Birken MTB maraton
|
Re: Birken MTB maraton
[Re: Klaus A.]
25/08/2010 21:16
|
Erlend Sande
Medlem
|
Medlem
Ref. artikkel på TS nå. Erlend Sande går for samme hjul og dekkoppsett som meg, så det blir spennende å høre fleres erfaring etter endt ritt. Ja, vi snakkes, Klaus! Lykke til med siste liten-mekking. Jeg stiller vel i grønn Team Terrengsykkel-trøye om det ikke blir for hustrig. Sykkelen kom ned i 11,9 kilo og skal nå være punkteringsfri (oppløftende budskap på NoTubes-flaska). Programmet til Merida har regnet ut at jeg skal bruke åtte timer, så da blir det en fin arbeidsdag i frisk luft!
Erlend Sande Ansvarlig redaktør i Fri Flyt AS
|
|
|
[Re: Erlend Sande]
25/08/2010 21:25
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Ref. artikkel på TS nå. Erlend Sande går for samme hjul og dekkoppsett som meg, så det blir spennende å høre fleres erfaring etter endt ritt. Ja, vi snakkes, Klaus! Lykke til med siste liten-mekking. Jeg stiller vel i grønn Team Terrengsykkel-trøye om det ikke blir for hustrig. Sykkelen kom ned i 11,9 kilo og skal nå være punkteringsfri (oppløftende budskap på NoTubes-flaska). Programmet til Merida har regnet ut at jeg skal bruke åtte timer, så da blir det en fin arbeidsdag i frisk luft! Takk for de Erlend. Skal se om jeg ikke dunker hjelmen borti og sier hei. Er oppstil i COWI drakt og en dempet Ghost - og forhåpentligvis to stykk Notubes hjul... 
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: Klaus A.]
25/08/2010 21:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Veide inn Epicen nå etter siste modifikasjoner. Cola Zero-skjerm under underrøret og RRP i gaffelen. Chris King titan i ramma og bak setet. 10,2 kilo.
Whyte-sykkelen som skal i ilden på lørdag klokka inn på 9,00 med pariser-dekk og to stålflaskeholdere.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Erlend Sande]
25/08/2010 21:40
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gambler vel litt, men har bestemt meg for bruke den nye sykkelen min, som var klar...i dag. Har vel håpt, men antatt at jeg ikke ville få den klar før etter 1 sept, da dette er ett "ebay-ekspriment" hehe. Dvs kjøpt diverse deler litt her og der.
Men Cannondale Rize carbon (09) ramme, lefty PBR carbon gaffel, DT 1.4 hjul, XO, Elexir cr mag, Cannondale Hollowgram krank, FSA carbonstyre, rise 25 mm gjør at sykkelen vil veie mellom 10.5 og 10.9 kg. Crossmark eller RK 2.2 med latex. Kunne fått til et par hundre gram lettere med ZTR Podium hjulene jeg fikk i dag (bakdelen av Ebay, kan ta litt av hehe), men de kommer jeg til å selge videre ubrukt, da det blir litt råflott med to splitter nye ritthjul sånn på høste (uten ritt og greier) + at de DT hjula er råfete på Rizen (hvite felger-hvit ramme). De er jo med sine 1450 gram lette nok også.
Men en time i Stavåsen har blåst bort all fornuft om "ikke prøve noe nytt før viktige ritt". Satt riktig fra første sekund, muligens 1 cm kortere stem hadde vært enda mer maks, men litt slakere styrevinkel en på Taurinen og høyere front har nok noe med det å gjøre også.
Så hva kan gå galt ? sikkert mye, men er ikke så nøye, fordi jeg syntes det var kjempegøy å sykle på den, og jeg skal ha det gøy på fredag, og om et eller annet skjer så skjer det.
Gaffelen er stiv og skal gå bra raskt på grusen også. Gleder meg.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
25/08/2010 21:41
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
3 stk sykler og utstyr pakket og klart.. 8.9 kg spark (kun hjulsett og sete byttet) veid inn her. Den gjør nok jobben så får vi bare håpe han oppå har en bra dag og. Stiv gaffel til lørdag utgikk da kroppen nok har godt en demper da. Rotor krank med 40 skive blir det på lørdag, men det går vel ikke så fort likevel så går vel bra det og..
|
|
|
[Re: Kriss]
25/08/2010 21:51
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Kan dere slutte å poste sånne "ferdigmeldinger". Nå blir jeg stressa, jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal sette på dekk på hjula eller ikke.
