Det er bare sånn at sekken skal veie 3,5 kilo. Det er Birken. Logikk om sekker kan du drive med ett annet sted. Torstein Skeivla og Skjervald Skrukka kastet ikke Håkon Håkonson i grøfta selv om de ble våte heller.
Larsb
Du får beklage hvis nivået på diskusjonen overgår dine logiske evner. Men det er åpenbart rom for tolkninger her.
Hvor er det muligheter for tolkninger? Sekken skal veie minst 3,5 kg fra start til mål. Punktum. At du virker totalt historieløs får bare passere.
Det er bare sånn at sekken skal veie 3,5 kilo. Det er Birken. Logikk om sekker kan du drive med ett annet sted. Torstein Skeivla og Skjervald Skrukka kastet ikke Håkon Håkonson i grøfta selv om de ble våte heller.
Larsb
Jeg funderte litt på dette her om dagen, dette at vi absolutt skal ha sekk på 3,5 kilo for å ivareta den historiske rammen rundt Birken...Vi sykler. På sykler av karbon, med gir og greier. Fra Østerdalen til Lillehammer. Ingen baglere så langt øyet kan se...:-)
Larsb
Du får beklage hvis nivået på diskusjonen overgår dine logiske evner. Men det er åpenbart rom for tolkninger her.
Nei arntegil. Det er ikke rom for tolkninger her.
Sitat: rittreglene
Alle deltakere må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet og ved målgang
Hvis du blir tatt med for lett sekk, f.eks 3490 gram får du tillegg i tida. Hvis sekken er alt for lett, og her vet jeg ikke hvor grensen går så blir du diska. Alle sekker blir kontrollert ved målgang.
Så enkelt er det. Det har faktisk ikke noe med dine eller mine logiske evner å gjøre.
Det er fullt mulig at 1 kg sykkel tilsvarer 3 kg rytter, men 1 kg på ryggen føles vesentlig tyngre enn 1 kg fett fordelt rundt på kroppen. (Min høyst ukvalifiserte synsing.)
Jeg starter også i pulje 27. Satser på å komme inn mellom 3:45 og 4:00 (blir egentlig skuffet hvis det blir mye dårligere enn 3:45). Hadde 4:14 i fjor, men i fjor var i fjor...
Da kan jo jeg henge på deg;-) Er veldig usikker på hvordan formen er i forhold til denne distansen, har bare trent sykkel i 2 mnd i år og syklet veldig lite de siste årene.
Jeg pleier å få vondt som faen i ryggen midt i bakkene i Kvarstadlia, så sekken min skal være lett som faen. Akkurat 3,5kg bly, må prøve å få lurt nedi ei jakke og sekken skal teipes fast rundt meg så den lever så lite som mulig av sitt eget liv og følger mine bevegelser uten å slenge overalt. Alt annet havner i lommene eller på sykkelen og blir borte på veien.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Jeg starter også i pulje 27. Satser på å komme inn mellom 3:45 og 4:00 (blir egentlig skuffet hvis det blir mye dårligere enn 3:45). Hadde 4:14 i fjor, men i fjor var i fjor...
Da kan jo jeg henge på deg;-) Er veldig usikker på hvordan formen er i forhold til denne distansen, har bare trent sykkel i 2 mnd i år og syklet veldig lite de siste årene.
Bare å henge på! Er usikker selv, men har trent masse :-) Hvilket ritt ga deg seeding til pulje 27? For min del var det Birken 2009 på 4:14 som gav meg plassen...
I fjor brukte vel de fleste lengre tid pga dårlige forhold + at det var vel litt lengre enn før. Nå er det vel ikke noe kortere i år, men det skal vel godt gjøres at det blir like dårlige forhold. Er det noen som har en formening om hvilke tider man kan forvente seg i år i forhold til i fjor hvis det blir normale forhold ?
Er det sånn at man blir disket om funksjonæren veier sekken din til 3490 gram ?
Og ja, sånn er det. De har ikke noen digital vekt, men en enkel vektstangbasert sak. Faller loddet ned og sekken din går til værs, så er du disket.
Tull. Vektstanga finnes i startområdet, for selv-veiing. I målområdet kjenner vaktene med handa, og så har de mer nøyaktige vekter i bakhånda (type babyvekt). Og du blir ikke diska for noen gram, men får tillegg i tida hvis den er for lett. Men stiller du med 1 kg sekk ligger du muligens an til disk.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
1. Finn frem sekken din 2. finn frem badevekten 3. fyll opp sekken med verktøy og andre ting du ikke skal kle på deg, spise, drikke, kaste underveis osv 4. bikk 3,5 kg 5. legg vekk badevekten 6. legg mat/drikke/klær osv i sekken og du er klar for birken!
Stemmer, men i tilfelle "oisan, den var for lett!" ville sekken ha blitt konttrollveid under litt mer kontrollerte vilkår før evt tildeling av tidsstraff (eller disking om den var veeeldig lett).
Det står som veeldig mange skriver, skal veie 3,5 kg over fjellet. Veier den mer ikke no problem under 3,5 kg kan gi problemer.
Dvs. alt som tas ut, dersom sekken veier eksakt 3,5 kg ved start må erstattet av noen annet der å da. Sykler man 1 meter har man pr def jukset. Ved mål er det som regel 3 svar man får 1. Greit 2. Denne må kontroll veies, da den virker noe lett 3. Ojj, hva veier egentlig denne... Les mer en tung nok.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
haha, jeg gik for alternativ 3 i 2009. Funksjonæren ved målgang måtte ha to forsøk på å løfte sekken.
Innhold: HAWG Drikkeblære som ikke var tom ved målgang To pils, det er jo viktig å hydrere godt etterpå Gel Sjokolade Multitool Leatherman Ekstra slange Lappesaker Ekstra aksling (ja, her hatt bruk for det før) Vindvest Buff Kamera Mobil Penger Solbriller Og litt stein i fra Rena pakket i pose.
Som gammel speider er man alltid beredt.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
I fjor møtte jeg en kar på Rena som spadde sand UT av sekken for harde livet. Han anslo at regnet, søla og svetten som ville sette seg i sekken ville veie rundt 800 gram og tunet sekken sin til 2,7 kilo.
Da har du god tro på egne estimat om nedbør, svette og søle!
I birkebeinerrennet har de tidligere praktisert det slik at du får lov til å putte ekstra klær du har tatt på deg tilbake i sekken etter målgang. Dvs, har du tatt på deg vindjakka på fjellet og gått med den i mål får du putte den i sekken før veiing. Det samme gjelder ikke for lua, brillene og hanskene dine.
skal seede meg opp på grunnlag av drammensrittet, men får opp at betaling er deaktivert. Er det pc`en min eller er det flere?
samme her og jeg reiser snart på ferie med begrenset nettilgang og blir borte til tirsdag(tidsfristen går ut tirsdag).. 1 time i kø på tlf snart, hadde vært veldig greit å fått fikset dette før jeg drar.