Er det rart konfliktnivået er høyt ?
|
Re: Er det rart konfliktnivået er høyt ?
[Re: Dan]
23/08/2010 12:45
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
For arrangørene, så. Du er bare misunnelig. 
|
|
|
[Re: KenR]
23/08/2010 12:51
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Med så mange på veien samtidig er det klart at det finnes råtne egg uansett klubb-tilhørighet.
Rekk opp hånda alle de som tror det fins flere råtne egg blant Rye og bærumsklubb-syklister, rent prosentvis, sammenliknet med resten av Norges klubbryttere. *hånd
|
|
|
23/08/2010 12:53
|
Bigfoot
Fersking
|
Fersking
Bra at du skriver om dette Lace. Synes det er kjipt å være syklist i marka nå da du blir sett på som en egosentret dust i panikkalderen når du er ute på tur. Disse tullingene ødelegger for alle, og hvis de klarer å få lagt begrensninger på sykling i marka, er det mange ritt og et sykkelforbund som vil slite økonomisk.
Redigert av Bigfoot; 23/08/2010 12:55.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
23/08/2010 12:58
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Med så mange på veien samtidig er det klart at det finnes råtne egg uansett klubb-tilhørighet.
Rekk opp hånda alle de som tror det fins flere råtne egg blant Rye og bærumsklubb-syklister, rent prosentvis, sammenliknet med resten av Norges klubbryttere. *hånd Finger. Den i midten.
|
|
|
23/08/2010 13:04
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Redigert av Torshov-Simen; 23/08/2010 13:04.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: anonym5]
23/08/2010 13:05
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan ikke huske å ha ytret noe annet enn "sorry" eller "unnskyld" når jeg kommer i tårer i øynene-fart ned bakkene i marka. Ville aldri falt meg inn å begynt å hoie eller kjefte dersom jeg skulle ha feilberegna farten i en sving slik at jeg blir overraska over de som kom imot.
Bruker mye ringeklokke, noe som faktisk er påbudt og gjør livet i marka lettere for alle. Forøvrig har jeg hittil syklet alene og i anonyme klær i marka, ikke i klubbtøy. Jeg fikk Rye-tøyet mitt før helga, og jeg merker jo at jeg oppfører meg mer hensynsfullt med det på kroppen. Om ikke alle med klubbtøy føler den samme respekten for klubbens rykte, bør det iallfall irettesettes.
Det er ikke så mye å gjøre med dette, bortsett fra kanskje å be sykkelpolitiet fra Majorstuen og Grønland politikammer legge inn Hammeren-Skjærsjøen-Ullevålseter-Sognsvann på den daglige ruta si !
Redigert av Moonlit; 23/08/2010 13:06.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Øyvind V]
23/08/2010 13:21
|
Lambda
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Før man legger restriksjoner på sykling i marka burde man legge ned Birken. For å stille i birken, eller andre ritt, trenger man en lisens. Hva med et "ordenspoliti" plassert på de verste stedene i marka. Blir man tatt for uvettig kjøring, mister man sykkellisensen og dermed retten til å stille i noe som helst ritt.
Bjørn
|
|
|
23/08/2010 13:28
|
Laze
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Enig i at konfliktnivået er som høyest i August, og at hovedgrunnen til dette er Birken. Dette har eskalert de siste 5 årene, og henger nok sammen med at "alle" skal sykle (Og gå Birken på ski). Så vidt jeg husker er det mellom 40 % debutanter i Birken hvert år, noe som gjør at andelen uerfarne syklister er er relativt stor.