Redigert av Buoyen; 25/08/2010 21:51.
|
|
|
[Re: Kriss]
25/08/2010 21:51
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Skulle sannelig ønske jeg hadde tid til å nerde litt med sykkelen jeg også. Mine forberedelser tok jeg i sted: sjekk lufttrykk, bytt bremseklosser, smøre kjede - punktum. Nrs carbon med ca silver cape utstyr antar jeg veier omtrent 11kg.
Selv har jeg fulgt opp trenden fra i sommer: mer rødvin enn trening. Et lite glass i dag for å feire at bagen er pakket.
Lykke til alle sammen, håper vi kommer til mål på anstendig vis alle mann, + noen veldig få kvinner (Sissel L, her får du kjenne din besøkelsestid :-) )
Øystein
|
|
|
[Re: Buoyen]
25/08/2010 22:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Kan dere slutte å poste sånne "ferdigmeldinger". Nå blir jeg stressa, jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal sette på dekk på hjula eller ikke. Jeg kan "hjelpe" deg. Ikke i nærheten av ferdig. Kranklagere var gående så de må byttes. Har verken utdrager eller lagere. Men det ordner seg imorgen.. PS pleier å ha ting klart men skulle jo sykle HT i birken ikke FS. Den var langt ifra ferdig ser jeg. Veier vel inn på ca9,4 kg ferdig til ritt. Da med Tufo XC 4 2,2 dekk.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Oddefa]
25/08/2010 22:28
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gambler vel litt, men har bestemt meg for bruke den nye sykkelen min, som var klar...i dag. Har vel håpt, men antatt at jeg ikke ville få den klar før etter 1 sept, da dette er ett "ebay-ekspriment" hehe. Dvs kjøpt diverse deler litt her og der.
Men Cannondale Rize carbon (09) ramme, lefty PBR carbon gaffel, DT 1.4 hjul, XO, Elexir cr mag, Cannondale Hollowgram krank, FSA carbonstyre, rise 25 mm gjør at sykkelen vil veie mellom 10.5 og 10.9 kg. Crossmark eller RK 2.2 med latex. Kunne fått til et par hundre gram lettere med ZTR Podium hjulene jeg fikk i dag (bakdelen av Ebay, kan ta litt av hehe), men de kommer jeg til å selge videre ubrukt, da det blir litt råflott med to splitter nye ritthjul sånn på høste (uten ritt og greier) + at de DT hjula er råfete på Rizen (hvite felger-hvit ramme). De er jo med sine 1450 gram lette nok også.
Men en time i Stavåsen har blåst bort all fornuft om "ikke prøve noe nytt før viktige ritt". Satt riktig fra første sekund, muligens 1 cm kortere stem hadde vært enda mer maks, men litt slakere styrevinkel en på Taurinen og høyere front har nok noe med det å gjøre også.
Så hva kan gå galt ? sikkert mye, men er ikke så nøye, fordi jeg syntes det var kjempegøy å sykle på den, og jeg skal ha det gøy på fredag, og om et eller annet skjer så skjer det.
Gaffelen er stiv og skal gå bra raskt på grusen også. Gleder meg. Det Odd Erik mener her er at gaffelen kan låses... Han har 140 mm vandring:).... Ny sykkel kommer til å føre til at Odd Erik vil ta vanskelige og artige partier om igjen. Tidligere tenkte jeg å slå ham med en halvtime... Tenker vi sier 40 min jeg nå;).
