Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 54 av 63 1 2 52 53 54 55 56 62 63

Birken MTB maraton

Re: Birken MTB maraton [Re: bjerkseth] #1016380 29/08/2010 08:24
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Sitat: bjerkseth
Sitat: aselm
I all hovedsak flytsti, men noen meter knot i et skogsparti, og kanskje knot mot slutten da du begynner å bli sliten?

Tror det var flere enn meg som knotet litt mer enn noen meter. Vi i teten hadde vel løpt ca en kilometer allerede før vi kom til Djuposet, og da hadde jo ikke knotepartiene engang begynt ICON_WINK

Dett er er jo nettopp slik Aksel beskriver løypene han stikker ut. Husker med skrekk og gru hver gang han sa at det kom "En liten kneik"...

Ellers må jeg få takke Aksel++ for et knallritt.

Det skal være tøft.
Det skal være spektakulert.
Det skal være teknisk.
Det skal være dytting av sykkel.

Du SKAL bli våt !

Gliste hele veien ICON_SMILE

Selv klokka jeg inn på 8.48 med gode nok bein til å legge inn en lang sluttspurt ca 5 km fra mål.

Må bare føye til en liten sak som viser litt hvordan mentaliteten og humøret er der bak hos oss..

Opp til Skramstad var det en som røk kjedet. Løp han den siste kilometeren opp til mat/servicestasjonen der oppe ?
Neida... Han blei dyttet opp av en medsyklist (tror han sykla for TVK eller Moss). Snakker om god samaritan ICON_SMILE

Rusle.

Re: Birken MTB maraton [Re: anerz] #1016383 29/08/2010 08:27
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: anerz
Historiens laveste ritt gjennomsnittpuls på meg ser jeg etter å tappet edgen for informasjon.
Gjennomsnittpuls på 151, grenserittet var til eksempel på 167, ts-rittet 172.
Under Ultra lå jeg 1:35 i sone1, 3:59 i sone2, 1:34 i sone3, 41 i sone4(som ser ut til å være opp til skramstad) og 5sekunder i sone5 ICON_SMILE
Hadde vært morsomt å sett gjennomsnitt pulsen til andre mot normalen i ritt.
Ikke så lett å snakke om antall slag, vi aner jo ikke hva som er hverandres maks. Skriv og snakk heller i prosent ICON_SMILE

mvh.
Klaus A.
Re: Birken MTB maraton [Re: Klaus A.] #1016388 29/08/2010 08:34
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Klaus A.
Skriv og snakk heller i prosent ICON_SMILE

Det er jo på en måte det han gjør, siden han skriver "mot normalen i ritt"

Re: Birken MTB maraton [Re: Klaus A.] #1016390 29/08/2010 08:39
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Klaus
Ikke så lett å snakke om antall slag, vi aner jo ikke hva som er hverandres maks. Skriv og snakk heller i prosent ICON_SMILE

Redigerte inn i posten min over ICON_SMILE

Redigert av anerz; 29/08/2010 08:40.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Birken MTB maraton [Re: bjerkseth] #1016402 29/08/2010 08:59
A
aselm Offline
Entusiast
Entusiast
A
Gratulerer folkens, dere er noen trivelige tøffinger. Vakkert å lese om den gode og høflige stemningen underveis i rittet, neste års motto: UltraBirken-en utfordring for dannede hardhauser.

Det skulle være et slit og ble et slit. Når rittet skal gå fra Rena til Lillehammer, må det bli noen lange, seige gruspartier, og da må vi fra Ljøsheim til Sjusjøen på et vis. Valget var enda mer grus, eller forsøke et stiparti. Det mye omtalte gjørmepartiet fra Lauvlia til Vesle Moste er faktisk en sti der man en normalsommer, på tørt føre, sikkert kan sykle 90-95%, nå syklet dere kanskje 20-30%? Men hallo; skulle jeg da trylle frem en knusk tørr sti på nullkommanull, liksom? Hadde jeg kjørt på med mer grus for å unngå det våte, hadde det blitt sutring fordi det var så mye grus... Dessverre fikk jeg ikke prøvekjørt stiene etter uker med regn da dette ble skrevet, så dere fikk tørt føre-versjonen... Men ikke forbann meg for at du ble sliten, det var varslet at du kom til å kjenne denne turen...