Men jeg tror ikke å legge ned et ritt som Birken, løser alle problemer med konflikter i Marka. Idioter har det alltid vært de siste 20 årene i marka, det er bare vesentlig flere nå.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
23/08/2010 13:31
|
Laze
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nei, jeg hadde ikke forventet at de skulle stå skolerett, men at det kanskje var mulig at noe gikk inn. Kan godt hende det også gjorde det, men først litt senere på kvelden. Det er i hvertfall lov å håpe :-)
|
|
|
[Re: Laze]
23/08/2010 13:32
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Helt enig. Og det er forøvrig ikke bare i Marka man møter på disse. Antall "jobbsyklister" ti-dobles etter ferien hvert år, og mange av disse har en svært plagsom adferd i trafikken. Jeg skjemmes og gremmes nesten daglig på min normalt hyggelige ferd til jobben.
|
|
|
23/08/2010 14:22
|
tron
Besatt
|
Besatt
Som terrengsyklist er jeg mild sagt lei av å bli servert alle disse historiene i sosiale lag når det blir kjent at jeg er glad i å sykle i skogen. Jeg er ikke en av disse råsyklistene!
Villmannssyklingen går ut over terrengsyklister som gruppe, enten vi sykler sti, DH, dirt eller XC. Derfor bør NOTS komme på banen ift. å oppfordre arrangøren til å drive holdningsskapende arbeid mot deltakerne sine. Arrangøren må jo være interessert i å bidra til å dempe en konflikt som er så til de grader koblet til arrangementet sitt.
|
|
|
[Re: Laze]
23/08/2010 14:48
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Nei, jeg hadde ikke forventet at de skulle stå skolerett, men at det kanskje var mulig at noe gikk inn. Kan godt hende det også gjorde det, men først litt senere på kvelden. Det er i hvertfall lov å håpe :-) Jeg tror det er et realistisk håp. De færreste vil vel innrømme noe der og da (og er for den saks skyld i en helt annen modus). Hva de tenker når andrenalinet har roet seg litt og de ikke taper ansikt ved å tenke seg om en gang til er fort noe helt annet.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: tron]
23/08/2010 14:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har ikke noe i mot å bli servert disse historiene fordi det kan være en ypperlig anledning til å plukke av folk generaliseringsuvanene sine.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
23/08/2010 15:00
|
Raskall
More than words
|
More than words
Muligens litt på siden av denne tråden og mest aktuelt for oss landeveiskondomguljakkeidioter, men:
Vi hadde en diskusjon i lunsjen i dag. Var en som sa at "Det verste er disse som sykler to i bredden".
Da påpekte jeg at man skal helt over i andre kjørefelt i forbikjøringer. Så ved at man ligger to i bredden skaffer man faktisk bilene kortere forbikjøringslengde og dermed letter man trafikken.
Han var ikke helt med på den men hadde ingen motargumenter.
|
|
|
[Re: GeirK]
23/08/2010 15:14
|
-haavard-
Fersking
|
Fersking
Jeg har ikke noe i mot å bli servert disse historiene fordi det kan være en ypperlig anledning til å plukke av folk generaliseringsuvanene sine. Helt enig! Har generellt inntrykk av at vi syklister ofte er litt for raske til å forsvare andre syklister ovenfor andre trafikanter/fotgjengere... Selv om vi føler at vi oppfører oss eksemplarisk både langs veien og i marka, er det mange som kjører gale-mathias og derfor representerer oss syklister på en svært dårlig måte... Den beste måten å bli kvitt dette er trolig indrejustis blandt oss syklister... Lettere å ta tilbakemeldinger fra personer som er i samme situasjon og vet hva sykling går ut på 
Specialized S-Works / Scott CR-1 Pro
"The road less traveled, is sometimes less traveled for a reason" -Jerry Seinfeld
|
|
|
[Re: -haavard-]
23/08/2010 15:42
|
Eirikt
Medlem
|
Medlem
Slikt hjelper vel heller ikke på omdømmet til oss syklister... BT
|
|
|
[Re: tron]
23/08/2010 15:55
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Derfor bør NOTS komme på banen ift. å oppfordre arrangøren til å drive holdningsskapende arbeid mot deltakerne sine. Skal vel ikke se helt bort fra at noen har tenkt den tanken allerede. ...Oppfordrer igjen alle som ikke er medlemmer allerede til å melde seg inn snøggast råd. Det synes jo godt at NOTS behøves!
|
|
|
[Re: Stein]
23/08/2010 17:28
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Hvis man er interessert i sykling på vei o.l, kan man jo melde seg inn i Syklistenes landsforening også: http://slf.no/
|
|
|
[Re: Christian]
23/08/2010 17:57
|
Bigfoot
Fersking
|
Fersking
som syklist er det kanskje en ide å tenke på når og hvor en sykler. Møter mange syklister når jeg er på barnevogntrilletur på søndag som absolutt skal trene der det er kjent at det er mange familer på tur. Kan umulig være den beste treningen ??.