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Joar71]
25/08/2010 22:39
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne: http://rittranking.merida.no/startlist/3/view...gir vel en viss indikasjon hvem som er med av eliten. Her er det stipulerte sluttider ut i fra Bikerank og en vinnertid rundt 6 timer. (Selv blir jeg jo nr 56 og er fornøyd med det, he he...) J Inkdikasjon og indikasjon fru Blom hehe, i følge denne skal jeg sykle i mål som noen 120, 20 sekunder foran sykkeløyvind, ikke spesielt realistisk, tiden på 7 timer blank ? umulig si men har vel et mål om komme under 7.30. Ellers så tror de at Otoen/Øistein blir nr 509, av 500 påmeldte hehe, mulig min dissing av Øisteins løpsopplegg har påvirket bikeranken hehe, spesielt siden unge Øistein gang på gang i høst har brifet med sin overleggenhet på bikeranken, må jo dette være et signal på noe Øistein ? Hehe, Anerz derimot har de tro på skal bli nr 75, i mål lenge før meg. Vel, kan jo stemme det, men tror nok Øistein er med der også.
|
|
|
[Re: Otoen]
25/08/2010 22:47
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gaffelen er stiv og skal gå bra raskt på grusen også. Gleder meg. Det Odd Erik mener her er at gaffelen kan låses... Han har 140 mm vandring:).... Ny sykkel kommer til å føre til at Odd Erik vil ta vanskelige og artige partier om igjen. Tidligere tenkte jeg å slå ham med en halvtime... Tenker vi sier 40 min jeg nå;). Hehe, var det jeg mente ja. Jaja, lest bikeranken ? tror de prøver å si at du ikke kommer i mål, på sportsbet.com kan du hvistnok allerede nå sette penger på hvilken plass det er mest sannsynlig du kvelder, og oddsen er liten på "grøft mellom Nevelvannet og Hitfjellet, ved siden av en passe stor blåbærbusk", Personlig har jeg satt alle pengene jeg har igjen av lønna etter å kjøpt sykkeldeler på ebay og CRC (113 kr) på " Kiwi Sjusjøen, letter gråtene, daimis og vørterøl".
Redigert av oddefa; 25/08/2010 22:48.
|
|
|
26/08/2010 05:15
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Gled dere, folkens. Bilder fra løypa: Lunkefjellområdet: Opp til Hitfjell: Ned fra Hitfjell: Opp mot Nevelfjell:
|
|
|
26/08/2010 06:12
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Veide inn Epicen nå etter siste modifikasjoner. Cola Zero-skjerm under underrøret og RRP i gaffelen. Chris King titan i ramma og bak setet. 10,2 kilo.
Whyte-sykkelen som skal i ilden på lørdag klokka inn på 9,00 med pariser-dekk og to stålflaskeholdere. Ø. Du/ dere har hatt en del timer på Cube'n nå, og hvordan er denne i forhold til Ghost RT lectoren (hvis du kan si noen subjektive meninger om sittestilling, respons og ritt-egenskaper)?
mvh. Klaus A.
|
|
|
26/08/2010 06:49
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Gaffelen er stiv og skal gå bra raskt på grusen også. Gleder meg. Stram alle skruer, og dobbeltsjekk alt!  Jeg hadde jo litt stang ut med noen ting på nysykkelen min i vår som du kanskje husker. Mulig du har brukt flinkere sykkelmekanikere enn meg, men husk multiverktøy og kjedekutter! 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
26/08/2010 07:00
|
roa
Ringrev
|
Ringrev
Hei har plutselig fått skikkelig siste liten mulighet til å henge meg på UltraBirken. Lar den seg gjennomføre med hardtail og Race King 2.2 med Guffe?
T
|
|
|
[Re: roa]
26/08/2010 07:02
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Hei har plutselig fått skikkelig siste liten mulighet til å henge meg på UltraBirken. Lar den seg gjennomføre med hardtail og Race King 2.2 med Guffe? Det gjør det, definitivt! Jeg så mange hardtailer på TS-rittet og dette er vesentlig enklere teknisk. Men om det er en fordel med HT, se det er en annen sak... ;-)
|
|
|
[Re: roa]
26/08/2010 07:30
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Hei har plutselig fått skikkelig siste liten mulighet til å henge meg på UltraBirken. Lar den seg gjennomføre med hardtail og Race King 2.2 med Guffe? Ikke noe problem. tror nok flesteparten møter opp med HT.
