300 i eliten i birken? Har det virkelig vært så mange. fy søren, tror jeg må begynne å titte litt bakover også. Nei vent litt, trenger ikke det når jeg faller sakte men sikkert gjennom feltet opp til Skramstad i år
Umulig å gjøre alle til lags... Men jeg må si arrangøren har gjort hva de kan for å begrense slitasjen, også blir det opp til oss å vise allmenheten at vi ikke skader naturen nevneverdig på vår ferd.
Måtte grinebiterne bite i det sure eplet og innse at naturen er like fin, også etter Ultra.
Uansett sure SV folk så blir hjulspor i detta sørpeføre, men været får man ikke gjort no med. Vi får vel bare trå over da, mørkt tidlig blir det au i overskya vær hehe..En arbeidsdag over fjellet, satser på å unngå overtid..
Her er noen bilder fra de 7 første kilometrene av UB. De fire siste er betydelig mere hårete/steinete og krevende. Men 30 kuer i kaliber 500kg + lot meg ikke passere der i dag :-)
Aksel har jo tidligere skrevet at vinnertiden kan havne rundt 5,5 timer, og jeg tror det er mer sannsynlig enn 6 timer. Kanskje noe klokker inn på 4:59:59. Det er noe å strekke seg etter...Husk at en del av disse estimatene ble skrevet før hele løypa ble klar, og en halvtime fra eller til betyr vel ikke all verdens i et så langt ritt. Du er på Sjusjøen omtrent halvveis. Ligger dere foran skjema til 6 timer opp til Nevelfjell, så ta ut alt. Det blir ikke kjørt strafferunder på slutten om lederen ligger an til en bedre tid enn 6 timer ;-)
Pakkeliste og sekke-oppsett her i gården: Osprey Talon 5,5 sekk Camelback vannblære med 1,5 liter vann i fra start. To reserveslanger 3 gasspatroner Enkeltmannspakke Mobiltelefon i Zip-lockpose Lezyne alloy-drive small minipumpe Lezyne miniverktøy med kjedekutter Kjedelink til tidelt Selvklebende lapper Tynn skalljakke Vindvest Gore-tex-shorts Ekstra hansker 8-10 geleposer
Antrekk fra start: Klubbdrakt - bukse og kortermet trøye Undertrøye i ull Løse ermer Løse knær Belgiske knevarmere (Sportbalm hot) Klubb-vindvest Buff rundt halsen Halvvarme-hansker Ullsokker Racingsko med duct-taper over Boaknappen.
Redigert av sykkeloyvind; 24/08/201019:27. Rediger grunn: La til enkeltmannspakke og mobil
Nå blir jo de stiene syklet uavhengig av ultrabirken da, men klart det blir mange på fredagen. Opplever aldri sure folk (jo det var en i Hamar/Frøbergskogen som var litt sur) når jeg sykler i fjellet eller skogen. Vi hilser, de hilser. Men så sitter det alltid noen grinbitere som skal klage på alt. Hadde ikke hu der kunne klaget på ultrabirken nå til helga hadde det vært noen andre. Kanskje det lokale lilleputt-laget bråker for mye når spiller ballspill, nedenfor huset, aiai kontakt lokalavisa.
Tenker at de som tar turen på stiene her på fredag får en opplevelse av annen verden. Her blir det underholdning og imponerendes sykling i timesvis. "går det ann å sykle der?" vil noen si, andre vil si "dette hadde jeg klart lett, får nok melde meg på neste år". Håper vi ikke hører for mye " er det en lege her, en lege fort".
Og så håper jeg at de som går på disse stiene tar seg av Otoen der han ligger i grøfta v/ Nevelfjell, med krampe,lettere apatisk suttende på en for lengst tom gel. Gi han mat, feed him well, kos med han, hjelp han på sykkelen og skubb han opp. For dere har nå faktisk kontakt med han som ledet etter 20 minutt i det aller første Ultrabirken. Han som trodde Ultrabirken var Grenserittet + et 3 mil til "hadde jo nesten ikke krampe da jeg kom i mål, holder fint et par mil til". Hehe.