Det er greit å jogge på karl johan på 17 mai, men det er dumt mellom 10 og 14. Noe av det samme gjelder på sykkel også vil jeg påstå
|
|
|
23/08/2010 18:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til tider går det i overkant fort, men kontrollert.
Kontrollert, ja i følge syklistene. Er det så sikkert at de som møter denne "bisvermen" føler det samme? 30km/t så grusen skvetter oppfattes som råkjøring, og lngtfra kontrollert, av de som er ute og rusler med barnevogna.
|
|
|
[Re: Oystein L]
23/08/2010 19:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Kontrollert, ja i følge syklistene.
Er det så sikkert at de som møter denne "bisvermen" føler det samme? 30km/t så grusen skvetter oppfattes som råkjøring, og lngtfra kontrollert, av de som er ute og rusler med barnevogna. Og her er vel puddelens kjerne. Virkelighetsoppfattelsen mellom fotgjengere og syklister er veldig forskjellig. Som syklister mener vi, ofte med god grunn, at vår virkelighetsoppfatning er den riktige, nemlig at puslete 25 km/h på to meters avstand er milevis med margin. Men i fotgjengerens virkelighet er det skummelt nære, og ved middagsbordet den kvelden kommer fortellingen om hvordan vedkommende var en hårsbredde fra å bli kjørt ned av en råsyklist. Da har vi tapt. Jeg har nevnt det tidligere en gang, en liten lek jeg har på vei til jobben. Jeg gir meg selv pluss- og minuspoeng i forhold til andre trafikanter, for å holde meg bevisst og ikke falle inn i slendrian. Hvis jeg, som i dag, passerer en fotgjenger på en drøy meters avstand i over 20 km/h så blir det minuspoeng. Hvis jeg, også som i dag, bremser ned til 10 km/h og tydelig legger sporet heeelt ut i kanten av gangveien, så blir det plusspoeng. Denne poengtellingen er faktisk mer tilfredstillende enn "kjørt forbi ni, blitt forbikjørt av to" som vel er det de fleste teller.
|
|
|
[Re: Oystein L]
23/08/2010 19:25
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Til tider går det i overkant fort, men kontrollert.
Kontrollert, ja i følge syklistene. Er det så sikkert at de som møter denne "bisvermen" føler det samme? 30km/t så grusen skvetter oppfattes som råkjøring, og lngtfra kontrollert, av de som er ute og rusler med barnevogna. Er fullstendig klar over dette. Skvetter selv av syklister når jeg er ute å rusler. Jeg prøver derfor etter beste evne og gjøre som Dan, bremse helt ned og passere i nær gangfart med god avstand. Barn og barnevogner, samt tenåringer med musikk på øret får spesialbehandling utover dette. Feks forrige tirsdag var det o-løp i området rundt Movann, samtidig som Rye hadde sin treningsrunde. Gruppen jeg kjørte med satte ned farten betydelig og alle på en rekke, men jeg oppfattet likevel at enkelte o-løpere oppfattet dette som "råsykling". Flere av o-løperene ignorerte at vi kom syklende på en rekke og insisterte på å løpe to i bredden slik at vi nesten måtte sykle i grøfta. Jeg oppfattet dette litt som "rå-løping". Vi kommer alle litt lenger med litt smidighet og gjensidig forståelse for hverandres situasjon.
|
|
|
23/08/2010 20:16
|
Laze
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vi er nok ganske sikkert ved puddelens kjerne her ja. For 20 år siden, så synes jeg nok også jeg, at hadde stålkontroll ned bakkene, men ofret nok ikke så mange tanker på at fotgjengere ikke oppfattet det helt på samme måte. Jeg tror, som flere har vært inne på, at rittarrangørene bør jobbe mye bedre med å spre gode holdninger i forkant av rittene. En annen idè, kan jo være en kampanje med kjente sykkelprofiler, som fronter en tilsvarende holdninger.
