Du er ikke alene. Det er jo for at vi ikke skal grue oss helt alene at denne tråden finnes.
Jeg for min del veit ikke om noe mer jeg kan gjøre nå. Ikke rekker jeg å trene, sykkel er på plass. Sekken er prøvepakket med alt stæsjet i. Nesa er tett, ryggen er svett og beina gjør vondt. Så nå skal jeg bare sitte passivt å grue meg i en krok til torsdag etter jobben. Langtidsvarslet på yr ødelegger for at det er sol ute nå. Og kona lager sunn mat med grønsaker og vil legge meg tidlig så jeg skal være sprekest mulig.
Men jeg gruer fortsatt sludd og utmattelse på fjellet fredag. Hørt av sikre kilder at det er en dårlig kombinasjon.
LarsB
Re: Den store gruer-seg-til-ultrabirken-tråden
[Re: larsb]
#101185923/08/201012:40
Nå har jeg akkurat kjøpt nytt sete - så jeg må dessverre meddele at jeg ikke lengre gruer meg til å sitte på et sete i 6-7 timer... Sorry folkens. Men Drammensritt-syken med snørr, litt sår hals og mye svette - fortsatt henger litt igjen
Redigert av Klaus A.; 23/08/201012:41.
mvh. Klaus A.
#101186123/08/201012:41
Sovet dårlig i natt. Småvåknet flere ganger og drømte om Ultra og lange stier med sten, røtter og gjørme i regn og 8-10 grader. Tror jeg tar et glass rødvin i kveld for å roe ned. Men først den siste langkjøringa med en medsammensvoren som også stiller fredag.
#101187623/08/201012:46
Du er ikke alene. Det er jo for at vi ikke skal grue oss helt alene at denne tråden finnes.
LarsB
Godt å høre Lars. Så med redsel fram til forsterstilling og mareritt de neste nettene. Kona ringte meg tidligere i dag og sa hun var glad i meg. Sikkert med tanke på min egotripphelg. Godt å høre og vite når man evt virrer rundt midt på vidda og egentlig vil hjem til egen seng, men vet at man er tullete nok til å ligge på en madrass i en barnehage sammen med en gjeng med "energikåte" lørdagsbirkere. Man blir litt paranoid også når mine kolleger snakker om "mine" kunder og nesten har fordelt dem seg mellom.
Scott Spark 910 2013 Scott Spark 20 2011 Scott Scale 30 2009 Scott Scale 50 2008 Scott Foil 20 2012
#101190523/08/201013:10
Ja, det blir å fokusere på at "de andre" nok er enda mer nervøse på grunn av været. "Jeg" har jo vært ute og syklet i dårlig vær før (og da utelater vi at jeg trodde jeg skulle dø på grunn av kulde siste gang og at jeg ikke kunne gire eller bremse lenger). Og at "jeg" glemmer at kroppen slutter å produsere noe særlig overskuddsvarme etter rundt tre timer. Fjellet kommer til å bli som toppen av Mount Everest med snøstorm, frosne dauinger og etterlatt utstyr som jeg må sykle mellom. Med istapper i ansiktet. Blir det utdeling av oksygenflasker på matstasjonene?
Så blir det å sørge for at jeg har utstyr til å fullføre: ullsokker, vanntett 3/4 shorts (hindre nedkjøling), vindjakke (blir jo våt uansett), vest?, superundertøy, tynne hansker under/over, tørt skift (sokker, trøye, hansker) og hals blir nok oppskriften. I tillegg blir det nok en tynn regnjakke og bukser i sekken til om jeg bryter (gud forby). I tillegg til nok mat, drikke og litt førstehjelpssaker. Mat blir barer, et par grove brødskiver med honning som avveksling. I tillegg blir det en banan på en matstasjon. Hjem og prøvepakke. Bør kunne komme under 15kg.
