Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå!

AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! #1009989 20/08/2010 20:06
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Hei godtfolk ICON_SMILE

Jeg var så dust at jeg med minimal erfaring raste ned Rollercoaster på/I Hafjell. Denne løypa er et kunstverk og dette var bare et tilfelle av feil mann i feil løype.

Jeg trynte saftig og fikk en hjernerystese og en kragebeinsskade som løftet kragebeinet ca. en bentykkelse opp og over acromion (Fant ikke norsk men "skulderkapselen"?). Fikk også beskjed av legen at jeg har røket et leddbånd i skulderen.

Fikk beskjed om at jeg nå skal undersøkes på Haukeland sykehus, og det hele er dekket av mye usikkerhet. En ting er at kragebeinet presser oppover og danner en heftig kul på skulderen. Det andre er at jeg ikke fatter hvordan dette HELER seg selv slik det er blitt skissert. Er det en magisk muskel som henter benet ned igjen eller må jeg gå med et erigert kragebein for all fremtid? Jeg er ingen doktor, men bein i kroppen bør vel være der de opprinnelig var ment å holde til og ikke stå rett opp og presse mot huden!?!?

Er det noen her inne som har opplevd samme skade og kan dele noe erfaring? Skjønner at operasjon er noe de unngår da platene som "installeres" kan gjøre mer skade enn gagn for muskler og sener. Har fått høre at denne skaden er en erketypisk sykkelskade.

Jeg vil også si at jeg HAR søkt forumet og funnet noe info her. Men jeg søker mer konklusjon enn prosess. Hva var resultatet hos de som har samme skade?

Her er en illustrasjon av skadetypen. Så vidt jeg vet har jeg en klasse 2 eller 3 skade i og med at et leddbånd har røket: http://patientsites.com/media/img/1178/shoulder_acromioclavicular.jpg

Om noen kan beskrive sin egen prosess evt. tipse om opptrening så hadde jeg satt stor pris på dette.

Tusen takk!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1010052 20/08/2010 21:19
S
svru Offline
Fersking
Fersking
S
Samme skade i høyre skulder for 2 år siden. Utrolig seige timer med venting på sykehuset for å bli fortalt at nei, her pleide de ikke å gjøre noe.

Litt plagsomt de første ukene når kragebeinet stakk inn i musklaturen rundt ved uheldige belastninger... Lirke tilbake på plass og forsøke å følge anbefalingen om å ta det rolig.

Var tilbake på sykkel etter få uker. Merket minimalt etter et halvår og har lite funksjonsnedsettelse.

Anbefaler styrketrening, har en "teori" om at det bygges opp kompenserende vev/musklatur som stabiliserer dette "leddet". Kulen på skuldra blir ikke borte...

God bedring!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: svru] #1010259 21/08/2010 09:30
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Smør deg med tålmodighet, denne skaden opereres av og til, men da først etter at tiden (veldig mange måneder) har vist at den gir varige funksjonsproblemer eller smerte.

Grunnen til det er at AC-leddet er et "sympatisk" i ledd i den forstand at selv relativt store skader kan tilhele uten at du får varige mèn av det og uten at en operasjon ville gjort sluttresultatet noe vesentlig bedre (Kun kosmetisk, som nevnt over vil kulen være der for alltid, en operasjon ville rettet på det).

Har du smerter ved bruk av skulderen er det lurt å oppsøke en idrettsfysioterapeut e.l. som kan lære deg taping av leddet, det vil hjelpe på eventuelle smerter mens du venter på at kroppen skal fikse problemet.
Det er ingen muskler som direkte kan stabilisere leddet, men generell styrketrening for musklene rundt skulder/skulderblad vil være positivt om du kan gjøre det uten smerter, selv om det som sagt ikke vil gjøre noe med luksasjonen som sådann.

Redigert av Torshov-Simen; 21/08/2010 09:33.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: svru] #1010331 21/08/2010 12:27
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Tusen takk for dine erfaringer svru! Akkurat det samme for meg. Jeg satt sammen med en god kompis på sykehuset og ventet og ventet på en konklusjon. Fikk bare beskjed om å dra hjem med armen i fatle.

Nå stikker det og svir i skulderen, men det er minimalt med verking. Jeg klarer å strekke armen ut 90 grader men den kjennes ut som den er to tonn tung.