Se hva som har skjedd med hjelmbruk det siste tiåret, kanskje ikke noen bakdel for massene, at proffene også ble tvunget til det.
|
|
|
23/08/2010 20:26
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Forrige søndag var jeg på en sykkeldate fra Grua og ned til byen. Det var en del folk med stor fart og ryggsekk i marka, noe som ikke var uventa med en nært forestående Birken. Vi sykla rolig, og tidvis 2 i bredden i bakker og slikt. Jeg sørga for å være den av oss som sykla midt på veien, slik at når "ræserne" kom, eller vi møtte folk så kunne jeg gi plass til dem. Det er jo ganske enkelt for meg som sykler i rolig tempo å gi dem fri bane. I en kort bratt bakke så hører jeg plutselig noen som puster tungt og harker bak meg. Jeg ligger midt i veien, med min date på høyresida av meg. God plass til en syklist å passere på min venstre side. Når jeg hører prustinga så legger vi oss enda tettere, slik at vi da opptar mindre enn halve kjørefeltet. Såklart er jeg da ganske fornøyd med meg selv at jeg er slik en flink kar som gir plass til "ræserne", slik som jeg ville satt pris på i når jeg selv er på treningsrunde. Når han kommer forbi meg så spytter han en stor klyse foran hjulet mitt, og roper "Hold høyre for fan!". Dette provoserte meg noe sinnsykt, og jeg ble helt satt ut. Jeg mener det strengt tatt var plass til å passere meg hele tida, men uansett, hadde han kommet med et rolig "hold høyre" før han tok meg igjen så hadde det spart meg for masse irritasjon og han for masse frustrasjon, og vi hadde begge hatt en (enda) finere dag i marka.
Desverre hadde det neppe hjulpet noe som helst om jeg hadde snakka tilbake til han.... Når jeg som syklist opplever dette, så skjønner jeg godt frustrasjonen til fotgjengere og barnevognfolk som møter på disse folka.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
23/08/2010 20:45
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Når jeg leser disse historiene så blir jeg så sint at jeg får lyst til å oppsøke disse stedene kun for å dele ut deng. Problemet er jo at jeg sikkert hadde fått vel så mye tilbake igjen. Men når vi som syklister blir så provosert av dette, så kan man jo bare tenke seg hvordan andre markabrukere har det. Jeg tror den beste måten å få bukt med dette problemet er at alle vi som er medlem av en klubb eller jobber i en bedrift der syklingen er nogenlunde organisert, tar opp denne saken på en fornuftig måte. Og at vi ser til at dette blir formidlet fra klubbene. Hvis de store arrangørene og kan fronte en vis hensyn kampanje så blir i alle fall rasshølene i mindretall. Så kan vi banke gørra ut av den ved en senere anledning.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: Fossi]
23/08/2010 21:43
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje verdt å påpekke at fartsgrensen på grusveiene i marka er 30km/t. Eneste som problemet er vel at de overser fartsbrudd/grisekjøring fra syklister i marka. Eneste stedet jeg har sett politi kommentere syklister var humoristisk nok utenfor en kaffebar.
I tillegg er det vel en regel(dog husker jeg ikke om det bare er en høflighetsregel) om at syklister som kommer ned bakker har vikeplikt for de som sykler opp bakken, noen som vet om dette er fakta?
