Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k)

Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) #1007373 17/08/2010 17:37
A
ainnesj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Hei,

jeg er på jakt etter min første stisykkel. Jeg har tidligere kun kjørt på landeveisraceren min, så dette blir første gang jeg beveger meg ut i marka. Tiltenkt bruk for sykkelen er rett og slett å ha det morsomt på stiene i bymarka, estenstadmarka o.l. i Trondheimsområdet. Hovedfokus vil nok være på nedkjøringene, men det hadde vært fint med en sykkel som klatrer godt også. Jeg har lest rundt på nettet og sjekket diverse butikker og kommet frem til at følgende muligens er gode alternativer i min prisklasse:

Specialized Pitch Pro (21500kr)

Trek Fuel EX 8 (22000kr)

GT Force Carbon Sport (20000kr)

Hvilken sykkel vil dere valgt av disse i prisklassen rundt 20 lapper? Jeg ser selvfølgelig åpen for andre forslag også, men det er hovedsaklig disse tre jeg har fått øynene opp for.

Mvh.
Anders

Redigert av ainnesj; 17/08/2010 21:41.
Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: ainnesj] #1007430 17/08/2010 19:03
C
cinematic Offline
Entusiast
Entusiast
C
hei anders, stisykling og 29'ers går som hånd i hanske, kanskje du burde ta med en noe slikt i vurderingen din?

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: cinematic] #1007475 17/08/2010 19:51
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Av disse så er det kanskje (med vekt på kanskje) Pitch som fremstår som den (i teorien) sykkelen som vil egne seg best til de preferansene du beskriver. Den har har jo fått mye bra omtale og er regnet som en mye-for-pengene versjon av Enduro, men det er kanskje greit å være klar over at de ikke har gjort de samme endringene på Pitch som årets Enduro slik at de framstår noe ulikt. (Uten at det nødvendigvis gjør Pitch til et dårlig valg.)

Av andre alternativer så finnes det så sinnsykt mange muligheter (har du vurdert brukt?) at det nesten ikke finnes grenser....

Men jeg tror jo det er 3 gode sykler du har funnet frem til her, selv om de kanskje er noe ulike i tiltenkt bruksområde.

Jens
Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: jeth] #1007500 17/08/2010 20:17
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Er det årets modeller du kikker på? Det du linker til, er vel henholdsvis 2008 Pitch, 2011 EX og 2010 Force. Bare det er jo litt urettferdig i seg selv ICON_SMILE

Vil vel tro at hvis det er 2011 av alle du vurderer, så er det vel endringer som er å kikke på på alle - før man gjør sine valg ICON_SMILE

Ellers er vel Eurobike første uka i september spennende, hvis man skal kjøpe neste års modeller. Årets går vel med store rabatter nå - neste som brukt å sammenlikne med, hvis man finner noen til 40% avslag ICON_SMILE

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: Diablito] #1007513 17/08/2010 20:25
O
Ola. Offline
Fersking
Fersking
O
http://parkogpudder.no/index.php?main_page=product_info&cPath=85_90&products_id=694

De har såvidt meg kjent en igjen i large ICON_SMILE halve budsjettet ditt, men det er vel ok det og? ICON_WINK

Scott Ransom 30
Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: ainnesj] #1007538 17/08/2010 20:51
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvis du aldri har syklet i terrenget før, så er du ikke langt unna meg...og jeg ville gått for den fra GT, siden jeg får inntrykk av at den er bedre oppover.

Jeg vet du skriver at du vil bruke den mer nedover enn oppover, men i begynnelsen vil det aldri i verden være selve sykkelen som begrenser deg i nedoverbakkene. Det vil først og fremst være hodet og teknikken, og det vil ta lang tid før du føler at sykkelen begrenser deg nedover. Derimot vil det gå mye kortere tid før du føler at sykkelen begrenser deg i oppoverbakkene...i hvert fall føler jeg det slik etter mine 7 treningsturer hittil i livet ICON_WINK

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: Skjeggspir] #1007595 17/08/2010 21:37
A
ainnesj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Beklager at linkene mine ikke stemmer. Det er snakk om 2010-modeller på alle tre.