Skal ABSOLUTT vurdere styrketrening!!

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt svru!

Mvh
Bjørn-Inge

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1010334 21/08/2010 12:36
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Torshov Simen:

Tusen takk for godt og saklig svar. Jeg lover å ta til meg det du har skrevet og være tolmodig. Utfordringen min er at jeg er småbarnspappa og min samboer er selvsagt sliten og frustrert over at den "enarmede banditten" egentlig ikke kan gjøre så mye i heimen...

MEN, dette skal vi få sett på! Skal prate med fagfolk og få kommet meg i form så fort som mulig!

Igjen tusen takk for flotte svar! Er veldig takknemlig ICON_SMILE

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1010414 21/08/2010 15:58
Ironman Offline
Entusiast
Entusiast
Leddbåndet da? Skal de ikke få dét på plass igjen?

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Ironman] #1010433 21/08/2010 16:42
sjurel Offline
Entusiast
Entusiast
Hørte av Ola at du hadde gått på en stjernesmell.

Skadet meg på samme måte som deg for noen år siden. Etter en operasjon står fortsatt kragebeinet en cm høyere på venstresiden enn det gjør på siden som ikke ble skadet.

Når det gjelder opptreningen var det for min del en selsom prosess. Det ble en del timer med flaksebevegelser hos fysioterapeut før styrken og bevegelsen ble som før. Er imidlertid fullt ut restituert i dag, men det påfølgende året etter skaden hadde jeg redusert beveglighet i armen på grunn av smerter.

Lykke til og god bedring.

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Ironman] #1010460 21/08/2010 17:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Ironman
Leddbåndet da? Skal de ikke få dét på plass igjen?

Etter en slik skade er det vanligvis fortsatt to inntakte leddbånd og en leddkapsel igjen, det holder somregel til å gjøre leddet stabilt nok

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Torshov-Simen] #1010481 21/08/2010 17:55
Karin Offline
Medlem
Medlem
Ac-luksasjon deles inn fra I-VI etter graden av dislokasjon, hvor grad I bare er en forstrekning av kapselen og grad VI er stor feilstilling og overrivning av alle leddbånd i tilslutning til ac-leddet. Ut fra beskrivelsen har du en grad III = 1 benbreddes dislokasjon. Grad I-II opereres aldri, grad IV-VI opereres alltid, og når det gjelder grad III, gjøres det litt forskjellig fra sted til sted, og pasienten får i noen grad påvirke beslutningen. Jeg har inntrykk av at ortopeder liker å anbefale operasjon til unge, aktive personer. Hittil har ingen studier klart å vise signifikant forskjell på lang sikt mellom operasjon og konservativ behandling i disse tilfellene.

Uansett - god bedring og lykke til med opptrening!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Karin] #1010499 21/08/2010 18:31
Kake Offline
Veteran
Veteran
Tryna for akkurat 1 år siden i dag. og dro på meg en AC 2grads.
Har fortsatt en solid kul på høyre skulder. var innom fysio og fikk vite at det aldri ville bli 100% igjen.. så fik anbefalt å ungå store belastninger i enkelte "ledd-vinkler",, feks dyp benkpress med bredt tak..

Dvs skuldra fungerer nesten 100% i det daglige, men kjenner det litt feks når jeg maler (det skjer heldigvis ikke så ofte)

Redigert av Kake; 21/08/2010 18:34.

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Kake] #1010903 22/08/2010 12:31
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Tusen takk for alle erfaringene folkens. Her var det litt å ta inn. Jeg får høre med Haukeland hva de sier og anbefaler.

Viktigste for meg nå er å kunne klare å løfte veslejenta mi på en trygg måte når jeg skal ha farspermisjon i feb 2011. Jeg kjenner meg skikkelig klar for opptrening og skal sette meg mål, men dette var kjipe greier. Skikkelig kjipt.

Alikevel tenker jeg at jeg er heldig at det var venstrearmen som gikk og ikke høyre. Skal klare dette.

Tusen takk igjen. Setter umåtelig pris på erfaringer og tips!