Crossmark 2,10 ga greit feste på øverste bilde, men litt sleipt. Dette er vel ett ritt hvor man bør vurdere og ha med litt olje til drivverket, vil tro det vil skure godt etterhvert. Den siste 1,5 km før skramstad er den gamle vm løypa som inneholder mye stein,vann og gjørme.
Pakkeliste og sekke-oppsett her i gården: Osprey Talon 5,5 sekk Camelback vannblære med 1,5 liter vann i fra start. To reserveslanger 3 gasspatroner Lezyne alloy-drive small minipumpe Lezyne miniverktøy med kjedekutter Kjedelink til tidelt Selvklebende lapper Tynn skalljakke Vindvest Gore-tex-shorts Ekstra hansker 8-10 geleposer
Har du prøvepakket og faktisk fått hele den smørbrødlista oppi den minste Talon-sekken..? Og HEI - du har glemt førstehjelpsutstyr! Og mobiltelefon!
og litt førstehjelpsutstyr, Øyvind så slipper du å få tidsstraff samtidig som man kan lappe litt på seg selv eller en medrytter som har skadet seg. En redningsfolie er definitivt også en god sak i det været som nå er meldt.
Pakkeliste og sekke-oppsett her i gården: Osprey Talon 5,5 sekk Camelback vannblære med 1,5 liter vann i fra start. To reserveslanger 3 gasspatroner Lezyne alloy-drive small minipumpe Lezyne miniverktøy med kjedekutter Kjedelink til tidelt Selvklebende lapper Tynn skalljakke Vindvest Gore-tex-shorts Ekstra hansker 8-10 geleposer
Antrekk fra start: Klubbdrakt - bukse og kortermet trøye Undertrøye i ull Løse ermer Løse knær Belgiske knevarmere (Sportbalm hot) Klubb-vindvest Buff rundt halsen Halvvarme-hansker Ullsokker Racingsko med duct-taper over Boaknappen.
Har du prøvepakket og faktisk fått hele den smørbrødlista oppi den minste Talon-sekken..? Og HEI - du har glemt førstehjelpsutstyr! Og mobiltelefon!
Plass ja. Sekken er jo alt for stor. Den svarte bylten er Gore-shortsen, den grønne Norrøna-jakka fra Utflukt. Mer enn nok plass til det som må til. Jeg kommer til å starte med to flasker sportsdrikke på sykkelen. Drikke vannet i sekken først så flaskene. En gelpakke pr 40 minutter pleier å fungere bra. Hvis vi da beregner seks timer så trenger jeg 9 geleposer.
Noen som vet om det kliss umulig å melde seg på nå evnt har bilett til Ultra Birken? Har vært uten sykling i 7 dager så da frister UB mere enn Birken.
Hei, du kan vel fremdeles på plass du?
Håndsakset fra nettsidene: Påmelding: Rittet er fulltegnet for alle bortsett fra tidligere deltakere i eliteklassen i Birkebeinerrittet. Dersom du oppfyller kriteriene for deltakelse i eliteklassen i Birkebeinerrittet i 2010 kan du melde deg på via vår online påmelding. Se informasjon om kriterier for eliteklassene: kvalifisering kvinner elite kvalifisering menn elite
Jeg selv derimot sykler inn på 7.27.46, lite støting, ingen kosing med damer underveis, jevnt tråkk, har som mål å juble litt i nedoverkjøringene, håper jeg legger fra meg uvanen med å gå tilbake for prøve krux jeg ikke klarer ved første forsøk (hvis ikke er alternativ tid....da kommer jeg ikke i mål...)
Pga motvind og gjørmeføre må du legge til ytterligere 7.22 på vinnertida, som da blir 5:41.41. Du må legge til relativt sett litt mer, og havner på 7:42.06. Jeg er jo bittelitt dårligere enn deg, og havner derfor på 7:59.59.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Får du tak i billett, kan du uansett gjøre det på Rena torsdag kveld.
Quote:
Det er også mulig å gjøre omregistrering ved oppmøte i sekretariatet på Rena torsdag 26. august for FredagsBirken, torsdag 26. og fredag 27. august for Birkebeinerrittet. Pris kr 300,-. Det er ikke mulig å gjøre omregistrering på rittdagen.