Jeg er også klar over at de har ulike styrker alle sammen (GT og Trek er vel ganske like (lettere og bedre oppover), mens Pitch er litt kraftigere med bl.a. kjedefører og. Problemet er kanskje at jeg er usikker på hvilke styrker jeg vil sette mest pris på ICON_SMILE

Ola.: Produktet er borte, men jeg regner med at det var Force 2.0 til 10.000? Jeg så det der, men jeg nølte for mye (sendte mail til parkogpudder og spurte om rammestørrelse og lagerstatus en kveld - morgenen etter var medium borte)

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: jeth] #1007602 17/08/2010 21:43
A
ainnesj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Sitat: jeth
Av disse så er det kanskje (med vekt på kanskje) Pitch som fremstår som den (i teorien) sykkelen som vil egne seg best til de preferansene du beskriver. Den har har jo fått mye bra omtale og er regnet som en mye-for-pengene versjon av Enduro, men det er kanskje greit å være klar over at de ikke har gjort de samme endringene på Pitch som årets Enduro slik at de framstår noe ulikt. (Uten at det nødvendigvis gjør Pitch til et dårlig valg.)

Av andre alternativer så finnes det så sinnsykt mange muligheter (har du vurdert brukt?) at det nesten ikke finnes grenser....

Men jeg tror jo det er 3 gode sykler du har funnet frem til her, selv om de kanskje er noe ulike i tiltenkt bruksområde.

Jeg har sjekket bruktmarkedet ja, men da først og fremst sett etter sykler som er lokalisert i nærheten av Trondheim.

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: ainnesj] #1007678 18/08/2010 06:38
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sportsbua hadde tilbud på en overligger av Trek Fuel EX i medium, hvis de har den fortsatt bør du få den til godpris. Uansett fører de Trek og GT såvidt jeg vet, så det er absolutt verdt å ta turen dit. Det jobber endel stisyklister der, så de bør kunne gi gode råd.

Du bør ta turen innom Sykkelsenteret, Sport Extreme og Hank Sport også.

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: ainnesj] #1007775 18/08/2010 08:56
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: ainnesj
Problemet er kanskje at jeg er usikker på hvilke styrker jeg vil sette mest pris på ICON_SMILE
Det finner du sannsynligvis ut etter en del treningsturer ICON_WINK

Derfor skrev jeg at for min egen del så ville jeg valgt egenskapene oppover, fordi det er bare her jeg har vært i situasjoner hvor jeg har tenkt "kanskje jeg ville klart denne kneika med en bedre sykkel eller bedre dekk?". Nedover er det først og fremst syklisten som er begrensningen og overhodet ikke sykkelen, i hvert fall er det slik for meg, og jeg mistenker at det vil fortsette å være slik minst frem til neste år...

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: Arne_And] #1007855 18/08/2010 10:21
A
ainnesj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Sitat: Arne_And
Sportsbua hadde tilbud på en overligger av Trek Fuel EX i medium, hvis de har den fortsatt bør du få den til godpris. Uansett fører de Trek og GT såvidt jeg vet, så det er absolutt verdt å ta turen dit. Det jobber endel stisyklister der, så de bør kunne gi gode råd.

Du bør ta turen innom Sykkelsenteret, Sport Extreme og Hank Sport også.

Jeg har vært innom alle disse butikkene. Han jeg pratet med på Sportsbua var veldig hjelpsom og gav meg mye nyttig informasjon og ny kunnskap, men han sa ingenting om en Fuel EX overligger. De hadde ikke Fuel EX 8 på lager, men de hadde en demosykkel (EX 8) som jeg har fått tilbud om å prøve på torsdag. Hva er vanlig praksis når det gjelder prøving? Kan jeg ta den med meg opp i marka i et par timer?

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: ainnesj] #1007856 18/08/2010 10:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hva er vanlig praksis når det gjelder prøving? Kan jeg ta den med meg opp i marka i et par timer?

Tipper de mener at du kan sykle frem og tilbake i gata utenfor butikken.

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: Skjeggspir] #1007864 18/08/2010 10:28
A
ainnesj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Sitat: Skjeggspir
Problemet er kanskje at jeg er usikker på hvilke styrker jeg vil sette mest pris på ICON_SMILE
Det finner du sannsynligvis ut etter en del treningsturer ICON_WINK

Derfor skrev jeg at for min egen del så ville jeg valgt egenskapene oppover, fordi det er bare her jeg har vært i situasjoner hvor jeg har tenkt "kanskje jeg ville klart denne kneika med en bedre sykkel eller bedre dekk?". Nedover er det først og fremst syklisten som er begrensningen og overhodet ikke sykkelen, i hvert fall er det slik for meg, og jeg mistenker at det vil fortsette å være slik minst frem til neste år...