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: Andersof]
26/08/2010 07:42
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Da er jeg klar for avreise mot Elverum hvor jeg overnatter hos foreldrene mine til i morgen. Perfekt luksus med egen sjåfør til rena på morgenen, tror jeg ikke hadde deltatt på birkenbeinerarrangementene så ofte uten den muligheten til å unngå stress med kø(hater kø) buss, overnatting etc. Utstyrlista mi blir som følger om Yr stemmer ptPå kroppen: Klubbtrøye + shorts + ekstra kortermet ulltrøye løse bein og ermer X-socks eventuell ullmax sokk(hvordan er x-sock mountainbike sokken på kalde forhold?) speialized rittsko + skoovertrekk fra craft buff rundt halsen + BBB vindvest north wave hansker + sykkelbriller + obligatorisk hjelm I sekken(camelback mule)ekstra ullsokker + ekstra handsker + Tynn jakke + ekstra ulltrøye(usikker på den) + 1,5drikke i blæra + Enkeltmannspakke Utstyr fordelt på sekk,trøye og sykkel2 slanger + 2 gasspatron med adapter + pumpe + 2 dekkspaker tilfelle frossene fingre selklebende lapper(må kjøpes i dag) + ductteip surret rundt gasspatron hurtiglås til kjede pluss liten kjedebit + girøre + multiverktøy + 4-5strips mobil 8 gel + 2 karbolaoder + diverse barer og sjokolade 1 0,7flaske på ramma veid inn på 4,3, heldigvis skal ikke alt på ryggen men bra økning i totalvekt. Spiser og drikker vel ned noe av vekten, men regnvannet øker den vel like mye igjen samt at drikke sannsynligvis må etterfylles. Sykkel blir Giant NRS fulldempa med Crossmark 2.1 slangeløst. Satt opp temmelig stivt bak med zero-sag for mange mil på grus. Med ekstra vekt av utstyr blir det sikkert akkurat passe. Planen er å tråkket på jevnt fra start og prøve å balansere mellom at det tross alt er ritt og at man skal sykle mange timer. Satse på at bikerank stemmer slik at man slipper å passere 7timer  Snakker sikkert med flere her i løpet av dagen og i morgen, men til alle, God tur folkens!
Redigert av anerz; 26/08/2010 07:43.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
[Re: anerz]
26/08/2010 07:51
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Da er jeg klar for avreise mot Elverum hvor jeg overnatter hos foreldrene mine til i morgen.... ...Snakker sikkert med flere her i løpet av dagen og i morgen, men til alle, God tur folkens! Et forbausende nøkternt innlegg fra Elverumskanten. Ingen harselas med Oddefa eller Otoen? Har dere røyket fredspipe? ;-D
|
|
|
26/08/2010 07:58
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Et forbausende nøkternt innlegg fra Elverumskanten. Ingen harselas med Oddefa eller Otoen? Har dere røyket fredspipe? ;-D
Sannheten er at jeg reiser oppover tidlig for å kunne gjøre utsykingen av oddefa og otoen på nærthold, spesielt skal jeg finne mange svakhetstegn ved oddefa's nye sykkel slik at han ikke får sove i natt. 
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
[Re: anerz]
26/08/2010 08:22
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehe, jeg sovner søtt bare jeg ser på den sykkelen. Hadde jeg hatt valget mellom Rize Carbon og Keira Knightley så hadde jeg valgt...Keira, men kun fordi at jeg nå vet hvor lett det er å skaffe seg sykkeldeleer på Ebay, har søkt på Keira også, men ikke fått noe napp!
Så Keira, hvis du leser terrengsykkel.no gjennom goggle oversettelse, så kan jeg invitere deg på sti-marathon i Elverum til høsten, kjempefine stier her, og ikke være redd, nok av frisører her også hvis sånt er viktig. Jeg har dårlige kamerater, men de trenger du jo ikke å møte. De blir ikke med på de lange stiturene likevel, enten må de på Maxbo/Plantasjen (hele tiden)eller så skal de kun sykle runder på 4 km, som er bommba med oransje maling.
|
|
|
26/08/2010 08:27
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Et forbausende nøkternt innlegg fra Elverumskanten. Ingen harselas med Oddefa eller Otoen? Har dere røyket fredspipe? ;-D Det kommer når Øistein aka Ottoen våkner eller får en pause fra "barna hans" i lunsjen eller noe  Jeg sover over hos Oddefa i kveld, så vi skal nok se om vi ikke får opp en plan for hvordan de to unge Elverumspølsene best håndteres - i alle fall den fastboende stakan
mvh. Klaus A.