Om jeg overlever er det kanskje en ide å gå sammen med sykkelen gjennom den varme børsteløse vasken hos Esso på Lillehammer etterpå?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
[Re: simenf]
#101191623/08/201013:23
ER det en avtale at vi skriver på navnet vårt bak på hjelmen, så kan dere/ vi i alle fall kommentere evt. dødsfall her - ja, han var en bra mann og det så ut som om han hadde kjempet til den siste slutt
mvh. Klaus A.
[Re: Klaus A.]
#101192923/08/201013:38
ER det en avtale at vi skriver på navnet vårt bak på hjelmen, så kan dere/ vi i alle fall kommentere evt. dødsfall her - ja, han var en bra mann og det så ut som om han hadde kjempet til den siste slutt
Avtale. Men det må være lov å "låne" utstyr man trenger fra de som faller fra og blir liggende. "Han manglet hansker, sokker og sykkelen hans et bakhjul..."
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
#101193823/08/201013:49
Avtale. Men det må være lov å "låne" utstyr man trenger fra de som faller fra og blir liggende. "Han manglet hansker, sokker og sykkelen hans et bakhjul..."
Ja, dette blir som i krigen - ta det du trenger for å avansere.
mvh. Klaus A.
#101195323/08/201014:20
Deja vu...... pokkers vær, åkke år slutta det med varme sommere a.....
2008 var siste...
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
[Re: Elgvenn2]
#101223123/08/201020:19
Flomvarsel for Aust-Agder og Østlandet, 24. - 25. august 2010: Det ventes lokalt store nedbørmengder Østafjells tirsdag 24. august. Vannføringen kan i enkelte mindre vassdrag ventes å nå opp mot nivået for femårsflom.
Hva med baderinger rundt armene og midjen?? Alt det her vannet bkan da umulig borte til fredagen......
[Re: PAI]
#101231923/08/201021:40
Ja - YR melder møkkavær hele helgen, fredag inkludert. Imidlertid, for en uke siden meldte YR det samme for sist helg for Tynset/Alvdalområdet også. Jeg tenkte meg en laghelg der for en annen væravhengig lidenskap - hanggliding. Meldingen var dårlig helt frem til torsdag formiddag....men vips - deretter ble det noe bedre utsikter.
Og været ble rett og slett strålende for flyging: fredag, lørdag og søndag. Se:
Så fatt mot folkens - YR er ikke nødvendigvis presis. De melder alltid dårlig vær noe frem i tid. For å ha sitt på det tørre (he, he) om det virkelig blir dårlig.
"A singletrack require a multimind"
[Re: MoHo]
#101233123/08/201022:01
Etter kjempefint vær i helga, sitter jeg nå og sturer på Gjøvik og ser nordover Mjøsa mot Lillehammer og det bøtter ned og skyene skjuler det meste av landskap selv her på flatbygdene og temperaturen er ca. 11 grader. Nitrist, og jeg kommer meg ikke ut og får testet sykkel og bein.
Og det er meldt stort sett samme vær fram til og med fredag!
En liten trøst for oss som ikke skal sykle vanlig-Birken er at det skal bli like jævlig på lørdag. Det vil sikkert si like sølete som i fjor. Takke meg til gode høyfjellsstier på fredag (hvis jeg finner dem i tåkehavet).
[Re: KarlBilt]
#101256524/08/201009:46
Gruer meg til ballettbakken. Har hørt den er så skummel og glatt. Blir nok ikke enkel med alt regnet som er ventet. Huff og huff!
Jeg skal ikke delta i Birken men har hørt om mange som gruer seg til Ballettbakken. Så jeg lurer på, hvor bratt er det egentlig der? Er det noen som sitter på tall om hvor lang den er, høydemeterdifferansen og lignende.