Takk for godt innspill. GT-en står litt sterkere nå, kanskje. Har jeg noen grunn til å være skeptisk til holdbarheten til karbonramma?

Har også sett på Canyon Nerve AM og Nerve XC som ser ut som veldig gode alternativer (f.eks. Nerve AM 7.0 eller XC 8.0) som havner godt innenfor budsjettet mitt. Hvordan er det refundering av tysk VAT ved kjøp fra canyon? Det ser ut som om man må betale VAT ved bestilling. Må jeg fylle ut noen skjema e.l. for å få tilbake VAT`eller blir det automatisk trukket fra når man betaler? Stemmer det at jeg beregner total pris ved import slik:

(sykkepris + frakt) / tysk MVA (1.19) * norsk MVA (1.25) * toll (1.10)?

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: Stein] #1007869 18/08/2010 10:30
A
ainnesj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Sitat: Stein
Hva er vanlig praksis når det gjelder prøving? Kan jeg ta den med meg opp i marka i et par timer?

Tipper de mener at du kan sykle frem og tilbake i gata utenfor butikken.

Ok. Er det noe spesielt jeg burde teste da for å finne ut om sykkelen passer meg?

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: ainnesj] #1007980 18/08/2010 12:10
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Tysk mva skal du ikke betale, så den trekkes fra ved kjøp. Sjekk prisene i EUR også, så du er sikker på at det ikke gjøres automatisk i beregningene hos Canyon - så det ikke blir dyrere enn du forventer ICON_SMILE

Norsk mva kommer til etterpå (25%), men toll er det ikke på sykler ICON_SMILE

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: Diablito] #1008035 18/08/2010 13:05
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det kan være du får prøvd sykkelen en tur i marka, endel butikker har jo begynnt å ha demosykler inne. På flat asfalt så merker du egentlig ikke så mye annet enn at du sitter ok, at dekkene ruller bra og om sykkelen gynger. Med andre ord får du ikke så mye feeling for hvordan sykkelen er på sti.

Det du kan gjøre er jo å be butikken hjelpe deg å sette opp grovt dempervis og droppe fortauskanter eller evnt kjøre ned en trapp, selv om dette ikke gir noen spesiell testing. Men du vil se litt hvordan sykkelen oppfører seg. Dog kanskje ikke noe alle tør når de har en lånesykkel mellom beina.

Jeg kjenner en som har Fuel EX som er strålende fornøyd. Sykkelen fremstår leken samtidig som den tåler drops og litt røff kjøring. Vet ikke om 2010 har samme dekk som tidligere utgaver, men ville byttet til Ardent 2.4 foran og 2.25 bak (alt. andre dekk) før du triller ut av butikken, hvis det blir et kjøp. Trek'en har 120 foran og bak noe som gjør den bra oppover samtidig som du kan kjøre på nedover(forbehold om at du går gradene og får litt teknikk samt setter opp dempingen bra). Fuel EX er blitt testvinner i en haug med sammenligningstester etter at de oppgraderte demperopphenget.

GT Force'n virker som en smooth sykkelen for den prisen, og hvis du leser tester så får den bra skussmål. Den har RS Revo gaffel som får mye skryt om dagen, og Revo er en gaffel som kan stilles særs bra inn. Tipper den stiller på lik linje Fuel'en samt at du får en god karbonramme.