Mvh
Bjørn

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1011477 23/08/2010 07:24
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Frøkna tryna på Hafjell i fjord sommer og dro på seg en ac lux grad 3(ca en beinbredde). Hun hadde heldigvis forsikring gjennom jobben som ga mulighet til rask oprasjon privat. Det hadde vert vanskelig å få det offentlige til å utføre denslags oprasjoner.
Ac oprasjoner har hatt blandede resultater og metoder.
Husker ikke navnet på kirurgen som utførte oprasjonen men han var vistnokk "The man" på den nyeste metoden som ga topp resultat etter ett par mnd opptrening.
Han borra noen høl i kragebein og skulderblad og reima det sammen med noe vaier og ei sene fra kneet.

Redigert av pilaren; 23/08/2010 07:25.
Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: pilaren] #1012177 23/08/2010 19:46
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Rev av det meste (alle?) leddbånd i høyre skulder sommeren 2004. Det gjorde vondt nokså konstant i noen måneder, men jeg var ute på sykkel i løpet av et par tre uker.

Var til undersøkelse hos ham som har skrevet læreboka (en som jobbet på Volvat den gangen), men siden jeg jobbet med data så var ikke operasjon aktuellt.

Medfører noe ekstra vondt, og avogtil kommer armen ut av stilling føles det som, men utover det, så merker jeg lite til skaden. Ser sikkert rar ut med en diger kul på skuldra, men lite å gjøre med det nå.

Ingen problemer med sykling. Bygde også kjeller og innredet hus i 2008 uten at skuldra skapte store problemer, så dette går det an å trene opp nokså bra.

Derimot, når skaden var fersk og jeg forsøkte å holde igjen en baby som falt ut av sofaen, da var det to som gråt....

Rolf

Redigert av Rolf; 23/08/2010 20:01. Rediger grunn: lagt til "leddbånd"
Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Rolf] #1013138 24/08/2010 19:51
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Tusen takk for din erfaring Rolf. Min opplevelse er mer eller mindre identisk med din. Spesielt er det dette med den lille som kravler rundt. Løftet henne i går, men armen er ekstremt svak og jeg bare venter på å kjenne "skrujernet" kjøre seg inn i skulderen.

Utfordringen nå er å få en endelig diagnose fra Haukeland sykehus. Jeg er også svært usikker på om jeg kommer meg på DH sykkel igjen etter denne skaden. Har fått inntrykk om at skulderen er nå så utsatt at jeg ikke bør ta sjangser med den. Men vi får se. Skal ikke ta alle sorgene på forskudd...

Tusen takk for støttende ord og erfaringer rundt denne forbannede diagnosen!

Mvh
Bjørn Inge

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1013280 24/08/2010 21:21
C
cinematic Offline
Entusiast
Entusiast
C
Også en vanlig skade blandt rugby spillere som konstant takler med skulder. Vanlig å teipe ytre del av krageben (clavicle)ned mot acromium, den fremskutte delen av skulderbladet om skaden er fersk og ikke av alvorligste grad.
Lite evidence, men arrvevsdannelse i første del av grofasen KAN være med på å stabilisere leddet for fremtiden, og gi et kosmetisk bedre resulatet.
Skulder rehab vil gi bedre funksjon og stabilitet av selve skulderleddet, men har lite (eller ingen?) effekt på AC leddet-
Lykke til!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1013300 24/08/2010 21:40
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Sitat: Bjørnson
Utfordringen nå er å få en endelig diagnose fra Haukeland sykehus. Jeg er også svært usikker på om jeg kommer meg på DH sykkel igjen etter denne skaden. Har fått inntrykk om at skulderen er nå så utsatt at jeg ikke bør ta sjangser med den.
Har aldri opplevd å få så mange skuldertrekk fra legestanden som da jeg rev av leddbånd i skulder i juni. Tryna igjen i Hafjell og landet på samme skulder 5-6 uker senere. Nye skuldertrekk. "Du er for gammal til operasjon, ta tida til hjelp".
Hovedårsaken til tryn nr 2, var nok at jeg var full av angst for å slå meg igjen. Og det gjorde jeg. I et lett parti i sakte fart. Slo-mo tømmerstokk over styret.
Redsel/angst er uforenlig med utforsykling. Når øynene konstant søker enten etter forhjulet eller en stein som kan integreres i skulderen, er det best å la sykkelen hvile litt tenker jeg. Jeg skal hvertfall skynde meg langsomt, bruke tid på sti, kanskje noen koseturer i blå i Aron, deretter la vinteren ta meg og hjelpe til med å få tilbake selvtilliten igjen. Neste vår er jeg sikker på at jeg er klar til nye bravader, da fri for angst som forhåpentligvis er erstattet med tilbakeholdenhet og fornuft i steden.

