...og tidligere erfaring med EMS fra HK (ikke DX, men hobbyking.com) tilsier at pakken kommer til landet max 3-4 dager fra den er sendt.
En liten korreksjon. Lageret til DX ligger tydeligvis i Shenzhen (ikke HK). Litt ekstra transitttid, men likevel imponerende Er det noen som vet om Postens DX-razzia er over? Eller har DX begynt å skrive riktig verdi på pakkene? Synes tollklareringen gikk overraskende raskt...
Sjekket batteripakken til DX lykta i kveld. Etter råd på forumet tredde jeg en ballong over pakken i fjor høst, for å gjøre den vanntett. Slik så det ut da jeg fjernet ballongen etter en tur i kveld. Potensiell kortsluttningsbombe! Noen som har åpnet batt.pakken/har erfaring med å lodde batterier ? Geir O
Det der er det mest skumle med disse lyktene. Vel er det fint med billig lys, men besparelsen blir liten hvis huset brenner ned.
Min første batteripakke fungerte dårlig. Nå ligger en ny og venter på posten.
(Skulle hente på lørdag men postkontoret var stengt pga. oppussing. Ble henvist til Postens Bedriftssenter. Kjørte dit -- lørdagsstengt. Takk for det.)
Uansett: Ladestasjon for DX er i et metallspann på garasjegulvet. Så brenner i hvert fall ikke huset ned.
Sjekket batteripakken til DX lykta i kveld. Etter råd på forumet tredde jeg en ballong over pakken i fjor høst, for å gjøre den vanntett. Slik så det ut da jeg fjernet ballongen etter en tur i kveld. Potensiell kortsluttningsbombe!
Mener du her at du gir ballongen skylden for dette, eller kunne det ha skjedd uansett? Har ting smeltet, eller er det ledningen som har fått så mye bøy og tøy at plasten har sprukket?
Jeg fant nylig frem mine to DX lykter etter lagring over sommeren, og første lading og sykkeltur fungerte upåklagelig. Kanskje på tide med en nøye inspeksjon uansett.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Før du gjør noe som helst så ringer du meg. Du begynner ikke å FIKLE rundt NÅ, driter du deg ut nå så har du et kjempe problem. Vi bryr oss ikke så mye om Dx, men når det er fare på fære er det greit og si i fra.
Den vil bli litt varm, ikke noe mer. Kanskje smelte litt også. Verre er det med høyeffektsbatterier. Batteriet vil jo ikke nødvendigvis klare å levere nok strøm til å lage nevneverdig tull heller. Dette er dog synsing. Vet at noen 18650-celler leveres med kortslutningsbeskyttelse.
Hmm, akkurat slike ting som dette er det som gjør meg litt skeptisk til disse billiglyktene. Jeg har ikke inntrykk av at slike ting skjer like ofte med de dyrere variantene?
Det å lodde sammen noen dioder og et batteri burde de fleste kunne klare ved å reverseengineere et design e.l., men det å designe et kvalitetsprodukt i alle detaljer ser jeg for meg koster litt mer.
Den vil bli litt varm, ikke noe mer. Kanskje smelte litt også. Verre er det med høyeffektsbatterier. Batteriet vil jo ikke nødvendigvis klare å levere nok strøm til å lage nevneverdig tull heller. Dette er dog synsing. Vet at noen 18650-celler leveres med kortslutningsbeskyttelse.
Jeg tror du risikerer verre ting enn dette, batteriene kan i verste fall begynne å brenne, men det avhenger av om de har beskyttelse innebygget eller ikke.
Jeg må innrømme jeg ikke vet nøyaktig hvilke batterier som brukes i DX sine lykter, men etter å ha sett effekten av et kortsluttet LiPo batteri live har jeg fått en helt annen respekt for batterier.
En liten demonstrasjonsvideo:
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
DX lyktene kommer med Li-ion batterier, ikke LiPo.
Sitat: guberg
I all enkelhet vil denne batteritypen kunne eksplodere ved overoppladning, overoppheting og ved kortslutning. Jeg er her mest bekymret for det siste. Skal bestille en pakke over helgen, det er vel etter hvert et par-tre syklister som har kjøpt denne lykta og som sikkert er interessert i utfallet av en kortslutningstest. Jeg kan jo i tillegg filme hele seansen med et hurtigkamera så alle kan få del i moroa dersom stasen går i lufta.
Hei guberg, jeg skjønner denne posten er gammel (snart et år gammel), menne har du forsøkt å kortslutte en batteripakke?
For prisen en DX lykt koster så er dette en utrolig god lykt, men lykten setter krav til litt ekstra oppmerksomhet ved lading og bruk. DX lykten har nok ikke strekkavlastere på kontakter og lignende som lykter til dobbel pris. Noe sm er helt logisk spør du meg. Man får hva man betaler for, i dette tilfelle MYE lys men ikke så bra kontakter og lignende. Laderen som fulgte med kan jeg ikke si så mye om egentlig da jeg aldi har brukt denne. Har man tilgang til skikkelig prosessorlader til rc bruk er nok det bedre.Jeg er hvertfall strålende fornøyd med min og gleder meg til å dra ut når det er mørkt. Det er viktig og ikke sammenligne Li-ion og Li-po, da dette er natt og dag risikomessig. Har mange Li-po pakker til rc bruk og har aldri vært borti problemer med noen, det eneste er selvflgelig hvis ma stikker hull på pakken. Skader ikke å kunne lodde litt heller hvis man har en sånn lykt. Til den prisen er alt tilgitt spør du meg.
Spørsmål til DX-eiere: Er det ledning ut av batteripakken (med dertil hørende fare for brudd), eller har pakken en kontakt man kobler lykta i? Et poeng med batteripakker er jo en egen bulletproof kontakt, slik at man slipper problemet med ledninger som kan brekke/ kortslutte og gjøre skade selvom alt er frakoblet og ligger på hylla.
Overrasker meg faktisk at flere produsenter tydeligvis har et så svakt punkt som en ledning hengende ut fra batteripakka. Som JonAre sier, L&M er idiotsikker med kontakt. Ingen bøyelige deler på batteripakka og umulig å sette inn ledningen feil.
Selv er jeg dritnervøs for alt som kan kortslutte eller ta fyr; ikke en gang kaffetrakter og vannkoker får stå i kontakten mer enn nødvendig her i kåken..
ALLE kontakter eller ledninger går istykker hvis man hånterer de feil. Jeg har ødelagt alt fra Blakk&Drekker til DeWalt maskiner slik :-)
Man må holde i kontaktene, og dra forsiktig for å koble av. Ikke røske i ledningen. Kulde vil også påvirke plasten slik at den blir sprø. Avvent koblinger til man er i hus og ledningen er varmere.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Det er viktig og ikke sammenligne Li-ion og Li-po, da dette er natt og dag risikomessig.
Uenig, kjemien har samme risikopotensiale, det er batteripakkedesignet som avgjør hvor trygt det er. Så du denne posten?
Sitat: Ulyd
Jeg må innrømme jeg ikke vet nøyaktig hvilke batterier som brukes i DX sine lykter, men etter å ha sett effekten av et kortsluttet LiPo batteri live har jeg fått en helt annen respekt for batterier.
Første lyktetur for sesongen i går og første lyktetur med Remedy-en. Jeg må si det var så gøy det! Dæven... 1 DX på styret og 1 på hjelmen og de andre med lykter til 2-3000,- var litt misunnelige Rakk knapt å prøve de i fjor da jeg kjøpte de litt vel sent (ble kun et par turer på snø med pigg) så det var veldig morro å endelig få prøve de ordentlig på sykkel.