Garmin Edge 705 - forum
|
Re: Garmin Edge 705
[Re: Andrehua]
24/08/2010 19:28
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Tipper Garmin har ansatt noen av de samme folka som sto bak Windows Vista eller noe sånt..........  Kanskje man bare skulle vært litt metro og kjøpt en Iphone, man får jo sykkelholder til den også. Går sikkert fint til den første skikkelige tryninga 
|
|
|
[Re: krankdrev]
24/08/2010 19:44
|
Haande
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg vurderte å bytte ut min 305 til 500 eller 705 siden 305en begynner å slå seg av i heftige nedkjøringer.. Garantien er ute/kjøpt i USA... Men etter denne tråden, så kjøpte jeg den billigste cateye saken på gsport frem til jeg finner noe som funker. 305en legger jeg da bare i topplokket på sekken for loggføring (slår seg forhåpentligvis ikke av da).
|
|
|
[Re: Haande]
24/08/2010 20:12
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Uansett hvilken GPS man velger å kjøpe (eller ikke kjøpe) har jeg funnet ut at det enkle og gammeldagse ofte er greit å ha det også. Et godt gammeldags papirkart er veldig nytting for å få oversikta, selv om man evt. har kart på GPSen er det utrolig treigt å skrolle rundt på skjermen, zoome inn og ut osv. Hadde den enda oppdatert seg lynraskt, men det gjør den ikke.
Selv de beste og nyeste topokartene til GPS er relativt mangelfulle når det gjelder stier. Mye feil, stier et stykkevise og oppdelte, stier som er tydelig merka på kartet er gjengrodde og borte mens andre som er i flittig bruk ikke er tegna inn i det hele tatt. Har mange eksempler på tememlig grove feil, så lurer på hvor godt (og den egentlige alderen) på underlaget de bruker er.
Et turkart og aller helst noen orienteringskart er supert å ha i sekken, særlig hvis man ikke er godt kjent.
Vil oppfordre alle til å stikke en tur innom turistforeninga (og noen steder servicetorget i kommunen evt. lokale idrettslag) kjøp noen o-kart (de er billige) og støtt arbeidet de gjør samtidig som du får langt bedre kartinfo enn du kan fra GPSen din. Det fine med GPS i tillegg er da at du vet akkurat hvor du er. (hvis du har huska på og sjekke at kartet og GPSen bruker samme referanse....)
|
|
|
[Re: Haande]
24/08/2010 20:46
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
jeg vurderte å bytte ut min 305 til 500 eller 705 siden 305en begynner å slå seg av i heftige nedkjøringer.. Garantien er ute/kjøpt i USA... Men etter denne tråden, så kjøpte jeg den billigste cateye saken på gsport frem til jeg finner noe som funker. 305en legger jeg da bare i topplokket på sekken for loggføring (slår seg forhåpentligvis ikke av da). Husk at det helst er de med problemer som poster om det  . Jeg har hatt minimalt med problemer med min 705 de to årene jeg har hatt den. Noe har det vært, men det har mest vært relatert til firmware issues. 705 tåler mye, men Edge 500 er lettere og mer kompakt - kanskje litt mindre utsatt for sin egen vekt i G og krasj? Bare en tanke 
|
|
|
24/08/2010 20:47
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
Tipper Garmin har ansatt noen av de samme folka som sto bak Windows Vista eller noe sånt..........  Kanskje man bare skulle vært litt metro og kjøpt en Iphone, man får jo sykkelholder til den også. Går sikkert fint til den første skikkelige tryninga Smarttelefoner med GPS er veldig langt unna Edge 705 på alle måter  . Hva med pulsmåling 
|
|
|
[Re: Duet2]
24/08/2010 21:19
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Pulsmåling???
Ærlig talt, er glad så lenge det er puls!
Jeg sykler sti, da er pulsmåler bare dill syns jeg. Gikk lei Birken sykling for lenge siden...
Har forresten et Garmin pulsbelte til salgs, kun brukt en tur!