#101263224/08/201010:34
Nå kom siste nyhetsbrev fra birken - og denne likte jeg ikke:
Quote:
Brutte ryttere: Dersom du av en eller annen grunn må bryte, går det oppsamlingsbusser langs veien mellom Ljøsheim og Lauvlia, fra Sjusjøen og på grusveiene mellom Nordseter og Pellestova. Hvis du selv ikke klarer å komme deg frem til disse, er det synd om du er sist eller ikke blir sett av andre...
Du kan prøve å ringe 910 01610 for hjelp, men hvis fingrene ikke lar seg åpne eller skille fra holkene får du begynne å rope så høyt du kan - evt. tromme SOS --- ... --- med hjelmen eller foten mot kranken.
Rittets funksjonærer står ved utgangen av alle stipartier, så du bør evt. kollapse i nærheten av han/ henne. De selger mat og varmt drikke, og prisen holder det vanlig norske nivå - HØYT - 5000,- for en kjeks og 15000,- for noe varmt. Har du ikke råd, synd. Hvis du heller vil skrive et testamente, har vi penn og papir inne i teltet der, og hvis du er snill så går du å legger deg i likhaugen selv...
Redigert av Klaus A.; 24/08/201010:38.
mvh. Klaus A.
[Re: femte_gir]
#101263424/08/201010:35
Jeg vil gjerne sammenligne Ballettbakken med utforkjøringene i Bergensområdet. Til eksempel, utforkjøringen fra Tarlebødemningen ned til Svartediket er 1900 meter lang og det er 224 meter i høydeforskjell.
[Re: femte_gir]
#101267324/08/201011:14
Vi snakker kanskje 200 meter lang. Underlaget er pukk og grus og høydeforskjellen tja 50?. Skal se om jeg finner den garmin.
Edit, ikke detaljert nok. Men det er altså lite å bry seg med om du har syklet ned en bakke på grus tidligere. Det skumleste er alle de andre som seiler ned på to låste hjul og at du skal 90 grader til høyre i bunnen og gjennom en tunnell
Edit 2. Det handler om å grue seg, og det du kan grue deg til er å løpe ned på kalde stive bein. Det gjorde jeg i fjor, og det var ikke gøy. Så gru deg!
LarsB
Redigert av larsb; 24/08/201011:21.
#101268024/08/201011:32
Vi snakker kanskje 200 meter lang. Underlaget er pukk og grus og høydeforskjellen tja 50?
Iflg en kompis som kjørte over på søndag er ballettbakken slåddet, og underlaget har aldri vært jevnere... Har heller ikke Garmindata tilgjengelig her jeg sitter nå, men av www.statkart.no ser det ut til å være snakk om ca 50 m høydeforskjell over en distanse på 150 - 200m, en 25-30%-bakke med andre ord. Hm, trodde ikke det var såpass jeg, ta det uansett med ei klype salt.
#101277224/08/201013:03
Nå kom siste nyhetsbrev fra birken - og denne likte jeg ikke:
Quote:
Brutte ryttere: Dersom du av en eller annen grunn må bryte, går det oppsamlingsbusser langs veien mellom Ljøsheim og Lauvlia, fra Sjusjøen og på grusveiene mellom Nordseter og Pellestova. Hvis du selv ikke klarer å komme deg frem til disse, er det synd om du er sist eller ikke blir sett av andre...
Du kan prøve å ringe 910 01610 for hjelp, men hvis fingrene ikke lar seg åpne eller skille fra holkene får du begynne å rope så høyt du kan - evt. tromme SOS --- ... --- med hjelmen eller foten mot kranken.
Rittets funksjonærer står ved utgangen av alle stipartier, så du bør evt. kollapse i nærheten av han/ henne. De selger mat og varmt drikke, og prisen holder det vanlig norske nivå - HØYT - 5000,- for en kjeks og 15000,- for noe varmt. Har du ikke råd, synd. Hvis du heller vil skrive et testamente, har vi penn og papir inne i teltet der, og hvis du er snill så går du å legger deg i likhaugen selv...