Lykke til! Tiden sårer alle leger og husk; Det verste som kan skje er at det det går til helvete!

Aron SK, NBNL
Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: ToHee] #1014265 25/08/2010 19:46
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Sant så sant ToHee. Det er det jeg tenker på. Tror jeg må la sårene på sjelen gro. Det gjorde forbanna vondt og hele turen ble spolert. Satte skikkelig skrekken i meg.

Jeg hadde ingen anelse om hvor mye trøbbel dette kom til å føre til. Jeg trodde kirurgene mekket deg tilbake og vips så var det ok. At legene sier: "Jaja, det står et bein rett opp av skuldra di, men det må du bare leve med" er bare en vanvittig overaskelse for meg. Er bare superforvirra!

Har lest at skaden er veldig vanlig og mange sier de er tilbake til 80-100% etter 6-12 mnd. Får inderlig håpe at dette gjelder meg.

Faens opplegg! ARGH!

Tenker å begynne forsiktig vei/stisykling i nær fremtid og skal gjøre alt jeg kan for å få trent opp skuldra!

Takker for din erfaring mann! Setter stor pris på den!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1211521 07/07/2011 10:39
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Beklager til alle at jeg vekker denne gamle posten, men jeg tenker om noen der ute får samme skade så ønsker jeg bare å gi en siste status nå nesten et år etter skaden.

-Pr. dags dato har jeg ingen/ ekstremt få smerter i skulderen og har meget god bevegelighet. Skulderen føles dog alltid som tredje dag etter første dag på ski...om dere skjønner. Med andre ord litt matt, men ikke verre enn det.

-Enkelte bevegelser er ganske ubehagelige. Type "svømmer-sving" på armen ved at man kaster den rundt i en sirkelbevegelse er ekstremt ubehagelig da noe låser seg og slipper med en god knoklete lyd.

-Armen er ørlite svakere enn før. Men jeg har utsatt den for mye, bla. oppussing i kjeller og det har gått fint.

-Skulderkoppen på Dainesen min stopper opp og henger seg fast i enden på kragebeinet..... Det som stikker opp ICON_WINK Det er vanvittig lite digg følelse!

-Å trene med vekter gir en enorm gevinst. Det føles nesten som om armen er helt som før etter trening!

-Jeg må ha hatt et sterkt øyeblikk da det viser seg at jeg kvalifiserer til mulig utbetaling fra mitt forsinkringsselskap. Jeg hadde visst en utvidet ulykkes/reiseforsikring. Selskapet venter !fortsatt! på erklæring fra sykehus etter undersøkelse 1/11-10. Invaliditetsgrad som kan komme ut av dette er 5-6%. Av total forsikringssum på 530.000,- blir dette isåfall litt, men århundrets billigste skulder...

Det går fint å leve med skaden, men jeg merker jeg er blitt fryktelig reservert mot evt. fall. Det gjør at jeg er usikker på fremtiden vdr. utforsyklingen. Trist, men slik er det. Fått en vekker og er nervøs for at jeg skal gjør skaden verre enn den er. Men jeg skal prøve som ToHee nevner, å skynde meg langsomt og ta lette løyper.

Skulle noen andre oppleve lignende skader og lurer på noe så må dere bare ta kontakt!

Hilsen
Bjørnson

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1282012 18/10/2011 13:18
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ingenting å beklage for! ICON_SMILE
Nå er det en gang slik at det har blitt min tur til å få en slik type skade: AC-luksasjon grad III...
Ble påkjørt av en bil mens jeg var ute på raceren.

Skal komme i gang med fysioterapi nå, 4 uker etter skaden. Det er i alle fall fint å lese at du ikke har fått nevneverdige mén, selv om jeg nok kommer til å kjenne litt på å eventuelt ikke bli 100%.

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: eirikbk] #1329013 29/01/2012 20:48
F
FCA Offline
Avhengig
Avhengig
F
Falt på ski for ca 5-6 år siden og pådro meg AC luksasjon grad 3. Skaden leget greit og jeg har ikke vært særlig plaget i etterkant. Trente vekter regelmessig.