Mulig smarttelefoner ikke er gode nok (enda), men Garmin bør absolutt skjerpe seg. Har heller ikke hatt kjempeproblemer med min 705 etter over to år, viktigste for meg er at den tracker riktig og det fiksa den etter et par firmware oppdateringer. Men likevel, både 705 og Oregon 550 er langt fra perfekte, sammenlign skjermen på en 550 med en Iphone feks. - ingen grunn til at 550 skal ha en så elendig og lyssvak skjerm.
|
|
|
24/08/2010 21:42
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Er det noen som har prøvd de nye kartene som heter Topo Premium ? Er litt fristet til å kjøpe men mitt område koster kr 1490. http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=4088Laget av Norges beste ”råvarer” Topo Premium baserer seg på de beste landsdekkende kartdata som finnes i Norge. Man finner nå alt av bygninger som flater, detaljert arealinformasjon med alt fra parker og golfbaner til grustak og rasteplasser, samt en mengde bygg og anlegg. I tillegg finner man som tidligere skog, fjell, jorder, myr, vann, bekker osv, men nå i mye mer detaljert form. Det er også en rekke nye geografiske elementer som gjør det enklere å kjenne seg igjen; som brygger, skiheiser, gjerder, tanker, master m.m. Søkbare stedsnavn, vann, fjell, øyer m.m er også utvidet til over 800.000, i tillegg får man nå tilgang på alle gatenavn i kartene. Topo Premium inneholder ett nytt sammenhengende sti- og veinettverk, som egner seg som gang/sykkel autoruting. Utrolig detaljeringsgrad i et forbrukerprodukt Topo Premium inneholder ca. 10 ganger så mye kartdata som tidligere versjoner, og denne typen kartdata har tidligere stort sett vært forbeholdt profesjonelle GPS brukere. Topo Premium fakta 1:20.000 – 1:50.000 Kartdata 800.000 stedsnavn, vann, øyer, fjell m.m Eiendomsgrenser, admin.- og vernegrenser 4 mill. hus, hytter og bygg med byggtype 10 meters høydekurver, og 25m terrengmodell 10 mill. + geografiske detaljer 50 kategorier av vann- og landareal 30.000 fiskeplasser med artstyper 15.000 badeplasser, båthavner, golf, camping, Alle kartlagte stier, gang-/sykkelveier, skogsbil-/traktorvei og veier med gatenavn, turistforeningshytter, alpin, ski- og turløyer m.m Klart direkte for bruk både for GPS og datamaskin (PC/Mac) Topo Premium leveres på microSD/SD-adapter kort, klar til bruk og kan settes direkte i både kombi og håndholdte Garmin GPS modeller med kartfunksjonalitet, slik at man slipper å overføre store datamengder fra datamaskin over på GPS’en. Kartene kan i tillegg benyttes i Garmin gratis planlegningsverktøy for PC og Mac; BaseCamp, som også har 3D visning i tillegg til de vanlige funksjonene som man kjenner fra MapSource verktøyet. Differensiert dekning og pris Norges produksjon av kartdata skilles i landsdekkende og detaljert, hvor de detaljerte kartdataene dekker ca. 70% av landets areal, bortsett fra veier og eiendommer som er landsdekkende. For enkelte områder vil man da benytte landsdekkende 1:50.000 kartdata. Topo Premium vil derfor ha en differensiert pris basert på hvor stor andel detaljerte kartdata området/produktet inneholder. Inndelingen på Topo Premium er den samme som ved Topo Adventure hvor Norge er delt opp i 20 områder. Klikk her for en mer detaljert oversikt. Topo Premium skjermbilder: GPS Topo Premium skjermbilder: PC
|
|
|
24/08/2010 21:59
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Vil anbefale deg å bestilel en skjermbeskytter på zagg.com.