Det er egentlig ikke noe stort poeng med skilt eller mye kampanjer for å fjerne pøbelsyklister på den berømte birken-motorveien i Oslomarka. Langtidseffekten er nokså minimal fordi de syklistene det gjelder ofte har svært kort terrengsykkelkarriere. Den starter 1 måned før birken og avluttes på birken. Utenom det er det mest jobbsykling. De bryr seg ikke om kommentarer eller påsnakk, eneste svar er noen kjedelige grynt tilbake. Eneste de bryr seg er om er å ligge først opp og ned, eller komme før kompisen til bommen. Likt hvert år. Mitt håp om at en rolig kommentar eller holdningskampanje ville hjelpe forsvant etter at jeg innså hvor kort terrengsykkelkarriere de fleste råkjørere har.
Kampanjer vil dog fungere strålende for de som faktisk er engasjerte syklister, tursyklister og unge syklister. Dog tviler jeg litt på at så mange av disse følte stort behov for å kjøre forbi gående i 40km/t, ei heller kjefte på familier som går tur med barnevogn.
I år har jeg faktisk opplevd svært mange hyggelige menn i firmadrakt eller Scott-drakt(på Scale LTD-20) som slår ann en prat, så det er i det minste en bitteliten forbedring.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
24/08/2010 06:41
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Fader så provosert man blir av å høre om disse historiene som gjentar seg år etter år. Det er jo direkte livsfarlig å bevege seg på grusveien inn mot Kikut siste par ukene før birken. Det er da all trening skal gjøres og formen skal spikres virker det som. Vil bare si at det er veldig bra trådstarter fikk sagt ifra! Og veldig bra du sender mail til firmaet! Om de virker som noen usakelige og arrogante typer som ikke tar imot kritikk der og da må man jo håpe at det kan synke inn litt og at de faktisk blir litt mer reflekterte når de kommer for seg selv igjen og det ikke er pinlig å innrømme at man faktisk gjorde noe dumt.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
24/08/2010 07:48
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Det er mye søppel i marka etter sist helg også. FOlk tror tydeligvis at noen ryddet maxim i nordmarka.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
24/08/2010 10:12
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Dette er en never ending story. Som jeg må forholde meg til hver eneste dag det ikke er snø eller is på veien. Hver eneste dag! Det er utrolig festlig at noen blir provosert av at det går/løper to O-løpere i bredden. De har lov til det, har de ikke? På samme måte som at jeg har lov til å gå med barnevogn på grusveiene i marka. Og for tiden med bikkja mi løs. Jeg har til og med lov til å trille vogna ved siden av det sporet jeg går, om ikke av annen grunn, så bare for å få folk til å roe tempoet når de passerer oss. Svært mange av de som kommer på besøk til oss er ganske rystet over syklisters adferd på vei ut og inn av marka. Midtfinger i været mot min gamle mor er ikke sjelden. Banning og dritt-oppførsel likeså. Det er mulig Rye-gutta ikke er værst, men de er i hvert fall ikke som forbilder å regne. MEN; dette er ikke et syklist vs andre problem. Dette er etter mitt skjønn et generelt problem, og selvopptatte, arrogante drittsekker vil være nettopp det uavhengig av hva slags arena de befinner seg i. Jeg ser for min egen del ikke annen løsning, enn å ignorere dem og overhodet ikke ta hensyn til deres aktivitet. Uavhengig om det er på sykkel eller i forb med annen aktivitet. Hva skal til for at forholdene skal bli bedre? Det er ikke godt å si. Kanskje en real kollaps i finansmarkedet og arbeidsløshet på 20%. Den egoistiske, norske grunnholdningen må bli anderledes. Frem til da er det sannsynligvis bare å gi faen.....
|
|
|
[Re: ]
24/08/2010 11:40
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tragisk sak. At noe sånt skal være nødvendig er helt utrolig, og jeg kjenner det bygger seg opp en blanding av skam og sinne over å være i samme "bås" som disse syklistene. At det er mulig å oppføre seg så dårlig ovenfor små barn. Det er nesten rart ikke flere faktisk gjennomfører Fossis forslag, og stiller seg opp langs veien for å dele ut juling i stedet for brosjyrer.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|