Imponerende tider ja. Ser utfra Garmin-logg at du har tildels lange pauser mellom dragene. Er det bevisst? Har en eller annen forestilling om at man ikke skal ha så lange pauser mellom dragene. Noen som kan belyse meg rundt dette temaet?
For å unngå og kjøre ned folk på vei ned igjen så må det gå ganske rolig. Bare nedkjøringen tar sikkert 4 minutter. Et minutt på toppen og en vending i bunnen så blir det fort like lang pause som drag. Mellom et par av dragene ble det slått av en prat med andre på toppen også.
Imponerende trening og tider her. Men hva slags utveksling kjører dere på opp det bratteste, fra vannet? Husker jeg så Tom Larsen på storklinga opp her under Grustråkken i 96/97(?)
Og et spørsmål av teknisk interesse: Sitter dere på setet hele veien opp, eller får dere bedre fart ved å stå? Da tenker jeg fortsatt spesielt på det bratteste partiet. Synes egentlig ikke at det går særlig raskere ved å stå, bare mere puls, men det er jo mulig at de som har mere fremdrift enn meg kan oppleve det annerledes.
Re: Rekord til Haukåsen (branntårnet) i år?
[Re: oslogutt]
#100724017/08/201013:43
Jeg sitter hele veien - evt letter jeg litt på rumpa rundt nest siste sving. I går syklet jeg opp på 42-klinga hele veien og 32-tannhjulet bak som letteste gir jeg brukte. Girer omtrent på samme steder hver gang. 2-3 ganger utover første flate ved vannet - så to ganger lettere inn i bakken, ett hakk lettere igjen gjennom svingen og så litt opp og ned mellom 2. og 3. letteste på storeskiva oppover bratta før det igjen gires utover flatene mot toppen.
Det er bakgiret som gir størst forandring veit du. Hvis du har som mål å kjøre opp på storeskiva så bruk største giret bak. Da blir det lettere en mange gir du kan 'lage' med lilleskiva.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
[Re: Marius-H]
#100997720/08/201019:49
Siste intervalløkt før Ultra. Brukte rittsykkelen denne gangen med håp om ny pers.
Første drag var www.kongsveien.com og ny pers ble det, men kun med 4 sek. Hadde håpet på større forskjell, men med pc-sekk på 4,36kg, fulle flasker og noe vind imot ble det som det ble.
Da jeg kom frem til Mariholtet la jeg fra meg sekken og ga det jeg hadde opp bakken. Ny pers på 6.51 smakte utrolig digg! Andre drag hakket roligere og mer kontrollert på 7.24.
Da er det bare et par tre timer i sone 3/4 uten næring søndag, og så er jeg klar for UltraBirken!
1. 6.51 min, snittpuls 165, max 174 2. 7.24 min, snittpuls 162, max 172
Ny pers opp Haukåsen rett før Birken; 8:34. Kjøpte ny sykkel etter Birken og perset igjen i forgårs. 8:21! På en middels dag og greier. Merker forskjell på en sykkel som veier 12 kilo og en som veier 9,5, gitt...Får prøve å se 7-tallet til neste år :-)
Var på haukåsen i kveld, 21-22.00 med dx lykt. Kjørte en lenger løype pga mørke, fra lysmast med lys i, til lys i helt under radarboblen, men tid langt over snittiden på ca 8minutter som de fleste her inne ser ut til å ha. Men skal jaggu klare å kutte min latterlige sofaslitertid betraktelig.
'Endelig' tilbake på Haukåsen. Det er mange dårlige grunner til at det tok 36 sekunder lenger tid nå, enn i august, men hovedgrunnen er at formen ikke er den samme lenger.
Klokka 1730 i dag var det faktisk 4 andre syklister i bakken! Sesongen varer hele året! Men det spørs om det blir flere Haukåsen-drag på meg før til våren.
Syklet opp til Branntårnet i dag. Førstemann i år, kanskje?? I så fall er det den eneste Haukåsen-rekorden jeg kommer til å inneha i år, for tiden ble....*trommevirvel*: 13:08. :-)
Piggdekk, snø og humpete. Men jaggu var det gøy å sykle ordentlig drag igjen, etter en vinter på diverse spinningsykler.