Ulempen er at distansen var satt. Ønsket for senere utgaver, om det blir noen, må være å droppe Rena, og heller lage noe ultra i fjellheimen rundt Sjusjøen, Nordseter, Øyerfjellet, Hafjell. Vi får se hva grunneiere osv sier etter dette året.

Takk uansett for innsatsen, jeg er stolt av dere, pionerer som dere er.

Oppleves stiene på Lunkefjell, Hitfjell m.m som for knotete, har man kanskje valgt feil sykkelritt, i disse områdene er det slik stiene er, alternativet er grusveier, og det rittet finnes allerede.

Redigert av aselm; 29/08/2010 09:00.

Aksel Stifinner
Hurra for Ultra
Re: Birken MTB maraton [Re: anerz] #1016405 29/08/2010 09:04
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt mer positiv i dag. Men det er altfor mye gåing. At folk flest går i 1,5 til 2 timer er for mye. Her må det gjøres noen. Vi er på sykkelritt for å sykle, ikke gå. Dette er heller verken multisport eller adventure. Og kanskje holder det at man kutter partiet ved Moste. Og må vi egentlig over Nevelfjell? Tror det går fine stier langsmed fjellet i samme retning.

Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1016406 29/08/2010 09:05
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Her er GPS-loggen fra min lange fredag. Høy puls i starten, men siden fallende: http://connect.garmin.com/activity/46601144

Lørdagsbirken gikk vesentlig tyngre med mye lavere snittpuls: http://connect.garmin.com/activity/46601116

Terskel er rett under 170, i hvertfall i utvilt tilstand.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1016414 29/08/2010 09:15
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
(...)Ulempen er at distansen var satt. Ønsket for senere utgaver, om det blir noen, må være å droppe Rena, og heller lage noe ultra i fjellheimen rundt Sjusjøen, Nordseter, Øyerfjellet, Hafjell. Vi får se hva grunneiere osv sier etter dette året.

Takk uansett for innsatsen, jeg er stolt av dere, pionerer som dere er.

Oppleves stiene på Lunkefjell, Hitfjell m.m som for knotete, har man kanskje valgt feil sykkelritt, i disse områdene er det slik stiene er, alternativet er grusveier, og det rittet finnes allerede.

Synes Rena->Lillehammer er en "tradisjon" man skal forsøke å holde. Tar heller en svømmeøkt i et over snittet vått år, enn å tråkke milevis med grus for å komme rundt! ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1016416 29/08/2010 09:19
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes det ble bra, jeg, Aksel!

Myrpartiet fra Lauvlia til Vesle Moste BLE drøyt, men om det er som du sier (og hvorfor skulle det ikke være det?), at alt regnet hadde omdannet en utmerket sti til et laaangt svømmebasseng, så er du tilgitt for det (det er jo for så vidt ikke noe å tilgi, heller, for det var vel ikke du som skrudde på vannet?).

Stiene fra Storåsen var tøffe for meg, men egentlig perfekte til Ultrabirken-bruk. At de ble tøffe, skyldes nok to forhold: 1) Mye nedbør, og 2) Jeg var rett og slett for sliten (og det er jo bare min skyld!).

Jeg er forresten litt kjent på Rena-siden (har hytte i området), og må si at du fikk mye fint ut av strekningen fra Rena til Skramstadsetra (jeg lærte til og med en ny, morsom sti som jeg ikke visste om).

Alt i alt - etter at jeg fikk hvilt en natt: Traseen var bra, og arrangementet var et supert alternativ til "landeveisrittet" Birkebeinerrittet. Jeg håper det blir Ultrabirken neste år - jeg stiller til start.

Lykke til med trasevalget for neste år, Aksel! Bra jobba!

PS. Syklet med Specialized Sauserwind S-Works 2Bliss 2.0 - slangeløst med guffe. Satt som et skudd på alle våte steiner og røtter. Følte meg trygg og godt skodd. Baksiden av medaljen: Rullet nok litt dårligere enn andre dekk nedover asfalten fra Nordseter, men dårlig rulling skyldes nok også delvis at bremsene lå på... (må nok ha nye skiver...)