Etter at jeg begynte å sykle i fjor reduserte jeg vekttrening på overkropp til fordel for sykkeltrening. Dette, sammen med at jeg bærer rundt på en datter på nå 1 1/2, har gjort at jeg i ny og ne kjenner smerter.

I helgen falt jeg på langrennski og landet på "AC-skulderen" min. Merker at jeg har fått meg et lite trøkk. Mulig å bevege, men i noen posisjoner kjenner jeg en "svakhet". Noen erfaringer? Bør jeg bare ta det rolig en ukes tid og deretter bruke armen så lenge det ikke gjør vondt?

Tenker å kjøpe meg noen manualer slik at jeg kan ta opp igjen skuldertreningen. Er det noen som har noen øvelser som kan være med å stabilisere?

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1329057 29/01/2012 22:43
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hallais folkens, å bruke support på kroppsdeler som har fått seg en trøkk gjør gjerne "the icing on the cake"
I deres tilfelle noe sånn som eller liknende:http://www.livsstiloghelse.no/st%C3%B8tter-og-ortoser/nakke-og-skulder/deroyal-stabil-skulderst%C3%B8tte/

Redigert av sanouka; 29/01/2012 22:44.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: sanouka] #1329309 30/01/2012 13:35
F
FCA Offline
Avhengig
Avhengig
F
Sitat: sanouka
Hallais folkens, å bruke support på kroppsdeler som har fått seg en trøkk gjør gjerne "the icing on the cake"
I deres tilfelle noe sånn som eller liknende:http://www.livsstiloghelse.no/st%C3%B8tter-og-ortoser/nakke-og-skulder/deroyal-stabil-skulderst%C3%B8tte/

Hadde håpet å slippe å bruke støttebånd resten av livet. Skulderen har fungert så lenge jeg har trent vekter jevnlig. Og det med en rekke knall og fall på stisykkelen. Nå som jeg trener mot birken blir det imidlerid mindre vekttrening på overkropp. Ønsker derfor tips til noen øvelser som vil styrke skulderen som jeg kan gjøre hjemme (gjerne med manualer).

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: FCA] #1329889 31/01/2012 12:46
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: FCA

Hadde håpet å slippe å bruke støttebånd resten av livet. Skulderen har fungert så lenge jeg har trent vekter jevnlig. Og det med en rekke knall og fall på stisykkelen. Nå som jeg trener mot birken blir det imidlerid mindre vekttrening på overkropp. Ønsker derfor tips til noen øvelser som vil styrke skulderen som jeg kan gjøre hjemme (gjerne med manualer).

Nå har det gått fire måneder siden jeg fikk min AC 3. grads skade. Var hos fysioterapeut en drøy måned etter ulykken og har gjennomført et treningsprogram med slynger (Redcord) siden da. Trente mye med vekter før, men har gått nesten helt vekk fra dette og over til slyngetrening av den grunn at man trener mye mer av stabiliserende muskulatur enn ved vekter. Særlig øvelser som er rettet mot stabilisering rundt skuldrene. Jeg har brukt fysioterapeuten kun til å lage og følge opp dette treningsprogrammet på i alt tre sesjoner. Så jeg ville anbefalt å gå til anskaffelse av slynge. Redcord Mini er en rimelig variant som også er enkel å dra med seg utenfor hjemmet. Foreløpig trener jeg med slynge på treningssenter, men skal skaffe meg enten den eller proff-versjonen til å ha hjemme. Trolig begge på sikt.

Øvelser jeg tar i slynge er:
- Fremoverlening
- Flyes
- Armhevninger
- Opptrekk
- Skulderrotasjon
- Tricepspress
En del av øvelsene er beskrevet her: http://www.redcord.no/ArticleFull_2011.aspx?m=534&amid=8653
Se linkene (pdf) om idrettspesifikke øvelser (ski og sykkel).

Andre øvelser som er gode er Bråsterk (eget apparat, ikke så mange som har dette), nedtrekk og roing. Generelt øvelser hvor man får strukket godt ut i skulderområdet er gode.

Beskjeden fra fysioterapeut var: Tren så mye du vil så lenge det ikke gjør vondt!

Per nå har jeg ingen daglige problemer med skaden. Går mye på ski. Men det er enkelte bevegelser med belastning som ikke går like greit enda, eksempelvis tricepspress (dips) og skulderpress. Disse øvelsene stiller sterke krav til skulderen, men er opptrenbart gjennom økende belastning (så lenge det ikke gjør vondt).