Skjermen på 705en stikker faktisk opp over plastkroppen, så det er ganske lett å få riper i den. En skjermbesytter er ei billig forsikring. En annen ting jeg oppdaga for ikke lenge siden er at hvis den går tom for strøm mister du alt som lå lagra, så hvis den gir melding om lite batteri er det best å slå den av til man får kommet seg hjem og lada.... Mulig det stemmer det med ladingen men i går så nullstilte jeg turen når jeg var ferdig. Glemte å slo den av så batteriet var flatt som en pannekake i dag. Dataene ble ikke borte og jeg fikk overført de til data uten problemer.
|
|
|
24/08/2010 22:18
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
En annen ting jeg oppdaga for ikke lenge siden er at hvis den går tom for strøm mister du alt som lå lagra, så hvis den gir melding om lite batteri er det best å slå den av til man får kommet seg hjem og lada.... Har du gammel firmware? (beklager om du allerede har skrevet noe om det som jeg ikke har sett) Med 3.10 (har ikke turt å "oppgradere" til 3.20) har jeg ikke dette problemet.
|
|
|
[Re: kao]
24/08/2010 22:26
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Nei, har ikke gammel firmware. Men tror det er forskjell på tomt batteri og totalt flatt for å si det sånn... min mista alt som lå på history og alle settings, men beholdt profilene.
Virker som versjon 3.20 ikke er mulig å få lasta ned lengre, jeg testa tidligere og fikk da kun muligheten til å oppgradere tilbake til 3.10.... snodige greier!
|
|
|
[Re: sl500]
24/08/2010 22:31
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Jeg har prøvd. Det virker helt greit, men vet ikke om det er så utrolig mye bedre enn topo adventure tross alt. Stier osv. er fremdeles ikke nøyaktige nok.
De leveres også kun på SDkort noe som er temmelig idiotisk hvis du tilfeldigvis bor et sted der to sett grenser opp til hverandre... du vil ikke kunne ha mer enn ett kart i GPSen av gangen. Tungvint og lite forbrukervennlig. Altfor dyrt i forhold til hva du får, kommer ikke til å kjøpe noen flere blad for å si det sånn.
|
|
|
24/08/2010 22:48
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
De har også tabba seg ut i forhold til MAC brukere. Man får i utgangspunktet ikke opp kartet i BAsecamp på MAC slik man skal. Grunnen er at micro SD kortet ikke har noe navn, hvis man gir det et navn vil det fungere. Men jeg rota rundt med dette oppdaga jeg at man kan lage et image med kartet på som fremdeles vil fungere med Basecamp uten at GPSen er kobla til...
Men det lar seg ikke kopiere pga. kopisperre. Dette er også noe jeg er ganske skeptisk til, det betyr at du har null mulighet til å lage sikkerhetskopi av kartene dine - med det gamle systemet kunne du jo skreddersy hva som skulle skrives til micro SD kort og naturligvis lage ett nytt om et kort slutta å virke.
Det som burde gjøres er å kunne kjøpe og laste ned hvert enkelt kartblad fra nettet og sette disse sammen akkurat som man ønsker istedet for å dele opp landet i 20 områder.
|
|
|
25/08/2010 05:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det som burde gjøres er å kunne kjøpe og laste ned hvert enkelt kartblad fra nettet og sette disse sammen akkurat som man ønsker istedet for å dele opp landet i 20 områder.
Hva er dette nye "Custom Maps" som noen av de nye mottakerne støtter, da?
|
|
|
25/08/2010 07:14
|
Dan
More than words
|
More than words
Selv de beste og nyeste topokartene til GPS er relativt mangelfulle når det gjelder stier. Mye feil, stier et stykkevise og oppdelte, stier som er tydelig merka på kartet er gjengrodde og borte mens andre som er i flittig bruk ikke er tegna inn i det hele tatt. Har mange eksempler på tememlig grove feil, så lurer på hvor godt (og den egentlige alderen) på underlaget de bruker er. Underlaget som brukes av de som lager GPS-kartene er ganske sikkert det nyeste som er tilgjengelig, dvs maks et år gammelt. Men så er det kjente problemet at Statens Kartverk ikke har mulighet til å oppdatere stinettet raskt nok. Så selv om kartdataene ellers er helt ferske, med nye veier og hus f eks, så er det godt mulig at stinettet er ti år gammelt. [info om egne produkter] På Uglands papirturkart derimot ligger det stier som er korrekturlest av ildsjeler i DNT, så disse (røde og blå linjer) holder ofte vesentlig høyere kvalitet enn grunndataene fra SK (svart stiplet linje). [/info om egne produkter] /Dan, Ugland IT Group
|
|
|
25/08/2010 07:19
|
Dan
More than words
|
More than words
Det som burde gjøres er å kunne kjøpe og laste ned hvert enkelt kartblad fra nettet og sette disse sammen akkurat som man ønsker istedet for å dele opp landet i 20 områder. Vi som produserer ønsker å være så fleksible og kundevennlige som mulig, men dessverre er piratkopiering et veldig stort problem. Selv snille familiefedre som holder fartsgrensene og tar oppvasken hjemme har det med å regne kopieringsusikrede produkter som fritt vilt. Som produsent må man derfor gjøre alt man kan for ikke å få "lekkasjer" i sikkerheten som gjør at investeringen man har gjort blir et stort tap. Det er forskjell på marginene hvis vi sammenligner et norsk GPS-kart og en Metallica-CD. Dette er altså en del av grunnen til at smarte tilpasninger ikke så enkelt lar seg gjøre.
|
|
|
[Re: Dan]
25/08/2010 10:47
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Syns det er for enkelt å skylde på piratkopiering. Av en eller annen grunn har man valgt å beholde inndelingen på 20 som tidligere selv om verden har gått videre og løsninger med nedlastning som ivaretar sikkerheten burde være mulig å få til. Garmin selv har jo lignende løsninger der man må aktivisere kartene. Et VELDIG godt eksempel på hvor dårlig denne løsningen er fikk jeg på Utflukt sist helg på Kongsberg. Det fine nye Topo Premium kartet mitt dekket bare en liten del av Funkelia, resten er på visstnok på kortet for Kristiansand (!). Snakk om lite logisk og tilsynelatende vilkårlig inndeling... Når systemet er så lite fleksibelt og fort bli dyrt dersom man må kjøpe flere kart for å oppnå dekning på et mindre område er dere selv med på å legge opp til mer utstrakt piratkopiering. Mer brukervennlighet og fleksibilitet og lavere priser vil kanskje være bedre butikk for dere på litt lengre sikt. I de fleste bransjer er det slik at man gjerne hører på kunden hvis man skal ha håp om å øke salget eller beholde markedsandeler. Situasjonen her er vel litt spesiell siden det ikke finnes andre kommeriselle konkurrenter. Når alt dette er sagt mener jeg i utgangspunktet at kartdata laget av Statens Kartverk burde være gratis for alle landets innbyggere når det skal benyttes til ikke kommersiell bruk, dvs. gå turer og typiske friluftsaktiviteter. Som nasjon er dette noe vi greit burde hatt råd til å gjøre og det er også helt i den rette ånd med at vi er et folk som bruker naturen vår og det å vite hvor man er er også endel av det å kunne ferdes trygt - leteaksjoner er dyre. GPS er i ferd med å bli allemanns eie, det hadde vært en fin service om Statens Kartverk kunen lagt ut hele Norge som nedlastbare kart på nett. Sikkert ikke så hyggelig for de som gjerne vil selge kart kommersielt, men det hadde kanskje vært naturlig om de samme aktørene var med på en slik jobb, bare at staten betalte gildet. Blir spennende å se hva man kan få til på "dugnad" via frikart.no, kanskje kartene blir så bra etterhvert at det tvinger de som jobber kommersielt til å bli bedre. Konkurranse er alltid bra 
|
|
|
25/08/2010 11:01
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Frikart.no ja,det ligger ute en ny versjon av "Turkart sommer" nå. Oppdatert 24.08(altså i går) .
Redigert av snikkarboa; 25/08/2010 11:03.
|
|
|
[Re: Dan]
25/08/2010 11:12
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Underlaget for bygninger og veier er nok helt sikkert oppdatert, men for en typisk bruker som skal gå eller sykle tur i skog og fjell er det jo nettopp stiene og terrenget som er viktig. Mye av underlaget her må være minst 10 år gammelt, vi snakker i enkelte tilfeller om stier som er tydelig merket på kartet som rett og slett er borte i terrenget. Overgrodd, rast bort osv. og tydeligvis ikke brukt på svært lenge. Andre stier er tilsynelatende tegnet greit inn men GPSen avslører hvor lite nøyaktig dette er når man får sin egen rute lagt over kartet. At stier er rutbare er fint, men når de er delt opp i bruddstykker blir det fort litt vanskelig.
Burde det ikke være mulig å hente inn data fra publikum i større grad, med så mange som eier en GPS og mulighet for å dele ruter osv. burde det vel være teknologisk mulig? (men mulig et mareritt å organisere).
For min egen del hadde jeg vært mer enn villig til å laste opp mine ruter hvis det kunne gi bedre kart i fremtida. Kanskje produsenten også burde gjøre seg selv lettere tilgengelig, feks. sette opp et forum der folk kan gi beskjed om kartdata som ikke er korrekte så kan man sette fokus på de områdene som mottar flest "feilmeldinger" til neste utgave.
Jeg innser jo naturligvis at Norge er et lite marked og at det er vanskelig å få disse kartene til å bli veldig rimelige, men det er jo flere og flere som har GPS så markedet er jo voksende. Prisen har jo med siste utgave gått vesentlig opp, en typisk bruker kan fort trenge 2-3 kartområder hvis man bor i et grenseområde og kanskje har hytte eller familietilknytning et annet sted i landet. Syns i det minste man burde vudere rabatt ved kjøp av flere kart samlet.
|
|
|
[Re: SimonS]
25/08/2010 11:14
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Må sjekkes ut 
|
|
|
25/08/2010 19:12
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da fikk jeg gps`n gitt. Hurra:)
Har fått låne meg kartverk. Garmin TOPO adventure 6 og 8. Dvs Hamar og Østerdalen... Kan noen kjapt fortelle meg hvordan jeg går frem for å få lagt dem inn på gps`n? Har ingen kart der ifra før.
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
25/08/2010 20:21
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Da fikk jeg gps`n gitt. Hurra:)
Har fått låne meg kartverk. Garmin TOPO adventure 6 og 8. Dvs Hamar og Østerdalen... Kan noen kjapt fortelle meg hvordan jeg går frem for å få lagt dem inn på gps`n? Har ingen kart der ifra før. Bruker du PC eller MAC? Uansett er første steg å installere Mapsource på en PC (Ja, du må gå via en PC selv om du er Macbruker..) Mapsource kan du laste ned fra Garmin.com
|
|
|
25/08/2010 20:24
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Dersom noen ønsker å nedgradere tilbake til v 3.10 på Edge 705 kan man bruke denne linken for å laste ned firmwaren: http://www.garmin.com/software/Edge605_705_310.gcdBytter man ut de 3 siste sifrene kan man laste ned andre versjoner også, eks. "290" for versjon 2.90 og "320" hvis man vil tilbake til 3.20 versjonen. Det skal være nok å kopiere gcd fila til GPSen og deretter starte den opp og la den oppdatere seg selv.
|
|
|
25/08/2010 20:37
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bruker pc... Leter etter mapsource nå:)
CK ELVERUM
|
|
|
25/08/2010 20:50
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Noen sider tilbake (4-5?) i denne tråden la jeg inn en oppskrift på hvordan du kan få det til å fungere...
|
|
|
[Re: simson]
25/08/2010 20:53
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da skal jeg bla meg bakover:)
CK ELVERUM
|
|
|
25/08/2010 21:12
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I det jeg lette meg bakover i tråden leste jeg at flere snakker varmt om frikart.no istedet for topokartene... Kanskje jeg skal drite i topokartene og heller installere frikart?
CK ELVERUM
|
|
|
25/08/2010 21:30
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser i brukerveiledningen at jeg må ha garmin connect eller garmin training center for å overføre data fra treningsturene... Hva fungerer best syns dere som har brukt det litt?
CK ELVERUM
|
|
|
25/08/2010 21:35
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har kun brukt Garmin Connect. Den er nettbasert, så da kan jeg overføre fra hvilken PC jeg vil, og kan lese historikk fra hvor som helst med tilgang til nettet.
Men tror det er flere funksjoner tilgjengelig i Training Center. For ikke å snakke om SportTracks - gratisprogram som har utrolig mange utvidelsesmuligheter (folk lager tilleggsprogrammer til ST).
|
|
|
[Re: simson]
25/08/2010 21:48
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Brukte den nå jeg og, og fikk lastet inn en runde jeg ofte bruker.. Artig:) Men, kan jeg justere slik at det ikke står miles, men km etc???
CK ELVERUM
|
|
|
|
|