Det går helt fint å sykle på grusveiene, forutsatt at du har piggdekk. Det er ganske hardt pluss at det rett og slett er blåholke noen få steder. Enkelte steder titter grusen frem. Det er skispor stort sett hele veien, men det ser ut til at kun de aller ivrigste og/eller de som ikke er redd for skiene sine er de som går på ski der nå. Noen steder, der solen har stått på hele dagen, er det litt løst, men ikke noe problem å sykle.
Mulig det funker uten piggdekk også, men da ville jeg vært veldig forsiktig i en del utforkjøringer.
Syklet ikke på sti i dag (tenkte å teste ut Slettfjell m.m. i morgen). Men det er ikke mer enn et par uker siden jeg var i Trulsrunden og stiene i området Rustadsaga/Nøklevann skole. Det var helt prima og er neppe noe dårligere nå.
Gleder meg til det blit tørt. I år har jeg 2 stk mål når det gjelder tider på trening. Under 6 til haukåsen og under 14 til tryvann. Så får vi se om det går.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
går det greit å sykle på grusveiene i østmarka nå? var du innom noen stier?
Prøvde litt innover Slettfjell i dag, fra Hestehullet, men det var litt for løst. Sank litt nedi snøen litt for mye av tiden (rytter 88 kg + sykkel 12 kg. Mulig det går bedre for de litt lettere).
Ellers er det helt supert å sykle på grusveiene i marka nå. Muligens er det greit å ta det tidlig om morgenen, før sola får lov til å stå på for lenge.
Jeg har aldri fått helt klarhet i hvor "man" stopper klokka opp Haukåsen. Jeg har pleid å kjøre fra grana etter krysset helt til benken ved radaren men skjønner dette er noe lenger enn de fleste. Hvor stopper dere klokka?
Til helga skal formen testes :-)
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
[Re: knuthaug]
#115921727/04/201118:34
Skulle bare ta en litt rolig tur for å gjøre noen justeringer med treningssykkelen, men når jeg plutselig så bakken, så måtte jeg gjøre et forsøk. Stillestående fra skiltet og frem til jeg setter foten i benken der oppe, pluss tiden det tar å fiske frem mobilen fra baklomma og stoppe klokka (kanskje vurdere en sykkelcomputer av et eller annet slag ja).
Kjørte to ganger (litt feigt, men jeg hadde en tidsfrist å holde) 9:13 første gang 9:49 andre gang (faen som første draget satt i beina, må ha litt lenger pause om jeg skal kjøre dette 4-5 ganger)
Morsomt og bedre tid enn jeg hadde fryktet på forhånd...
sorry at jeg er treig i nøtta, men "oppe på flaten" sier meg rett og slett ingen ting. Er jo opptil flere flater i slutten av bakken der. Er det i nærheten av 1 eller 2 på bildet her?
[Re: knuthaug]
#116694607/05/201119:06
Starter rullende ved treet som er malt (ti meter etter skiltet) og stopper klokka idet jeg kommer opp på flaten.
Har ambisjoner om å se 7-tallet i år, etter 8:21 i fjor. Men nå virker 7-tallet relativt fjernt...
Skjønner at jeg må skaffe meg en eller annen sykkelcomputer, skal jeg få til både flying start og det å stoppe umiddelbart etter passering av streken. Er vel ikke helt urealistisk at jeg faktisk var under 9 minutter i "omregnet tid" på første draget.
Men merker også at det er en fordel å ha kjennskap til bakken. Gikk fortere på flaten på 2. draget da jeg visste hva som ventet meg og brukte girene bedre.
Selv håper jeg å klare å knappe inn i hvert fall et halvt minutt slik at jeg kan snitte på 8:30 på fire drag i løpet av de kommende månedene...
Min første også i dag. 09:50 helt opp til benken. Mest fornøyd med nedgang på 40 sekunder siden sent august i fjor. Noe riktig må ha foregått i vinter i hvert fall.