Slyngetrening brukes av mange av våre toppidrettsutøvere og det er jo en god referanse. Det er enkelt å justere belastning ved å heve/senke slyngene og plassere beina fremover/bakover. Så jeg ville anbefalt dette!

Nå ble det nesten litt reklamepreg over dette, men nei: Jeg jobber ikke i Redcord eller har interesser der! ICON_SMILE

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: eirikbk] #1330080 31/01/2012 20:01
F
FCA Offline
Avhengig
Avhengig
F

Takk for utfyllende svar eirikbk! Dette skal jeg sjekke ut. Og vurdere kjøp av Redcord-slynge.

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: FCA] #1330352 01/02/2012 12:38
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: FCA

Takk for utfyllende svar eirikbk! Dette skal jeg sjekke ut. Og vurdere kjøp av Redcord-slynge.

Bare hyggelig. Ser at du trolig holder til i Oslo. Vet at Elixia CC Vest og Colosseum har Redcord slynger i sine saler hvis du ønsker å prøve det ut. Men jeg ville kanskje fått litt veiledning før man gyver løs på det første gang. Som en bonus vil du bli megastøl i magen etter de første gangene ICON_SMILE På CC Vest har de for øvrig også Bråsterk apparatet (navn etter Oddvar Brå som vi vet brakk staven, sikkert fordi han ble sterk i dette patentet, hehe).

De selger for øvrig Redcord Mini på XXL til en grei pris også + noe tilbehør.

Fellesnevneren for øvelsene jeg gjør er som nevnt at de beveger/ strekker/ tøyer skulderen. Fysioterapeuten fortalte om en person som med samme skade hadde fått et skikkelig knepp i skulderen da han kjørte dips en gang, noe som resulterte i at "noe" løsnet og bevegeligheten ble bedre. Uten at jeg tror vi skal ha det som ambisjon, poengterer det nok at det er viktig å trene bevegeligheten så det ikke gror fast i en ugunstig stilling.

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1365299 04/04/2012 17:53
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Heisann! Ser at tråden er aktiv fortsatt! Har trent skulderen, men grunnet sykdom så har jeg skulket treningen mer enn jeg skulle ønske.

Etter en liten smell i heimen, så har jeg for første gang opplevd at skulderen gjør vondt. Eller vondt er vel kanskje en overdrivelse. Det er mer en sur murring, og kragebeinet er mer synlig enn før.

Jeg håper opptreningen vil trekke tilbake benet ørlite.

Resultatet etter min tredje grad var 5% invaliditet og 45.000,- i forsikringsutbet. fra Tryg. Til nå har skaden vært helt problemfri, men som sagt, nå murrer det kraftig.

Satser på å komme tilbake i utforsykkelsporten i år, ca. to år etter fallet. Tok sin tid psykisk!

Lykke til folkens!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1368186 10/04/2012 07:18
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Bjørnson
Heisann! Ser at tråden er aktiv fortsatt! Har trent skulderen, men grunnet sykdom så har jeg skulket treningen mer enn jeg skulle ønske.

Etter en liten smell i heimen, så har jeg for første gang opplevd at skulderen gjør vondt. Eller vondt er vel kanskje en overdrivelse. Det er mer en sur murring, og kragebeinet er mer synlig enn før.

Jeg håper opptreningen vil trekke tilbake benet ørlite.

Resultatet etter min tredje grad var 5% invaliditet og 45.000,- i forsikringsutbet. fra Tryg. Til nå har skaden vært helt problemfri, men som sagt, nå murrer det kraftig.

Satser på å komme tilbake i utforsykkelsporten i år, ca. to år etter fallet. Tok sin tid psykisk!

Lykke til folkens!

"Liten" smell? Hvor liten var den? ICON_SMILE Har vært livredd for å falle på langrenn i vinter, men har gått på ski hele vinteren uten problemer. Kjenner tidvis noe murring i nærheten av skadestedet, selv når jeg sitter i ro.

Hvorvidt benet kan bli trukket litt tilbake ved trening vet jeg ikke, men det har i alle fall ikke skjedd her. Er og blir en skjønnsmessig usymmetri her.

