Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hva koster det å pusse opp bad?

Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Øyvind V] #1008760 19/08/2010 11:30
progres Offline
Besatt
Besatt
jeg syntes vel at de kostnadsoverslagene du har fått var i drygeste laget. snakket litt med rørleggerkompisen min om dette
det kommer litt an på hvor mye som skal gjøres : skal vindu skiftes?, hvis gamle kabler >10 år bør de også skiftes, hvor mye elektrisk må gjøres - en stikkontakt på hver side av speilet ++ ???. HAN MENER AT når det gjelder selve rommet så bør man være godt i mål med 10-12k / kvm. så tilkommer om du skal ha et dusjkabinett til 10k eller et badekar til 30, hvor fin skal innredninga være etc etc.
for min egen del må jeg si at jeg slett ikke er sikker på om flislagte vegger er så optimalt - det finnes mye bra i disse moderne veggplatene som er både enklere å sette opp, gir bedre monteringsmuligheter og enkelt kan skiftes ut den dagen du blir lei av de. Og når det gjelder praktisk levetid på disse platene så er det vel ikke den store forskjellen ift fliser. . .

Redigert av progres; 19/08/2010 11:30.
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Kriss] #1008767 19/08/2010 11:37
ducky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Kriss
Sitat: ducky
Driver å pusser på et på 3,5 kvm nå.

Elektriker 15k

Skal hele taket tapetseres med spoter eller?
15 lapper er jo helt vanvittig for elektriker arbeid på et 3.5 kv stort bad.

Montering av varmekabler med føler, stikk til vaskemaskin, lyspunkt til speil, nye sikringer til badet (gamle manglet jordfeilbryter) bytte av ledninger i eksisterende rør..

Ja det er dyrt. Har hørt med fler, og de regner 800 per punkt, ca 1000 for en sikring, jeg trenger 2 (flytting av varmtvann) + "rigging" og dokumentering etc.

På en annen side hadde ikke elektrikeren blitt nevneverdig dyrere om badet var 10 kvm.

Anders by design.

"Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.."
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: yoeddy] #1008850 19/08/2010 12:55
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: yoeddy
Tja, det vil jo selvfølgelig heve prisen på leiligheten en del, men la oss si at du skal kjøpe en leilighet for tre millioner.

Ja, la oss si det. *drømme* ICON_SMILE

Quote:

Er du villig til å betale 50 tusen mer for å få et bad som er bygget i henhold til våtromsnormen?

Soleklart. Jeg kommer til å betale tilnærmet 200K (tilsammen, ikke mer) nå for akkurat det.

Quote:

Man kan jo legge til at det er seks år siden det er bygget slik at det ikke lenger eksisterer noen reklamasjonsrett?

Reklamasjonsretten er bare en del av regnestykket. Jeg VIL ha fall på gulvet mot sluk. Jeg VIL ha membran på gulvet. Jeg vil ha alle krav som BVN stiller (vis meg gjerne et urimelig krav i BVN og jeg vil endre mening). Er badet eldre enn 5 år, er det også et stort håp om at evt feil ville ha vært avdekket alt.

Quote:

Når det gjelder det neste har jeg ingen dokumentasjon.

Tillat meg da å være litt skeptisk til påstanden din.

Quote:

Dersom man skal bygge et bad i henhold til våtromsnormen skal alle håndverkere være sertifisert og alt arbeid skal dokumenteres skriftlig.

Dette kan umulig være en ulempe? (utover det finansielle).

Quote:

Problemene oppstår i eldre leiligheter og bygninger. Fall til sluk skal iht våtromsnormen være 1:50 under badekar dusj osv og 1:100 på åpne flater. Det kan være upraktisk å ha så mye fall på gulvet dersom takhøyden er litt lav.

Fallet skal være 1:50 i en radius på 80cm rundt sluk. Deretter skal fallet være på 1:100. Det betyr at på 5m lengde vil fallet være 5cm. Vis meg en eldre leilighet der det er plass til et bad som overstiger 5x2m (mine søkekriterier på finn.no traff et "orgiebad" bare en gang -- der var det plass til en sykkelstall). Et potensielt større problem er at dørterskelen vil måtte heves, ja. I de tilfellene hvor en rehabilitering ihht BVN er umulig, så får det være slik. Men gitt 2 ellers like leiligheter til 3'000'000 og 3'050'000, der forskjellen er et stykke papir som sier noe om badet, ville jeg såklart ha foretrukket #2. Bad er VELDIG dyrt og ubekvemt å fikse i ettertid. YMMV.

Quote:

Da kan man få for lav takhøyde som igjen ikke er godkjent.

Hva er minimumskravet til høyden på bad? (for at det skal kunne kalles et bad og/eller for å være ihht BVN).

Quote:

Skal man ha bygget etter våtromsnormen skal dette også byttes for at håndverkerne skal kunne garantere det, det kan koste en del tusen uten at det har noe særlig for seg.

Heh. Vis meg det rørleggerfirmaet, som vil si seg villig til å foreta en komplett baderomsrehabilitering UTEN å bytte sluk og deretter skrive under på noe form for leveransebeskrivelse/kontrakt som forplikter dem.

Quote:

Kort sagt så er det en masse detaljer som skal følges, og det er ikke sikkert at det er praktisk gjennomførbart på et lite bad.

Jeg har et knøttlite bad (akkurat plass til en Trek 2100 i 55cm -- 1.64x1.9m, ca) som skal rehabiliteres. Vi gjør dog dette i fellesskap, men det var ikke engang en diskusjon om at borettslaget skulle ta badrehab uten BVN, enda besparelsen for BRL-et totalt ville nok ha vært i millionklassen.

Quote:

Iht våtromsnormen er det fortsatt lov å bygge bad med gipsplater og smøremembran.

BVN er ikke i seg selv en magisk løsning på alle problemer. Men det skal (iallfall i teorien) garantere en viss standard. Denne garantien har du ikke ellers. Dersom prospektet/annonsen sier "Bad av nyere dato med membran", men ikke nevner BVN er mitt første spørsmål til selgeren "Hvilke BVN-krav er *ikke* fulgt?".

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Øyvind V] #1008856 19/08/2010 13:01
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Øyvind V
Sitat: Syklist1
Hvis det er bad i borettslag så er det vanlig å få refundert utgiftene til nytt sluk i forbindelse med meisling av gulv (ca 7000 kroner).

Har du noe referanse på dette, eller er dette sånt som er opp til hvert enkelt borettslag?

Det er opp til hvert enkelt borettslag men med et google søk ser en fort at det er en vanlig praksis.

Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: schnappi] #1008916 19/08/2010 13:51
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Det er litt vanskelig å finne detaljert beskrivelse av våtromsnormen, men jeg fant en artikkel som beskriver det. Dersom man har fliser med litt størrelse er det vanskelig å endre helningsgraden på badegulvet.
http://www.byggkeramikkforeningen.no/article/Fli11_05_2.pdf

Dermed man bli tvunget til å velge små fliser på badegulvet om man skal følge våtromsnormen.

Når du sier du vil ha fall mot sluk og membran på gulvet har du nok misforstått litt. Det er forankret i byggeforskriftene at man skal ha dette, det er ikke lov å ikke ha det. Våtromsnormen er en frivillig standard som man kan velge å ha eller ikke ha.

Jeg synes forøvrig at kravet om at kunden skal få tegninger i forholdet 1:20 ikke er så veldig fornuftig. Det må da være ganske likegyldig hvilken målestokk tegningene er så lenge de er forståelige. http://www.ffv.no/PortalPublisher/showpa...1940016e00717be

Hvis du ikke har motatt disse tegningene når boretsslaget rehabiliterte badet kan dere reklamere, da har dere betalt for noe som dere ikke har fått.

Når det gjelder at du vil betale 50.000 ekstra for et papir som sier noe om badet så mente jeg at du også vil få det i det andre tilfelle, men da ikke garantert i henhold til våtromsnormen.

Når det gjelder å bytte sluk og så kan det være ganske vrient i en del leiligheter. Det kan være forholdsvis tynt betonglag fra bunnen av sluket til neste leilighet. I en del tilfeller har håndverkerne pigget seg gjennom naboens tak. Det kan også være vanskelig å flytte sluket ettersom man da må legge nye rør som kommer i konflikt med eksisterende armeringsjern i gulvkonstruksjonen. Man kan inspisere et eksisterende avløp, uten å legge nytt.

Krav til takhøyde vet jeg ikke, men problemet oppstår når man ønsker downlights, disse bygger jo en del ned i taket.

Når det gjelder din siste kommentar om hva du spør selger om på vising så kan han vel umulig ha noe godt svar på det. Jeg reklamerte på mitt bad til forrige eier. Jeg brukte da 12.000 kroner på en konsulent med spesialområde innenfor våtrom til å lage en rapport om hvilke mangler badet mitt hadde i henhold til våtromsnormen.

Redigert av yoeddy; 19/08/2010 13:54.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: yoeddy] #1009115 19/08/2010 18:57
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Minikupp av tråd: Vi vurderer å kjøpe et rekkehus med separat toalett og bad, som ligger mot hverandre. Vi vil helst slå sammen disse, og en del av gangen, slik at badet øker med anslagsvis 2 kvadratmeter. Toalettet kan stå på samme sted, men badegulv må bygges opp i den nye delen. Trenger mao noen våtromssertifiserte som kan bygge gulv og vegg, og elektriker. Hvor lenge bør vi på forhånd gjette på at det tar å få tak i folk og få det gjennomført?

Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: JonAre] #1009213 19/08/2010 20:29
progres Offline
Besatt
Besatt
minisvar på minikupp: er du sikker JonAre på at det er så lurt å slå sammen de to rommene? Jeg gjorde det motsatt, og tror det var en lur vri. Altså at en kan gå på didelido mens en annen dusjer / bader / steller seg på "det andre rommet".

Redigert av progres; 19/08/2010 20:30.
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: yoeddy] #1009215 19/08/2010 20:30
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Dermed man bli tvunget til å velge små fliser på badegulvet om man skal følge våtromsnormen.

Man MÅ ikke velge små flis, store flis stiller bare større krav til håndverkeren som skal legge dem. Jeg skulle ha 30x60-flis, og det var helt ok for han jeg bruker. Han sa bare at det kom til å ta lengre tid (= jeg har valgt mindre flis).

I selve dusjsonen anbefalte han derimot noe litt mindre...

Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Øyvind V] #1009332 20/08/2010 05:17
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran

Man MÅ ikke velge små flis, store flis stiller bare større krav til håndverkeren som skal legge dem. Jeg skulle ha 30x60-flis, og det var helt ok for han jeg bruker. Han sa bare at det kom til å ta lengre tid (= jeg har valgt mindre flis).

I selve dusjsonen anbefalte han derimot noe litt mindre...

Et bad jeg så på for en stund siden, hadde 30xetellerannet fliser på gulvet. For å få til overgangen til større fall ved dusjsonen hadde man blitt nødt til å dele opp flisene. Dette var svært lite pent! Så nesten litt ødelagt ut....

Men som Øyvind V er inne på; det avhenger nok også av håndverkeren. Veldig mye er mulig hvis håndverkeren har evnene og kunden har pengene.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: JonAre] #1009335 20/08/2010 05:29
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: JonAre
Minikupp av tråd: Vi vurderer å kjøpe et rekkehus med separat toalett og bad, som ligger mot hverandre. Vi vil helst slå sammen disse, og en del av gangen, slik at badet øker med anslagsvis 2 kvadratmeter. Toalettet kan stå på samme sted, men badegulv må bygges opp i den nye delen. Trenger mao noen våtromssertifiserte som kan bygge gulv og vegg, og elektriker. Hvor lenge bør vi på forhånd gjette på at det tar å få tak i folk og få det gjennomført?

Jeg var inne på samme ide da jeg renoverte bad for noen år siden. Det jeg fikk melding om var at man burde være forsiktig med å støpe et nytt gulv inntil et eksisterende, for så å flislegge det hele. Disse to separate flatene vil ofte bevege seg i utakt, med det resultatet at flisgulvet får sprekker.
Løsningen ville være å fjerne det eksisterende og å støpe et helt nytt gulv. Dette gjelder om gulvene ligger på bjelkelag.
Om begge gulvene ligger på et undergulv av betong, så er det nok noe greiere.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: CyberTrack] #1009364 20/08/2010 06:29
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: CyberTrack
Et bad jeg så på for en stund siden, hadde 30xetellerannet fliser på gulvet. For å få til overgangen til større fall ved dusjsonen hadde man blitt nødt til å dele opp flisene. Dette var svært lite pent! Så nesten litt ødelagt ut...

Med 30x60 ble vi anbefalt å ha f.eks. mosaikk-flis i dusjsonen. Da kan man lettere lage det fallet man skal ha de siste cm mot sluket.

Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: CyberTrack] #1009407 20/08/2010 07:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vi har to bad med 30x30-fliser. Det løste vi ved å lage mindre fall enn våtromsnormen spesifiserer. Med rektangulære sluk inntil veggen skaper ikke dette noe problem for avrenningen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: GeirK] #1009409 20/08/2010 07:06
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ooh! Hadde helt glemt å sjekke "Villah Tillah" for inspirasjon. Det var fine veggfliser; er det 20x50?

Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Øyvind V] #1009410 20/08/2010 07:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
30x60

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Øyvind V] #1009415 20/08/2010 07:12
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: CyberTrack
Et bad jeg så på for en stund siden, hadde 30xetellerannet fliser på gulvet. For å få til overgangen til større fall ved dusjsonen hadde man blitt nødt til å dele opp flisene. Dette var svært lite pent! Så nesten litt ødelagt ut...

Med 30x60 ble vi anbefalt å ha f.eks. mosaikk-flis i dusjsonen. Da kan man lettere lage det fallet man skal ha de siste cm mot sluket.

Jeg ser jeg uttrykte meg uklart, mån må/bør ha mindre fliser på hele eller deler av badegulvet om man skal dusje rett på gulvet.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: progres] #1009417 20/08/2010 07:18
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: progres
minisvar på minikupp: er du sikker JonAre på at det er så lurt å slå sammen de to rommene?

Vi gjorde det for et par år siden og er fortsatt veldig, veldig fornøyde. Det lille dorommet ble innføyet i badet og ble til et stort dusjhjørne med glassdører. Ved å hive ut badekaret har vi i tillegg fått plass nok til å kunne skille av den innerste meteren av baderommet til et vaskerom, med ugjennomsiktig glassdørr midt på skilleveggen, benk med vaskemaskin på ene siden, benk med vaskekumm på andre siden og tre IKEA tørkestativer montert på endeveggen mellom benkene.

Vaskekummen og doen tar dermed den plassen badekaret hadde. Dusjen tar som sagt den plassen doen og doservanten tok tidligere. Og så har vi satt en stor fin servantbenk langs den ene langveggen som tidligere ikke gikk å bruke til noe som helst. Til slutt har de to dørene til bad og do, som tidligere sto på hver sin vegg i et hjørne i gangen, blitt erstattet av én dør, som står på en skrå vegg slik at en halv kvadratmeter av gangen har kommet inn på badet.

Burde jeg ha brukt kamera isteden? Ja. ICON_SMILE Poenget er at det lønner seg å tenke helt nytt og ikke være redd for å stokke om på ting. Det som så ut som en god idé for en arkitekt ingeniør på 80-tallet er ikke nødvendigvis det optimale 25 år etterpå.

Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Dan] #1009419 20/08/2010 07:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det største argumentet mot å slå sammen rommene når badet også brukes som vaskerom, er vel at klærne blir hengende og tørke i drittlukta ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: GeirK] #1009421 20/08/2010 07:22
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hvor stort er badet ditt, GeirK?

30x60 på veggene var kjempelekkert, men jeg er i tvil om det blir rart på vårt lille bad...

Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: GeirK] #1009428 20/08/2010 07:30
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Det største argumentet mot å slå sammen rommene når badet også brukes som vaskerom, er vel at klærne blir hengende og tørke i drittlukta ...

Tror nå man skal deponre rimelig heftig frau før det blir en faktor man må tenke på ICON_SMILE

Kollektivliv med tacoglade personer og tørkestativ på stua derimot var interessant med tanke på klesodør.

Per B.
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: GeirK] #1009430 20/08/2010 07:33
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Nå genererer alle to i vår husholdning kun rosenduft, men ikke en gang den rekker å sette seg i klærne på de få minuttene med veggvifte som skal til før duften er borte.

Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Øyvind V] #1009431 20/08/2010 07:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg mener at det ene er 6m2 og det andre rundt 8,5.

Ta deg gjerne en tur for å se badene i 3D.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Øyvind V] #1009603 20/08/2010 10:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror store fliser kan funke. Jeg gikk for litt mindre flis, tror det var rundt 25x50 på mitt bad. Veldig fornøyd. Ca 5m2, etter våtromsnorm. Membranbasert underlag til naboen og litexplater på veggene (Lovnader om at det skulle bli bra med vanlig gips og smøremembran ville jeg aldri akseptert.. Men dette var da som en del av total oppussing i hele oppgangen, slik at det var kontinuerlig jobb i 4 etasjer som gjorde det billigere. Sameiet tok en kost på ca 40k for sluk/gjennomføringer i etasjene, mens eierne tok resten. Endte på ca 150k, inkl at jeg brukte ca 10-15k på innredning som jeg fikk kjøpt rimeligere via Finn og Bauhaus, mens firmaet monterte og la opp det nødvendige elektriske.

Redigert av Anders A-R; 20/08/2010 10:54.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hva koster det å pusse opp bad? [Re: Anders A-R] #1009996 20/08/2010 20:16
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Hva med å prøve å legge inn jobben på mitt anbud.no Har ingen erfaring selv, men kan jo være verdt et forsøk.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå