Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!?

Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? #1014267 25/08/2010 19:47
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har kjøpt et nytt hjulsett til min Trek Fuel Ex8 (2008 modell) og ikveld endelig fått flyttet over både dekk, skive og kasett fra det gamle bakhjulet mitt.
Problemet er at hvor det gamle bakhjulet bare subbet litt, så subber dette nye bakhjulet så godt som hele tiden! Virker som om felgen er plassert mer inn mot høyre (mot kasetten) enn det gamle hjulet er.
Han som forsøkte å rette opp det gamle hjulet mitt, etter at jeg hadde klart å lande oppå det (ikke spør hvordan jeg fikk det til), sa at det var et helt standard 135 mm hjul og da har jeg gått ut ifra det, da jeg bestillte en nytt hjulsett.

Det som sto på sykkelen var et Bontrager Race Disc (tubeless). Har alltid hatt på Big Betty GG 2.4 og aldri hatt problemer med klaring til bakrammen så lenge hjulet mitt var fint og rett.

Det jeg har kjøpt er :
http://bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=11512

Er det noe spesielt med det nye hjulsettet, som kan forklare hvorfor det subber så innmari nå? Det er virkelig helt umulig å sykle slik det subber nå...

Noe som kan fikses ved å stramme og slakke eiker? Eller må det mere til?

Er virkelig litt fortvilet nå...

Vigdis
-
What goes up...

Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Viggi] #1014272 25/08/2010 19:53
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hei. Har du prøvd å snu hjulet i ramma? Dvs sette det inn med skiva på høyre side. Mulig du må av med noen deler for å få det til. Prøv; subber hjulet fortsatt på høyre side kan det være ramma som er skjev. Subber det nå på venstre side er hjulet trolig off-center ift nav.

-johan
Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Johan] #1014332 25/08/2010 20:43
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Gjorde som du sa og snudde hjulet. Trengte heldigvis kun å ta av skiva. ICON_WINK

resultat: nå subbet dekket kun ca 30-40 % av runden, i motsetning til 60-70 % av runden FØR jeg snudde hjulet.
Betyr det at hjulet rett og slett er veldig skeivt?

Kan dette da eventuelt rettes opp eller burde jeg reklamere og be forhandler om nytt bakhjul?
Er ikke godt å vite om det rett og slett er dårlig arbeid fra fabrikk eller skade ifm forsendelsen per post til meg...

Redigert av Viggi; 25/08/2010 20:44.

Vigdis
-
What goes up...

Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Viggi] #1014373 25/08/2010 21:09
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Ut fra det du skriver tyder det på at hjulet er skjevt. Hadde det vært ramma eller offcenter hadde det nok subbet hele veien. Det er i hverfall grunn til å klage - men om det er til posten eller bygger er ikke godt å si. Du bør sende en mail til butikken, de bør ha pakket det så forsvarlig at det tåler en tur i posten. Lykke til.

-johan
Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Johan] #1014376 25/08/2010 21:11
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uansett om det er posten eller selgeren som ikke har gjort jobben sin skal du bare forholde deg til selgeren.
Han skal reparere eller gi deg nytt hjul og i sin tur ta opp saken med transportøren.

Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Vanilla Ninja] #1014432 25/08/2010 22:05
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
På min ex9 ble big betty akkurat litt for bredt, og subba borti kjedestaget. Kanskje de nye felgene er bredere og gir en annen form på dekket, slik at det nå subber?

Big wheels keep on turning
Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Kjartandaddy] #1014434 25/08/2010 22:19
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ta av dekket og sjekk at hjulet står midt i ramma og at det er rett når du snurrer det.
Er hjulet rett og i senter er det dekket ditt som er problemet.
Sjekk at du har fått dekket ordentlig på, og at det ikke ligger langer nede i felgen på noe sted enn rundt resten av kanten.

Kommentaren min over gjelder selvfølgelig bare dersom du finner ut at noe er galt med hjulet ditt.

Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Vanilla Ninja] #1015300 26/08/2010 21:56
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hadde pumpet opp dekkene til 45 psi, slik at de burde ha kommet ordentlig på plass, før jeg slapp ut litt luft igjen til å få dekket på ønsket hardhet.

Selve hjulet virker egentlig ikke så veldig skeivt, når jeg tar av dekket. Virker som maks 1 mm avvik. Det som er rart, er at jeg ser at hele dekket har mye mindre klaring til bakramma på omtrent ALLE kanter på det nye hjulet, enn på det gamle hjulet. Det hjelper heller ikke at dette er splitter nye dekk, så knastene har ikke rukket å bli slitt enda. forstår rett og slett ikke at disse samme nye dekkene hadde bedre plass på det gamle hjulet enn det nye hjulet

Den gamle felgen har en bredde på 25 mm utvendig, 22 mm innvendig. Den nye felgen har en bredde på 23 mm utvendig og 20mm innvendig. Dybden på sidene, der hvor dekket skal sitte ser ut til å være lik. Selv om det viser seg at den nye felgen er littegrann smalere, kan jeg ikke forestille meg at det skal ha så mye å si for klaringen til bakramma?

Syntes også at de nye BB dekkene jeg kjøpte i sommer, hadde litt mindre knaster enn mina gamle BB-dekk, men nå var jo de gamle også veldig slitte og ga dermed et dårlig sammenlikningsgrunnlag. Men kanskje de endret litt på årets BB profil og at dekket muligens også ble litt større enn 2008-modellen jeg hadde tidligere? Det ville i så fall muligens forklare litt av den dårlige klaringen?

Vigdis
-
What goes up...

Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Viggi] #1015458 27/08/2010 08:07
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Endret felgprofil kan gi slike utslag ja. BB er jo ganske "mye dekk", og hvordan man fester grepet i de (les: hvordan de sitter på felgen"), gir vel utslag i dekkformen. Bare les her, hva noen har opplevd med 23mm lavprofilfelg:

http://www.pinoymtbiker.org/forum/showthread.php?t=8868

Quote:
The 32mm wide, low profile rims gave the Big Betty's a very wide profile (BB's are 2.4 at the casing and 2.5 at the tread). It was actually so wide that at 60 psi, the tires rubbed the stays. That is the first time I have ever run into this on the Terremoto, but that brought a smile to my face. I love wide rims and at 26 lbs. there was no rubbing or clearance issues. The Ellsworth AM rims gave the Betty's a very square profile which I really liked.

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Diablito] #1015633 27/08/2010 11:24
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Joda, er helt med på at bredere felger kan gi større volum eller mindre klaring.
Du linker til en som har gått opp til 32 mm felg. Jeg derimot, har gått bittelitt ned, fra 25 mm til 23 mm. Synes da det er rart at dekket da får så stort volum at den egentlig ikke lenger får plass i bakramma.
2 usle millimeter kan vel ikke ha så mye å si?

Vigdis
-
What goes up...

Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Viggi] #1015767 27/08/2010 16:58
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Og du er heelt sikker på at det er samme versjon av BB? Finnes jo haugevis: http://www.schwalbetires.com/node/1358

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Diablito] #1015868 27/08/2010 20:15
persam Offline
Medlem
Medlem
Monterte idag BBGG på min Fuel EX9 - 2008 modell. Subber her også, så tror vi må innse at Betty er litt vel Big for Trek´n vår. Noen her som har prøve Maxxis Minion 2,35 på Trek Fuel Ex da det virker å være et alternativ til BBGG?

pe

If a man standing alone deep in the forest
says anything, but there is no woman around
to hear him, is he still wrong?
Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Diablito] #1015872 27/08/2010 20:21
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Uansett så er vel 2,4" dekk (som er 2,5" over knastene" for breit i en Fuel EX ramme. Det gikk forrige gang, men tipper det var marginalt med klaring da selv om det ikke subbet.
Spar det ene nye dekket til foran, og kjøp deg ett litt smalere dekk bak.