Lykke til med å komme tilbake på sykkelsetet! Var ganske skjelven da jeg tok sykkelen ut av boden første gang i år, men det glemmes fort så snart man har klikket inn pedalene ICON_SMILE

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: eirikbk] #1402511 19/05/2012 22:45
B
Bjørnson Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Først må jeg få beklage på det sterkeste at jeg svarer så sent!

Det som skjedde...du vil ikke tro det, var at det skjedde i sofaen hjemme. Jeg lå i armkroken til min samboer og skulle bare hipse/løfte meg litt opp. Jeg hekta skulderen i hennes og trakk da med makt beinet opp. Det var en utrolig ekkel smerte. Mer intens stikking enn smerte.

Jeg skal tilbake på sykkelen nå til sesongen. Jeg kvier meg faktisk. Er livredd for å oppdage at "Nei, dette går ikke. Må selge sykkelen..." Skal kjøre en del på Geilo i de forsiktige løypene for å trene meg opp igjen. Jeg vet ikke om jeg kommer til å komme på det nivået (nybegynner) jeg var før, men jeg må i det minste prøve.

Hva grad har du på skaden din? Jeg rev av alle leddbåndene og ødela ligamentet. Det er ingen vei tilbake for meg utenom en ekkel operasjon der de stjeler to leddbånd bak hver kne, driller og fester disse for så å trekke ned kragebeinet. Med andre ord klarer jeg meg greit uten ICON_WINK

Jeg føler at jeg har fått elendig oppfølging av skaden. Det kan godt være at jeg er supersytete og skaden er kanskje helt udramatisk. Men som jeg pleier å gjøre ved å rope meget sakte og tydelig: "DET-STÅR-ET-JÆVLA-BEIN-UT-AV-SKULDEREN-MIIIN!!!"

Jeg glemmer det aldri. På Hafjell, på båre med kompissene stående rundt. Jeg ligger og konsentrer meg om å ikke besvime. Så kommer sjefskommentaren fra han ene: "Du, det beinet skal ikke stå ut der". Husker ikke så mye etter dette...

Jeg får bare håpe at de kommer med noe cyborggreier for oss om ikke så lenge!

Lykke til så mye til deg også! Her må vi bare holde kontakten og dele info!

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: eirikbk] #1402928 20/05/2012 18:00
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: eirikbk

"Liten" smell? Hvor liten var den? ICON_SMILE Har vært livredd for å falle på langrenn i vinter, men har gått på ski hele vinteren uten problemer. Kjenner tidvis noe murring i nærheten av skadestedet, selv når jeg sitter i ro.

Hvorvidt benet kan bli trukket litt tilbake ved trening vet jeg ikke, men det har i alle fall ikke skjedd her. Er og blir en skjønnsmessig usymmetri her.

Lykke til med å komme tilbake på sykkelsetet! Var ganske skjelven da jeg tok sykkelen ut av boden første gang i år, men det glemmes fort så snart man har klikket inn pedalene ICON_SMILE

Når jeg kommenterte angsten for å falle på min ødelagte skulder til legen (han som skrev læreboka om skulderskader), sa han at det var det ingen grunn til. Var ikke mer som kunne gå i stykker... frown

Så ingen grunn til angst. Jeg har vært gjennom flere fall og en stygg påkjørsel etter skulderskaden, uten at skuldra har blitt noe verre. Lynet slår vel ikke ned samme sted to ganger (håper jeg).

Rolf

Rolf

Re: AC Lukasjon/skulderskade. Hva nå! [Re: Bjørnson] #1403813 21/05/2012 13:55
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ganske tydelig at du har fått en større skade enn meg. Jeg har grad III på skaden. Mener det innebærer at leddet har røket tvert av, men at det gror fast i ny posisjon. For min del har det kun vært trening som gjelder (slyngetrening) og funksjonen har blitt veldig bra. Men den visuelle kulen vil jo alltid være der, som en påminnelse.
Utrolig hva man husker fra en slik ulykke. Selv husker jeg spesielt det øyeblikket fra da jeg plutselig var luftbåren og kikket gjennom frontruta til en bil i motsatt kjørefelt på min flyvetur over (ble truffet i bakhjulet av bil med vikeplikt).

Sykler litt til jobb i Oslo og er tidvis ganske nervøs for biler fra siden. Nå driver ikke jeg med downhill sykling, som jeg kan se for meg er utfordrende psykisk, men det er jammen meg prøvende på asfalt også! Best å holde seg i skogen ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå