Selv skal jeg sette Gates belt drive på min Zinn fulldemper i vinter. Jeg ønsket å gjøre dette allerde da jeg bestilte ramma fra Zinn. Lennard Zinn var skeptisk til dette, men etter litt frem og tilbake så tente han på ideen. Dessverre fikk han det ikke til å passe i ramma. Da jeg var borte og hentet ramma i Boulder var ikke Zinn tilstede, men jeg traff assistenten hans og fikk se delene som de eksprementrete med. Siden den gang har ting løst seg og gjett hva Zinn sykler på selv om dagen.... en fulldemper med Rohloff og beltedrift (han har selvfølgelig flere sykkeler, men dette er en av hovedsykkelene hans). Jeg ble oppringt av Zinn for et par måneder siden og vi hadde en lengre samtale om sykkeler og sykling. Mannen har fantastisk peiling. Der ble vi også enig om hvordan jeg skulle få løsningen til Norge. Prosjektet er satt i gang. Jeg sparer visst nok 200 gram også. Jeg skal bruke Phil Wood sitt drev.

Det jeg har lest meg til på nett er at beltet kan ryke og drev må justeres perfekt. Om beltet har røket pga dårlig justering kommer for min del ikke klart frem, men det kan tenkes. Det har uansett blitt rapportert om belter som varer to til tre ganger det et kjede gjør, En annen ting som har blitt rapportert er at beltet bråker i kulde. Om dette alltid skjer eller om det er pga dårlig justering også er uvisst. Jeg venter uansett med å sette dette på fatbiken.

Det elektriske girsystemet som Arne_And viser til, står allerede på sykkelen min. Det er smooth shifting, men jeg anbefaler det ikke..... fordi du må ha svært lite load på for å kunne gire. Jeg driver fortsatt og tester systemet, men det virker som det fyker av etterhvert. Dette kan være grunnen til at Rohloff ikke selv satset på et slikt system. Når det gamle systemet kommer på igjen så setter jeg på den nye twisthifteren til Rohloff som er 40 gram lettere enn den gamle, samt går over til powercordz.