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Birken MTB maraton [Re: anerz] #1016417 29/08/2010 09:19
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Takker for årets desiderte høydepunkt i en ganske aktiv sesong på rittfronten. Synes både løypelegger, og ikke minst alle de/vi i det løst organiserte, men engasjerte terrengsyklingsmiljøet som har vært pådrivere for en slikt type ritt, har grunn til å være fornøyd! Dette oppfylte de fleste forventningene jeg hadde til et langt, krevende, TERRENGritt med "ultra" i navnet. Hvis man trodde det skulle være en "birken med innslag av knotfri flytsti", kan det tyde på at man har problemer med å lese produktbeskrivelser og reklametekster.

Må bare skrive under på alle de positive beskrivelsene i denne tråden, inkludert den hyggelige stemningen, vitsing, høflige antydninger om forbikjøring, à la: "... Du, nå prøver jeg kanskje å komme forbi deg hvis det skulle dukke opp en mulighet..."
De mange nedkjøringene var nydelige, og de lange gåpartiene var fort glemt når de bar utfor over stein og gjennom lyng, med nedkjøringen fra Nevelfjell som høydepunkt. Årets nyinnkjøpte Cannondale RZ med 12 cm demping foran og bak, og RK 2.2 SS på hjula gav meg mange komfortable fartsopplevelser, inklusive ballettbakken og den siste grusstien ned mot Håkonshall, susende forbi skjelvne fredagsbirkere. ICON_SMILE

Hadde ingen bestemte resultatmål før rittet, men er greit fornøyd med 7.44. Jeg kunne nok ha knepet et par minutter på asfalten fra Pellestova hvis jeg hadde klart å henge på Elgvenn som kom susende bakfra, men da var det lite tørt krutt igjen i beia...
Lørdag morgen 7:50 var jeg igjen på plass i startslusa på Rena, med et svakt håp om å klare merket på grusen. Det håpet forsvant for godt i bakkene etter Kvarstaddammen, der beina protesterte hver gang pulsen kom over 150. Kom i mål på 4:09 og er fornøyd med å ha gjennomført. Med et litt strengere restitusjonsregime etter UB tror jeg kanskje merket kunne vært innen rekkevidde.

Neste år: Prøver gjerne på The Double igjen, men hvis jeg måt velge, er UltraBirken mitt desiderte førstevalg.

Re: Birken MTB maraton [Re: anerz] #1016419 29/08/2010 09:21
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anerz
Historiens laveste ritt gjennomsnittpuls på meg ser jeg etter å tappet edgen for informasjon.
Gjennomsnittpuls på 151(noe som skal være ca 76% av maks), grenserittet var til eksempel på 167(83%, ts-rittet 172(86%).
Under Ultra lå jeg 1:35 i sone1, 3:59 i sone2, 1:34 i sone3, 41 i sone4(som ser ut til å være opp til skramstad) og 5sekunder i sone5 ICON_SMILE
Hadde vært morsomt å sett gjennomsnitt pulsen til andre mot normalen i ritt.

Maks er estimert til 188 bpm.
157 (83%) på Ultrabirken.
171 (91 %) i snitt på Drammensrittet.

JEg hadde masse igjen på slutten, men var totalt slakt ut på kvelden :-)

Re: Birken MTB maraton [Re: sykkeloyvind] #1016422 29/08/2010 09:23
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
Her er GPS-loggen fra min lange fredag.

Lang og lang, fru Blom... :-) Du brukte jo et par timer mindre enn meg, ditt råskinn, så det var jeg som hadde en lang fredag...

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1016425 29/08/2010 09:27
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Synes du skal være stolt og godt fornøyd som stifinner og medarrangør - det er et fåtall som er missfornøyde, men MANGE som gliser i dag, inkl. meg selv ICON_SMILE ICON_SMILE

mvh.
Klaus A.
Re: Birken MTB maraton [Re: Elgvenn2] #1016426 29/08/2010 09:27
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Er vel ikke noe tvil om at stiene var knotete, men opplevelsen er jo som Aksel antyder ganske relativ etter eget ferdighetsnivå når det gjelder teknisk sykling.
Selv er jeg en 43 år gammel omvendt grussyklist, lei av å ligge på hjerteinfarkt grensa på pulsen over fjellet.
Fasit for året er at man aldri er for gammel til å lære noe nytt, ta nye utfordringer og bli bedre selv om gamle kropper bruker litt lengre tid på å hente seg inn etter en tur i bakken. Merker jo at jeg har tatt noen syvmilssteg teknisk etter terrengsykkelrittet i mai og fortsetter fremgangen vil det bli jeg som flyter ned stiene og ikke regnvannet i 2011.

