtte ikke tørke eller skylle underveis. Ikke dugget de nevneverdig heller. Kjørte også med sykkelcaps under hjelmen og en liten underrørsskjerm. Ifjor brukte jeg Biltemabriller og det var helt håpløst.
Det er med andre ord Jawbone som gjelder? Jeg kjørte Radar med gule uventilerte glass og de dugget og var gjensmurt med gjørme på 5 min. Jeg brukte mer av drikken på å skylle brillene enn på å drikke!
Gratulerer til alle som faktisk stilte på startstreken!
J@vligste Birken ever! Slått med to min. av Aamodt med barends lissom. Jeg sitter derfor klar 21. okt. for å booke meg inn neste år til M40. Stiller da i utstyret som bringer meg varmt frem til Kikutstua en iskald februarkveld og håper det holder til en sommerdag på Rena.
Selvfølgelig. Oppe i mitt hode er de som velger alderklasse fremfor elite uansett i grenseland. Det var et tyvetalls ryttere i fronten av pulje 2 (=M35, og altså et stort homoget felt), og disse hadde nok en helt annen tur enn de som kjørte på 3:11-12 i eliteklassen slik forholdene ble utover dagen i går.
startet i pulje 7 og hatet alt opp mot skramstad. Beina var rett og slett håpløse. Kom etter hvert i gang og rittet ble mer og mer ålreit. Fra Skramstad til Sjøsætervegen var det egentlig ganske gøy. Ikke noe trøbbel med gir, bremsene funka og beina ble stadig bedr. Starta med Brynje super thermo med lange armer, klubbtrøye med løse armer, løse bein og neopren hansker. Hadde med en vindvest som jeg tok på meg litt etter Bjønnåsbrua og bekldninga funka som fjell helt til sjøsætervegen. Beina ble da plutselig umulige å sykla med pga. litt nedkjøling, men kom til mål likevel. Blir birken til neste år også, men gidder ikke jaget kl. 9 i oktober for et startnummer.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Det er med andre ord Jawbone som gjelder? Jeg kjørte Radar med gule uventilerte glass og de dugget og var gjensmurt med gjørme på 5 min. Jeg brukte mer av drikken på å skylle brillene enn på å drikke!
Synes det hjalp med ventilerte glass, og kanskje har "kjeven" på undersiden av brilla litt å si. Som sagt så kan det nok hende at den lille underrørsskjermen tok litt sprut. Men vi som startet så tidlig fikk ikke regn før ca halvveis. Løypa var mye tørrere enn når dere startet. Har hørt at gåpartiet og terrengpartiene hadde episke proposjoner utover dagen. Det tror jeg nok var den viktigste faktoren.
Jeg brukte Radar med ventilerte klare glass. Beholdt brillene på det aller meste av lørdagsrittet. Men RRP og brusflaskeskjerm må ta noe av æren for at dette fungerte.
Den som frøs mest var vel han som satt i dusjen med varmt vann fra dusjen over seg og ikke kunne gjøre rede for hvor han var og hva han hadde gjort den dagen, kraftig nedkjølt. Løypa var raskere enn i fjor med mindre gåing i terrengpartiene og mindre sug i grusen. Sykla på FF og hadde "kjempegli" hele veien.
Hvem som hadde det værst tror jeg er veldig individuelt, men klart at utøvere med minimal bekldning og underhudsfett får det kaldt. Det regna også for oss som starta i puljene og det var skikkelig kaldt men ikke værre enn at det gikk. Sykla i kortbukse, ullsokker, ikke skoovertrekk, trøye, vindvest og lange armer. Mange kan nok kle seg bedre, men det er ikke enkelt å treffe.
Akkurat bytte bremseklosser på sykkelen min. 3 av 4 klosser mangla helt belegg. I tillegg hadde forbremsen begynt å slite på selve bakplata! Hadde overraskende bra bremser alikevel. Moralen er, nylufta bremser er bra!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
For min del var det MYE verre i år enn ifjor.. Var ikke noe mindre gjørme i gåpartiene enn ifjor? Bortsett fra der de hadde laget brua da.. Ifjor starta jeg i Pulje 69, og for de som gjorde det med meg så hadde vi opphold og tilogmed glimt av SOL! 4:36 ifjor og 4:13:37 i år..
Jeg stilte med shorts med lange bein, ullsuper under, sykkeltrøye, regn/vind-vest, buff og lange hansker. Har ALDRI vært så kald i hele mitt liv. Men da kan jeg da si jeg har fullført 2 av de 3 verste Birken-rittene værmessig kanskje?
Nye sintrede XTR-klosser foran og bak holdt helt inn. Bremser bare når jeg MÅ Luktet svidd clutch noen ganger fra Storåsen og ned... Det eneste jeg fikk problem med var kalde fingre og lockout på frem og bakdemper. Så det ble det ingen ny rekord i ballettbakken..
For min del endte ferden i et Røde Kors-telt i bunnen av asfaltbakken ned fra Storåsen. Jeg var godt i tåka en stund mens jeg satt og ristet som et trykkluftsbor
Takk til alle hyggelige mennesker på hjelpeplassen og sjåfør i bil nr c8.