|
|
|
26/08/2010 08:29
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...)Så Keira, hvis du leser terrengsykkel.no gjennom goggle oversettelse, så kan jeg invitere deg på sti-marathon i Elverum til høsten, kjempefine stier her, og ikke være redd, nok av frisører her også hvis sånt er viktig. Jeg har dårlige kamerater, men de trenger du jo ikke å møte. De blir ikke med på de lange stiturene likevel, enten må de på Maxbo/Plantasjen (hele tiden)eller så skal de kun sykle runder på 4 km, som er bommba med oransje maling. Gratulerer med tidenes longshot!  Flyr rundt og ordner ting og tang selv nå gitt, mye som skal på plass, men har litt kontroll (tror jeg). 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
26/08/2010 08:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
|
|
|
26/08/2010 08:45
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Folkens, dette må være ganske lett å etterprøve:
Vi trenger bare å få noen til å ta bilder av visse steder før rittet, rett etter rittet og til våren. Da får vi et innblikk i hvor stor "skade" som har skjedd.
Problemet er vel at vi har ganske dårlig tid... Kanskje noe for arrangørene/løypemannskapene?
|
|
|
[Re: jens fredrik]
26/08/2010 08:50
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg lurer også på om, jfr Frodes kronikk i Aftenposten Aften i går, situasjonen og reaksjonene hadde vært anderledes hvis det ble invitert til høytlesning av Paulo Coelhos Alkymisten på toppen av Nevelfjell og 800 fotgjengere i Crispi-støvler tok turen opp og ned i løpet av en fuktig høstdag. Slitasjen på underlaget hadde nok vært minst like stor som av fem hundre utslitte syklister, men den kulturelle aksepten hadde nok vært vesentlig større.
|
|
|
26/08/2010 08:55
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Hvem vil ha en syklist? Bortsett fra oss selv da.
|
|
|
26/08/2010 08:56
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
... det ble invitert til høytlesning av Paulo Coelhos Alkymisten på toppen av Nevelfjell ... Haha, dette er kulturarroganse jeg setter pris på!  Martin
|
|
|
26/08/2010 08:56
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Først trodde jeg du henviste til kontaktsøknaden etter Keira, da hadde de jaggu meg hatt lite å bruke tiden sin på der oppe.
Redigert av bornoekl; 26/08/2010 08:58.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
26/08/2010 09:04
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er jeg klar for avreise mot Elverum hvor jeg overnatter hos foreldrene mine til i morgen.... ...Snakker sikkert med flere her i løpet av dagen og i morgen, men til alle, God tur folkens! Et forbausende nøkternt innlegg fra Elverumskanten. Ingen harselas med Oddefa eller Otoen? Har dere røyket fredspipe? ;-D Så så folkens! Er jo så mange å ta for seg her, den overnervøs Klaus, som søker trygghet i armkroken til en distrè Odd Erik. Så har vi jo den som det selvsagt er mest rundt, Odd Dieogo Farstad:). Gutten har ordnet seg en sykkel, med mye bra deler.. Og som i gammel tradisjon søker han hjelp hos meg siden han er elendig til å skru sykkel.... Skulle bare ta en 5-8 minutter mente han selv... Vi drev vel på en time tenker jeg:)... Det værste av alt er at han har laget en del selv på sykkelen... En spacer som skal brukes i forbindelse med kranken. Dette er laget av et plasrør, og skulle da være på 5 mm... Problemet her er at Odd Erik ikke hadde noe egnet sag, så han brukte vanlig snekkersag:)... Tror dere den spaceren er perfekt ell?... Dette kommer til å gå i dass ODD Erik... Fin fin sykkel, men med den kranken kommer du til å stoppe helt opp etter ca 8 mil.... Da går ikke pedalarmene rundt lenger:)... Blir sparkesykkel på deg resten da... Det blir gøy vettu:) Og når det gjelder Anders så har vi igrunn røkt fredspipe for en liten stund. Vi er såpass jevne slik at vi skal jammen meg samarbeide undervegs slik at vi knuser Odd Erik.. Anders og jeg er jo tross alt i samme klubb:) Dette blir en lek, så nå gleder jeg meg virkelig folkens!
CK ELVERUM
|
|
|
|
|