Re: Birken MTB maraton [Re: erling] #1016431 29/08/2010 09:32
A
aselm Offline
Entusiast
Entusiast
A
Nevelfjell var et must!!! Bare det at vi fikk lov!, tre topper over tusen meter, det er helt perfekt... Kan bli en stund til Nevelfjell åpnes for sykkelritt igjen, men nå har dere vært der...
Igjen: tror du jeg la inn halvannen time med gåing med hensikt? Igjen: dette rittet ble planlagt under, og for, noen lunde alminnelig sensommervær, og da ville du, om du er en terrengsyklist i god form, ha trillet sykkelen kun noen minutter...

Kutter man Mostepartiet, blir det kilometervis med grus... De andre stiene i området er stengt for rittbruk!

Aksel Stifinner
Hurra for Ultra
Re: Birken MTB maraton [Re: Ocoee] #1016432 29/08/2010 09:32
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det ligger en tråd med bilder på forumet, men det noen som sitter på flere bilder, det var jo en del fotografer rundt løypa

Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1016434 29/08/2010 09:33
frodegutt Offline
Besatt
Besatt

Jeg er sikker på at du ordner noe flott for oss neste år også.
Du skal være stolt over rittet. Det er det råeste rittet jeg har kjørt. Kanskje ikke det jeg har hatt mest moro i, men absolutt det mest krevende.
Jeg oppfatter at den kritikken som kommer her er 90% konstruktiv, og dersom noen ikke vil sykle neste år så er det deres sak.
Du har også fått noen konstruktive innspill på hva som kan gjøres annerledes, og jeg er sikker på at du tar disse med deg i evalueringen. Jeg er også enig i at dersom man ønsker grusritt, så kan man kjøre det andre steder. Jeg tror det står 500 villige på startstreken neste år også. JEg er med, så da mangler du 499! :-)

Re: Birken MTB maraton [Re: frodegutt] #1016440 29/08/2010 09:44
A
alka Offline
Fersking
Fersking
A

Eg e' me te neste år! Veldig morsomt ritt! Koste meg hele veien, men somlet litt for mye i starten, så jeg kom ett kvarter for seint til sperrefristen på Pellestova. Ante ikke hva jeg begikk meg ut på, men nå vet jeg kanskje litt mer til neste år. Gleder meg!

Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1016443 29/08/2010 09:49
TerjeAa Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg var med og dannet baktroppen, og kom meg gjennom på 10:16, og kritiserer ikke stier, forhold, vær, lengde, forhåndsinformasjon eller meg selv for at jeg stilte opp. At Aksel er en mester i å underdrive, er vi kjent med.

Mitt poeng er at for ryttere på mitt nivå ble ikke Ultrabirken en opplevelse av en sykkeltur, noe jeg hadde sett fram til. Grovt regnet (ut fra Polar-klokka mi) har jeg trillet, skjøvet, løftet og støttet meg til sykkelen i mer enn 4 av de 10 timene. Skal jeg gå i 4 timer gjør jeg det uten sykkel og med annet fottøy.

Selvsagt skyldes en del av gåingen at man må rasjonere med kreftene, og ikke sløse de bort på underlag som suger. Og sugende stier skyldes til en viss grad den gjørma som dannes når 400 syklister har passert før deg med de våte forholdene som var. Med supertørt føre hadde jeg kanskje redusert gåingen til 3 timer. Heller ikke det frister til gjentagelse.

Så derfor: Takk for meg, og for en svært spesiell opplevelse. Utmerket merking, men tok meg med en som var usikker på om han skulle holde asfalten videre ved Nordseter. Et par piler her kanskje?

For oss som brukte dagen ble det langt mellom matstasjonene Bringbu og Sjusjøen. VanligBirken har Kvarstad i mellom, vi med lenger strekk ikke noe. Det bør man gjøre noe med.

Da vi kom til Sjusjøen var det ikke sportsdrikk og boller igjen. Det var for dårlig. Heldigvis drikker jeg lite og hadde matpakke på lomma, så det holdt til Pellestova.

Og ved målgang var all mat- og drikkeservering avsluttet for dagen, men det er jo ikke så kritisk som mangelen på mat/drikke ved Sjusjøen.

Re: Birken MTB maraton [Re: Ole] #1016444 29/08/2010 09:52
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ole
I Norge er det plutselig greit at den bak kommanderer den foran til å flytte seg enten til høyre eller venstre. Jeg gjør enten som Trond Vidar, eller så roper jeg "Kommer på Venstre", det synes jeg er mye hyggeligere.

Hyggeligere, ja definitivt, men i praksis så betyr det jo det samme. Kjemper man om seier så har man ikke tid til koseprat, og må bare skrike en kort setning kjapt sånn at man er sikker på å bli hørt.

Sitat: Ole
Siden høyresporet er kortere, og dermed raskere hvis man sykler greit teknisk, kom jeg allikevel ut foran han igjen og måtte nok en gang høre "HOLD HØYRE!" mens jeg så etter en mulighet til å gjøre akkurat det.

Du kunne jo sikkert ha tatt det bittelitt med ro gjennom høyresporet da, og sluppet han foran deg.

Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1016445 29/08/2010 09:53
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Ulempen er at distansen var satt. Ønsket for senere utgaver, om det blir noen, må være å droppe Rena, og heller lage noe ultra i fjellheimen rundt Sjusjøen, Nordseter, Øyerfjellet, Hafjell. Vi får se hva grunneiere osv sier etter dette året.
Vet ikke om det er så lurt?? Litt av "greia" med et birken-arrangement for meg, som dette faktisk er, er å komme seg fra Rena til Lillehammer. Det er liksom litt kult å stille til start med masse tilskuere, og jeg synes det var morsomt å få en liten samkjøring med Fredagsbirken-folket inn mot Skramstad og nedover mot Djuposet osv. Arrangementet og folkemengden rundt en alternativ start, ville nok blitt fryktelig stusselig i forhold... Dette er i alle fall min mening.

Redigert av Klaus A.; 29/08/2010 10:06.

mvh.
Klaus A.
Re: Birken MTB maraton [Re: TerjeAa] #1016446 29/08/2010 09:55
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: TerjeAa
Og ved målgang var all mat- og drikkeservering avsluttet for dagen, men det er jo ikke så kritisk som mangelen på mat/drikke ved Sjusjøen.

Det må være veldig dårlig av arrangør, de vet hvem som ikker har kommet i mål så å pakke ned alt er nesten uansvarlig.

Hva er riktig høydemeter for turen? Ser at sykkeloyvind har 300m mindre en meg på loggen sin, mulig jeg prøvde et par partier på nytt mens jeg ventet på otoen opp hitfjell ICON_WINK
Mitt spor her

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Birken MTB maraton [Re: erling] #1016453 29/08/2010 10:04
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: erling
Litt mer positiv i dag. Men det er altfor mye gåing. At folk flest går i 1,5 til 2 timer er for mye. Her må det gjøres noen. Vi er på sykkelritt for å sykle, ikke gå. Dette er heller verken multisport eller adventure. Og kanskje holder det at man kutter partiet ved Moste. Og må vi egentlig over Nevelfjell? Tror det går fine stier langsmed fjellet i samme retning.

Nevelfjell var jo en skikkelig høydare ICON_SMILE

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Birken MTB maraton [Re: Trond Vidar] #1016468 29/08/2010 10:23
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Vei, dette blei ikke akkurat suksess for min del. på 50km fikk jeg girhavari. Pinne i giret og girøret revet av. Heldigvis hadde jeg med meg reserveøre men, den delen som sitter på giret har (takken være snedig ingeniørkunst fra Merida) kilt seg fast til selve giret, og er umulig å få fjernet uten å sage vekk en del. Så, midt inni skogen og myra måtte sykkelen bygges om til en fulldempet single speed. Syklet på dette i godt og vel 15-20km til Sjusjøen, der siste del ble på sparkesykkel da kjedet røk etter å ha klatret opp på en større klinge. Herlig. Nok en runde med mekking på Sjusjøen. Jeg måtte bare konkludere med at de siste fire milene ville innebære en viss risiko for å stå på toppen uten fungerende sykkel, og at det bare var for meg å avbryte. Jeg syklet siste delen med (relativ høy kadens) Fredagsbirken og kom meg til mål.