Kan den litt smalere felgen få knastene i det nye dekket til å peke mer utover og dermed være bredere en på den gamle 25mm felgen?

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Knut L] #1015914 27/08/2010 22:50
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tja, er vel ikke umulig, det, det med at knastene kanskje peker mer utover.
Det virker også som om 2010 modellen av BB GG 2.4 kanskje har fått en liten overhaling. Jeg syntes i hvert fall at det så litt slik ut, da jeg sammenliknet det gamle, slitte dekket mitt med det nye. Virket som om knastene hadde fått en litt smalere basis. Kanskje de ble litt høyere også? Og ja, jeg bestillte det samme dekket som jeg hadde fra før. BB GG 2.4 ( freeride)
Men det hjelper uansett lite, når det av mystiske årsaker ikke passer lenger. ICON_WINK

Skal for sikkerhets skyld få noen til å gå over hjulet, for å se om noe av problemet kan ligge der, men ellers ser det ut til at jeg enten må kjøpe nye hjul, med samme dim. som jeg hadde tidligere, eller bite i det sure eplet og innse at BB dessverre ikke lenger går.
Har bare alltid vært så utrolig glad i dem og de har gitt meg mye selvtillit på sti pga det gode grepet. Har faktisk aldri kjørt noe annet på sti...

Hva ville ha vært et bra alternativ, som også får plass i bakramma på en Fuel Ex8?

Vigdis
-
What goes up...

Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: Viggi] #1015934 28/08/2010 05:40
persam Offline
Medlem
Medlem
Maxxis Minion Super sticky stacky 42a eller hva det heter i 2,35 size? Ser det påstås at det ikke er så veldig bredt.

pe

Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: persam] #1016087 28/08/2010 14:46
persam Offline
Medlem
Medlem
Jaja - noe må man bruke pengene på. Som min farmor sa - "pengene er runde fordi de skal rulle" og det samme med hjulene. Var innom Hank Sport i Trondheim
i dag og kjøpte et stk Maxxis Minion Super Sticky med 42a gummi i 2,35 bredde. Det er marginalt bredere en NN 2,25 og passet derfor som hånd i hanske i bakrammen på min fuel ex. Hvordan akkurat DET dekket er i forhold til BBGG bak vet jeg ikke, men det funket veldig bra - veldig mye bedre en NN (det skulle bare mangle?). Kort og godt - BBGG foran og MM super sticky bak var for mitt vedkommende en åpenbaring på mange vis. Forøvrig er dekket billig - betalte 240 kr for det med litt rabatt, men det er feks. å finne på sykkelkomponenter.no til kr 269.

pe

Re: Kjøpt nye hjul til Fuel Ex8, men "passer" ikke!? [Re: persam] #1018733 31/08/2010 21:03
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tja...etter noen dager pause i videre feilsøking og en lang etterlenget stitur (dog på en grusracer pga omstendighetene med stisykkelen min), har jeg nå ikveld funnet ut at der er dekkene som er problemet. Det er absolutt kast i dekkene. Mye kast foran (ca 4-mm sideveis) og en 2-3 mm sideveis bak. Har jo egentlig alt for lite klaring bak, så det er rett og slett ikke rom for så mye kast.
Har brukt såpevann og blåst opp til 60 psi, men det hjalp ingenting, hverken foran eller bak. Hadde heller ingen tro på det, for dekket er absolutt ikke trang rundt felgen og er forholdsvis lett å få av og på for hånd. Desutten så har hjulet sånne fine spor til dekket og det smetter inn i sporene så lett som bare det.

Har også begynt å lure på om ikke kanskje bakramma har blitt litt bøyd i fallet som tok mitt gamle bakjhul, for jeg synes at det nye hjulet virker litt off-senter i forhold til ramma. Og det virker ikke som om det er selve hjulet det er noe galt med. Håper inderlig ikke at bakramma er bøyd, for da blir det nok en kostbar sak og da blir det trolig lenge til jeg får sykkelen opp å gå igjen. frown

Vigdis
-
What goes up...

Moderator  support