Siden du har bakgrunn fra landevei vil jeg anta at du har litt kadensteknikk og krutt i beina, og da vil jeg anta at det meste av klatring vil gå bra med de tre sykkelene du linker til. Så lenge rumpa holder seg på setet og beina spinner godt så kommer man opp de fleste steder. Men husk å ikke velg sykkel pga oppoverbakkene, det er når det er fort og humpete nedover at du setter pris på dempingen.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: Andreas83] #1008083 18/08/2010 14:15
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Her tenker du ikke som en nybegynner Andreas ICON_WINK
Sitat: Andreas83
Det du kan gjøre er jo å be butikken hjelpe deg å sette opp grovt dempervis og droppe fortauskanter eller evnt kjøre ned en trapp, selv om dette ikke gir noen spesiell testing. Men du vil se litt hvordan sykkelen oppfører seg.
En person som ikke har erfaring med terrengsykling vil først og fremst få inntrykk av hvordan hindringene, dvs steiner, røtter, bakker, drops, fortauskanter, trapper osv oppfører seg...uten å ha forutsetninger for å vurdere eventuelle forskjeller mellom syklene
Sitat: Andreas83
Men husk å ikke velg sykkel pga oppoverbakkene, det er når det er fort og humpete nedover at du setter pris på dempingen.
Ok, så man bør velge en sykkel ut ifra hva som er best "etter hvert"?

Har du noen "feeling" på omtrent hvor mange treninger man trenger før det begynner å gå fort i nedoverbakkene? Jeg har 7 treningsturer nå, og fortsatt bremser jeg såpass mye at farten er ganske lav. For meg føles det fortsatt ut som at det er langt frem til selve sykkelen blir en begrensning i nedoverbakkene...

Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: Skjeggspir] #1008134 18/08/2010 16:09
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Man skal velge sykkel etter hva den skal brukes til og hvor den eventuelle finessen til sykkelen kommer best til nytte. Jeg kan være enig at det kan være litt vrient å kjenne forskjell på Fuel EX og Force, men jeg vil tippe man kan kjenne forskjell på de opp mot en Pitch. Det er viktig også at man føler man sitter bra, og at sykkelen føles manøvrerbar for brukeren. Jeg har prøvd litt sykler og jeg kan huske fra mine startdager at jeg klarte å kjenne forskjell på feelingen til enkelte sykler. Dette mest fordi sykler ofte er bygget forskjellig, og da kan man kjenne forskjeller. Dog er det såklart subjektive følelser/meninger/observasjoner.

Sykling er som alt annet, man lærer så lenge man holder på. Beste er jo starte i lette stipartier med god flyt og små drops og så øke gradvis. 7 turer er ikke så mye, men du lærer vel stadig bedre å kjenne sykkelen og hva den takler. Jeg har sett veldig mange nybegynnere sykle på sti med FS'ere som er altfor stive, da kan man se at syklingen blir veldig nervøs. Det samme opplever jeg selv når jeg eksprementerer med trykk. For stivt så blir turen ubehagelig og jeg sliter i hårete partier, men når jeg treffer med trykket så blir vandringen plush og jeg flyr over hårete stein/rot partier som ingenting. Dette sammen med svært kontrollert og minimal bremsing gir god flyt og god kontroll nedover. Dog, det har tatt meg noen år før jeg vet hva jeg og sykkelen tåler. Så hot-tips nr 1 når man har ny sykkel er og forstå hva de duppeditene på gaffelen er og så ta med seg demperpumpa ut for å eksprementere samt å lære seg å bremse uten å låse hjulene.

Dumt å kjøpe en halveisløsning hvis man ønsker å utvikle seg, da ender man ofte med å måtte handle litt ekstra. De fleste av dagens FS'ere er nokså effektive oppover, bare man klarer å holde stumpen på setet. ICON_SMILE

Redigert av Andreas83; 18/08/2010 16:20.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: ainnesj] #1008141 18/08/2010 16:22
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

jeg er på jakt etter min første stisykkel.

Jeg kjøper stort sett etter innfallsmetoden og synsing om hva jeg liker, og jeg har aldri angret. Min første fulldempet var en Intense Tracer som jeg trivdes veldig godt med. Min andre fulldemper var en Turner 5Spot med tnt-hoppheng og min tredje fs, er en Turner 5Spot med DW-link. I tillegg har jeg kjøpt en Turner DHR til utforsykling. Alle sammen var/er strålende lekre sykler!

Poenget er: Ikke se deg blind på tester, men la heller smak og behag og tilgjengelighet avgjøre hva du har lyst på.

Skulle jeg kjøpt noe annet enn jeg har i dag ville jeg sett på Lapierre og Trek.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Nybegynner søker hjelp til valg av stisykkel (20k) [Re: tmork] #1009053 19/08/2010 17:22
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Trek Fuel EX!, say no more...

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!

Moderator  support