Jeg har gitt beskjed til arrangøren at jeg måtte bryte, og har fått høre at jeg står oppført med 12. plass på tiden 6t12min. Det er da feil! (hvis noen lurer).

Kjapt tilbake ti Rena og startet på lørdag med 93km og 1650hm i beina fra dagen før. Kom i mål på 3.22.47 (tror jeg) og er halvveis godt fornøyd med det. Alt i alt en god sykkelhelg.

Vedlegg Singlespeed.jpg
Redigert av Juffe; 29/08/2010 14:25. Rediger grunn: Lagt til bilde

'...once more, and more intensity!'
Re: Birken MTB maraton [Re: anerz] #1016478 29/08/2010 10:32
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Antall høydemeter ble jo ren gjetning på slutten, høydemåleren på min garmin 705 konket etter et bad ved moste og det stod til slutt 1800 høydemeter ved målgang, var jo litt spennende og ikke vite hvor mye klatring som gjenstod over fjellet, men heldigvis finnes det fortsatt høydekurver på vanlige kart som kan telles og de ga jo en god indikasjon...

Re: Birken MTB maraton [Re: Buoyen] #1016488 29/08/2010 10:48
B
Bobo`n Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
B
Helgas dobbel...
Endte på Pellestova etter drøye sju, fantastiske timer på sykkelen, man liker jo å slite litt! Men uten bremser var det ikke forsvarlig å fullføre. Veldig overaska over at jeg ikke frøs.

Likevel start lørdag, greit nok til skramstad, brukbart til til kvarstad, men grisekald og på med Goretexjakke fra sekken selv om brutt bilen frista. Herfra og inn handla det bare om å komme til mål, 4.30 sier vel sitt...
Nådde ikke sesongens mål, men føler i hvertfall at jeg gjorde et ærlig forsøk.

Om jeg prøver igjen neste år? - Ikke like fjernt i dag som i går :-)

Re: Birken MTB maraton [Re: ] #1016489 29/08/2010 10:50
B
big bubba Offline
Medlem
Medlem
B
Det meste er sagt men takker stifinner Aksel for en flott jobb om medsykkelister for god tone!

Liker tanken som var lansert om å kutte ut Rena (Birkebeinertraseen blir uansett ivaretatt av det vanlige rittet). Syns også puljestart bør vurderes.

For pulsfreakere: Gj. på ultra = 130 Gj. på Grenserittet = 142

---------
8:10, fornøyd og i fin form

Re: Birken MTB maraton [Re: ] #1016502 29/08/2010 11:22
G
Gartner`n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Det ble omtrent som en dag på jobben (drøyt 8 timer), og med både oppturer og nedturer fysisk og mentalt underveis. Jeg hadde håpet på mer sykling og mindre knot, men man får ikke alltid det man ønsker seg. Stier som i Bukkerittet hadde jeg håpet på, men de var det ikke mange av denne gang. TT Larsen foran og Crossmark bak fungerte uproblematisk. Da sykkelen ble vasket fredag kveld oppdaget jeg at nedre festebolt til bakdemperen hadde løsnet og sto 60% ute av sin innfesting. Ganske flaks at den ikke forsvant helt ut under rittet.
Heldigvis trenger vi ikke bestemme oss ennå for om man skal stille på Ultrabirken igjen, men pr i dag vil jeg kanskje heller sikte meg inn på Bockstensturen i Varberg der det er mye mer fart og flyt. Det rittet går normalt samme helg som Birken eller en uke etter.

Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1016526 29/08/2010 12:01
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
...

Aj, aj, jeg er sikker på at Skjervald Skrukka hadde tilgitt oss om vi la starten for UB'en på Sjusjøen. Det hadde åpnet for fantastiske muligheter for stisykling på snaufjellet!
Jeg registrerer at det er delte oppfatninger om hvor teknisk det egentlig var etter Sjusjøen. Min kommentar til dette er at 4-6 timer i beina gjør sjøl små kneiker uoverstigelige. Jeg har vært innom mesteparten av trasèen i sommer og da har jeg stort sett sittet på sykkelen. Var f.eks. bare en vrien gråstein fra Nevelfjell no-foot fra sørsiden. Nå ble det dytting sjøl opp ryggen på Kriksfjell... ;-)

All honnør til Selmer'n for å gjøre det beste ut fra forutsetningene i år! Omtalte trasking mellom Lauvlia og Moste framsto som en bortgjemt perle av en sti tidligere i sommer. De siste ukene med regnvær endret forholdene en smule. Neste år drømmer jeg om 6 timer på høyfjellet før jeg skjærer gjennom horder med fredagsbirkere på vei mot Lillehammer.

Jeg hadde en slitsom og lang dag på tur med hyggelige folk rundt meg hele veien. Sånn skal Ultra'en være, synes nå jeg! Logget en drøy time overtid på fredag. Det akter jeg ikke å gjøre neste år. ;-)

Re: Birken MTB maraton [Re: Andersof] #1016549 29/08/2010 13:00
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å klage på at ultrabirken ble slitsom og for mye knot (når info har vært tydelig på at dette blir hardt) blir litt sånn som å klage på at dama er for kåt (hehe, vet ikke hvor heldig jeg er med den, ikke minst siden jeg er singel nå). Hva ønsker vi egentlig ? Var det ikke en hard og krevendes løype ? Jeg ønsker meg mindre grus og mer sti, men ser at for å få den stien som jeg ventet på MÅTTE vi sykle den grusen vi sykla. Mener fortsatt at det lange partiet ved Moste var helt ok, var ikke der jeg hatet (grusen etterpå derimot). Og første delen var sykkelbar som bare det. Og hadde det vært tørt hadde nok historien vært noe annet, men det var ikke tørt. Og det blir muligens heller ikke neste år.

Men Aksel, håper så klart at det blir Ultra neste år også, gjerne samme løype (selv om jeg skjønner det er tvilsomt). Synes helt klart at en skal starte på Rena, da det er birken (historie, tradisjoner et). Startsløyfa opp til Skramstad er det heller ikke noe gæli i, første terrengparti kommer fort ja, men flere puljer evt aldersklasser hadde vært en mulighet/løsning (som jeg skrev tidliger, feks 3-4 puljer).
Gruspartiene der var egentlig overraskende harde (mye mer en vanlig birken, men hadde jo også par stipartier som var morsomme, spesielt det første der vi krysset den lille elva var morsom.

Mener fortsatt at det er mye flytsti ala Bukkerittet, men kan jo ikke sammenlignes (merker at Bukkerittet blir som en sprint tevling neste år). 1 mil på grus (mest opp) deretter langt stiparti m/ litt gåing, 1 km grus, sti, 3 km grus, 6 km sti før langt grusparti tar over, mao det bytter om. Ultra er mer hardcore, for der det lugget i låret på vei opp den siste bakken i alpinanlegget på Skei er du på ultra på vei opp alpinanlegget på Sjusjøen og du skal snart ut på en 3 timers stitur, snart..for du skal faex meg opp et hyttefelt til, og ned ei grøft hehe. Nei bevar ultra hardt og jævelig, og morsomt. For som Raga sa det "føles det ikke godt å ha noen å hate". For min del hater jeg de som eier hyttene ved alpinanlegget i Sjusjøen (må liksom ha hytte helt opp i mot toppen, ski in ski out snobber er dere hehe), men er glad i dere andre, ikke minst dere jeg sykla sammen med, arrangørene m.m

Gunner one: Ja husker dere to Follo sykelister godt. Vi sykla mye sammen, dere var sprekere en meg på gåinga og på grusen iallefall. Tok dere igjen akkurat på slutten av Nevelfjellet, og sykla mye av asfalten sammen, helt til den motbakken, der tråkke dere litt i fra. Morsomt å sykle sammen med deg, bra jobba.

Side 54 av 63 1 2 52 53 54 55 56 62 63

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå